-.Onderwiis____-_ ïihaïm
'De school kwam voor mij altijd op de eerste plaats'
Meisjes werken
en leren in groene beroepen
Ja, mits
Leo Burger neemt na 28 jaar afscheid van het agrarisch onderwijs
Na ruim 28 jaar aan de Groene School te Kapelle verbonden te zijn geweest, waarvan de laatste
tien jaar als directeur, neemt Leo Burger op 1 februari a.s. afscheid van het land- en tuinbouwonder-
wijs. Zijn (vervroegd) afscheid houdt mede verband met de oprichting van het Agrarisch Onderwijs
Centrum Zeeland per 1 augustus 1990, waarin de Groene School is opgegaan. Vanaf die tijd is
de functie van de heer Burger te omschrijven als 'directeur in boventallige formatie'. Zijn hoofdtaak
het laatste halfjaar is de coördinatie van de bouw van het AOC aan de Fruitlaan te Goes. De ver
trekkend directeur heeft het onderwijs en vooral de leerlingen altijd een bijzonder warm hart toege
dragen. Hij hoopt dan ook van harte dat veel oud-leerlingen hem op zijn afscheidsreceptie de hand
komen drukken. 'Ik heb-.er natuurlijk nogal wat gehad in die 28 jaar
De vorming van het AOC is niet de
eerste verandering in het agrarisch
onderwijs waarmee de heer Burger
geconfronteerd wordt. 'Toen ik in
1962 begon was de school in Ka
pelle nog een tuinbouwschool, de
enige in Zeeland, met het accent op
de fruitteelt. Op een gegeven mo
ment kwam de land- en tuinbouw
school te Goes erbij. De school die
na die fusie ontstond richtte zich
nog puur op de landbouw. 'Je stopt
er een jongen in en er komt een
boer uit', zei ik toen altijd. Het on
derwijs was daarop ook helemaal
ingericht. We gaven vakken als
landbouwengels, landbouwneder-
lands en landbouwwiskunde, en ge
bruikten daarbij boekjes met
bijvoorbeeld de titel 'Zo rekent de
boer en tuinder'.
Het karakter van de school veran
derde echter. Er kwamen steeds
meer leerlingen die niet uit de land
bouw afkomstig waren. De school
werd steeds algemener, en die ten
dens wilden we ook stimuleren.
Vandaar dat de naam 'Groene
School' gehanteerd ging worden.
Die naam geeft aan dat de opleiding
méér inhoudt dan alleen een oplei
ding om boer te worden, en dat
klopt ook: de opleiding is bedoeld
voor een ieder die het leuk vindt
met planten en dieren om te gaan
en die met zijn handen wil werken.
Het is een algemene beroepsvoor
bereiding en -oriëntering, met wel
een 'groene tint' eraan. Ongeveer
de helft van de leerlingen komt nu
van buiten de landbouw. Vroeger
keken we raar op als de dochter van
de tandarts hier op school kwam,
nu allang niet meer'.
Alle vakken
De heer Burger heeft nagenoeg in
alle vakken les gegeven, alleen alge
mene techniek en aardrijkskunde
ontbreken op zijn lijstje. Hij begon
als theorieleerkracht in de AVO-
vakken (algemeen vormend onder
wijs). Die vakken bleef hij geven,
ook nadat hij diverse actes had ge
haald om andere vakken te mogen
geven. 'Ik moest ze wel blijven ge
ven, want we waren in die tijd nog
maar met zijn drieën'.
De kleurrijk directeur kijkt met een
voldaan gevoel op zijn onderwijscar-
rière terug. Het les geven heeft hem
altijd zeer bekoord. 'In verband met
mijn directeurschap heb ik de laat
ste tien jaar maar sporadisch les ge
geven, maar ik geniet er nog steeds
van weer eens een uurtje voor de
klas te staan. Het overdragen van
kennis aan jonge mensen, de om
gang met de jongeluis, dat zijn za
ken die het vak leuk maken. Als je
geen interesse hebt in wat de jonge
lui bezighoudt moet je ook niet in
het onderwijs gaan'.
