-.Onderwiis____-_ ïihaïm 'De school kwam voor mij altijd op de eerste plaats' Meisjes werken en leren in groene beroepen Ja, mits Leo Burger neemt na 28 jaar afscheid van het agrarisch onderwijs Na ruim 28 jaar aan de Groene School te Kapelle verbonden te zijn geweest, waarvan de laatste tien jaar als directeur, neemt Leo Burger op 1 februari a.s. afscheid van het land- en tuinbouwonder- wijs. Zijn (vervroegd) afscheid houdt mede verband met de oprichting van het Agrarisch Onderwijs Centrum Zeeland per 1 augustus 1990, waarin de Groene School is opgegaan. Vanaf die tijd is de functie van de heer Burger te omschrijven als 'directeur in boventallige formatie'. Zijn hoofdtaak het laatste halfjaar is de coördinatie van de bouw van het AOC aan de Fruitlaan te Goes. De ver trekkend directeur heeft het onderwijs en vooral de leerlingen altijd een bijzonder warm hart toege dragen. Hij hoopt dan ook van harte dat veel oud-leerlingen hem op zijn afscheidsreceptie de hand komen drukken. 'Ik heb-.er natuurlijk nogal wat gehad in die 28 jaar De vorming van het AOC is niet de eerste verandering in het agrarisch onderwijs waarmee de heer Burger geconfronteerd wordt. 'Toen ik in 1962 begon was de school in Ka pelle nog een tuinbouwschool, de enige in Zeeland, met het accent op de fruitteelt. Op een gegeven mo ment kwam de land- en tuinbouw school te Goes erbij. De school die na die fusie ontstond richtte zich nog puur op de landbouw. 'Je stopt er een jongen in en er komt een boer uit', zei ik toen altijd. Het on derwijs was daarop ook helemaal ingericht. We gaven vakken als landbouwengels, landbouwneder- lands en landbouwwiskunde, en ge bruikten daarbij boekjes met bijvoorbeeld de titel 'Zo rekent de boer en tuinder'. Het karakter van de school veran derde echter. Er kwamen steeds meer leerlingen die niet uit de land bouw afkomstig waren. De school werd steeds algemener, en die ten dens wilden we ook stimuleren. Vandaar dat de naam 'Groene School' gehanteerd ging worden. Die naam geeft aan dat de opleiding méér inhoudt dan alleen een oplei ding om boer te worden, en dat klopt ook: de opleiding is bedoeld voor een ieder die het leuk vindt met planten en dieren om te gaan en die met zijn handen wil werken. Het is een algemene beroepsvoor bereiding en -oriëntering, met wel een 'groene tint' eraan. Ongeveer de helft van de leerlingen komt nu van buiten de landbouw. Vroeger keken we raar op als de dochter van de tandarts hier op school kwam, nu allang niet meer'. Alle vakken De heer Burger heeft nagenoeg in alle vakken les gegeven, alleen alge mene techniek en aardrijkskunde ontbreken op zijn lijstje. Hij begon als theorieleerkracht in de AVO- vakken (algemeen vormend onder wijs). Die vakken bleef hij geven, ook nadat hij diverse actes had ge haald om andere vakken te mogen geven. 'Ik moest ze wel blijven ge ven, want we waren in die tijd nog maar met zijn drieën'. De kleurrijk directeur kijkt met een voldaan gevoel op zijn onderwijscar- rière terug. Het les geven heeft hem altijd zeer bekoord. 