Wie maakt de mooiste kleurplaat?
werden het er 10. Daar kwam nog
bij dat deze toch niet geheel van ge
varen ontbloot zou zijn. Sherman
vertrouwde op zijn ervaring en de
inzet van de bemanning. Het was
hun 28e gezamenlijke vlucht. Hun
vliegtuig moest voorop vliegen om
de groep te leiden met Captain
Sherman als gezagvoerder, luitenant
Hand als tweede piloot, Glen Hoff
man als navigator, Nelson Segraves
als bommenrichter, Sergeant Ma
joor Lutes als boordmechanicien,
Sergeant Majoor Kopcynski als ra
diotelegrafist en als schutters de
Sergeanten Jackson, Olson, Clay en
Mc Donald. Als groepsnavigator
vloog kapitein C. Ballard mee.
Slecht weer
De start verliep zonder problemen.
Als vlieghoogte werd 21.000 voet
(6400 m) aangehouden. Boven
Duitsland veranderde het weer en
de zichtbaarheid werd al snel min
der. Sherman ging op maximale
hoogte (7700 m) vliegen om boven
het slechte weer uit te komen. Op
die hoogte gedroeg de B-24 zich als
een dronken walvis. Doordat zij in
een wolkendek bleven besloot Sher
man te keren en een gelegenheids-
doel te vinden. In de wolken zagen
zij de rook van ontplofte granaten.
Op 6000 m braken zij door het wol
kendek. Hoffman bekeek de kaart
en ontdekte een brug over een on
bekende rivier. Dat werd hun doel.
De bomluiken werden geopend, het
doel werd geraakt en zij keerden
huiswaarts. Het squadron van 25
vliegtuigen was vrijwel geheel bij el
kaar gebleven. Zij waren de eerste
vliegtuigen die die dag 'Tru the
pass' (over Oostende) zouden te
rugkeren.
De eerste ontploffing deed zich voor
toen zij nabij het Kanaal gingen da
len. Het had een olielek in motor 1
tot gevolg. Hoffman was door een
scherf in de rug geraakt. Er explo
deerden even later nog twee grana
ten onder het toestel die
vermoedelijk de mannen onder in
het vliegtuig doodden. Nu citeer ik
Eric Sherman. 'De tweede piloot
stond op en verdween in het met
rook gevulde radiocompartiment.
De intercom was dood en de bestu
ring werkte niet meer. Ik stond op
maar had vergeten mijn zuurstof
masker af te doen waardoor ik werd
teruggetrokken. Nadat ik tot bezin
ning was gekomen ging ik de radio
hut binnen die vol vlammen was. Ik
werd teruggedreven op mijn stoel.
Na een korte pauze waren de vlam
men in het radiocompartiment ge
doofd. We waren in de nabijheid van
de Noordzee en ik realiseerde mij
dat ik mijn scherfvrije vest nog aan
had. Ik trok mijn reddingsvest (Mae
Dit is een afbeelding van een
Consolidated B-24 Liberator. Het
vliegtuig woog in totaal 33.000
kg en kon ruim 6.000 kg bom
men vervoeren.
West) aan en ging terug naar de le
ge radiohut. Ik deed mijn parachute
om. De bommenruimte was dicht
maar het bovenluik was open. Mijn
schouders stak ik door het luik maar
ik bleef ergens achter haken waar
door ik klem kwam te zitten. Uitein
delijk viel ik op de een of andere
manier totaal vrij. Ik maakte een
vrije val, telde tot 6 en trok de para
chute op een hoogte van ongeveer
12.000 voet boven het Scheldege-
bied open. Ik had begrepen dat een
explosie in het vliegtuig mij vrij had
gemaakt'.
Sherman landde tussen de huizen
van Tholen. Vriendelijke mensen
ontdeden hem van het parachute-
harnas en gaven hem een glas wa
ter. Even daarna werd hij door
Duitse soldaten in een Ford 1939,
voorzien van een steenkoolgenera
tor, meegenomen. De Duitsers
brachten hem naar een schuilkelder
waar ook sergeant Lutes was heen
gebracht. Lutes vertelde Sherman
dat luitenant Hand doodwas. Kop
cynski had het vliegtuig ook verla
ten maar was door een van de
roeren geraakt. Hij is zijn gehele le
ven invalide gebleven.
