Landinrichting voor de 'Kop van Schouwen'? 1991-1992 Aanvraagformulier Verpachting BBL percelen seizoen Bos voorkomt broeikaseffekt Landinrichting SZslte 'Meer steun voor bosbraak' Het gebied 'De Kop van Schouwen' biedt ruimte aan landbouw, natuur en recreatie. Recreatie in brede zin: toeristische attracties, verblijfsre- creatie op diverse niveaus, dagre creatie. Al deze recreatieverschijnselen hebben in meer of mindere mate verbindingen met het landschap, de natuurwaar den, en het agrarische karakter van grote delen van de omgeving en de rustieke dorps- en stadskernen. De inrichting van het gebied is niet meer toegesneden op de hoge eisen die de verschillende functies eraan stellen; de voorzieningen per functie zijn niet meer toereikend, maar vooral de knelpunten tussen de functies springen de laatste jaren in het oog. Naast het nemen van maatregelen die op de korte termijn voor oplossingen van specifieke knelpunten kunnen zorgen is een planmatige aanpak van het gehele gebied nodig, om op langere termijn een duurzame ontwikkeling moge lijk te maken: duurzaamheid voor de landbouw door onder andere aaneengeslo ten bedrijven te realiseren zo dicht mogelijk bij huis of bedrijfs gebouw - duurzaamheid voor de natuur door op gerichte wijze de aange wezen natuurbehouds- en na tuurontwikkelingsgebieden in te richten en te beheren - duurzaamheid voor de recreatie door enerzijds natuur- en land schapswaarden veilig te stellen en te ontwikkelen en anderzijds mogelijkheden te bieden voor kwaliteitsverbetering voor b.v. kamperen bij de boer. Integrale bevordering van deze ge wenste duurzame ontwikkeling van het gebied zal een uitgangspunt kunnen zijn voor een integrale plan matige aanpak van de daarvoor be nodigde maatregelen en voorzieningen: landinrichting. Twee mogelijkheden De Landinrichtingswet kent vier vor men van landinrichting, waarvan er twee voor dit gebied in ogen schouw kunnen worden genomen: ruilverkaveling en herinrichting. Bei de vormen kennen in grote lijnen de zelfde procedure; in de uitvoeringsfase is de procedure zelfs geheel gelijk: de rechtsbescherming voor de grondeigenaar of -gebruiker wordt met allerlei waarborgen om geven. Wat zijn nu dan wel de ver schillen, en waarom loopt de dicussie over de keuze herinrichting - ruilverkaveling soms hoog op. In het onderstaande zullen de verschil len kort worden aangegeven. Ten behoeve van de te maken keuze is de ruimtelijke ordening erg be langrijk: welke functies worden in het Streekplan aan een gebied toe gekend. Daarnaast is het van belang inzicht te hebben in de relaties die in een bepaald gebied bestaan om de begrenzing te kunnen bepalen. Her inrichting wordt gekozen als er be langrijke andere dan agrarische functies in een gebied aanwezig zijn of aanwezig moeten zijn. Bij een herinrichting zal de Landin richtingscommissie (LIC), die wordt benoemd door het Provinciaal Bestuur, anders van samenstelling kunnen zijn dan bij een ruilverkave ling. In het laatste geval wordt de agrarische kern van de LIC aange vuld met een lid en/of adviseurs vanuit de andere functies; in het eerste geval zullen de niet- agrarische functies ook in de sa menstelling van de LIC tot uitdruk king komen. De procedure van voorbereiding van het plan kan bij herinrichting gefa seerd verlopen: eerst een program ma, dan een plan. Maar indien er planologische duidelijkheid bestaat, bijvoorbeeld door een concreet uit gewerkt streekplan, dan zal meteen een landinrichtingsplan kunnen worden opgesteld. Hoe lang dit duurt wordt niet bepaald door de vorm van landinrichting, maar door de wijze waarop binnen de LIC wordt gewerkt én de mate van pla nologische (on)duidelijkheid. Een voorontwerpplan gaat bij beide vormen de inspraak in: de streek- bewoners, gebruikers, betrokken organisaties- wordt gevraagd om de mening te geven over de voorgestel de maatregelen en voorzieningen. De inspraakreacties worden ver werkt en het ontwerpplan wordt aan de Centrale Landinrichtings commissie (CLC) voorgelegd om getoetst te worden aan het landelij ke beleid. Deze CLC is zeer breed