Tussenbalans treft vee- en vleessector extra zwaar dithané Nieuws en Commentaar Uitspraken Afrijpings- ziekten in GRANEN? Opnieuw: tussenbalans Kop op: Het is voorjaar Kies de voordeligste bestrijding met Minder bezuinigingen op bedrijfsverzorging en vestigingspremie Varkensprijzen Open dag CRZ 3 De ombuigingen in het kader van de Tussenbalans dreigen de vee- en vleessector extra zwaar te treffen. Deze vrees is uitgesproken door het bestuur van het Produktschap Vee en Vlees. Het PVV is van oordeel dat de voorgestelde bezuinigingen op de keuringsinstellingen veel te ri goureus zijn. De overheid heeft het voornemen om de tarieven van de Rijksdienst voor Vee en Vlees (RVV) met 25% oftewel 25 miljoen gulden te verho gen. Het produktschap acht deze verhoging onaanvaardbaar. "Dit leidt tot een concurrentienadeel voor de Nederlandse bedrijven. Bo vendien is op 1 januari van dit jaar al een voorwaardelijke tariefsverho ging van 15% doorgevoerd. De met de overheid afgesproken evaluatie hierover moet nog plaatsvinden." De tariefsverhoging bij de RVV heeft ten doel deze dienst kostendekkend te maken. Het PVV-bestuur meent dat het beter is eerst de doelmatig heid ervan te vergroten. Een door een adviesbureau uitgebracht rap port geeft hiervoor een handvat. Keuringsinstellingen Naast hogere keuringstarieven wordt het mes gezet in een aantal subsidies aan keuringsinstellingen. Daarbij gaat het om keuringen die worden verzorgd door de stichting NVK (rookworst en bacon), de stichting VRB (exportvleeswaren), ten). Voorts vervalt na 1992 de overheidsbijdrage aan het Centraal Bureau Slachtveediensten. Dit jaar wordt voor het werk van dit bureau nog een subsidie van f 5 miljoen verleend. Volgens het PVV bestaat het gevaar dat door te snelle af bouw van de subsidies bepaalde nieuwe projecten het niet zullen redden. Bezuinigingsposten Het ministerie van Landbouw moet in 1994 ongeveer 140 miljoen gul den inleveren als gevolg van de Tus senbalans. Daartoe zgl 85 miljoen De Nederlandse boer onder MacSharry. "Natuurlijk hebben wij onze eigen onderzoekers, landbouwkundigen en ex perts; alleen hebben zij dertig jaar lang niet kunnen werken. Wat wij nodig hebben is informatie - anders niets". Richard Bartak, staatssekretaris biologische landbouw in Tsje- choslowakije (Vruchtbare Aarde, maart/april 1991) gulden op afzonderlijke subsidiepot jes worden gekort en 55 miljoen op extra steun via de zogenoemde kaasschaafmethode (overal een beetje van af). Vertaald naar afzon5 derlijke posten betekent dit: 20 mil joen minder voor het Ontwikkeling en Saneringsfonds (O S), een 10 tot 15 miljoen lagere bijdrage aan het landbouwkundig onderzoek, een vermindering van 20 miljoen op de subsidies aan de privaatrechtelij ke keuringsinstellingen en een ver hoging van de RVV-tarieven met 25 miljoen in 1994. Het PVV-bestuur heeft besloten over de gevolgen van de Tussenba lans voor de vee-en vleessector een brief te sturen aan premier Lubbers en de ministers Kok (Financiën) en Bukman van (Landbouw, Natuurbe heer en Visserij). Het ziet er naar uit dat op de struc tuurverbeteringsregeling de com plementaire regeling en de loonwerkregeling van het O- en S- fonds in 1994 zo'n f 15,8 miljoen zal worden bezuinigd. Dat blijkt uit afspraken die in de Landelijke Raad voor de Bedrijfsontwikkeling zijn ge maakt over het invullen van de f 26 miljoen die het O- en S-fonds in het kader van de Tussenbalans