Jaarverslag ZLM over 1989 goedgekeurd Een jaar van akkerbouwakties De ledenraad heeft in zijn vergadering van vrijdag 26 oktober jl. het jaar verslag van de ZLM over 1989 vastgesteld. De ledenraad is hiertoe volgens de statuten van de ZLM bevoegd. Hieronder een verkorte weergave van het jaarverslag. Markt- en prijsbeleid Het jaar 1989 was een bewogen jaar voor de Nederlandse land- en tuin bouw. De prijsvoorstellen van de Europese Commissie zagen er voor de akkerbouw zeer somber uit. De prijzen van de granen zouden per saldo met 7,25% dalen en daarmee als gevolg van de spilfunktie ook in lagere prijzen voor andere akker- bouwprodukten resulteren. Met de beloofde socio-strukturele maatre gelen, die de gevolgen van het meer marktgericht beleid moeten verzach ten, werd slechts zeer voorzichtig een begin gemaakt en deze konden aan de akkerbouw geen soelaas bie den. Weliswaar waren de prijsbeslui- ten minder vergaand dan de prijs voorstellen voor de akkerbouw, maar toch werd een daling van de prijzen niet voorkomen. Hierdoor en door het ontbreken van enig perspektief voor hun bedrijven steeg het ongenoegen van de akkerbou wers tot een hoogtepunt. De aktiebe- reidheid was zeer groot. Het EG-beleid voor de zuivel onder ging nauwelijks wijzigingen. De su perheffing bleef gehandhaafd. Wel kreeg iedere melkveehouder een ver hoging van zijn quotum met 1%. De melkprijs bleef op een hoog niveau. De interventieprijs werd met 2% verlaagd; daar stond tegenover dat de medeverantwoordelijkheidshef fing ook verlaagd werd. De roep om versoepeling van de superheffing werd steeds luider. Exportmarkten dreigden voor de EG verloren te gaan. De ZLM en ook het Land bouwschap pleitten voor het kreëren van enige ruimte in de starre melk quoteringsregeling. Voor rund- en varkensvlees, pluimvee en eieren tra den in het markt- en prijsbeleid geen noemenswaardige wijzigingen op. Akties 1989 kan worden gekenschetst als een jaar van akkerbouwakties. Voor, tijdens en na de akties heeft de ZLM voortdurend nauwe kon takten onderhouden met de aktie- voerders en daarbij vele hand- en spandiensten verricht. Aan het ak- tiecentrum werd enige tijd onderdak geboden in het Landbouwhuis. Op 27 februari ging vanuit diverse delen van het land de zgn. trekkerestafette van start. Startplaatsen waren onder andere Goes en Bergen op Zoom. De estafette mondde op woensdag 1 maart uit in een grootscheepse de monstratie in Den Haag. 5000 boe ren waren daar aanwezig om te pro testeren tegen het gevoerde akker- bouwbeleid. Daarbij kwam het tot een blokkade van het Ministerie van Landbouw. In overleg met de ZLM heeft de NS woensdag een speciale "aktietrein" vanuit Zeeland naar Den Haag laten rijden. Kort hierop werden in vele regio's van het land prikakties gevoerd om de eisen kracht bij te zetten. De eerst werd in Goes gehouden door de ZLM. Minister Braks was niet genegen aan de eisen tegemoet te komen. Alle KNLC organisaties besloten daarop het overleg met het ministerie van Landbouw op te schorten. In de Tweede Kamer werd een motie aan genomen, dat er dit jaar geen reële prijsdaling mocht plaatsvinden. Eind april werden door de EG land bouwministers de prijsbesluiten vastgesteld. Deze gingen iets minder ver dan de voorstellen. Niettemin werd een prijsdaling niet voorkomen en bleef het stabilisatorenmecha nisme gehandhaafd. De landbouw organisaties reageerden zeer veront rust en verontwaardigd op de prijs besluiten. Een niet te ontkennen feit bleef namelijk dat de akkerbouw in de afgelopen 4 jaren met een 30% la gere graanprijs is geconfronteerd. Daarop togen wederom akkerbou- 16 wers naar Den Haag, voor een prik- aktie. Nationaal beleid In 1989 zijn een aantal belangrijke nationale nota's van de overheid verschenen: de Struktuurnota Land bouw, het Natuurbeleidsplan en het Nationaal Milieubeleidsplan. Van het Landbouwschap verscheen het Integraal Milieu Aktieplan. Over de ze nota's heeft de ZLM op 19 juni een speciale diskussiebijeenkomst georganiseerd voor HB-leden, de kommissieleden en andere belang stellenden uit de kringen. Het hoofdbestuur heeft zich in principe positief opgesteld tegenover de in de nota's opgenomen doelstellingen. Ook de landbouw heeft groot belang bij schone produktiefaktoren als bo dem, water en lucht. Niettemin zul len de in de plannen genoemde maatregelen een zeer zware wissel trekken op de land- en tuinbouw. Bij de te nemen maatregelen zal daarom steeds naar de haalbaarheid