Meerderheid EG-ministers tegen hervormingsplannen Nieuws en Commentaar Uitspraken KNLC kommentaar Algemene heffing DLV bulten de deur houden Milieuconvenant ondertekend \V BTW-landbouwregeling moet blijven bestaan Geen overeenstemming in Brussel Scharrelvarkensvlees krijgt officieel merk Een solide meerderheid van de EG-ministers van Landbouw verzet zich tegen de hervormingsplannen van de Ierse Landbouwcommis saris, Ray MacSharry. Alleen de zuidelijke lidstaten en Ierland zien brood in de voorstellen, die overigens nog steeds niet formeel op ta fel liggen. Ook binnen het EG-bestuur zelf is er immers nog geen overeenstemming bereikt. De EG-ministerraad sprak dinsdag over het onderwerp. Twee dagen eerder had MacSharry van de Com missie toestemming gekregen zijn eigen voorstellen mondeling in de ministerraad toe te lichten, hoewel diezelfde Commissie opdracht gaf zijn voorstel bij te stellen met de ve le amendementen die zijn collega bestuursleden indienden. Verwacht wordt dat de Ier wil pogen dat nieu we voorstel af te hebben voor 4 fe bruari, als de landbouwraad opnieuw bijeen komt. Verdaagd De ministers kwamen overigens niet toe aan een discussie na de uiteen zetting van MacSharry. Deze bericht dat zijn broer in Ierland aan een hart- anval was overleden. De discussie werd daarop verdaagd naar de vol gende bijeenkomst van begin fe bruari. Toch kon na afloop al wel een balans worden opgemaakt uit uitlatingen van ministers en diplo maten van de lidstaten. Nederland, Groot-Brittannië en De nemarken verzetten zich fel. Ook de Fransen zeggen voorlopig nee. Dan is er een middengroep met landen als Duitsland, België en Luxemburg die voor- en nadelen zien in de ideeën van MacSharry. Alleen de Zuidelijke lidstaten en Ierland zijn voor. Dat is niet verwonderlijk, want deze landen hebben alleen kleine bedrijven die MacSharry geheel wil compenseren voor forse prijsverla gingen. Grote bedrijven De landbouwcommissaris verdedig de zich overigens tegenover de mi nisters tegen de kritiek dat hij het gemunt heeft op de grote bedrijven, die hij verantwoordelijk houdt voor de weer groeiende overschotpro ductie. Het gaat slechts om tien pro cent van de bedrijven die 'meer voor zichzelf moeten opkomen', aldus de Ier. Volgens hem kunnen de grote en efficiënt producerende bedrijven forse prijsverlagingen het voor een groot deel zelf opvangen. Overigens bleek op de ministerraad dat alle ministers vinden dat er iets moet gebeuren. MacSharry waar schuwde dat de landbouwuitgaven dit jaar een kwart hoger uitvallen dan vorig jaar, waarmee de EG op nieuw in financiële problemen dreigt te raken. De Nederlandse minister Bukman zei dat het wel eens een langdurige dicussie kan worden, ge zien de tegenstellingen. Hij bepleitte dat de Commissie in ieder geval voor begin februari met een globaal voorstel op papier komt, zodat de ministers weten waarover ze praten. Over vier jaar meot de glastuinbouw de lozing van middelen op op pervlaktewater met 80 procent hebben verminderd, zo is af gesproken. Het afsluiten van een convenant is een belangrijke stimulans voor be scherming van het milieu door tuin ders. In overleg kan er naar de meest praktische oplossingen ge zocht worden. Dat is beter dan de agrarische sektor zonder meer ge en verboden op te leggen. De voorzitter van het Landbouw schap, drs. J.W.E.M. Mares, zei dit bij de ondertekening van een milieu convenant met het Hoogheemraad schap Delfland. Afspraak is dat in vier jaar de glastuinbouw zijn lozing van gewasbeschermingsmiddelen op het oppervlaktewater met 80 procent vermindert. Voor fosfaat en stikstof geldt een percentage van 40 procent. 'Iemand die veel in het veld komt kijkt naar de belangen van de boer en daar willen wij voor staan. Daarom behandelen wij voor elke bedrijfsopvolging voordat DLV en de Accountant erbij worden geroepen. Het is prima a/s er anderen op ons terrein willen komen, maar dan moeten ze wel eerst beter zijn dan wij; die uitdaging durf ik wel aan'. K. Samplonius, hoofd SEV Friese Mij. (Oogst, 11 januari 1991). 