'Luchtmacht kreeg na de oorlog niet de erkenning waar ze recht op heeft' 10 VERVOLG ZIE PAG. 11 'Afgelopen zomer kreeg ik onver wacht bezoek van een Engels spre kende man en twee jongens uit Stavenisse. De man was op door reis van Stockholm naar Sheffield. In Brussel had hij zijn reis onderbro ken om zijn vader te bezoeken die op het Engels kerkhof te Bergen op Zoom begraven ligt. Hij had zijn va der, Thomas Morgan Thomas, nooit gekend. Via via had hij gehoord dat het vliegtuig van zijn vader in de omgeving van Stavenisse was neer geschoten. In een café aldaar ont moet hij twee jongens. Zodoende belandde hij bij mij. Geheime basis wat er is opgegraven: 200 kg explo sieven, kneedbommen, handgrana ten waarvan de ijzeren beugels bijna waren doorgeroest, magnetische mijnen, mitrailleurs, geweren, sten- guns en revolvers met bijbehorende munitie, ontstekingsmechanismen die bestonden uit buisjes die gevuld waren met aceton en verder nog verschillende soorten handvuurwa pens. Alles zat verpakt in blikken containers. In een container zat merkwaardigerwijs een schoen met maat 10 en in een andere een schoen met maat 8. De explosieven zijn ter plaatse tot ontploffing gebracht. Een zeer se cuur werk. Van de bergers heb ik een motor van de Halifax gekregen, een Rolls Royce merlin motor met 12 cilinders. In korte tijd zijn in juni en juli van 1944 verschillende vlieg tuigen met een droppingsbestem ming voor het verzet in West-Brabant neergeschoten. Dat lijkt op sabotage maar aanwijzingen daarvoor heb ik niet. Het ligt in de bedoeling dat volgend jaar de Cana dees Jim Piercy op bezoekt komt. Hij was een van de drie mannen die zich met een parachute in veiligheid kon brengen. Eric Sherman Afgelopen pinksterdagen heb ik be zoek gehad van de Amerikaan Eric David was 2 maanden oud toen zijn vader op 3 juni 1944 in de Schelde neerstortte. Dat ook zijn vader hem nooit gezien heeft lag aan het feit dat hij op een geheime basis gele gerd was. De vliegers mochten na een vlucht niet naar huis omdat hun squadron, het 138e, gevaarlijk werk moest doen, veelal droppingvluch- ten. Thomas Thomas was de man die op 3 juni 1944 de drie Belgische verzetsstrijders Filot, Stroobants en kapitein Masereel boven Geerards- bergen moest droppen. Alleen ge heim agent Masereel is toen met een parachute kunnen ontsnappen. Zoon David dacht dat zijn vader met zijn bemanning in één graf lag. Dit is niet het geval. Flight officer, eerste luitenant, Thomas ligt apart. Toen het vliegtuig, een 4-motorige Halifax, neerstortte zat hij nog ach ter de stuurknuppel. Waarschijnlijk heeft hij nog geprobeerd een nood landing te maken. David heeft mij later geschreven dat hij nog op de basis Tempsford is geweest waar zijn vader gelegerd was. De beheer der van de basis, of wat er nog van over is, heeft hem een film laten zien van de missies van het 138e squadron. Na snuffelwerk in oude documenten viel er een foto op de grond en je zult het geloven of niet: het was Davids vader. David woont nu in Melbourne, Australië, en is werkzaam bij een bedrijf dat is gespecialiseerd in componenten lijm. Veel bewondering heb ik voor de vliegers en bemanningsleden van het 138e Vrijwel alle bemanningsle den waren vrijwilliger. Zij tekenden een kontrakt voor 25 vluchten. De beroeps voor 30 vluchten. De kans De heer A. Verswijveren bij het oorlogsmonument te Moerstraten. Verswijveren betreurt het dat er voor de luchtmacht in de oorlog zo weinig gedenktekens zijn opgericht. om bij dit squadron te overleven was miniem. Tijdens iedere vlucht werden er 3 4% neergeschoten. Na 25 opstijgingen lag de overle vingskans in het gunstigste geval op 25%. Degenen die het overleefd hebben, hebben zich vrijwel alle maal tijdens een crash met een pa rachute in veiligheid gebracht. Twee jaar geleden heb ik een beman ningslid