De gevangenneming door de Duit
sers gebeurde in eerste instantie re
delijk vriendelijk. Toen er een Nazi
officier binnenkwam verdween dat.
Hij gebruikte woorden als 'Yankee
swine hund' en pakte de sigaret uit
de mond van Sherman en nam zijn
sigaretten en zippo aansteker in
beslag. De volgende dag werden
Sherman en Lutes overgebracht
naar een gevangenis in Arnhem. Na
vijf dagen eenzame opsluiting ver
volgde hun 'reis' naar een kamp bij
Frankfurt am Main, een doorgangs
huis voor krijgsgevangenen. Er volg
de weer een eenzame opsluiting in
een cel van 1.50 bij 2.70 m. Als laat
ste bestemming kreeg hij kamp
Barth, 150 km ten noord
oostenvan Berlijn.
De dagen werden gesleten met een
hardhandig voetbalspel en het
luisteren naar de geheime radio en
de interne verbindingen binnen het
kamp. Zo bleven zij op de hoogte.
Na november kwam er een eind aan
hun 'Country Club'-leven. Rode
Kruis pakketten kwamen niet meer
af. Zij waren voortaan voor hun da
gelijkse voedsel aangewezen op een
homp hard bruin brood met wat vet
erop en uitgedroogde groenten. Af
en toe een kom wormachtige gerst
en surrogaat koffie. Toen de Russen
hen kwamen bevrijden was er plots
weer voedsel in overvloed. In het
kamphoofdkwartier lagen grote
voorraden. Een B-17 vliegtuig bracht
hen naar Kamp Lucky Strike in
Frankrijk.
Na de oorlog aanvaardde Sherman
een functie bij de telefoondienst in
Amerika. Tijdens zijn bezoek aan
Halsteren heb ik Sherman een zippo
aansteker kado gedaan. Navraag
heeft mij geleerd dat de B-24 libera
tor op de laatste terugtocht boven
Gilze-Rijen getroffen is door afweer
geschut van het 3e Armeense Regi
ment. Een motor werd buiten
werking gesteld. Verschillende be
manningsleden zijn omgekomen
doordat hun parachute niet is open
gegaan. Van de 8 gesneuvelde be
manningsleden zijn er 5 op verzoek
van de familie naar Amerika terug
gebracht. Hoffman, Ballard en Se
graves liggen op de Amerikaanse
begraafplaats te Margraten', zo
besluit de heer Verswijveren.
Verswijveren heeft dit jaar veel tijd
gestopt in de landmacht. De krijgs
handelingen 1940-1945 te Halste
ren zijn door hem op papier gezet.
Het nieuwe jaarboek van de heem
kundekring 'Halchterth' te Halste
ren zal geheel van zijn hand komen.
Wat de Tweede Wereldoorlog aan
gaat is er volgens Adri Verswijveren
door veel gemeenten te weinig ge
daan aan het op schrift stellen van
de plaatselijke handelingen door
onze bevrijders en verzetsmensen.
'Ook deze laatste groep heeft een
belangrijke rol gespeeld en heeft
niet altijd de juiste erkenning gehad.
Voor 1991 heb ik al enkele afspra
ken staan met nog in leven zijnde
vliegers, die hun leven aan het ver
zet te danken hebben'.
Jan van Tilburg
Hier weer een kinderpagina, met een verhaal en een
kleurplaat. Veel plezier met het inkleuren, doe er goed je
best op, want je kunt weer boekenbonnen winnen!
Als je je kleurplaat klaar hebt, stuur 'm dan voor 15 ja
nuari a.s. op naar:
Redaktie ZLM Land- en Tuinbouwblad, Postbus 2116,
4460 MC Goes.
Vermeld je naam, adres, woonplaats en leeftijd.
Veel plezier!
STRAAT:
PLAATS
LEEFTIJD