'In het streven naar een betere wereld past het naar mijn mening niet dat de EG haar overschotproblemen blijft afwentelen op de rug van anderen'. Prof.dr.ir. J. de Hoogh, hoogleraar landbouweconomie te Wa- geningen. (Reformatorisch Dagblad, 14 januari 1991). 'Is het zo noodzakelijk dat tomaten uit ons land naar Italië worden ge transporteerd en wij tomatenpuree uit Italië halen? De tuinbouw mag dan een belangrijke bijdrage aan de energiebesparing hebben geleverd. Maar het energieverbruik is nog wel hoog. Een tomaat noem ik ook wel een gasbel met een rood velletje'. A. v.d. Biggelaar, direkteur Natuur en Milieu (Agrarisch Dag blad, 19 januari 1991). 'Ik denk dat we ons over twintig jaar niet meer kunnen voorstellen dat er ooit varkens aan kettingen van een halve meter hebben gelegen. En die kalf jes stop je over een paar jaar ook niet meer terug in de kisten. We gaan toch ook niet meer terug naar de slavernij'. Paul Schaap, Stichting Lekker Dier (HP/De Tijd, 18 januari 1991). 'De aanpassing van het voer, verbetering van mestkwa/iteit en betere stal- systemen zullen positief uitwerken. Boeren gaan ook veel bewuster met de mest om. Ik durf de stelling aan dat we in 2000 niet spreken over een mestoverschot maar over een mesttekort'. L. de Dekker, voorzitter van de projectgroep mestverwerking van het Landbouwschap (Agrarisch Dagblad, 22 januari 1991) 'Er is absoluut geen sprake van structureel slechte verstandhoudingen. Iede re organisatie heeft wel iets wat af en toe conflicten oplevert'. Mr. T.H.J. Joustra, secretaris-generaal van het ministerie van Landbouw, over het ministerie van Landbouw (Boerderij, 22 januari 1991) Er komt een rijk^keurmerk voor scharrelvarkensvlees. Het kabinet heeft daartoe besloten op voorstel van staatssekretaris Gabor van Landbouw. Met dit besluit wordt een diervriendelijker produktie van varkensvlees beoogd, aldus de be windsman. Verschillen in BTW- en accijnsta rieven tussen de 12 EG-landen kunnen niet te groot zijn als de grenscontroles tussen de 12 EG- landen verdwijnen. Vooral ons land met een lange Duitse en Belgische grens heeft belang bij uniformiteit. Bij een groot ver schil in belastingtarieven op ver- bruiksgoederen zou het "benzinepomp-effect" (het tan ken over de grens) zich uitbrei den tot inkopen van veel consumptiegoederen in Duits land. Het is dus in het belang van zowel bedrijfsleven a/s consu ment dat de verschillen niet te groot worden. Wat het normale (hoge) BTW-tarief betreft, zit de Bondsrepubliek nu op 14 pro cent en Nederland op 18,5. Een verlaging van ons tarief is dus noodzakelijk. Tariefgroepen Belangrijk is ook dat elk EG-land dezelfde diensten en goederen in het verlaagde en hoge tarief on derbrengt. Over deze indeling valt binnenkort de definitieve be slissing. Voor de land- en tuin bouw is deze indeling een aandachtspunt van de eerste or de. De Nederlandse landbouwor ganisaties hebben zich steeds op het standpunt gesteld dat alle land- en tuinbouwprodukten on der het verlaagde BTW-tarief moeten vallen. Het zijn immers de eerste levensbehoeften die niet door een hoog BTW-tarief getroffen mogen worden. Dit geldt ook voor de sierteeltge wassen. Bloemen, planten en bomen behoren in deze tijd, waarin iedereen het milieu zo be langrijk ervaart, zeker tot de eer ste levensbehoeften. Gelukkig hebben alle Europese landbouw organisaties zich op de stand punt gesteld. COPA heeft dit nog eens onder de aandacht ge bracht van de Europese Com missie. Hetzelfde geldt voor de landbouweis, om alle grondstof fen, veevoer, kunstmest, machi nes en dienstverlening, die op land- en tuinbouwbedrijven ge bruikt worden, in alle EG-landen onder het verlaagde tarief te brengen. Landbouwregeling Als voor alle land- en tuinbouw- produkten en voor de toelevering en dienstverlening niet het ver laagde tarief wordt toegepast, komt het voortbestaan