samengesteld uit vertegenwoordi gers van zowel departementen als particuliere organisaties uit de land- bouwwereld, de natuurbescherming en de recreatie. Gedeputeerde Staten legt na goed keuring door de CLC het plan ter vi sie, en biedt de gelegenheid om formeel bezwaar aan te tekenen. Na behandeling van deze bezwaren stelt GS het plan vast. Bij een ruil verkaveling komt nu de stemming in zicht; bij een herinrichting neemt GS het besluit tot uitvoering. Dit is een belangrijk verschil in de procedure tussen de vormen ruilverkaveling en herinrichting. De inhoud van een herinrichtings- of een ruilverkavelingsplan zal ook ver schillend kunnen zijn. De keuze voor de vorm herinrichting houdt een er kenning in van het feit dat niet- agrarische functies in een gebied van groot belang zijn. Toen de land inrichtingswet nog niet van kracht was, ontstond ook in de ruilverkave lingsplannen ruimte voor soms gro te, niet-agrarische maatregelen en voorzieningen. Een goed voorbeeld hiervan is Walcheren. Maar juist omdat deze ontwikkeling gaande was, is de vorm herinrichting wette lijk vastgelegd. Waar nu voorzien wordt dat er veel maatregelen en voorzieningen nodig zijn voipr na tuur, landschap en recreatie zal een herinrichting voor de hand liggen. Ten behoeve van de landbouw zijn in een ruilverkaveling of herinrich- Het Bureau Beheer Landbouwgron den verwerft gronden ten behoeve van de diverse landinrichtings- projekten. Deze gronden worden in beheer uitgegeven op basis van éénjarige pachtkontrakten. Voor het seizoen 1991-1992 worden gronden uitgegeven in de landinrichtings- projekten St. Philipsland, St. Anna- land, Stavenisse, Poortvliet, Oud-Vossemeer, Walcheren, Sluis- Oostburg, Breskens-Zuidzande, Schoondijke, Aardenburg, Biervliet, IJzendijke-Hoofdplaat, Axel en Axel- se Sassing. Agrariërs die in aanmerking wensen te komen voor pacht van BBL- percelen in het seizoen 1991-1992 dienen dit kenbaar te maken door bijgaand aanvraagformulier volledig in te vullen en na ondertekening te zenden aan het Hoofd Beheer Land bouwgronden in de provincie Zee- -M. °^Mn ÊÊitÊÊMSf** ting dezelfde maatregelen en voor zieningen mogelijk: geen verschil in baten, geen verschil in kosten. Een maatregel ten behoeve van bij voorbeeld het recreatief verkeer kan overigens, zonder dat dit kosten oplevert voor de agrarische functie, wél voordelen bieden. Nederland één hoog Een kenmerk van ruimtelijke func ties is dat deze grond nodig hebben. Ik zeg wel eens: 'We zouden een verdieping op Nederland moeten kunnen bouwen om aan alle ruimte claims te kunnen voldoen'. Maar de schaarse ruimte zal bij gebrek aan deze etage op een goede en duurza me manier tussen de functies moe ten worden verdeeld. Ook hiervoor biedt landinrichting een goede mo gelijkheid. Zodra een gebied op het voorbereidingsschema Landinrich ting is geplaatst begint het Bureau Beheer Landbouwgronden aan te kopen: vrijwillig, en overal binnen de grenzen van het aangewezen gebied. Deze mogelijkheid om overal binnen een gebied gronden aan te kopen en later op de juiste plek weer toe te delen, zonder dat er versnippering in het grondgebruik optreedt, is het al lergrootste voordeel van een landin richtingsproject. Zo kunnen wegen en paden worden verbreed of aan gelegd, recreatieve voorzieningen worden gerealiseerd en de aange wezen natuurgebieden worden in gericht en beheerd volgens de doelstellingen. Zonodig kunnen slo ten worden gegraven, bomen wor den geplant en (landbouw)percelen worden aaneengevoegd of dichter bij huis of bedrijfsgebouw worden toegedeeld. Ook kan grond (tegen betaling) op de juiste plaats ter be schikking worden gesteld om b.v. een rondweg te realiseren. Ook deze voorziening kan dan worden getrof fen in samenhang met alle andere belangen in een gebied. Vrijwillige grondverwerving binnen land. Onvolledig ingevulde aanvraagformulieren worden niet in behandeling genomen. Bij de toewijzing van gronden zal onder meer gelden dat: - de aanvrager niet ouder dan 65 jaar mag zijn, tenzij er een bedrijfs- opvolger is; - het hoofdberoep van de aanvra ger landbouwer