Geld en goed Accountantsunie ZLM üm Landinrichting en andere belangen Sociaal onomisc Voorlichting Nieuwigheden in 1991 SOCIAAL ECONOMISCH VOORLICHTER (M/V) Subsidie voor aankopen in relatienotareservaat Bijscholing voor agrarische gemeenteraadsleden 'Schrap onderscheid bij uitbetaling Wir-premie' Boval in advies orgaan Landbouwschap In de provincie Zeeland en Noord- Brabant zijn in diverse regio's land inrichtingsplannen in voorbereiding of in uitvoering. De doelstelling van deze landinrichtingsplannen is van uit de agrarische sektor gezien om vooral de produktie- omstandigheden te verbeteren. Dit vindt o.a. plaats door een betere verkaveling, ontwatering en ontslui ting. Naast agrarische belangen spelen steeds meer ook andere be langen een belangrijke rol in een land- inrichtingsplan, met name de natuur en de recreatie. Vooral het belang ten behoeve van de natuur krijgt een steeds zwaarder wordend accent. Dit komt tot uiting in een aantal plannen die zijn aangenomen bijv. het Natuurbeleidsplan of in no ta's die in voorbereiding zijn. Een enkel voorbeeld hiervan is de 'inbreng' van het Natuur Be leidsplan in het voorontwerpplan in de ruilverkaveling Walcheren. Tij dens afdelingsvergaderingen is mij in de afgelopen periode gebleken dat agrariërs de neiging hebben om de 'schuld' van dit toenemende be lang van de natuur te geven aan de ruilverkaveling, het landinrich tingsplan. Tevens wekt men de in- druk daarom tegen dit landinrichtingsplan te zijn. Hierbij wordt echter een belangrijk aspect 'vergeten'. De uitvoering van de plannen ten behoeve van de natuur ontwikkeling vinden ook zonder landinrichting plaats. Ook in deze si tuatie gaat dit ten koste van land bouwgronden en de agrarische sektor. Via een ruilverkaveling (land- inrichtingsprojekt) kunnen de ver tegenwoordigers van de agrarische sektor overleg voeren met de verte genwoordigers van de overheid (lan delijk/provinciaal) en van natuurbeschermingsorganisaties e.d. Hierdoor bestaat de mogelijk heid om de 'schade' voor de agrari sche sektor te beperken. Indien op vele kleine perceeltjes een dergelijke natuurontwikkeling plaatsvindt is hiervan veel effect op de naastlig gende percelen te verwachten. Bij concentratie van deze percelen is dit effect minder. Ook hier is Wal cheren weer een voorbeeld van. Bedrijfsstructuur In een periode waarin de omstan digheden door b.v. dalende prijzen steeds moeilijker worden, is de noodzaak van een goede be drijfsstructuur steeds groter. Een goede verkaveling, een goede ont watering, een grote huiskavel en de andere kavels zo dicht mogelijk bij de boerderij zijn voorbeelden van een goede bedrijfsstructuur. Bij de uitvoering van plannen ten behoeve van de natuur en de recreatie wordt de bedrijfsstructuur aangetast. Via een landinrichtingsplan kan deze be drijfsstructuur worden aangepast en hersteld. Zonder, worden de ge volgen voor de landbouw veelal na deliger. Vermeng daarom deze verschillende belangen niet en maak van de mo gelijkheden (landinrichting e.d.) ge bruik om de schade van natuurontwikkelingsplan e.d. aan de landbouw zo veel mogelijk te beper ken. Verbetering van de be drijfsstructuur is hierbij zeer belangrijk. J.A.M. Withagen Het bestuur van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij roept sollicitanten op voor de funktie van met voorlichtingservaring voor het rayon Schouwen-Duiveland en Tholen. De taakopdracht is: Het geven van individuele adviezen en groepsvoorlichting aan boeren, tuinders en hun gezinnen over vraagstukken die ver band houden met hun gezin en bedrijf. Hieronder wordt ver staan bedrijfsovername, aanpassing, ontwikkeling, finan ciering, beëindiging, regelingen, verzekeringen, gezinsfinancie ring, sociale wetgeving, grond- en pachtzaken en overige sociale, economische en juridische onderwerpen. Gevraagd wordt: - zo mogelijk voorlichtingservaring - opleiding MAS of HEAO - goede contactuele eigenschappen - een agrarische achtergrond of belangstelling voor het agra risch bedrijf en gezin Geboden wordt: Een zelfstandige, afwisselende funktie