van de zogenaamde BTW- landbouwregeling in groot ge vaar. Deze regeling is immers al leen maar mogelijk als de BTW-betalingen ongeveer in evenwicht zijn met de gemiddel de BTW-ontvangsten. A/s be paalde land- of tuinbouw produkten of teveel be drijfsmiddelen in het hoge tarief worden gebracht, wordt dit evenwicht voor die sektor of voor vele bedrijven verstoord. De landbouwregeling wordt overi gens niet alleen bedreigd door de tariefsindeling. Ook de wijze waarop de BTW-verrekening (bij export) aan de grens vervangen gaat worden door een nieuw systeem van verrekening op aan gifte bij import maakt de voort zetting van de landbouwregeling onzeker. Over de hoofdlijnen van de nieuwe procedure van BTW- verrekening zijn tussen de Euro pese Minsiters van Financiën af spraken gemaakt. De noodzake lijke aanpassing of niet-voort- zetting van de landbouwregeling komt pas laster aan de orde. Sierteelt in gevarenozne Vanuit de Nederlandse land- en tuinbouw is het steeds onder de aandacht van het Ministerie van Financiën en van Landbouw ge bracht dat land- en tuinbouwpro- dukten onder het verlaagde tarief moeten blijven. Europees gezien zit de sierteeltsector bij de tarief-groepindeling in de ge varenzone om in het hoge BTW- tarief te komen. Het is onbegrij pelijk dat bij Financiën ideeën naar voren komen om op voor hand de Europese wijzigingen in Nederland voor de sierteelt in te voeren en de sierteelt in het ho ge tarief te plaatsen. Een LEI- onderzoek heeft uitgewezen dat er een aanzienlijk inkomensver lies bij de telers, een verlaging van de handels-marges en een verlies in de werkgelegenheid van 2000 arbeidsplaaatsen zal plaatsvinden als het hoge BTW- tarief in de sierteelt wordt inge voerd. Als dit gebeurt, dan wor den de telers van snijbloemen, potplanten, bomen en bloembol len, zwaar getroffen, terwijl dit voor de overheid niets extra oplevert. Tegenover een hogere BTW-opbrengst staat immers een verlies aan opbrengst in komstenbelasting. Dam Jaarsma, plv. alg. secretaris Voorlopig geen algemene collectie ve heffing vanuit het bedrijfsleven om de Dienst Landbouwvoorlichting (DLV) te helpen financieren. Over drie jaar kan dan gekeken worden hoe het gaat en of eventueel mis schien nog een deel via een collectie ve heffing gefinancierd moet worden. Dat wordt de conclusie op basis van de reacties van de regio nale KNLC-organisaties. Ook het hoofdbestuur van de ZLM heeft zich in bovenstaande zin uitgesproken. De commissie Bedrijfsontwikkeling en Voorlichting zette de reacties al vast op een rij. "De eerste drie jaar de discussie over een collectieve heffing maar eens buiten de deur houden," zo vatte voorzitter Hans van Leeuwen samen. De regionale organisaties willen op dit moment dan ook geen standpunt innemen over hoe later een eventuele collec tieve heffing verdeeld zou moeten worden. Ook het noemen van een percentage dat maximaal op die wij ze gefinancierd mag worden ging nu te ver. De DLV-voorlichting komt niet alleen ten goede aan de boeren die een voorlichter op het erf krijgen. De KNLC-organisaties menen echter dat via de bijdrage van de overheid (nu nog 100%, aflopend naar 50% in 2003) voldoende garantie bestaat voor dat algemene belang. Stropen Ook de KNLC-akkerbouwcommissie koos unaniem voor een start met het zogenaamde profijtbeginsel. Op die manier wordt de behoefte aan deze vorm van voorlichting sneller duidelijk. "De DLV zal de mouwen op moeten stropen," aldus Klaas Dijkstra (LMIJ). De vraag naar voor lichting moet de uiteindelijke vorm en de omvang van de dienst gaan bepalen. Dat kan betekenen dat de vraag per sector zich verschillend ontwikkelt. De commissie BOV wees erop dat flexibiliteit binnen de dienst daarom belangrijk is: als in een sector méér vraag is dan in een andere moeten daar extra mensen naar toa Ook inkrimpen hoort tot de mogelijkheden, zo werd nadrukkelijk gesteld. Gerard Westerhof

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 5