StOPA-regeling blijft voor 1991 zoals hij was Boerenverstand Biobrandstoffen goed voor milieu maar te duur Onjuiste gegevens in overzicht raseigenschappen suikerbieten Onbenullen en regelneven ill 11 De huidige garantieregeling voor de pootaardappeloogst 1991 handha ven en meteen gaan werken aan een compromis voor volgend jaar. Voor november moet de regeling voor 1992 er dan zijn. Tot die slot som kwam het KNLC-bestuur na een stevige diskussie over dat ga- rantiebeleid. Het Landbouwschaps- bestuur bleek die gedachte te kunnen delen. Over het heffingenbeleid van de StOPA (Stichting Overleg Pootaar- dappelaangelegenheden) wordt al geruime tijd gediskussieerd. Daarbij staat niet de StOPA zelf ter diskus sie. "Die moeten we koesteren", al dus Johannes Panman in het Landbouwschapsbestuur. De StO PA legt een bodem in de pootaard- appelenmarkt door beneden een bepaalde garantieprijs poters over te nemen. Wat wel ter diskussie staat is de wijze waarop de lasten van die over name verdeeld moeten worden als de StOPA meer dan een vooraf vastgestelde hoeveelheid aardappe len over moet nemen. De pootgoed- telers uit het Noordoosten van het land verzetten zich tegen de huidige regeling, waarbij de riaheffing per ras per hektare wordt geheven. Te lers met een lage opbrengst per hektare betalen zo relatief meer aan de naheffing per ras (waarmee een eventuele extra overname tot 140.000 ton kan worden gefinan cierd) en aan de calamiteitenheffing (waarmee nog grotere overnames betaald moeten worden). Zij pleiten daarom voor een naheffing per kilo opbrengst, gekoppeld aan de zoge naamde plombeheffingen. Een compromis van de Pootgoed- kommissie van het Landbouw schap, waarbij de naheffing per ras geïnd zou worden door een heffing op de basisplombeheffing en de ca lamiteitenheffing per hektare haalde het niet bij de achterbannen. Toen dit zogenaamde compromis van Marum (de plaats waar het op 22 november vorig jaar informatief aan de achterban werd voorgelegd) geen meerderheid bleek te krijgen, stelde de pootgoedkommissie voor om terug te vallen op de bestaande regeling. De Noordoostelijke telers wilden zich daar echter niet bij neerleggen, zo bleek ook weer in het KNLC- bestuur. Zij vinden dat te makkelijk over hun belangen heen wordt gestapt. "Zestig procent van het pootgoed wordt in het Noorden ge teeld", stelde Groninger Mij.- voorzitter Calon. Een meerderheid van het bestuur meende echter dat de tijd te kort was om de diskussie voor dit oogstseizoen nog verder te voeren. Bovendien is het praktisch zeker dat de calamiteitenregeling dit jaar niet gebruikt hoeft te worden, zo werd gesteld. Normaal gespro ken kan de garantie gefinancierd worden uit de basisheffing, die niet ter diskussie staat. Daarom besloot de bestuursmeer- derheid uiteindelijk in te stemmen met het voortzetten van de oude re geling in 1991 onder de voorwaarde dat er meteen aan een compromis voor het volgend jaar gewerkt In het overzicht van de raseigenschappen bij suikerbieten in de rassen- en gewassenbijlage van vorige week staan helaas enkele storende onjuisthe den betreffende het ras Univers. Zo staat o.m. te lezen dat dit ras een grond- tarra heeft van 107, terwijl dit in werkelijkheid 88 is. In bijgaand overzicht staan de gegevens wel juist vermeld. Blenheim Op pagina 11 van de Rassen- en Gewassenbijlage wordt in de kopregel het ras Blenda genoemd. Zoals uit het artikel blijkt moet dit zijn: BLENHEIM. On ze excuses voor deze vergissing. Overzicht van de raseigenschappen bij suikerbieten (gem. 1987 t/m 1990) Hoge cijfers bete kenen in het alge meen gunstige waardering van de