Belangenbehartiging zonder Schap kost 700 gulden Nieuws en Commentaar COPA wil eerst GATT, dan pas landbouw hervormen Aanvragen ooipremie: hoop rompslomp Voorstel Tazelaar positief onthaald KNLC kommentaar Landbouwschap EG is onverantwoord bezig V/ Landbouw, milieu en MacSharry De Europese landbouworganisaties, verenigd in het COPA, vinden dat er pas over hervorming van het Euro pese landbouwbeleid kan worden gesproken als de uitkomst van de GATT-onderhandelingen bekend is. De EG moet prioriteit geven aan het weer op gang trekken van die vast gelopen onderhandelingen over libe ralisering van de wereldhandel, aldus het COPA in een verklaring na afloop van een gesprek met land bouwcommissaris MacSharry op 11 januari. De commissaris gaf in het gesprek uitleg over de stand in de GATT en over zijn omstreden plannen voor een nieuwe landbouwhervorming. Volgens COPA moet het markt- en prijsbeleid de belangrijkste bron van de boereninkomens blijven. Mac Sharry wil overstappen op overwe gend inkomenssteun voor de kleine boeren. Om de kosten in de hand te houden moet er volgens COPA in GATT-verband en herschikking ko men tussen de tariefmuren die Euro pese boeren beschermen tegen de goedkopere wereldmarkt, de 'reba lancing'. De Ier liet zich voorzichtig optimistisch uit over de kans dat het overleg weer in beweging komt. Maar hij verzekerde dat de EG vast houdt aan de eigen voorstellen. Diep bezorgd 'Los van de GATT', zei MacSharry 'diep bezorgd' te zijn over de huidige staat van de Europese landbouw. De overschotten groeien weer, wat tot hoge uitgaven leidt, terwijl de boereninkomens dalen. MacSharry benadrukte het belang van het in evenwicht brengen van vraag en aanbod. Om dat te bereiken moet het beleid op de helling. De Ier noemde daarbij het belang van concurrerende prijzen, verster king van de set-aside regeling, prik kels voor het minder intensief bebouwen van land en meer kansen voor non food gebruik van land- bouwprodukten. Boeren hebben recht op compensatie, vooral zij die het minst verantwoordelijk zijn voor de overschotproduktie. Bij dat laat ste doelde hij ongetwijfeld op de kleine boeren. In een antwoord heeft de COPA gewonnen op de angst van de boeren voor hun toe komst. De moeilijke inkomenssitua tie, de onzekerheid over GATT en de verhalen over een drastische land bouwhervorming leiden tot onrust en bewegen jonge boeren ertoe te stoppen, aldus COPA. Cor Groeneweg Het aanvragen van de ooipremie gaat voor schapenhouders in 1991 een hoop administratieve rompslomp geven. Dat komt door regels van de EG. Het ministerie van landbouw moet soelaas bieden door de dirstrictbureauhouders te laten helpen bij het invullen van for mulieren. Dit schrijft het Landbouwschap als reactie op de premieregeling scha- pevleesproducenten van het mini sterie voor het verkoopseizoen 1990 en 1991. Een van de verande ringen in vergelijking met vorig jaar is dat melkschapenhouders meer formulieren moeten invullen om de ooipremie te krijgen. Zij moeten on der meer tussen 24 en 31 januari een "intentieverklaring" indienen dat in 1991 minimaal 40 procent van de lammeren aangehouden wordt tot de dieren minstens 25 kilo In verband met de problemen met de ooipremie vorig jaar stuurt het ministerie dit jaar alle schapenhouders een nieuwsbrief. zijn. maart aanvragen. Het gaat hierbij De schapenhouders kunnen de ooi- om de premie van zowel 1990 als premie tussen 15 februari en 14 1991. De verplichte heffing is een van de argumenten om het Landbouw schap in stand te houden. Maar wat kost een goed stuk belangenbehar tiging als dat niet meer (deels) via de Landbouwschapsheffing wordt betaald? Zevenhonderd gulden per bedrijf, aldus een rekensommetje dat KNLC-secretaris Jan Brinkman de deelnemers aan de introductie dag voor nieuwe provinciale bestuursleden voorhield. De Landbouwschapsheffing bestaat grof gezegd uit twee delen: een deel algemene heffing en een deel bestemmingsheffingen die per sec tor verschillen. Die bestemmings heffingen gaan naar bijvoorbeeld de gezondheidszorg voor dieren en tal van andere bestemmingen. Op kor te termijn zal er zo ook een heffing komen voor de grootschalige mest verwerking en mogelijk de Dienst Landbouwvoorlichting. Via de algemene Landbouwschpas- heffing wordt een bedrag van 30 miljoen gulden bijeengebracht door alle 120.000 boeren en tuinders. Via de contributies voor de landbouw organisaties brengen georgani seerde boeren en tuinders daarnaast nog