Goede interne bijscholing Goed aanvangsalaris en secundaire arbeidsvoorwaarden Zij die belangstelling hebben, worden verzocht vóór 8 februari a.s. schriftelijk te solliciteren bij de sekretaris van de ZLM, p/a Postbus 2116, 4460 MC Goes. Inlichtingen kunnen worden verkregen bij het hoofd van de Af deling Sociaal Ekonomische Voorlichting van de ZLM, ing. J.A.M. Withagen, tel. kantoor 01100 - 21010, privé: 01106 - 3842. Advertentie I.M. De belastingwetgeving kent geen stilstand. Voortdurend worden ver anderingen aangebracht. Ook in gaande dit jaar is weer het nodige of misschien het minder nodige gewij zigd, al zijn de veranderingen be perkt. In dit artikel worden enkele van de mutaties genoemd. Geldboetes Met ingang van 1 januari jl. zijn geldboetes niet meer aftrekbaar. Het opgelegd krijgen van een boete is toch al geen prettige aangelegen heid. Is de boete niet aftrekbaar voor de belasting dan is het nog on aangenamer. Ten laste van het be drijfsresultaat zijn o.a. niet meer aftrekbaar voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting: - geldboetes die zijn opgelegd door de Nederlandse straf rechter; - bedragen die aan de Staat wor den betaald ter voorkoming van strafvervolging of om gratis i.v.m. een gevangenisstraf te krijgen; - geldboetes die zijn opgelegd door een instelling van de EG; - verhogingen en boetes die moe ten worden betaald op grond van onder meer de Algemene wet inzake rijksbelastingen. Ook van inkomsten uit dienstbe trekking ed. zijn boetes, zij het met enige beperking, niet meer aftrek baar. De afschaffing van de aftrek baarheid werkt hier door naar de vergoedingenkant: indien een werk gever een boete betaalt die door de werknemer in z'n dienstbetrekking is opgelopen of indien hij een ver goeding hiervoor aan de werknemer geeft, dan is deze vergoeding bij de werknemer belast. Voor de werkge ver is er sprake van loonkosten die als zodanig ten laste van de winst kunnen worden gebracht. Regeling voor bepaalde seizoenarbeiders in land- en tuinbouw ingetrokken Is men als werkgever in het bezit van een vergunning voor de bijzondere regeling voor bepaalde seizoens arbeiders in de land- en tuinbouw dan is het gevolg voor het jaar 1990 daarvan geweest dat van de betref fende beloningen geen inhoudingen van loonbelasting/premie volksver zekeringen hoefde plaats te vinden en ook afdracht kon achterwege blijven. De staatssecretaris van Financiën heeft nu besloten de regeling met ingang van 1 januari 1991 op te hef fen. Hij heeft de inspecteurs der di recte belastingen uitgenodigd de verleende vergunningen per 1 janu ari 1991 in te trekken. Hoewel de staatssecretaris zeker argumenten voor de intrekking heeft, is het jam mer dat deze regeling, die zeker in een wezenlijke behoefte heeft voor zien, er niet meer is. Aanpassing tarieven en andere gegevens Elk jaar vindt een aanpassing van tarieven, vrijgestelde bedragen, e.d. plaats. Ook voor 1991 is dat het ge val. In het kader van dit artikel noe men we alleen enkele vrijstellingen die dit jaar gelden voor het schen kingsrecht. Voor schenkingen door ouders aan kinderen is de vrijstelling voor het kalenderjaar 1991 f 6.795,—. Dit bedrag is steeds vrijgesteld. Alleen het meerdere van een schenking is hier belast. Het vrijgestelde bedrag per kalen derjaar mag voor een kind dat niet jonger is dan 18 jaar en niet ouder is dan 35 jaar eenmalig worden ver hoogd. Voor het jaar 1991 geldt hiervoor een vrijgesteld bedrag van f 33.977-. Schenkingen aan anderen dan kin deren en bepaalde instellingen zijn in 1991 vrijgesteld, indien het ver- kregene per periode van 2 jaar een bedrag van f 4.076,— niet te bo ven gaat. Overtreft een schenking dit bedrag, dan is het geheel be lastbaar. Dat de veranderingen voor 1991 be perkt zijn, is op zichzelf zeker niet als ongunstig aan te merken. J. Spijk AA Van oudsher heeft de georganiseer de landbouw ruime invloed in de ontwikkeling van plattelandsge meenten. De tijd is echter voorbij, dat de boerenstand het wel en wee van gemeenten volledig bepaalde. Politieke partijen hebben