Geld en goed
Accountantsunie
ZLM
üm
Landinrichting en andere belangen
Sociaal
onomisc
Voorlichting
Nieuwigheden in 1991
SOCIAAL ECONOMISCH
VOORLICHTER (M/V)
Subsidie voor aankopen
in relatienotareservaat
Bijscholing voor agrarische gemeenteraadsleden
'Schrap onderscheid bij uitbetaling Wir-premie'
Boval in advies
orgaan Landbouwschap
In de provincie Zeeland en Noord-
Brabant zijn in diverse regio's land
inrichtingsplannen in voorbereiding
of in uitvoering. De doelstelling van
deze landinrichtingsplannen is van
uit de agrarische sektor gezien om
vooral de produktie-
omstandigheden te verbeteren. Dit
vindt o.a. plaats door een betere
verkaveling, ontwatering en ontslui
ting. Naast agrarische belangen
spelen steeds meer ook andere be
langen een belangrijke rol in een land-
inrichtingsplan, met name de
natuur en de recreatie. Vooral het
belang ten behoeve van de natuur
krijgt een steeds zwaarder wordend
accent. Dit komt tot uiting in een
aantal plannen die zijn aangenomen
bijv. het Natuurbeleidsplan of in no
ta's die in voorbereiding zijn.
Een enkel voorbeeld hiervan is de
'inbreng' van het Natuur Be
leidsplan in het voorontwerpplan in
de ruilverkaveling Walcheren. Tij
dens afdelingsvergaderingen is mij
in de afgelopen periode gebleken
dat agrariërs de neiging hebben om
de 'schuld' van dit toenemende be
lang van de natuur te geven aan de
ruilverkaveling, het landinrich
tingsplan. Tevens wekt men de in-
druk daarom tegen dit
landinrichtingsplan te zijn. Hierbij
wordt echter een belangrijk aspect
'vergeten'. De uitvoering van de
plannen ten behoeve van de natuur
ontwikkeling vinden ook zonder
landinrichting plaats. Ook in deze si
tuatie gaat dit ten koste van land
bouwgronden en de agrarische
sektor. Via een ruilverkaveling (land-
inrichtingsprojekt) kunnen de ver
tegenwoordigers van de agrarische
sektor overleg voeren met de verte
genwoordigers van de overheid (lan
delijk/provinciaal) en van
natuurbeschermingsorganisaties
e.d. Hierdoor bestaat de mogelijk
heid om de 'schade' voor de agrari
sche sektor te beperken. Indien op
vele kleine perceeltjes een dergelijke
natuurontwikkeling plaatsvindt is
hiervan veel effect op de naastlig
gende percelen te verwachten. Bij
concentratie van deze percelen is
dit effect minder. Ook hier is Wal
cheren weer een voorbeeld van.
Bedrijfsstructuur
In een periode waarin de omstan
digheden door b.v. dalende prijzen
steeds moeilijker worden, is de
noodzaak van een goede be
drijfsstructuur steeds groter. Een
goede verkaveling, een goede ont
watering, een grote huiskavel en de
andere kavels zo dicht mogelijk bij
de boerderij zijn voorbeelden van
een goede bedrijfsstructuur. Bij de
uitvoering van plannen ten behoeve
van de natuur en de recreatie wordt
de bedrijfsstructuur aangetast. Via
een landinrichtingsplan kan deze be
drijfsstructuur worden aangepast
en hersteld. Zonder, worden de ge
volgen voor de landbouw veelal na
deliger.
Vermeng daarom deze verschillende
belangen niet en maak van de mo
gelijkheden (landinrichting e.d.) ge
bruik om de schade van
natuurontwikkelingsplan e.d. aan de
landbouw zo veel mogelijk te beper
ken. Verbetering van de be
drijfsstructuur is hierbij zeer
belangrijk.
J.A.M. Withagen
Het bestuur van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij roept
sollicitanten op voor de funktie van
met voorlichtingservaring voor het rayon Schouwen-Duiveland
en Tholen.
De taakopdracht is:
Het geven van individuele adviezen en groepsvoorlichting aan
boeren, tuinders en hun gezinnen over vraagstukken die ver
band houden met hun gezin en bedrijf. Hieronder wordt ver
staan bedrijfsovername, aanpassing, ontwikkeling, finan
ciering, beëindiging, regelingen, verzekeringen, gezinsfinancie
ring, sociale wetgeving, grond- en pachtzaken en overige sociale,
economische en juridische onderwerpen.
Gevraagd wordt:
- zo mogelijk voorlichtingservaring
- opleiding MAS of HEAO
- goede contactuele eigenschappen
- een agrarische achtergrond of belangstelling voor het agra
risch bedrijf en gezin
Geboden wordt:
Een zelfstandige, afwisselende funktie
Goede interne bijscholing
Goed aanvangsalaris en secundaire arbeidsvoorwaarden
Zij die belangstelling hebben, worden verzocht vóór 8 februari
a.s. schriftelijk te solliciteren bij de sekretaris van de ZLM, p/a
Postbus 2116, 4460 MC Goes.
