Landinrichting voor de 'Kop van Schouwen'?
1991-1992
Aanvraagformulier
Verpachting BBL percelen seizoen
Bos voorkomt broeikaseffekt
Landinrichting SZslte
'Meer steun voor bosbraak'
Het gebied 'De Kop van Schouwen'
biedt ruimte aan landbouw, natuur
en recreatie. Recreatie in brede zin:
toeristische attracties, verblijfsre-
creatie op diverse niveaus, dagre
creatie. Al deze
recreatieverschijnselen hebben in
meer of mindere mate verbindingen
met het landschap, de natuurwaar
den, en het agrarische karakter van
grote delen van de omgeving en de
rustieke dorps- en stadskernen.
De inrichting van het gebied is niet
meer toegesneden op de hoge eisen
die de verschillende functies eraan
stellen; de voorzieningen per functie
zijn niet meer toereikend, maar
vooral de knelpunten tussen de
functies springen de laatste jaren in
het oog. Naast het nemen van
maatregelen die op de korte termijn
voor oplossingen van specifieke
knelpunten kunnen zorgen is een
planmatige aanpak van het gehele
gebied nodig, om op langere termijn
een duurzame ontwikkeling moge
lijk te maken:
duurzaamheid voor de landbouw
door onder andere aaneengeslo
ten bedrijven te realiseren zo
dicht mogelijk bij huis of bedrijfs
gebouw
- duurzaamheid voor de natuur
door op gerichte wijze de aange
wezen natuurbehouds- en na
tuurontwikkelingsgebieden in te
richten en te beheren
- duurzaamheid voor de recreatie
door enerzijds natuur- en land
schapswaarden veilig te stellen
en te ontwikkelen en anderzijds
mogelijkheden te bieden voor
kwaliteitsverbetering voor b.v.
kamperen bij de boer.
Integrale bevordering van deze ge
wenste duurzame ontwikkeling van
het gebied zal een uitgangspunt
kunnen zijn voor een integrale plan
matige aanpak van de daarvoor be
nodigde maatregelen en
voorzieningen: landinrichting.
Twee mogelijkheden
De Landinrichtingswet kent vier vor
men van landinrichting, waarvan er
twee voor dit gebied in ogen
schouw kunnen worden genomen:
ruilverkaveling en herinrichting. Bei
de vormen kennen in grote lijnen de
zelfde procedure; in de
uitvoeringsfase is de procedure zelfs
geheel gelijk: de rechtsbescherming
voor de grondeigenaar of -gebruiker
wordt met allerlei waarborgen om
geven. Wat zijn nu dan wel de ver
schillen, en waarom loopt de
dicussie over de keuze herinrichting
- ruilverkaveling soms hoog op. In
het onderstaande zullen de verschil
len kort worden aangegeven.
Ten behoeve van de te maken keuze
is de ruimtelijke ordening erg be
langrijk: welke functies worden in
het Streekplan aan een gebied toe
gekend. Daarnaast is het van belang
inzicht te hebben in de relaties die in
een bepaald gebied bestaan om de
begrenzing te kunnen bepalen. Her
inrichting wordt gekozen als er be
langrijke andere dan agrarische
functies in een gebied aanwezig zijn
of aanwezig moeten zijn.
Bij een herinrichting zal de Landin
richtingscommissie (LIC), die wordt
benoemd door het Provinciaal
Bestuur, anders van samenstelling
kunnen zijn dan bij een ruilverkave
ling. In het laatste geval wordt de
agrarische kern van de LIC aange
vuld met een lid en/of adviseurs
vanuit de andere functies; in het
eerste geval zullen de niet-
agrarische functies ook in de sa
menstelling van de LIC tot uitdruk
king komen.
De procedure van voorbereiding van
het plan kan bij herinrichting gefa
seerd verlopen: eerst een program
ma, dan een plan. Maar indien er
planologische duidelijkheid bestaat,
bijvoorbeeld door een concreet uit
gewerkt streekplan, dan zal meteen
een landinrichtingsplan kunnen
worden opgesteld. Hoe lang dit
duurt wordt niet bepaald door de
vorm van landinrichting, maar door
de wijze waarop binnen de LIC
wordt gewerkt én de mate van pla
nologische (on)duidelijkheid.
Een voorontwerpplan gaat bij beide
vormen de inspraak in: de streek-
bewoners, gebruikers, betrokken
organisaties- wordt gevraagd om de
mening te geven over de voorgestel
de maatregelen en voorzieningen.
De inspraakreacties worden ver
werkt en het ontwerpplan wordt
aan de Centrale Landinrichtings
commissie (CLC) voorgelegd om
getoetst te worden aan het landelij
ke beleid. Deze CLC is zeer breed
samengesteld uit vertegenwoordi
gers van zowel departementen als
particuliere organisaties uit de land-
bouwwereld, de natuurbescherming
en de recreatie.