'In verband met mijn directeurschap heb ik de laat ste tien jaar maar sporadisch les ge geven, maar ik geniet er nog steeds van weer eens een uurtje voor de klas te staan. Het overdragen van kennis aan jonge mensen, de om gang met de jongeluis, dat zijn za ken die het vak leuk maken. Als je geen interesse hebt in wat de jonge lui bezighoudt moet je ook niet in het onderwijs gaan'. Het onderwijs op de Groene School - onder bestuur van de ZLM - bestaat uit twee hoofdstromen: La ger Landbouw Onderwijs (LLO) en Individueel Landbouw Onderwijs (ILO). Beide onderwijssoorten ken nen twee brugjaren, waarna aan het begin van het derde jaar gekozen moet worden uit drie richtingen: landbouwplantenteelt, tuinbouw of aanleg en onderhoud, terwijl dier- houderij voor iedereen verplicht is. In het ILO kunnen de leerlingen kie zen uit praktijkgerichte of meer the oretische vakken, om het onderwijs zo goed mogelijk op hen te laten aansluiten. Aan het eind van de vierjarige opleiding kan men kiezen uit verschillende examenniveau's. Behalve dit zogeheten eerste- faseonderwijs kunnen leerlingen op de Groene School ook onderwijs via het leerlingstelsel volgen, net als de MAS een vorm van tweede- faseonderwijs. Deze onderwijsvorm houdt in dat één dag per week de school wordt bezocht en de overige vier dagen praktijk wordt gedaan. Dit kan als vervolg op de eerste fa se, maa* ook komen leerlingen van buiten de school het leerlingenstel sel volgen. 'Het leerlingstelsel wordt gevolgd door mensen die bijvoorbeeld MA- van groot belang dat de school bij de afweging van de uitstroom uit het basisonderwijs blijft betrokken. 'Nu wordt die afweging wel ge maakt, mede door de bekendheid van de Groene School. Als straks die naam niet meer bestaat moeten leerlingen en schoolhoofden weten dat de onderwijsvorm niet is ver dwenen of veranderd, het onderwijs is alleen anders opgezet. Men moet daarom zorgen voor een goed geor ganiseerde promotie, en de beste promotie is natuurlijk zorgen dat je onderwijs goed is'. Net als bijvoorbeeld de HAVO, MA VO en Atheneum valt de eerste fase van het AOC straks onder de VBaO, het Voortgezet Basis Onderwijs. Het zal volgens Burger nog de nodige hoofdbrekens opleveren om het eer ste faseonderwijs aan alle normen van het VBaO te laten voldoen. Een ander punt dat zijns inziens de volle aandacht verdient is het be heer van de 'groene ruimte' en de rol van de boeren daarin, iets waarin hij een uitdaging ziet voor o.m. het agrarisch onderwijs. 'Het onderwijs moet een rol spelen in het op de been houden van de landbouw, sa men met het bedrijfsleven. Samen moet men gaan brainstormen en mogelijkheden ontwikkelen. Met elk jaar maar weer vrijwel hetzelfde bouwplan invullen komt men er niet. Men zal bij het AOC aanklop pen en zeggen: 'die mensen hebben we nodig, zorg er maar voor dat ze een daarop toegesneden opleiding krijgen'. Het zou mooi zijn als het onderwijs in deze eens voorop zou lopen, al besef ik wel hoe moeilijk dat is. Ik besef ook wel dat ik mak kelijk praten heb Nu Burger vervroegd gaat uittreden krijgt hij meer tijd voor zijn hobby's. Die heeft hij genoeg ondanks dat de school altijd op de eerste plaats kwam. Hij noemt zichzelf een 'eeu wige knutselaar', verder houdt hij veel van o.m. muziek, reizen en niet op de laatste plaats de natuur. 'Het zit er niet in dat ik me ga vervelen. Ik krijg nu meer tijd tot mijn beschik king maar toch zal ik nog eerder tijd tekort komen dan dat ik er geen raad mee zou weten'. Receptie Op vrijdag 1 februari wordt in ge meenschapshuis 'De Vroone' te Ka pelle tussen 15.30 rn 17.30 uur een receptie gehouden ter gelegenheid van het afscheid van de heer Burger. Daaraan voorafgaand is er vanaf 14.00 uur een officiële afscheidsbij eenkomst. Landbouwschool Steenbergen Op donderdag 31 januari van 18.30 tot 21.00 uur en op zaterdag 2 fe bruari van 10.00 tot 