moet in leveren. Het Landbouwschap heeft ervoor gepleit om op bedrijfsverzorging, vestigingssteun voor jonge boeren en innovatie en informatie minder te bezuinigen dan aanvankelijk de be doeling was. Op de vestigingssteun zal nu vermoedelijk f 3 miljoen wor den gekort (was 4,5 miljoen), op de bedrijfsverzorging f 2,8 miljoen (was f 5,3 miljoen) en op innovatie en informatica f 4,4 miljoen (was f 13,4 miljoen). In een aantal geval len zal ook de besteding van het geld aan strengere regels moeten worden onderworpen. De afspraken die in de Landelijke raad voor de Be drijfsontwikkeling zijn gemaakt over de bezuinigingen op het 0- en S- fonds moeten worden goedgekeurd door minister Bukman. "We willen zo lang mogelijk profiteren van de voordelen van het beer-zijn". IA/PP f HOOGT T. van der Lende van het Instituut voor Veeteeltkundig Onder- *1 zoek (Oogst, 1 maart 1991). "Met Jan Ramondt, die zelf boer is, hadden we in het CDA een gemakkelijk aanspreekpunt. Hij had veel ervaring in ruimtelijke ordening en agrarische zaken. Nu hij niet meer terugkomt, moeten we meer moeite doen om ons landbouwjargon te vertalen". Mr. J. Oggel, algemeen sekretaris ZLM, over uitslag Statenver kiezingen in Zeeland (Agrarisch Dagblad, 8 maart 1991). "Als je het objektief bekijkt, lopen we op voedingsgebied in de eerste plaats gevaar door verkeerde voedingsgewoontes: te veel vet, suiker en zout; en gemakshalve schaar ik er ook drinken en roken onder. Daarna komt het ge vaar van voedselvergiftiging. Als je een ranglijst maakt, dan volgt er een he le tijd niets, en daarna komen additieven, contaminanten en residuen van bestrijdingsmiddelen in voedsel. Maar de risiko's daarvan vallen werkelijk in het niet bij de gevaren van verkeerde voedingsgewoontes". Dr. ir. G. Kleter, inspekteur bij de Hoofdinspektie voor de ge zondheidszorg van het ministerie van WVC (Oogst, 8 maart 1991). Het is voorjaar. En dat is niet alleen buiten te merken, maar ook aan de inhoud van ons blad. Onze praktijkschrijvers hebben het deze week voornamelijk over de komende voorjaarswerkzaamheden. Over de struktuur van de grond is men het eens: die is prima. Maar over de vraag of het een vroeg of een laat voorjaar is kan al getwist wor den - en zo hoort dat ook. In ieder geval gaat er weer gezaaid en ge poot worden. Eerst p/antuien, gerst en erwten. Daarna de bieten en de aardappelen. Een nieuw boeren jaar is van start en dus zijn Brussel en Den Haag bij de praktijk even uit beeld. Er zijn van die momenten dat je liever boer dan secretaris bent! Provincie De vorige week gehouden verkiezingen voor Provinciale Staten zullen in ons werkgebied nauwelijks veranderingen in het provinciale beleid tot gevolg hebben. Wel zal het provinciale beleid als gevolg van de centralisatie - met name ook voor de land- en tuinbouw - steeds meer "voelbaar" worden. Voor ons is het daarom van groot belang de sta ten voortdurend op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in de agrarische sector Vanuit de ZLM doen we dat onder meer door ieder statenlid in Brabant en Zeeland die dat wenst ons landbouwblad ter beschikking te stellen. Over belangrijke actuele zaken worden de statenleden doorgaans apart benaderd. Potje Overigens vind ik het bijzonder treurig dat de opkomst bij de Staten verkiezingen zo bedroevend laag was. Blijkbaar zijn wij zo verwend dat we ons niet meer realiseren dat er in het grootste deel van de we reld