betrokken eigen schap, behalve bij kophoogte, grond- tarra, K Na en cr-amino N. A Univers 8 A Lucy 6 A Accord 8s A Carla 7 B Gration 8 B - Regina 9 N Herald 85 N - Furore 6 N - Hilde 2 3 4 5 6 8 6s 7 55 107 7 6s 8 7s 103 65 7 8 75 97 6s 65 6s 7» 100 6 7 75 6» 94 6s 7 8 75 98 7 6* 7 6 104 55 7 8 8 95 6 75 6 65 92 Verhoudingsgetallen1) gem. 1987 t/m 1990 c 2 2 O 88 103 112 101 95 113 98 99 101 100 99 101 93 103 99 96 89 93 92 96 112 95 93 99 104 98 108 10 11 12 13 99 100 100 100 100 100 99 101 101 104 99 103 100 100 100 96 101 98 100 100 100 98 100 98 97 100 97 103 99 102 98 101 99 101 101 102 14 103 99 99 100 98 96 102 100 104 wordt. Dat compromis moet dan gebaseerd worden op het eerder verworpen 'compromis van Marum' en vóór november van dit jaar rond zijn. Groninger Mij. en DVLG behielden zich in de bestuursvergadering het recht voor bezwaar aan te tekenen bij de SER als het Landbouwschap de garantieregeling 1991 op deze wijze zou vaststellen. Dat deed het Landbouwschap. Voorzitter Lanting van het DVLG deelt desgevraagd mee het niet onwaarschijnlijk te achten dat nu inderdaad de proce durele mogelijkheden om bezwaar aan te tekenen worden gebruikt. "We hebben ijzersterke argumenten en daar krijgen we geen antwoord op". Gerard Westerhof Denken beleidsmakers na over wat ze doen? Weten ze waar ze het over hebben? be vraag stellen is haar beantwoorden en ook het intrappen van een wagenwijd openstaande deur. We kunnen er namelijk vanuit gaan dat be leidsmakers mensen zijn. En men sen kunnen niet denken. Enkele wetenschappers hebben hierop gewezen. De psycholoog Piet Vroon: "Het is de mensheid niet gegeven verder te kijken dan haar neus lang is". De schrijver Willem Frederik Hermans: "De mensheid bestaat voor negentig procent uit debielen. Onder academici ligt dat vanzelfsprekend anders. Hier kun nen we uitgaan van negenenne gentig procent". De droevigste voorbeelden van lie den die niet vooruit kunnen zien vinden we onder politici en ambte naren ten departemente. Politici valt dit te vergeven. Zij streven im mers altijd en alleen maar naar kie zersgunst. Alles wat zij willen is een goed rapportcijfer van Mauri ce de Hond - een figuur die zich in verkiezingstijd alleen laat vergelij ken met de heer Sipkema als het wintert. Voor ambtenaren ligt dit wat anders. Zij zijn niet afhankelijk van zoiets als de modale kiezer en zij zouden dan ook een bestendig gedrag kunnen vertonen. Dit is echter geenszins het geval en de vraag is hoe dit te verklaren. Studeren ledereen gaat tegenwoordig stu deren. De jongelui worden geen vuilnisman, loodgieter of typejuf frouw meer, maar gaan studeren. Nu is het niet iedereen gegeven om een echt vak te leren. Niet ie dereen heeft de capaciteiten om arts of wiskundige of astronoom of civiel ingenieur of iets dergelijks te worden. Is men voor voornoem de beroepen te dom, te tui of wat dies meer zij, dan kan men nog kiezen uit pedagoog, socioloog of jurist. Van deze pseudo- wetenschappers komen er dus te veel; ze kunnen niet allemaal een nette baan vinden. Tegelijkertijd wordt onze maat schappij ingewikkelder. Nog nooit is er een regering geweest die voorgaf zo "no nonsens" te zijn a/s Lubbers-lll en er is nog nooit een regering geweest met zoveel regelneven en -nichten bij elkaar. Er komen dus steeds meer regelin gen. Nu zijn er juristen nodig om die regelingen een wettig karakter te geven, vervolgens peda- en an- dragogen om deze regelingen den volke bij te brengen en ten slotte sociologen om uit te zoeken waar om de mensen die regelingen niet accepteren. Voorwaar een braak liggend terrein voor weinig- weters. Milieu - hoera, we zijn weer thuis - is op het ogenblik prioriteit num mer één. Hoorden wij in het verle den nogal eens van een sociaal- ekonomische driehoek, nu is het daaromtrent erg stil. Wel eens van de minister van sociale zaken ge hoord? Het schijnt ene De Vries te zijn. We hebben nu de milieudrie hoek, VROM, L&Ven V&W. De be treffende departementen waren vroeger typische vakdeparte menten. Juristen Bij VROM zaten lieden huizen te tellen, land te meten of vuil water te besnuffelen, op landbouw wa ren er mensen die wisten dat de winkelschappen en de pak- en koelhuizen niet vanzelf vo) rèakten en bij verkeer en waterstaat kon men bruggen- en of dijkenbou wers vinden. Nu vindt men er voornamelijk juristen en dat heeft soms pijnlijke gevolgen. Zo is er bij VROM minstens één jurist - het was laatst op de radio -, die meent dat kooldioxide een veel voorko mende vorm van dioxine is en dat alleen daarom al iedereen met de trein moet. Het voeren van enige andere titels dan meester in de rechten is ech ter nog geen garantie voor het hebben van een heldere kijk op de dingen. Zo heeft de plaatsvervan gend direkteur-generaal milieuza ken, dr. ir. B.C.J. Zoeteman, in zijn vrije tijd een boekje geschreven getiteld "Gaiasofie". Lees het en verbaas u over zoveel onzin. Deze persoon houdt zich bezig met bo- venzintuigelijke beoordeling van waterkwaliteit. Een bepaald bron watertje uit Limburg, "straalt mag- netiseringsenergie en licht uit en is hu/pgevend", een met nitraat ver vuild grondwater uit Nuland is "koud en onsympathiek en is hulpbehoevend". Met dergelijke onbenullen aan het roer komt er een einde aan een sinds pré-bijbelse tijden bestaande landbouwkultuurmaatregel, name lijk het bemesten van het stoppel- land na de oogst. Hoe denkt de minister van ver keer en waterstaat over het ge bruik van agrarische produkten in benzine en andere brandstof fen? Zou dat niet veel beter zijn voor het milieu èn voor de boe ren? Die vraag kreeg mevrouw May-Weggen voorgelegd op een spreekbeurt begin vorig jaar in Zeeuws-Vlaanderen. De minister wilde de vraag "meenemen", zoals dat in politiek jargon wordt genoemd. Ze zou er zeker nog op terugkomen. Maanden verstreken zonder dat de minister iets van zich liet ho ren. Daarom klom de heer S. van Hoeve uit Axel begin september in de pen. Zou de minister als nog haar toezegging waar willen maken en willen uitleggen hoe zij denkt over biobrandstoffen! Volgens Van Hoeve moet het toch niet moeilijk zijn een wet te maken, waarin toevoeging van graanprodukten aan brandstof fen verplicht wordt gesteld. Hou den de oliemaatschappijen misschien een dergelijk gebruik van akkerbouwprodukten tegen? En waarom wilde de overheid geen steun geven aan de Elsbett-motor? Net voor de feestdagen had de minister haar antwoord klaar. Het had lang geduurd, dus wa ren de verwachtingen hoog gespannen. Welnu, de minister ziet biobrandstoffen best zitten. Er is echter één groot nadeel: de hoge prijs. De meerprijs ten op zichte van benzine en diesel kan variëren van een paar kwartjes tot ca. f 1,50 per liter. "Daar mee prijzen deze brandstoffen zich te zeer uit de markt om - als zelfstandige brandstof - nog kansrijk te zijn", aldus de minis ter van verkeer en waterstaat. Ze vertelt in de brief niet wat zij wil doen om "haar" verkeer milieu vriendelijker te laten rijden en de boeren perspektief te bieden. "Het ligt niettemin in mijn be doeling nader te bezien wat hier de mogelijkheden zijn", schrijft ze. Had de minister hetzelfde ook al niet op de spreekbeurt be gin 1990 gezegd?

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 11