moet zijn; - de te pachten percelen inpasbaar moeten zijn in het bedrijf van aan vrager voor wat betreft grootte en ligging. De verpachting vindt plaats onder normale voorwaarden, behoudens het recht van het Bureau Beheer Landbouwgronden om voor wat be treft de bouwlanden voorwaarden te stellen met betrekking tot de vruchtwisseling. De door het Bu reau Beheer Landbouwgronden ge maakte kosten (bijvoorbeeld afeÉ és een vrij groot gebied maakt dit alles mogelijk zonder de onvrijwillige wij zen van grondverwerving te hoeven toepassen: korting bij een ruilverka veling, korting en onteigening in een herinrichting. Toch zijn deze instru menten niet altijd te vermijden. Die nen ze te worden toegepast (waarover in de landinrichtingscom missie wordt beslist), dan staat daartegenover compensatie tegen onteigeningswaarde in geld, dan wel compensatie in grond, op een goede wijze toegedeeld. De conclusie uit het bovenstaande is, dat de landinrichtingsvorm herin- Om de interesse van grondeigena- -en om gronden te bebossen in stand te houden moet de eind janu ari gewijzigde braaklegregeling op nieuw worden gewijzigd. Dat vindt de Bosbouwvoorlichtingsraad. De Bosraad heeft de bewindslieden Bukman en Gabor op het ministerie van Landbouw geadviseerd om - grondeigenaren die in najaar 1990 'groenbraak' hebben aan gevraagd alsnog de mogelijkheid te geven om deze 'groenbraak' in voorjaar 1991 om te zetten in Bosaanleg in Nederland kan een bij drage leveren aan het terugdringen van de toenemende koolstofdioxide concentratie in de atmosfeer. Deze stof draagt voor de helft bij aan het broeikaseffekt. Bomen hebben een nauwe relatie met deze problematiek. Enerzijds ploegen op wintervoor), dienen door de gebruiker te worden vergoed. Bij de oplevering op 1 november 1992 dienen de sloten in schouwbare staat te zijn en de bouwlanden te zijn gestoppelploegd, respektievelijk met de cultivator te zijn bewerkt. Uw aanvraag dient u binnen veer- richting een erkenning inhoudt dat er meerdere belangen in een gebied aan de orde zijn, en dat daardoor de beslissing over het door een breed samengestelde landinrichtingscom missie opgestelde plan door het provinciaal bestuur wordt genomen. De uitvoering van een herinrich tingsplan kan de duurzame ontwik keling van alle functies en belangen op middellange en lange termijn van een goede basis en infrastructuur voorzien. Janine Pijl Consulent Bos- en Landschapsbouw 'bosbraak' tegen de tot voor kort geldende regels; - grondeigenaren t/m 64 jaar weer de mogelijkheid tot 'bosbraak' te geven; - de hoogte van de 'bosbraakpre- mie' weer voor 5 jaar vast te leggen; - de hoogte van de premie voor 'bosbraak' weer te stellen op f 1.853,— per ha. Verhoging van de EG-bijdrage voor bebossing is noodzakelijk aangezien slechts ca. 2% van het braakgeleg de areaal is bebost, aldus de raad. veroorzaakt de ontbossing in de we reld een aanzienlijk deel van het broeikaseffekt doordat het hout ge bruikt wordt als energiebron, ander zijds kunnen bomen en planten via hun bladeren koolstofdioxide (C02) uit de lucht opnemen en onder in vloed van zonlicht omzetten in cel materiaal voor de groei. tien dagen na het verschijnen van dit blad te zenden aan: Het Hoofd Beheer Landbouw gronden Ir. P.M. Bruijning Postbus 4460 AA Goes Het BBL verwerft gronden ten behoeve van ruilverkavelingen. Hier laat de verkaveling niets meer te wensen over. Aan het Hoofd Beheer Landbouwgronden, Postbus 6, 4460 AA GOES Aanvraag 1-jarige pacht B.B.L.-grond Ondergetekende wenst in aanmerking te komen voor 1-jarige pacht van B.B.L.-grond in de ruilverkaveling Naam en voorletters Geboortedatum Adres Postcode en woonplaats Telefoonnummer Bank Gironummer Naam van de Bank Plaats: Naam opvolger Geb. datum: Bedrijfstype/oppervlakte Akkerbouw ha. Fruit ha. Grasland ha. Boomteelt ha. Aantal stuks melkvee Aantal stuks ov. vee Eventuele opmerkingen, c.q. voorkeuren voor bepaald perceel: Ondergetekende verklaart hierbij tevens zijn HOOFDBEROEP in de land bouw te hebben. Datum: Handtekening

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 8