geen sprake is van vrije verkiezingen, maar dictatuur en willekeur aan de orde van de dag zijn. Elk argument om niet te gaan stemmen schiet tekort. We moeten ons in feite schamen dat we de democratie zo verkwanselen. Maar ja, we kunnen het ons blijkbaar permitteren en tenslotte krijgt ieder volk de regering die het verdient. En daarna lekker zeuren dat "ze" er een potje van maken. Wissels Zoals gezegd zal de invloed van het Provinciaal Bestuur alleen maar toenemen. Provinciale beslissingen kunnen ook voor de land- en tuin bouw belangrijke wissels trekken op de toekomst. Vooral het ruimte lijk beleid en de invulling van de milieuwetgeving zijn daarvoor de basis. Dat hoeft trouwens lang niet allemaal negatief te zijn. Integen deel, de provincie kan juist een aantal voorwaarden mee helpen scheppen die de land- en tuinbouw juist nieuwe ontwikkelingskansen geeft. Ik denk bijvoorbeeld aan de zoetwaterpijp door Zuid-Beveland waar juist deze week de eerste buislegging plaatsvond. Alles bij el kaar zou er een lange lijst te maken zijn van provinciale bijdragen aan het voorwaardenscheppend beleid voor de land- en tuinbouw. En na tuurlijk: de provincie ligt ook wel eens goed dwars maar ik tel bij voor keur mijn zegeningen. Kop op dus: het is voorjaar, je bent boer en dat kan iedereen niet zeggen. Oggel De grote varkensslachtbedrijven hebben de uitbetalingsprijzen aan de mesters voor de in de week tot 15 maart overgenomen varkens ten opzichte van de voorgaande week met 8 tot 12 cent verhoogd. Daar mee werd uniform één uitgangsprijs vastgesteld van f 3,40 per kg voor geslachte varkens, kl A 52%, 73/93 kq, basis af-mestbedrijf en incl. BTW. Een zeer ruim aanbod had tot ge volg dat de prijzen van de niet- contractgebonden slachtkuikens op nieuw daalden. Ook de prijzen van slachtkippen liepen omlaag. De af zet in het binnenland kan overigens niet onbevredigend genoemd worden. In het ZLM-blad van vorige week is het openingswoord van de voorzit ter tijdens de hoofdbestuursverga dering van 4 maart jl. gedeeltelijk verminkt weergegeven als gevolg van fouten ter zetterij. Onder het kopje Tussenbalans dient het vol gende te worden gelezen: Van der Maas sprak zijn grote zor gen uit over de bezuiniging van 140 miljoen gulden, die het departement van Landbouw, Natuurbeheer en Vis serij moet leveren. In 1991 moet hiervan al 55 miljoen gerealiseerd zijn. Landinrichting, keuringskosten, onderzoek en investerings- en steun regelingen van het 0. en S.-fonds worden onder meer als slachtoffers genoemd. De landbouw is gevraagd alternatieven aan te geven. Als de landbouw bijvoorbeeld wil dat lan dinrichting, de keuringskosten en de akkerbouw- en milieugelden binnen het 0.- en S-fonds gespaard moeten blijven, dan zou er niets anders op zitten dan bijvoorbeeld onderzoek en rentesubsidies nog zwaarder aan te pakken dan wel de zogenaamde kaasschaaf over alle onderdelen van het budget heen te halen. Hiermee wordt het bedrijfsleven een onmo gelijke keuze opgedrongen. Tot zover de verbeterde visie van een onderdeel van de toespraak van de heer Van der Maas. Het Centrum voor Rassenonder- zoek en Zaadtechnologie in Wage- ningen houdt op donderdag 21 maart a.s. een open dag. Tussen 10.00 en 16.00 uur kan men op de beide lokaties Nergena en Binnen haven demonstraties, posters, on derzoeksfaciliteiten en proefopstellingen bezichtigen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 3