Gedeputeerde Staten legt na goed
keuring door de CLC het plan ter vi
sie, en biedt de gelegenheid om
formeel bezwaar aan te tekenen. Na
behandeling van deze bezwaren
stelt GS het plan vast. Bij een ruil
verkaveling komt nu de stemming in
zicht; bij een herinrichting neemt GS
het besluit tot uitvoering. Dit is een
belangrijk verschil in de procedure
tussen de vormen ruilverkaveling en
herinrichting.
De inhoud van een herinrichtings- of
een ruilverkavelingsplan zal ook ver
schillend kunnen zijn. De keuze voor
de vorm herinrichting houdt een er
kenning in van het feit dat niet-
agrarische functies in een gebied
van groot belang zijn. Toen de land
inrichtingswet nog niet van kracht
was, ontstond ook in de ruilverkave
lingsplannen ruimte voor soms gro
te, niet-agrarische maatregelen en
voorzieningen. Een goed voorbeeld
hiervan is Walcheren. Maar juist
omdat deze ontwikkeling gaande
was, is de vorm herinrichting wette
lijk vastgelegd. Waar nu voorzien
wordt dat er veel maatregelen en
voorzieningen nodig zijn voipr na
tuur, landschap en recreatie zal een
herinrichting voor de hand liggen.
Ten behoeve van de landbouw zijn
in een ruilverkaveling of herinrich-
Het Bureau Beheer Landbouwgron
den verwerft gronden ten behoeve
van de diverse landinrichtings-
projekten. Deze gronden worden in
beheer uitgegeven op basis van
éénjarige pachtkontrakten. Voor het
seizoen 1991-1992 worden gronden
uitgegeven in de landinrichtings-
projekten St. Philipsland, St. Anna-
land, Stavenisse, Poortvliet,
Oud-Vossemeer, Walcheren, Sluis-
Oostburg, Breskens-Zuidzande,
Schoondijke, Aardenburg, Biervliet,
IJzendijke-Hoofdplaat, Axel en Axel-
se Sassing.
Agrariërs die in aanmerking wensen
te komen voor pacht van BBL-
percelen in het seizoen 1991-1992
dienen dit kenbaar te maken door
bijgaand aanvraagformulier volledig
in te vullen en na ondertekening te
zenden aan het Hoofd Beheer Land
bouwgronden in de provincie Zee-
-M.
°^Mn
ÊÊitÊÊMSf**
ting dezelfde maatregelen en voor
zieningen mogelijk: geen verschil in
baten, geen verschil in kosten.
Een maatregel ten behoeve van bij
voorbeeld het recreatief verkeer kan
overigens, zonder dat dit kosten
oplevert voor de agrarische functie,
wél voordelen bieden.
Nederland één hoog
Een kenmerk van ruimtelijke func
ties is dat deze grond nodig hebben.
Ik zeg wel eens: 'We zouden een
verdieping op Nederland moeten
kunnen bouwen om aan alle ruimte
claims te kunnen voldoen'. Maar de
schaarse ruimte zal bij gebrek aan
deze etage op een goede en duurza
me manier tussen de functies moe
ten worden verdeeld. Ook hiervoor
biedt landinrichting een goede mo
gelijkheid. Zodra een gebied op het
voorbereidingsschema Landinrich
ting is geplaatst begint het Bureau
Beheer Landbouwgronden aan te
kopen: vrijwillig, en overal binnen de
grenzen van het aangewezen
gebied.
Deze mogelijkheid om overal binnen
een gebied gronden aan te kopen en
later op de juiste plek weer toe te
delen, zonder dat er versnippering in
het grondgebruik optreedt, is het al
lergrootste voordeel van een landin
richtingsproject. Zo kunnen wegen
en paden worden verbreed of aan
gelegd, recreatieve voorzieningen
worden gerealiseerd en de aange
wezen natuurgebieden worden in
gericht en beheerd volgens de
doelstellingen. Zonodig kunnen slo
ten worden gegraven, bomen wor
den geplant en (landbouw)percelen
worden aaneengevoegd of dichter
bij huis of bedrijfsgebouw worden
toegedeeld. Ook kan grond (tegen
betaling) op de juiste plaats ter be
schikking worden gesteld om b.v.
een rondweg te realiseren. Ook deze
voorziening kan dan worden getrof
fen in samenhang met alle andere
belangen in een gebied.
Vrijwillige grondverwerving binnen
land. Onvolledig ingevulde
aanvraagformulieren worden niet in
behandeling genomen.
Bij de toewijzing van gronden zal
onder meer gelden dat:
- de aanvrager niet ouder dan 65
jaar mag zijn, tenzij er een bedrijfs-
opvolger is;
- het hoofdberoep van de aanvra
ger landbouwer moet zijn;
- de te pachten percelen inpasbaar
moeten zijn in het bedrijf van aan
vrager voor wat betreft grootte en
ligging.