Inlichtingen kunnen worden verkregen bij het hoofd van de Af
deling Sociaal Ekonomische Voorlichting van de ZLM, ing.
J.A.M. Withagen, tel. kantoor 01100 - 21010, privé: 01106 - 3842.
Advertentie I.M.
De belastingwetgeving kent geen
stilstand. Voortdurend worden ver
anderingen aangebracht. Ook in
gaande dit jaar is weer het nodige of
misschien het minder nodige gewij
zigd, al zijn de veranderingen be
perkt. In dit artikel worden enkele
van de mutaties genoemd.
Geldboetes
Met ingang van 1 januari jl. zijn
geldboetes niet meer aftrekbaar.
Het opgelegd krijgen van een boete
is toch al geen prettige aangelegen
heid. Is de boete niet aftrekbaar
voor de belasting dan is het nog on
aangenamer. Ten laste van het be
drijfsresultaat zijn o.a. niet meer
aftrekbaar voor de inkomsten- en
vennootschapsbelasting:
- geldboetes die zijn opgelegd
door de Nederlandse straf
rechter;
- bedragen die aan de Staat wor
den betaald ter voorkoming van
strafvervolging of om gratis i.v.m.
een gevangenisstraf te krijgen;
- geldboetes die zijn opgelegd
door een instelling van de EG;
- verhogingen en boetes die moe
ten worden betaald op grond
van onder meer de Algemene
wet inzake rijksbelastingen.
Ook van inkomsten uit dienstbe
trekking ed. zijn boetes, zij het met
enige beperking, niet meer aftrek
baar. De afschaffing van de aftrek
baarheid werkt hier door naar de
vergoedingenkant: indien een werk
gever een boete betaalt die door de
werknemer in z'n dienstbetrekking
is opgelopen of indien hij een ver
goeding hiervoor aan de werknemer
geeft, dan is deze vergoeding bij de
werknemer belast. Voor de werkge
ver is er sprake van loonkosten die
als zodanig ten laste van de winst
kunnen worden gebracht.
Regeling voor bepaalde
seizoenarbeiders in land- en
tuinbouw ingetrokken
Is men als werkgever in het bezit van
een vergunning voor de bijzondere
regeling voor bepaalde seizoens
arbeiders in de land- en tuinbouw
dan is het gevolg voor het jaar 1990
daarvan geweest dat van de betref
fende beloningen geen inhoudingen
van loonbelasting/premie volksver
zekeringen hoefde plaats te vinden
en ook afdracht kon achterwege
blijven.
De staatssecretaris van Financiën
heeft nu besloten de regeling met
ingang van 1 januari 1991 op te hef
fen. Hij heeft de inspecteurs der di
recte belastingen uitgenodigd de
verleende vergunningen per 1 janu
ari 1991 in te trekken. Hoewel de
staatssecretaris zeker argumenten
voor de intrekking heeft, is het jam
mer dat deze regeling, die zeker in
een wezenlijke behoefte heeft voor
zien, er niet meer is.
Aanpassing tarieven en andere
gegevens
Elk jaar vindt een aanpassing van
tarieven, vrijgestelde bedragen, e.d.
plaats. Ook voor 1991 is dat het ge
val. In het kader van dit artikel noe
men we alleen enkele vrijstellingen
die dit jaar gelden voor het schen
kingsrecht.
Voor schenkingen door ouders aan
kinderen is de vrijstelling voor het
kalenderjaar 1991 f 6.795,—. Dit
bedrag is steeds vrijgesteld. Alleen
het meerdere van een schenking is
hier belast.
Het vrijgestelde bedrag per kalen
derjaar mag voor een kind dat niet
jonger is dan 18 jaar en niet ouder is
dan 35 jaar eenmalig worden ver
hoogd. Voor het jaar 1991 geldt
hiervoor een vrijgesteld bedrag van
f 33.977-.
Schenkingen aan anderen dan kin
deren en bepaalde instellingen zijn
in 1991 vrijgesteld, indien het ver-
kregene per periode van 2 jaar een
bedrag van f 4.076,— niet te bo
ven gaat. Overtreft een schenking
dit bedrag, dan is het geheel be
lastbaar.
Dat de veranderingen voor 1991 be
perkt zijn, is op zichzelf zeker niet
als ongunstig aan te merken.
J. Spijk AA
Van oudsher heeft de georganiseer
de landbouw ruime invloed in de
ontwikkeling van plattelandsge
meenten. De tijd is echter voorbij,
dat de boerenstand het wel en wee
van gemeenten volledig bepaalde.