en be taalbaarheid moeten worden geke ken. Landbouw kan niet duurzaam zijn, als hij ook niet konkurrerend is. De ZLM pleit in dit verband voor de "stap voor stap" methode. Dit betekent elke maatregel op zijn me rites beoordelen, waarbij vastgesteld wordt of inpassing in de bedrijfsvoe ring mogelijk is en wat de financiële consequenties zullen zijn. Milieu vriendelijker produceren moet gesti muleerd worden door goede voor lichting en financiële prikkels. Het afdwingen via heffingen vindt de ZLM de verkeerde weg. Een heffing op kunstmest en gewasbescherming, zoals is opgenomen in de Struktuur nota Landbouw, is niet bespreek baar. Overigens moet niet worden vergeten, dat de land- en tuinbouw in de afgelopen periode al heel wat heeft bereikt om de milieubelasting te verminderen. In het Milieu Aktie •Plan van het Landbouwschap wordt dit goed aangegeven. Het KNLC besloot in het wintersei zoen een vraagpunt "Milieu en Be drijf" te organiseren. De regionale landbouworganisaties hebben dit vraagpunt aan hun afdelingen in bespreking gegeven. Het ZLM blad heeft in het najaar een speciale editie "Milieu en Bedrijf" uitgebracht. Privatisering De privatisering van de landbouw- voorlichtingsdienst kreeg in 1989 de finitief gestalte. Per 1-1-1990 ging de "nieuwe" DLV van start. Het hoofdbestuur heeft met de nieu we opbouw kunnen instemmen, zij het dat duidelijk moet zijn, dat - nu het bedrijfsleven gaat meebetalen - er ook voldoende zeggenschap is. Akkerbouw De akkerbouwkommissie vergader de 3 maal in 1989. De belangrijkste ontwikkelingen op akkerbouwge bied in het Zuidwesten waren in 1989 de volgende: - De 3-ZLO, de provincie Zeeland en het ministerie van Landbouw richtten gezamenlijk de Stichting Stimulering Plantaardige Produktie (SPP) op. Als koördinator is de heer ir. L.Th.J.M. de Wit aangesteld. In het verlengde hiervan is op het bestuurssekretariaat van de ZLM de heer ir. G. v.d. Schelde aangesteld. In Noord-Brabant is een soortgelijke instantie opgericht, namelijk het Platform Agrarische Marktinnöva- tie (PAMI). - In Zeeland werd het idee geboren om uit plantaardige restprodukten (graszaadhooi, stro e.d.) energie te winnen. Er werd een projektgroep "Energie uit Biomassa gevormd, die dit idee uit gaat werken". Het LEI en de PZEM zijn hierbij o.a. betrok Op 27 februari 1989 stond de Grote Markt in Goes helemaal vol met trekkers van demonstrerende akkerbouwers. Deze foto is genomen vanuit het Landbouwhuis, eveneens aan de Grote Markt. ken. Het sekretariaat wordt door de ZLM gevoerd. - Het projekt geïntegreerde bedrijfs systemen in de akkerbouw gaat van start. Ook in het Zuidwesten doen een aantal bedrijven aan dit projekt mee. De ZLM onderschrijft dit plan van aanpak, maar waarschuwt voor te hoge verwachtingen van de geïnte greerde bedrijfsvoering. - De werkgroep Sektorvisie Akker bouw brengt zijn eindrapport uit. Deze werkgroep, ingesteld door het Landbouwschap, doet een aantal aanbevelingen om de akkerbouw- sektor op korte termijn door de moeilijke periode heen te helpen en de sektor op de wat langere termijn weer perspektief te bieden. Het hoofdbestuur onderschrijft het rap port volledig. - Er wordt een voorzichtig begin ge maakt met het socio strukturele be leid. De struktuurverbeteringsrege- ling en de nationaal complementaire regeling worden van kracht. Op grond van deze regeling zijn investe ringen in kwaliteit, milieu en ar beid subsidiabel. De braakpremie wordt verhoogd naar 1.850, Voorts wordt een bedrijfsbeëindi gingsregeling aangekondigd. Tuinbouw De tuinbouwkommissie heeft in 1989 3 maal vergaderd. De proble matiek rond de verzekeringsplicht met betrekking tot de gelegenheids arbeid heeft de tuinbouw bezig ge houden. Een oplossing is nog niet bereikt. De problematiek wordt steeds nijpender, omdat de kontrole op gelegenheidsarbeid steeds stren ger wordt. Naar de mening van de tuinbouwkommissie wordt de rege ling zo langzamerhand puur naar de letter uitgevoerd en niet meer naar de geest. Aan het eind van dit jaar is er na zeer moeizaam onderhandelen een compromis bereikt tussen ASF en landbouworganisaties. Bij een netto verloond bedrag van 900, is er gedurende de vakantieperiode vrijstelling van de verzeke ringsplicht. Voor de fruit- en asper geteelt gelden afwijkende periodes. Het hoofdbestuur vindt het verloon- de bedrag veel te laag, maar een veel groter knelpunt is, dat er alleen voor de fruit- en de aspergeteelt afwijken de periodes