eens 37 miljoen gul den bijeen. Per bedrijf wordt zo ge middeld 250 gulden (algemene) heffing betaald en 435 gulden con tributie. Bij elkaar betaalt de gemiddelde ge organiseerde agrariër dus een kleine zevenhonderd gulden voor zijn be langenbehartiging. Daarvan houdt het Landbouwschap 230 mensen aan het werk waarvan 150 in Den Haag en 80 in de gewesten. De drie landbouworganisaties hebben sa men 650 mensen in dienst op hun secretariaten, waaronder ruim tweehonderd voorlichters die voor de helft door de overheid worden betaald. Daarvan werken er 170 bij het KNLC en haar provinciale orga nisaties. Rekensom Brinkman maakte op die basis de volgende rekensom. Stel dat, als er geen Landbouwschap meer is, nog 60.000 agrariërs bereid zijn lid te blijven van een goede landbouwor ganisatie en daar 700 gulden voor willen betalen. Dat levert, samen met de overheidssubsidie voor de SEV, 52 miljoen gulden op. Daarvan kunnen ruwweg 450 mensen in het hele land aan het werk voor boer en tuinder, tegenover 880 in de huidige structuur. "Dan heb je nog niet het profijtbeginsel toegepast, het zoge naamde ANWB-model, waarmee mogelijk meer geld te verzamelen is," aldus Brinkman. "Is met een ef ficiënte organisatie daarmee geen goede belangenbehartiging op te zetten," vroeg Brinkman zich af. "Als je het goed doet willen boeren misschien wel duizend gulden voor hun belangenbehartiging betalen." KNLC-voorzitter Varekamp hield de nieuwe bestuursleden ook voor dat nu boer en tuinder enkele tienden van procenten van hun omzet kwijt zijn aan hun organisaties. "Bij coö peraties gaan er gemakkelijk pro centen naar het apparaat." Gerard Westerhof Er zitten enkele leuke kanten aan het plan van voorzitter Rob Tazelaar van het Produktschap voor Pluim vee en Eieren om het landbouw schap de handel in mestquota te laten regelen. Dat meent Henk Tor- sius, voorzitter van de afdeling Vere- deiingslandbouw van het KNLC. Tazelaar stelde in zijn nieuwjaarsre de voor om via het Landbouwschap mestquota in te kopen en te verde len, tegen schappelijke prijzen. Het Schap zou dit op moeten pakken omdat.het wachten op het Verplaat- singsbesluit veel te lang duurt. "Het voordeel is dat er zo weinig geld uit de landbouw verdwijnt"", erkent Torsius. Hij is er echter op te- De heer MacSharry heeft een se rieus politiek probleem. De land bouwoverschotten groeien weer. De were/dprijzen zijn nog steeds lager dan de interventieprijzen, waardoor de landbouwuitgaven weer sterk stijgen. Andere GATT- onderhandelaars willen dat Europa aan nog zwaardere prijsingreep toepast dan al was voorzien. Bo vendien pikt de belastingbetaler het niet meer: meer uitgaven voor een vervuilende aktiviteit. Daar komt nog bij dat MacSharry vindt dat teveel geld naar de verkeerde groep gaat: 20 procent van de in tensieve boeren zouden 80 pro cent van het geld ontvangen., Inderdaad, als je dit zo hoort, heeft de Europees Landbouwcommissa ris een serieus politiek probleem. Hij sprak in het COPA-presidium zelfs van een falend landbouwbe leid. Het Europese Landbouwbe leid was prima bij de start van Europa, maar sinds de zelf voor ziening is bereikt werkt het beleid niet meer. De overschotten nemen toe, het milieu vervuilt, de achter gebleven gebieden blijven achter, de landbouwuitgaven blijven groeien, kommer en kwel. Maar... MacSharry gaat dit nu verande ren. Gesteund door de voorzitter van de Europese Commissie De- lors. Hij zal de man zijn, die de in geslapen beleidsfouten gat herstellen. Gesproken wordt over een "revolutionarier hervorming van het Europese landbouw beleid". De nieuwe koers? Waar koerst MacSharry op af? Kort gezegd: verlaten van de prijspolitiek en introduceren van een sociaal landbouwbeleid. Sub sidiepolitiek met een milieuvrien delijk jasje, want intensief is vies volgens MacSharry en extensief is schoon. Een verschuiving van lasten van consument naar belastingbetaler. Verdere ideeën van de Landbouw commissaris: prijsverlagingen en quota-kortingen. De GATT heeft er volgens hem niets mee te maken, maar het komt wel goed uit. In COPA wees MacSharry er op dat andere pogingen om de pro- duktie te beheersen zijn mislukt. De set-aside regeling is nauwelijks geslaagd. Slechts één procent van het bouwland ligt braak (twee pro cent van het graanareaal). Inmid dels is 16 miljoen ton graan in interventie genomen en dit zou groeien naar 40 miljoen ton. Bo vendien importeren we 50 miljoen ton graansubstituten. De wereld