Politieke partijen hebben inmiddels
bredere doelstellingen dan uitslui
tend agrarische belangenbeharti
ging. Toch zijn er in Zeeland vele
raadsleden die de landbouw een
warm hart toedragen, ondanks dat
deze mensen verkozen zijn vanuit
een meer dan puur agrarisch poli
tiek partijprogramma.
De georganiseerde landbouw stelt
vast, dat agrarische belangenbehar
tiging op gemeentelijk niveau in de
toekomst zeker noodzakelijk blijft.
Daarom ondersteunen de landbouw
organisaties het initiatief van de
Volkshogeschool Zeeland om een
bijscholing te organiseren voor agra
rische gemeenteraadsleden.
In deze cursus wordt gewerkt aan
de volgende bijscholingsonderwer-
pen: verwerken van schriftelijke in
formatie; het opstellen van een
strategie van belangenbehartiging;
het stellen van prioriteiten vanuit
het agrarisch belang; interne afwe
ging van agrarische en niet-
agrarische punten, waar wil een
agrarisch gemeenteraadslid voor
staan.
In de cursus wordt gewerkt met
veel voorbeelden uit de praktijk. Te
vens zullen regelmatig gastdocen
ten binnen de cursus een inleiding
verzorgen. De cursus duurt twee
keer twee dagen. De vier dagen
worden als een geheel aangeboden.
Het dagelijks bestuur van de provin
cie Zeeland is voornemens om sub
sidie te verlenen voor de aankoop
van gronden in twee relatienotare
servaten. GS willen f 146.115 sub
sidie verlenen voor aankoop door de
Stichting Het Zeeuws Landschap
van ruim 8 ha weiland in het relatie
notareservaat Oude Veerseweg te
De cursusdata zijn: 6 en 7 februari
(eerste blok); 18 en 19 maart (twee
de blok).
De cursusprijs is f 300,—. Deze
prijs is inclusief cursusmateriaal,
maaltijden en overnachting op de
Volkshogeschool. De cursus wordt
begeleid door J. Roumen, agrarisch
cursusleider van de Volkshoge
school. Informatie over deze cursus
kunt u krijgen door contact op te
nemen met de heer Roumen, tel.
01177-1259.
Middelburg. Voor de aankoop door
de Vereniging tot Behoud van Na
tuurmonumenten van ruim 6 ha
bouwland in het relatienotareser
vaat Galgepolder te Zierikzee willen
GS f 78.050,— subsidie verlenen.
In beide gevallen betreft de subsidie
de helft van de verwervingskosten.
De belastingdienst mag bij de
gespreide betaling van de Wir-
De Bond van Loonbedrijven voor
Agrarisch en Grondverzetwerk in
Nederland (Boval) krijgt een zetel in
de hoofdafdeling Sociale Zaken van
het Landbouwschap. Het bestuur
van het schap heeft dit besloten. De
Boval zal worden vertegenwoordigd
door de heer J. Maris uit Harder
wijk. De verandering in de sa
menstelling van de hoofdafdeling
heeft ook consequenties voor de
vertegenwoordiging van de voe
dingsbonden. De Voedingsbond
FNV krijgt er een zetel bij.
premie geen onderscheid maken
tussen verschillende groepen onder
nemers'. Het Landbouwschap
schrijft dit aan het ministerie van
Economische Zaken.
Omdat er veel meer Wir-premie is
aangevraagd dan verwacht was,
heeft de overheid besloten de pre
mie vanaf 1987 gespreid over vijf
jaar aan ondernemers te betalen.
Daarbij maakt de overheid onder
scheid tussen ondernemers die in
komstenbelasting betalen en zij die
vennootschapsbelasting betalen.
Voor hen die inkomstenbelasting
betalen - en dat geldt voor de
meeste boeren en tuinders - wordt
het financieel nadeel van het 'sprei-
dingsbeleid' al in 1987 voelbaar. De
overige ondernemers krijgen hier
pas in 1988 mee te maken. Overi
gens betreft het hierbij alleen onder
nemers die meer dan 150.000 aan
premie tegoed hebben en die niet
per kalenderjaar de balans opmaken
maar met 'gebroken boekjaren'
werken.
Het Landbouwschap heeft nóg een
bezwaar tegen het Wetsvoorstel
temporisering van de uitbetaling van
investeringsbijdragen. Ondernemers
die de Wir-premie willen hebben,
moeten een formulier aanvragen.
Als dit niet binnen een maand is ge
beurd, kunnen ze naar hun premie
fluiten. Waarom moet het formulier
aangevraagd worden, zo vraagt het
schap zich af, als de adressen van
de ondernemers bij de belasting
dienst bekend zijn? In ieder geval
moet de termijn voor het aanvragen
van het formulier worden verlengd.