12.00 uur zijn er op de Lagere Landbouwschool te Steenbergen voorlichtingsbijeen komsten over de opleiding. Belang stellenden kunnen dan geïnformeerd worden over het indi vidueel onderwijs (ILO) en het leer lingstelsel. Open dagen AHS Delft De Agrarische Hogeschool Delft or ganiseert voor alle vijf studierichtin gen (bedrijfskunde, tuinbouw akkerbouw, landbouw veehoude rij, milieukunde, levensmiddelen technologie) open dagen: op vrijdag 1 februari tussen 18.00 en 21.00 uur en op zaterdag 2 februari van 10.00 tot 13.00 uur. Het KNLC-bestuur wil met betrek king tot biotechnologische hande lingen uitgaan van het 'ja, mits'-principe. Een onafhankelijk toetsingsorgaan zou moeten beslis sen wat wel en niet geoorloofd is. Het KNLC zelf wil daar geen ethisch oordeel over geven. Leo Burger, met achter zich de plattegrond van het te bouwen AOC waarvan hij de bouw coördineert: 'De school is voor mij altijd nummer 1 geweest' VO, HAVO of Atheneum hebben ge daan, maar we hebben ook al eens twee doctorandussen in de psycho logie gehad, een echtpaar. Hij was afkomstig van een akkerbouwbe drijf, en kwam na het volbrengen van zijn universitaire studie tot de conclusie dat hij toch boer wilde worden. Samen hebben ze toen besloten een opleiding via het leer lingstelsel te gaan volgen', vertelt Burger. Het leerlingstelsel op de Groene School telt momenteel 186 leerlingen, het LLO 155 en het ILO 83. Samen dus 238 in het eerste- faseonderwijs. Onderwijs hetzelfde De Groene School is vele jaren een begrip geweest in de provincie Zee land. Men was bekend met de ma nier waarop op de school in Kapelle les werd gegeven, en die manier sprak vele jongens en meisjes aan. De heer Burger benadrukt dat er aan de onderwijsvorm niets veran dert, ook al gaat de Groene School op in het AOC. Hij betreurt dat de school nu een wat anoniemer karak ter krijgt, maar anderzijds acht hij de oprichting van het AOC natuurlijk een goede zaak. De naam 'Groene School' zal na de overgang naar het AOC eind 1992 geleidelijk aan wel verdwijnen, maar voorlopig heet de school nog 'Groene School binnen het AOC'. De vertrekkend directeur noemt het Op 2 februari 1991 organiseert het Agrarisch Opleidingscentrum West- Brabant een doe-dag voor meisjes. Meisjes van 15 jaar en ouder van het l.b.o., de mavo en de havo wor den uitgenodigd om deel te nemen aan deze 'doe-dag'. Deze 'doe-het- zelf-dag' wordt gehouden op de lo- katie Middelbare Land- en Tuin bouwschool, Frankenthalerstraat 7, 4816 KA Breda (tel. 076-712280). De doe-dag heeft als doel meisjes in contact te brengen met de beroe pen in de tuinbouw, de groenvoor ziening en de landbouw door ze zelf werkzaamheden uit te laten probe ren. De werkzaamheden bestaan o.a. uit stekken, enten, snoeien, ver potten en een tuintje aanleggen. Meisjes zijn vaak niet op de hoogte van deze beroepen, waardoor het niet bij ze op komt om voor een der gelijk vak te kiezen. Dat is jammer. Temeer omdat deze sectoren veel jonge mensen, en dus ook meisjes, kunnen gebruiken. Op deze dag zijn ook oud-leerlingen (meisjes) aanwe zig die alles kunnen vertellen over de dagelijkse praktijk var» het werk. Meisjes die aan de doe-dag willen deelnemen moeten dan vragen naar de informatiefolder 'Werken en leren in het groen', verkrijgbaar bij de de caan van de school. De doe-dag be gint om 09.45 uur en is om 14.30 uur afgelopen. Er zijn geen kosten aan verbonden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 12