Nieuwe mogelijkheden op de Duitse markt vooi HILLESHÖG Hier ben ik dan... De biet is de andere niet HILDE Aangenaam! Ik ben de jongste telg van Hilleshög. Natuurlijk heb ik de bekende familietrekjes: stabiel, constant van hoge kwaliteit, dus op en top be- Hilleshög Holland B.V. Ooievaars weg 10, 3897 LG Zeewolde Telefoon: 03241 - 479 «w«*"4.»» Het NIVAA - Nederlands Aardappel bureau heeft maandagmiddag 10 december 1990 in het World Trade Center te Rotterdam de resultaten van het 'Columbusprojekt' aan de Nederlandse aardappelsector gepre senteerd. Naast het in kaart brengen van de ontwikkelingen op de Duitse markt was een belangrijk onderdeel van het 'Columbusproject' het ontwik kelen van een nieuw marketingcon cept. Dit voorstel onder de merknaam Mercaro omvat niet al leen een nieuwe naam, maar is een volledig marketingconcept (verpak king, produkt, reclame, distributie, e.d.). De aardappelsector zal binnenkort besluiten of Mercaro als nieuw (col lectief) aardappelmerk op de markt zal worden gebracht om daarmee het teruglopende marktaandeel van Nederlandse aardappelen op de Duitse markt terug te winnen. Opzet van het Columbusprojekt Het teruglopende marktaandeel van Nederlandse aardappelen op de Duitse markt was de directe aanlei ding voor het 'Columbusproject'. De veranderde smaak en een sterk toe nemende vraag naar een optimale kwaliteit liggen hieraan ten grond slag. In samenwerking met een groep externe specialisten (marktonderzoeks-, communicatie-, verpakkings- en distributiedeskundi gen) is het 'Columbusprojekt' uit gevoerd. De algemene doelstelling van het 'Columbusproject' was de ontwik keling van een marketingsconcept voor Nederlandse tafelaardappelen in Duitsland. Randvoorwaarden zijn: positieve invloed op de export van Nederlandse aardappelen; merkarti kel; Europese toepasbaarheid; het gehele jaar door leverbaar; niet gere lateerd aan één enkel ras; optimale produktkwaliteit. De ontwikkeling van een nieuw marketingconcept Middels een groot aantal consumenten- en handelsonderzoe- ^<en werd het marketingconcept ontwikkeld. Hieruit is een voorstel voor een nieuw Nederlands aard appelmerk voortgekomen. Een nieuw marketingconcept dient in ie der geval te voldoen aan de volgen de criteria: Produkt: De.aardappel dient 'festko- chend' te zijn, kooktype A of AB. Daarnaast dienen de te gebruiken rassen een gaaf uiterlijk te hebben, geelvlezig en bij voorkeur AM- resistent te zijn. Naam: De naam Mercaro is als meest geschikte naam naar voren gekomen. Verpakking: Een papieren zak wordt door de consumenten unaniem po sitief beoordeeld. Prijs: Het prijsnivo van Mercaro dient aanzienlijk boven het huidige prijsniveau van de Nederlandse aardappelen te liggen. De haalbaarheid van het ontwikkel de concept is in een testmarkt ge toetst. Hieruit is gebleken dat in Duitsland in principe een potentiële markt bestaat voor een kwalitatief hoogwaardige aardappel. De kwali teit is het essentiële punt in het ge hele concept. De aardappelen dienen te voldoen aan.de voor de Nederlandse sector hoogst mogelij ke eisen. Sectoradvies begeleidingscommissie Columbus Aangezien het marktaandeel van Nederlandse aardappelen terugloopt is het noodzakelijk dat de sector zich bezint op de introductie van een nieuw marketingconcept om de po sitie op haar belangrijkste afzet markt terug te winnen. Het

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 12