Wie maakt de mooiste kleurplaat? werden het er 10. Daar kwam nog bij dat deze toch niet geheel van ge varen ontbloot zou zijn. Sherman vertrouwde op zijn ervaring en de inzet van de bemanning. Het was hun 28e gezamenlijke vlucht. Hun vliegtuig moest voorop vliegen om de groep te leiden met Captain Sherman als gezagvoerder, luitenant Hand als tweede piloot, Glen Hoff man als navigator, Nelson Segraves als bommenrichter, Sergeant Ma joor Lutes als boordmechanicien, Sergeant Majoor Kopcynski als ra diotelegrafist en als schutters de Sergeanten Jackson, Olson, Clay en Mc Donald. Als groepsnavigator vloog kapitein C. Ballard mee. Slecht weer De start verliep zonder problemen. Als vlieghoogte werd 21.000 voet (6400 m) aangehouden. Boven Duitsland veranderde het weer en de zichtbaarheid werd al snel min der. Sherman ging op maximale hoogte (7700 m) vliegen om boven het slechte weer uit te komen. Op die hoogte gedroeg de B-24 zich als een dronken walvis. Doordat zij in een wolkendek bleven besloot Sher man te keren en een gelegenheids- doel te vinden. In de wolken zagen zij de rook van ontplofte granaten. Op 6000 m braken zij door het wol kendek. Hoffman bekeek de kaart en ontdekte een brug over een on bekende rivier. Dat werd hun doel. De bomluiken werden geopend, het doel werd geraakt en zij keerden huiswaarts. Het squadron van 25 vliegtuigen was vrijwel geheel bij el kaar gebleven. Zij waren de eerste vliegtuigen die die dag 'Tru the pass' (over Oostende) zouden te rugkeren. De eerste ontploffing deed zich voor toen zij nabij het Kanaal gingen da len. Het had een olielek in motor 1 tot gevolg. Hoffman was door een scherf in de rug geraakt. Er explo deerden even later nog twee grana ten onder het toestel die vermoedelijk de mannen onder in het vliegtuig doodden. Nu citeer ik Eric Sherman. 'De tweede piloot stond op en verdween in het met rook gevulde radiocompartiment. De intercom was dood en de bestu ring werkte niet meer. Ik stond op maar had vergeten mijn zuurstof masker af te doen waardoor ik werd teruggetrokken. Nadat ik tot bezin ning was gekomen ging ik de radio hut binnen die vol vlammen was. Ik werd teruggedreven op mijn stoel. Na een korte pauze waren de vlam men in het radiocompartiment ge doofd. We waren in de nabijheid van de Noordzee en ik realiseerde mij dat ik mijn scherfvrije vest nog aan had. Ik trok mijn reddingsvest (Mae Dit is een afbeelding van een Consolidated B-24 Liberator. Het vliegtuig woog in totaal 33.000 kg en kon ruim 6.000 kg bom men vervoeren. West) aan en ging terug naar de le ge radiohut. Ik deed mijn parachute om. De bommenruimte was dicht maar het bovenluik was open. Mijn schouders stak ik door het luik maar ik bleef ergens achter haken waar door ik klem kwam te zitten. Uitein delijk viel ik op de een of andere manier totaal vrij. Ik maakte een vrije val, telde tot 6 en trok de para chute op een hoogte van ongeveer 12.000 voet boven het Scheldege- bied open. Ik had begrepen dat een explosie in het vliegtuig mij vrij had gemaakt'. Sherman landde tussen de huizen van Tholen. Vriendelijke mensen ontdeden hem van het parachute- harnas en gaven hem een glas wa ter. Even daarna werd hij door Duitse soldaten in een Ford 1939, voorzien van een steenkoolgenera tor, meegenomen. De Duitsers brachten hem naar een schuilkelder waar ook sergeant Lutes was heen gebracht. Lutes vertelde Sherman dat luitenant Hand doodwas. Kop cynski had het vliegtuig ook verla ten maar was door een van de roeren geraakt. Hij is zijn gehele le ven invalide gebleven. De gevangenneming door de Duit sers gebeurde in eerste instantie re delijk vriendelijk. Toen er een Nazi officier binnenkwam verdween dat. Hij gebruikte woorden als 'Yankee swine hund' en pakte de sigaret uit de mond van Sherman en nam zijn sigaretten en zippo aansteker in beslag. De volgende dag werden Sherman en Lutes overgebracht naar een gevangenis in Arnhem. Na vijf dagen eenzame opsluiting ver volgde hun 'reis' naar een kamp bij Frankfurt am Main, een doorgangs huis voor krijgsgevangenen. Er volg de weer een eenzame opsluiting in een cel van 1.50 bij 2.70 m. Als laat ste bestemming kreeg hij kamp Barth, 150 km ten noord oostenvan Berlijn. De dagen werden gesleten met een hardhandig voetbalspel en het luisteren naar de geheime radio en de interne verbindingen binnen het kamp. Zo bleven zij op de hoogte. Na november kwam er een eind aan hun 'Country Club'-leven. Rode Kruis pakketten kwamen niet meer af. Zij waren voortaan voor hun da gelijkse voedsel aangewezen op een homp hard bruin brood met wat vet erop en uitgedroogde groenten. Af en toe een kom wormachtige gerst en surrogaat koffie. Toen de Russen hen kwamen bevrijden was er plots weer voedsel in overvloed. In het kamphoofdkwartier lagen grote voorraden. Een B-17 vliegtuig bracht hen naar Kamp Lucky Strike in Frankrijk. Na de oorlog aanvaardde Sherman een functie bij de telefoondienst in Amerika. Tijdens zijn bezoek aan Halsteren heb ik Sherman een zippo aansteker kado gedaan. Navraag heeft mij geleerd dat de B-24 libera tor op de laatste terugtocht boven Gilze-Rijen getroffen is door afweer geschut van het 3e Armeense Regi ment. Een motor werd buiten werking gesteld. Verschillende be manningsleden zijn omgekomen doordat hun parachute niet is open gegaan. Van de 8 gesneuvelde be manningsleden zijn er 5 op verzoek van de familie naar Amerika terug gebracht. Hoffman, Ballard en Se graves liggen op de Amerikaanse begraafplaats te Margraten', zo besluit de heer Verswijveren. Verswijveren heeft dit jaar veel tijd gestopt in de landmacht. De krijgs handelingen 1940-1945 te Halste ren zijn door hem op papier gezet. Het nieuwe jaarboek van de heem kundekring 'Halchterth' te Halste ren zal geheel van zijn hand komen. Wat de Tweede Wereldoorlog aan gaat is er volgens Adri Verswijveren door veel gemeenten te weinig ge daan aan het op schrift stellen van de plaatselijke handelingen door onze bevrijders en verzetsmensen. 'Ook deze laatste groep heeft een belangrijke rol gespeeld en heeft niet altijd de juiste erkenning gehad. Voor 1991 heb ik al enkele afspra ken staan met nog in leven zijnde vliegers, die hun leven aan het ver zet te danken hebben'. Jan van Tilburg Hier weer een kinderpagina, met een verhaal en een kleurplaat. Veel plezier met het inkleuren, doe er goed je best op, want je kunt weer boekenbonnen winnen! Als je je kleurplaat klaar hebt, stuur 'm dan voor 15 ja nuari a.s. op naar: Redaktie ZLM Land- en Tuinbouwblad, Postbus 2116, 4460 MC Goes. Vermeld je naam, adres, woonplaats en leeftijd. Veel plezier! STRAAT: PLAATS LEEFTIJD

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 35