zijn vastgesteld. Voor andere sektoren komt dit zeer onbil lijk over. Geprobeerd zal worden ook voor andere teelten afwijkende periodes te bedingen. De konsument wordt steeds kriti scher bij de keuze van* produkten wat betreft het gebruik van chemi sche middelen. Met het oog hierop acht het hoofdbestuur het verbod op middelen als Ethel en Alar begrijpe lijk. Berichten over de schadelijk heid van chemische middelen of (vermeend) verkeerd gebruik hebben de tuinbouwsektor veel schade ge daan. Voorts is vanuit de tuinbouw kommissie gewezen op het ontbre ken van gewasbeschermingsmidde len voor kleine teelten en op de noodzaak om de import van appels uit het Zuidelijk halfrond te be perken. Veehouderij De veehouderijkommissie vergader de 3 maal. Superheffing Het beleid inzake de zuivelquotering onderging nauwelijks verandering. Wel werden de nationale quota met 1% verruimd. In Nederland werd deze verruiming evenredig aan iede re melkveehouder toegedeeld. De ZLM had hiervoor ook gepleit. Er kwam enige ruimte in het starre quo teringsstelsel doordat het leasen van melk onder bepaalde voorwaarden mogelijk werd gemaakt. Daarnaast werd er een regeling getroffen voor de zgn. SLOM boeren. Hun werd het mogelijk gemaakt, zij het onder strikte voorwaarden, om weer te gaan melken. Het hoofdbestuur on derstreepte de mening van de vee houderijkommissie om op termijn de zuivelquotering af te schaffen. Dit moet echter geleidelijk gebeuren. Reeds nu moeten de eerste stappen, die een versoepeling inhouden, wor den gezet. Ook uit een oogpunt van het behoud van exportmarkten, is een versoepeling gewenst. Milieu Mestheffing, mestopslag, ammoniak- uitstoot, inkrimping van de veesta pel en dergelijke geluiden zetten de sektor meer onder druk. De ZLM waarschuwde voor een al te voortva rend milieubeleid, omdat dit zeer ontmoedigend zou werken voor de sektor. Ook hier staan haalbaarheid en betaalbaarheid voorop. De vee houderij kommissie stond in beginsel positief tegenover vermindering van de milieubelasting. De kommissie wees erop, dat met betrekkelijk een voudige maatregelen al een aanzien lijke beperking van de ammoniake- missie valt te realiseren. Proefpro- jekten, die mede door het bedrijfsle ven worden betaald, wijzen dit ook uit (o.a. Propro te Moergestel). Be halve mestdistributie zal ook mest verwerking noodzakelijk zijn. De veehouderij kommissie stelde zich op het standpunt, dat inkrimping van de veestapel op dit moment niet aan de orde is. De Struktuurnota Land bouw noemt deze mogelijkheid wel. Een andere maatregel in deze nota betreft de graasveenorm van 3 een heden per ha. De veehouderij kom missie toonde zich hier sterk tegen stander van. De mestwetgeving regu leert de aanwending van mest al in voldoende mate. Gezondheidszorg Door het hoofdbestuur werd gepleit voor het opzetten van een sluitende identifikatie- en registratieregeling voor alle dieren. Zodoende valt na te gaan waar en wanneer dieren ge kocht zijn en kunnen in geval van een ziekte-uitbraak zo snel mogelijk maatregelen worden genomen. Er wordt naar gestreefd de I en R- regeling per 1-1-1991 in te laten gaan. Overige zaken Het Ministerie van Landbouw wil, dat de pluimveehouderij overscha kelt op het zgn. volièresysteem. Het hoofdbestuur is niet overtuigd, dat dit systeem beter is. In West- en Midden-Nederland werd het schapenhouderijprojekt verder vorm gegeven. De bedoeling is om via een gestruktureerde weg te ko men tot een kwalitatief goed lam en een hoge lamproduktie per ooi per jaar. De ZLM neemt deel in dit projekt. Grondgebruik De kommissie grondgebruik verga derde in 1989 4 maal. Op de eerste vergadering is afscheid genomen van de voorzitter van de kommissie, de heer J. Nieuwenhuyse. Zijn opvol ger werd de heer A.H. Munters. In de plaats van de heer H. de Regt kwam de heer W. Koster te Overslag. Pacht Op 10 februari werd er een studiedag Pacht georganiseerd met als sprekers prof. mr. A.H.T. Heisterkamp (R.U. te Groningen) en mr. W.J. Wolff (Landbouwschap). De kon- klusies van de studiedag bevestigden de al eerder door het hoofdbestuur ingenomen standpunten. Aan de es sentiële bepalingen van de Pachtwet dient niet te worden getornd. Als er gekozen moet worden tussen versoe peling van de Pachtwet of hogere pachtprijzen dan heeft het laatste de voorkeur. Bovendien is er met een ruimer beleid van de Grondkamer de Vrijdag 2 november 1990

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 16