marktprijzen voor melk zijn laag. De concurrentie van spreads neemt toe. De garantie-prijzen in de EG zijn volgens MacSharry ner gens in de wereld zo hoog, voor geen enkel produkt. Kortom: MacSharry wil het politiek pro bleem aanpakken.Hij gelooft in zijn oplossing. Hij voelt zich een boodschapper met opdracht. Denkfouten en waanbeelden Alleen een economisch rendabele landbouw is in staat zelfstandig milieulasten te betalen. De weg naar een duurzame, veilige en con currerende Europese landbouw kan alleen worden bewandeld, a/s bedrijven in staat zijn milieu als produktiefaktor in hun bedrijfsvoe ring mee te nemen. De beloning voor de inzet van de produktiefak- toren arbeid, kapitaal, grond en milieu moet via de prijzen worden geregeld. Niet via subsidies. Dit kan hoogstens tijdelijk of a/s de samenleving meer vraagt dan re delijk is. A/s de beloning van produktiefak- toren via subsidiestromen gaat lo pen, zal het platteland snel verpauperen. Als boeren via de produktprijzen niet meer beloond en dus gewaardeerd worden voor de arbeid die ze verrichten, krijgen we Oosteuropese toestanden. Terecht zie COPA-voorzitter Heere man tegen MacSharry dat hij maar eens gauw in het voormalige Oost-Duits/and moest gaan kijken. Dan kon hij zien wat er van zijn 're volutie' terecht zou komen. Een leeggelopen, kaalgeplukt, niet on derhouden cultuurloos platteland. Het is een waanidee te denken dat met prijsverlagingen en gerichte subsidiepolitiek op lange termijn een economisch rendabele, duur zame, veilige en concurrerende landbouw in stand kan worden ge houden. Gelukkig ziet COPA dit in. Met het accepteren van het COPA- milieuplan heeft het COPA- presidium zijn koers bepaald. Het is te hopen dat we net deze sterke inhoudelijke argumenten, bood schappers a/s MacSharry en De- lors tot andere gedachten kunnen brengen. Dit zal niet eenvoudig zijn en veel eensgezindheid vragen. Jan Brinkman Algemeen secretaris KNLC gen als dat de enige mogelijkheid zou zijn om aan quotum te komen. "Er moet ook een mogelijkheid naast zijn om privé quotum te ko pen". Torsius voorziet dat weinig veehouders bereid zijn hun mestrechten in te leveren als er niet veel tegenover staat. "Je moet het aantrekkelijk maken". Torsius maakt een vergelijking met het idee om in de Gelderse Vallei een produktiemiddelenfonds te creëren. "Een boer die wil stoppen -levert zijn produktiemiddelen in, wij betalen dan een uitkering tot zijn vij fenzestigste. Op die manier ver dwijnt er ook een stuk minder naar de fiscus". Gerard Westerhof De Europese Commissie gaat on verantwoord om met haar bevoegd heden als ze op dit moment met voorstellen zou komen voor een ri- goreuze verandering van het Euro pese landbouwbeleid. Dit staat in een brandbrief die het Landbouw schap vandaag heeft verzonden aan Europese commissaris Frans An- driessen. De ideeën van landbouw commissaris MacSharry, die volgens berichten in de commissie worden besproken, noemt het schap negatief en destructief. Landbouwcommissaris MacSharry zou, nar verluidt, in de commissie pleiten voor een forse verlaging van de prijsondersteuning voor granen, zuivel en rundvlees, voor een gedif ferentieerde korting van melkquo tum en voor een stelsel van inkomenstoeslagen en premies voor kleiner boeren. "Een dergelijke koersverandering zou in Nederland het voortbestaan van veel goed ingerichtte land bouwbedrijven onmogelijk maken. Inspanningen en investeringen die in het verleden zijn gedaan voor een doelmatige produktie zouden wor den afgestraft", zo schrijft het Land bouwschap aan Andriessen. Dollar Dat aanpassingen van het Europese Landbouwbeleid nodig zijn vanwege de toenemende kosten en het weer aangroeien van voorraden wijst het schap bij voorbaat van de hand. In werkelijkheid hebben deze ontwik kelingen te maken met de waarde daling van de dollar en het opnemen van de voormalige DDR in de EG. De plannen van MacSharry nemen het gevaar niet weg dat zowel de budgettaire landen als de uitvoe ringstechnische problemen blijven toenemen. Het schap herhaalt in de brief aan Andriessen nog eens dat aanpassin gen van het Europese landbouwbe leid alleen geleidelijk kunnen plaatsvinden en gericht moeten zijn op eeh structureel gezonde Europe se landbouw. De brief is ter kennis name toegezonden aan minister Bukman, staatssecretaris Van Rooy, de Tweede en Eerste Kamer en de Nederlandse leden van het Europe se Parlement.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 5