Het onderwijs op de Groene School
- onder bestuur van de ZLM -
bestaat uit twee hoofdstromen: La
ger Landbouw Onderwijs (LLO) en
Individueel Landbouw Onderwijs
(ILO). Beide onderwijssoorten ken
nen twee brugjaren, waarna aan het
begin van het derde jaar gekozen
moet worden uit drie richtingen:
landbouwplantenteelt, tuinbouw of
aanleg en onderhoud, terwijl dier-
houderij voor iedereen verplicht is.
In het ILO kunnen de leerlingen kie
zen uit praktijkgerichte of meer the
oretische vakken, om het onderwijs
zo goed mogelijk op hen te laten
aansluiten. Aan het eind van de
vierjarige opleiding kan men kiezen
uit verschillende examenniveau's.
Behalve dit zogeheten eerste-
faseonderwijs kunnen leerlingen op
de Groene School ook onderwijs via
het leerlingstelsel volgen, net als de
MAS een vorm van tweede-
faseonderwijs. Deze onderwijsvorm
houdt in dat één dag per week de
school wordt bezocht en de overige
vier dagen praktijk wordt gedaan.
Dit kan als vervolg op de eerste fa
se, maa* ook komen leerlingen van
buiten de school het leerlingenstel
sel volgen.
'Het leerlingstelsel wordt gevolgd
door mensen die bijvoorbeeld MA-
van groot belang dat de school bij
de afweging van de uitstroom uit
het basisonderwijs blijft betrokken.
'Nu wordt die afweging wel ge
maakt, mede door de bekendheid
van de Groene School. Als straks
die naam niet meer bestaat moeten
leerlingen en schoolhoofden weten
dat de onderwijsvorm niet is ver
dwenen of veranderd, het onderwijs
is alleen anders opgezet. Men moet
daarom zorgen voor een goed geor
ganiseerde promotie, en de beste
promotie is natuurlijk zorgen dat je
onderwijs goed is'.
Net als bijvoorbeeld de HAVO, MA
VO en Atheneum valt de eerste fase
van het AOC straks onder de VBaO,
het Voortgezet Basis Onderwijs. Het
zal volgens Burger nog de nodige
hoofdbrekens opleveren om het eer
ste faseonderwijs aan alle normen
van het VBaO te laten voldoen.
Een ander punt dat zijns inziens de
volle aandacht verdient is het be
heer van de 'groene ruimte' en de
rol van de boeren daarin, iets waarin
hij een uitdaging ziet voor o.m. het
agrarisch onderwijs. 'Het onderwijs
moet een rol spelen in het op de
been houden van de landbouw, sa
men met het bedrijfsleven. Samen
moet men gaan brainstormen en
mogelijkheden ontwikkelen. Met elk
jaar maar weer vrijwel hetzelfde
bouwplan invullen komt men er
niet. Men zal bij het AOC aanklop
pen en zeggen: 'die mensen hebben
we nodig, zorg er maar voor dat ze
een daarop toegesneden opleiding
krijgen'. Het zou mooi zijn als het
onderwijs in deze eens voorop zou
lopen, al besef ik wel hoe moeilijk
dat is. Ik besef ook wel dat ik mak
kelijk praten heb
Nu Burger vervroegd gaat uittreden
krijgt hij meer tijd voor zijn hobby's.
Die heeft hij genoeg ondanks dat de
school altijd op de eerste plaats
kwam. Hij noemt zichzelf een 'eeu
wige knutselaar', verder houdt hij
veel van o.m. muziek, reizen en niet
op de laatste plaats de natuur. 'Het
zit er niet in dat ik me ga vervelen.
Ik krijg nu meer tijd tot mijn beschik
king maar toch zal ik nog eerder tijd
tekort komen dan dat ik er geen
raad mee zou weten'.
Receptie
Op vrijdag 1 februari wordt in ge
meenschapshuis 'De Vroone' te Ka
pelle tussen 15.30 rn 17.30 uur een
receptie gehouden ter gelegenheid
van het afscheid van de heer Burger.
Daaraan voorafgaand is er vanaf
14.00 uur een officiële afscheidsbij
eenkomst.