inmiddels bredere doelstellingen dan uitslui tend agrarische belangenbeharti ging. Toch zijn er in Zeeland vele raadsleden die de landbouw een warm hart toedragen, ondanks dat deze mensen verkozen zijn vanuit een meer dan puur agrarisch poli tiek partijprogramma. De georganiseerde landbouw stelt vast, dat agrarische belangenbehar tiging op gemeentelijk niveau in de toekomst zeker noodzakelijk blijft. Daarom ondersteunen de landbouw organisaties het initiatief van de Volkshogeschool Zeeland om een bijscholing te organiseren voor agra rische gemeenteraadsleden. In deze cursus wordt gewerkt aan de volgende bijscholingsonderwer- pen: verwerken van schriftelijke in formatie; het opstellen van een strategie van belangenbehartiging; het stellen van prioriteiten vanuit het agrarisch belang; interne afwe ging van agrarische en niet- agrarische punten, waar wil een agrarisch gemeenteraadslid voor staan. In de cursus wordt gewerkt met veel voorbeelden uit de praktijk. Te vens zullen regelmatig gastdocen ten binnen de cursus een inleiding verzorgen. De cursus duurt twee keer twee dagen. De vier dagen worden als een geheel aangeboden. Het dagelijks bestuur van de provin cie Zeeland is voornemens om sub sidie te verlenen voor de aankoop van gronden in twee relatienotare servaten. GS willen f 146.115 sub sidie verlenen voor aankoop door de Stichting Het Zeeuws Landschap van ruim 8 ha weiland in het relatie notareservaat Oude Veerseweg te De cursusdata zijn: 6 en 7 februari (eerste blok); 18 en 19 maart (twee de blok). De cursusprijs is f 300,—. Deze prijs is inclusief cursusmateriaal, maaltijden en overnachting op de Volkshogeschool. De cursus wordt begeleid door J. Roumen, agrarisch cursusleider van de Volkshoge school. Informatie over deze cursus kunt u krijgen door contact op te nemen met de heer Roumen, tel. 01177-1259. Middelburg. Voor de aankoop door de Vereniging tot Behoud van Na tuurmonumenten van ruim 6 ha bouwland in het relatienotareser vaat Galgepolder te Zierikzee willen GS f 78.050,— subsidie verlenen. In beide gevallen betreft de subsidie de helft van de verwervingskosten. De belastingdienst mag bij de gespreide betaling van de Wir- De Bond van Loonbedrijven voor Agrarisch en Grondverzetwerk in Nederland (Boval) krijgt een zetel in de hoofdafdeling Sociale Zaken van het Landbouwschap. Het bestuur van het schap heeft dit besloten. De Boval zal worden vertegenwoordigd door de heer J. Maris uit Harder wijk. De verandering in de sa menstelling van de hoofdafdeling heeft ook consequenties voor de vertegenwoordiging van de voe dingsbonden. De Voedingsbond FNV krijgt er een zetel bij. premie geen onderscheid maken tussen verschillende groepen onder nemers'. Het Landbouwschap schrijft dit aan het ministerie van Economische Zaken. Omdat er veel meer Wir-premie is aangevraagd dan verwacht was, heeft de overheid besloten de pre mie vanaf 1987 gespreid over vijf jaar aan ondernemers te betalen. Daarbij maakt de overheid onder scheid tussen ondernemers die in komstenbelasting betalen en zij die vennootschapsbelasting betalen. Voor hen die inkomstenbelasting betalen - en dat geldt voor de meeste boeren en tuinders - wordt het financieel nadeel van het 'sprei- dingsbeleid' al in 1987 voelbaar. De overige ondernemers krijgen hier pas in 1988 mee te maken. Overi gens betreft het hierbij alleen onder nemers die meer dan 150.000 aan premie tegoed hebben en die niet per kalenderjaar de balans opmaken maar met 'gebroken boekjaren' werken. Het Landbouwschap heeft nóg een bezwaar tegen het Wetsvoorstel temporisering van de uitbetaling van investeringsbijdragen. Ondernemers die de Wir-premie willen hebben, moeten een formulier aanvragen. Als dit niet binnen een maand is ge beurd, kunnen ze naar hun premie fluiten. Waarom moet het formulier aangevraagd worden, zo vraagt het schap zich af, als de adressen van de ondernemers bij de belasting dienst bekend zijn? In ieder geval moet de termijn voor het aanvragen van het formulier worden verlengd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 4