gesproken, John Parry, die vanaf 1940 konstant heeft gevlo gen. Hij heeft meerdere kontrakten getekend. Tweemaal heeft Parry een crash overleefd. Vorig jaar is John Captain Eric Sherman hier in het midden met links 1e Lt. G/en W. Hoffman en rechts 1e Lt. Nelson T. Segraves. Parry overleden. Enkele malen heb ik van hem informatie gehad. Geen bommen Begin september 1990 werd ik door de gemeente Halsteren gevraagd waar precies een Halifax was neer gekomen. Dit in verband met de aanleg van een windmolenpark in het drooggevallen stuk Oosterschel- de, het voormalige zwembad van Halsteren. Tevens werd mij ge vraagd of het vliegtuig nog bommen aan boord had. Doordat ik een aan tal jaren terug de vluchtgegevens van dit vliegtuig bij de RAF had op gevraagd wist ik dat er geen bom men aan boord waren. Wel veel munitie en springstof. Andere gege vens heeft mij de vlieger verstrekt, flight officer Fred Stead. De viermo torige Halifax had 8 bemanningsle den aan boord. Drie ervan hebben het overleefd. Zij hadden als op dracht het droppen van goederen voor het Belgische verzet. Op 1 juni 1944 zijn zij door de Duitsers neer gehaald. In 1951 is door particulieren al ge probeerd het vliegtuig te bergen, maar toen er stoffelijke resten mee naar boven kwamen zette de toen malige burgemeester van Halsteren, de heer Elkhuyzen, de berging stil. Hij schakelde het ministerie van Oorlog in. Slechts één beman ningslid is toen geborgen en dat bleek sergeant Thomas McCluskey te zijn. Hij heeft te Bergen op Zoom een waardige begrafenis gekregen. Voordat de berging van de Halifax begon stelde de EOD, Explosieven Opruimings Dienst, met behulp van detectors vast dat er heel wat in de grond moest zitten. Ook de Konin klijke Luchtmacht en Gravendienst waren ten tijde van de operatie, die 10 dagen heeft geduurd, aanwezig. Ik zal een opsomming geven van De a/s hobby ontstane interesse voor het speuren naar omge komen en nog in leven zijnde vliegtuigbemanningen uit de tweede wereldoorlog begint bij de heer A. Verswijveren uit Halsteren professionele vormen aan te nemen. Steeds meer wordt hij door particulieren en overheden gevraagd om infor matie. Voor het vele opsporingswerk heeft het 138e squadron van de RAF, in ruste, hem a/s erkenning het lidmaatschap gege ven. Op deze pagina geeft Verswijveren enkele aanvullingen op hetgeen hij vorig jaar in de kerst bijlage van het ZLM vertelde. Hoofdmoot is het relaas van captain Eric Sherman, die op zijn vijfentwintigste verjaardag op 21 juli 1944 boven Halsteren neerstortte. We laten de heer Verswijveren opnieuw aan het woord. Sherman uit La Jolla. Hij is op 21 juli 1944 met een bommenwerper van het type B-24 (Liberator) in de pol ders rond Halsteren neergestort. Met hem en enkele anderen hebben we de plaats bezocht waar zijn vliegtuig was neergekomen en waar hijzelf met de parachute landde. Sherman kwam in een straat in Tholen neer en werd terstond door een aantal mensen geholpen. Gezagvoerder Eric Sherman heeft mij uitvoerig verteld wat er op 20 en 21 juli 1944 gebeurde. Op 20 juli kreeg hij te Flixton Estate, Engeland, de thuishaven van de 446e bombar- dementsgroep van de Amerikaanse Luchtmacht, te horen dat hun op dracht was het bombarderen van raketlanceerplaatsen in Frankrijk, aan de andere zijde van het Nauw van Calais. Zulke missies duidden zij aan met 'milk runs' omdat die niet al te lang duurden. Toen zij de ande re morgen vroeg wilden vertrekken ontdekten zij dat zij een andere be stemming hadden gekregen. Hun doel was München geworden, diep in Duitsland. Daardoor konden zij 's avonds pas laat terug zijn voor een feest in de club. Sherman vierde die dag zijn 25e verjaardag en voor Hoff man zou het de laatste, 30e vlucht zijn. In plaats van 41/2 uur vliegen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 34