KERSTMIS 1990: P I I 1 i a f! fa fa fa fa I $s $5 a I i i i a Is Is fa fa l§ fa fa fa I i a a Is fa fa fa I ft ft ft ft ft ft ft I ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft i i ft ft We vieren ook dit jaar 't feest van de geboorte Jezus. Toen, 1990 jaar geleden, leefde men onder de onderdrukking van een vreemde mogendheid. Sinds die dagen is dat geen on bekend verschijnsel. Toch vieren we elk jaar Kerstfeest en voeden we ons met de hoop op VREDE. Staan we wel echt stil bij wat Kerstfeest betekent in ons le ven!? Alleen de krant lezen leert al hoe het gesteld is in de wereld van vandaag. Wie is de vriend en wie is dat niet en hoe kan dat veranderen? Professor Dr. Sam Keen toont in zijn boek "De gezichten van de vijand", hoe die vijand eruit ziet. Het is meestal een karikatuur met een leeg gezicht. Op die lege plaats wordt dan het aangezicht van de "vijand" ge plaatst. In het oosten iemand uit het westen en omgekeerd. Het is altijd beangstigend! Jozef en Maria gingen op weg van Nazareth in Galilea naar Bethlehem in Judea, omdat Jozef uit het huis en geslacht van David was. Daarom waren ze op weg naar het stam land. We denken daaraan als we de velen zien die vrijwillig of om andere redenen de geboortegrond verlieten. Ze probe ren een brug te slaan tussen het oude land en de nieuwe woonplaats. De vertrouwde cukuur van het land dat ze ver lieten en het nieuwe met een heet ander levenspatroon. De normen en waarden verschillen en wat de een kan waarde ren is voor de ander absoluut onaanvaardbaar. Zo werd Kerstmis voor sommigen een ander feest door in vloeden van elders. De "pakjesavond" van 5 december kwam op 25 december. Dan worden het Kerstgeschenken. Maar heeft het Christendom niet het allergrootste Kerstge schenk gekregen in de geboorte van Jezus? De evangelisten geven het verhaal, ieder op hun eigen wijze, maar allen getuigen van de grote inzet van de mensen te le ren dat Geloof - Hoop - Liefde Het fundament van het bestaan moet zijn en richtinggevend aan het denken van mensen. Jozef en Maria zijn op weg. Het is een lange reis, ze gaan te voet met een ezel als lastdier. In de cultuur van die tijd zat de man op de ezel en Hep de vrouw ernaast. Zo hoorde het, maar gebeurde het ook zo? Een jonge vrouw die in de laatste dagen van de verwachting is, kan die zoveel kilometers lopen? Het is ver, maar de voor spelling gaf het aan: zo zou het gebeuren. In verwachting zijn is toch ook een actieve bezigheid, toeleven naar de komst van het eerste kindje. Het is ook verwondering en een jonge vrouw voelt zich dan vaak wat dromerig, wat in zich zelf gekeerd. En wat verwachten wij, mensen van 1990, van het komen de Kerstfeest? In de akkerbouw is men allang bezig met het voorbereiden van het bouwplan, de volgende oogst. Dat is niet alleen het geval in de akkerbouw, veeteelt, fruitteelt en tuinderij, allen zijn bezig en hun verwachtingspatroon richt zich op de nabije toekomst. De mens gaat door hoe moeilijk het er ook kan uitzien. De verwondering blijft elk jaar weer voor het telkens weer nieuwe, al is het gewoon een vervolg op het voorgaande. A/s we ons bewust kunnen zijn van het grote wonder van Kerstmis en wat dat voor de mensheid kan betekenen, voe len we mee met Albert Schweitzer zoals die eens schreef: Het meest directe feit van het menselijk bewustzijn luidt: "Ik ben leven, dat leven wil, temidden van leven, dat leven wil". Er is zoveel waar we ons in deze tijd over kunnen opwinden of zorgen over maken. We zagen dat bij de actie "Help Rus land de winter door". Alle voor's en tegen's hielden elkaar in evenwicht met heel verschillende argumenten. Toen kreeg eigenlijk het politieke meer gewicht dan het diep menselijke terwijl Kerstmis ons probeert te leren, telkenjare weer, dat het humanitaire bovenaan moet staan, leder mens is "Leven dat leven wil". Drs. P.J. de Rooy - Janse fa ft ft ft I ft 1 I I I I I I ft ft ft I g ft ft ft ft I ft fa fa S fa fa ff fa fa fa fa l fa fa fa fa l I P I I I ft i Leven .dat leven w ft ft

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 26