De verpachting vindt plaats onder
normale voorwaarden, behoudens
het recht van het Bureau Beheer
Landbouwgronden om voor wat be
treft de bouwlanden voorwaarden
te stellen met betrekking tot de
vruchtwisseling. De door het Bu
reau Beheer Landbouwgronden ge
maakte kosten (bijvoorbeeld
afeÉ
és
een vrij groot gebied maakt dit alles
mogelijk zonder de onvrijwillige wij
zen van grondverwerving te hoeven
toepassen: korting bij een ruilverka
veling, korting en onteigening in een
herinrichting. Toch zijn deze instru
menten niet altijd te vermijden. Die
nen ze te worden toegepast
(waarover in de landinrichtingscom
missie wordt beslist), dan staat
daartegenover compensatie tegen
onteigeningswaarde in geld, dan
wel compensatie in grond, op een
goede wijze toegedeeld.
De conclusie uit het bovenstaande
is, dat de landinrichtingsvorm herin-
Om de interesse van grondeigena-
-en om gronden te bebossen in
stand te houden moet de eind janu
ari gewijzigde braaklegregeling op
nieuw worden gewijzigd. Dat vindt
de Bosbouwvoorlichtingsraad.
De Bosraad heeft de bewindslieden
Bukman en Gabor op het ministerie
van Landbouw geadviseerd om
- grondeigenaren die in najaar
1990 'groenbraak' hebben aan
gevraagd alsnog de mogelijkheid
te geven om deze 'groenbraak' in
voorjaar 1991 om te zetten in
Bosaanleg in Nederland kan een bij
drage leveren aan het terugdringen
van de toenemende koolstofdioxide
concentratie in de atmosfeer. Deze
stof draagt voor de helft bij aan het
broeikaseffekt.
Bomen hebben een nauwe relatie
met deze problematiek. Enerzijds
ploegen op wintervoor), dienen door
de gebruiker te worden vergoed. Bij
de oplevering op 1 november 1992
dienen de sloten in schouwbare
staat te zijn en de bouwlanden te
zijn gestoppelploegd, respektievelijk
met de cultivator te zijn bewerkt.
Uw aanvraag dient u binnen veer-
richting een erkenning inhoudt dat
er meerdere belangen in een gebied
aan de orde zijn, en dat daardoor de
beslissing over het door een breed
samengestelde landinrichtingscom
missie opgestelde plan door het
provinciaal bestuur wordt genomen.
De uitvoering van een herinrich
tingsplan kan de duurzame ontwik
keling van alle functies en belangen
op middellange en lange termijn van
een goede basis en infrastructuur
voorzien.
Janine Pijl
Consulent Bos-
en Landschapsbouw
'bosbraak' tegen de tot voor kort
geldende regels;
- grondeigenaren t/m 64 jaar weer
de mogelijkheid tot 'bosbraak' te
geven;
- de hoogte van de 'bosbraakpre-
mie' weer voor 5 jaar vast te
leggen;
- de hoogte van de premie voor
'bosbraak' weer te stellen op
f 1.853,— per ha.
Verhoging van de EG-bijdrage voor
bebossing is noodzakelijk aangezien
slechts ca. 2% van het braakgeleg
de areaal is bebost, aldus de raad.
veroorzaakt de ontbossing in de we
reld een aanzienlijk deel van het
broeikaseffekt doordat het hout ge
bruikt wordt als energiebron, ander
zijds kunnen bomen en planten via
hun bladeren koolstofdioxide (C02)
uit de lucht opnemen en onder in
vloed van zonlicht omzetten in cel
materiaal voor de groei.
tien dagen na het verschijnen van
dit blad te zenden aan:
Het Hoofd Beheer Landbouw
gronden
Ir. P.M. Bruijning
Postbus
4460 AA Goes
Het BBL verwerft gronden ten behoeve van ruilverkavelingen.
Hier laat de verkaveling niets meer te wensen over.
Aan het Hoofd Beheer Landbouwgronden,
Postbus 6,
4460 AA GOES
Aanvraag 1-jarige pacht B.B.L.-grond
Ondergetekende wenst in aanmerking te komen voor 1-jarige pacht van
B.B.L.-grond in de ruilverkaveling
Naam en voorletters
Geboortedatum
Adres
Postcode en woonplaats
Telefoonnummer
Bank Gironummer
Naam van de Bank Plaats:
Naam opvolger Geb. datum:
Bedrijfstype/oppervlakte
Akkerbouw ha. Fruit ha.
Grasland ha. Boomteelt ha.
Aantal stuks melkvee
Aantal stuks ov. vee
Eventuele opmerkingen, c.q. voorkeuren voor bepaald perceel:
Ondergetekende verklaart hierbij tevens zijn HOOFDBEROEP in de land
bouw te hebben.
Datum: Handtekening