Landbouwschool Steenbergen
Op donderdag 31 januari van 18.30
tot 21.00 uur en op zaterdag 2 fe
bruari van 10.00 tot 12.00 uur zijn
er op de Lagere Landbouwschool te
Steenbergen voorlichtingsbijeen
komsten over de opleiding. Belang
stellenden kunnen dan
geïnformeerd worden over het indi
vidueel onderwijs (ILO) en het leer
lingstelsel.
Open dagen AHS Delft
De Agrarische Hogeschool Delft or
ganiseert voor alle vijf studierichtin
gen (bedrijfskunde, tuinbouw
akkerbouw, landbouw veehoude
rij, milieukunde, levensmiddelen
technologie) open dagen: op vrijdag
1 februari tussen 18.00 en 21.00
uur en op zaterdag 2 februari van
10.00 tot 13.00 uur.
Het KNLC-bestuur wil met betrek
king tot biotechnologische hande
lingen uitgaan van het 'ja,
mits'-principe. Een onafhankelijk
toetsingsorgaan zou moeten beslis
sen wat wel en niet geoorloofd is.
Het KNLC zelf wil daar geen ethisch
oordeel over geven.
Leo Burger, met achter zich de plattegrond van het te bouwen AOC waarvan hij de bouw coördineert:
'De school is voor mij altijd nummer 1 geweest'
VO, HAVO of Atheneum hebben ge
daan, maar we hebben ook al eens
twee doctorandussen in de psycho
logie gehad, een echtpaar. Hij was
afkomstig van een akkerbouwbe
drijf, en kwam na het volbrengen
van zijn universitaire studie tot de
conclusie dat hij toch boer wilde
worden. Samen hebben ze toen
besloten een opleiding via het leer
lingstelsel te gaan volgen', vertelt
Burger. Het leerlingstelsel op de
Groene School telt momenteel 186
leerlingen, het LLO 155 en het ILO
83. Samen dus 238 in het eerste-
faseonderwijs.
Onderwijs hetzelfde
De Groene School is vele jaren een
begrip geweest in de provincie Zee
land. Men was bekend met de ma
nier waarop op de school in Kapelle
les werd gegeven, en die manier
sprak vele jongens en meisjes aan.
De heer Burger benadrukt dat er
aan de onderwijsvorm niets veran
dert, ook al gaat de Groene School
op in het AOC. Hij betreurt dat de
school nu een wat anoniemer karak
ter krijgt, maar anderzijds acht hij de
oprichting van het AOC natuurlijk
een goede zaak. De naam 'Groene
School' zal na de overgang naar het
AOC eind 1992 geleidelijk aan wel
verdwijnen, maar voorlopig heet de
school nog 'Groene School binnen
het AOC'.
De vertrekkend directeur noemt het
Op 2 februari 1991 organiseert het
Agrarisch Opleidingscentrum West-
Brabant een doe-dag voor meisjes.
Meisjes van 15 jaar en ouder van
het l.b.o., de mavo en de havo wor
den uitgenodigd om deel te nemen
aan deze 'doe-dag'. Deze 'doe-het-
zelf-dag' wordt gehouden op de lo-
katie Middelbare Land- en Tuin
bouwschool, Frankenthalerstraat 7,
4816 KA Breda (tel. 076-712280).
De doe-dag heeft als doel meisjes in
contact te brengen met de beroe
pen in de tuinbouw, de groenvoor
ziening en de landbouw door ze zelf
werkzaamheden uit te laten probe
ren. De werkzaamheden bestaan
o.a. uit stekken, enten, snoeien, ver
potten en een tuintje aanleggen.
Meisjes zijn vaak niet op de hoogte
van deze beroepen, waardoor het
niet bij ze op komt om voor een der
gelijk vak te kiezen. Dat is jammer.
Temeer omdat deze sectoren veel
jonge mensen, en dus ook meisjes,
kunnen gebruiken. Op deze dag zijn
ook oud-leerlingen (meisjes) aanwe
zig die alles kunnen vertellen over
de dagelijkse praktijk var» het werk.
Meisjes die aan de doe-dag willen
deelnemen moeten dan vragen naar
de informatiefolder 'Werken en leren
in het groen', verkrijgbaar bij de de
caan van de school. De doe-dag be
gint om 09.45 uur en is om 14.30
uur afgelopen. Er zijn geen kosten
aan verbonden.