Landbouwministers worstelen met voorstel voor GATT Akkerbouw fel tegen GATT KNLC kommentaar Opgraven olietank met subsidie van gemeente Brede herwaardering Landbouwschap tegen kort lopende suikermarktordening Knelgevallen inventariseren Afdeling draagt J. Leeuwma voor als voorzitter. Akkerbouw KNLC wil tegenlijst Ooipremie zo snel mogelijk uitbetalen Vandaag (vrijdag) praten de EG mi nisters van landbouw verder over het voorstel waarmee de Commissie af kan reizen naar de GATT- onderhandelingen in Geneve, eind dit jaar. Om de landen die het commissie-voorstel te ver vonden gaan milder stemmen, is een verkla ring over 'pijn verzachtende' maat regelen opgesteld. Desondanks lukte het dinsdagnacht niet om het op deze manier wel eens te worden over het Commissie voorstel. En dus gingen de ministers net als een week eerder zonder besluit uiteen. Net als vorige week bleken alleen Nederland, Groot- Brittannië en Denemarken het commissie-voorstel te steunen. Maar dat werd anders toen de ontwerpver- klaring op tafel kwam. Om andere lidstaten tegemoet te komen stonden daar dingen in die de drie verder van huis brachten. Minister Bukman zei lichtjes geïrriteerd dat hij een andere beloning had verwacht voor zijn steun aan de commissie. De verkla ring was immers door de commissie en de Italiaanse voorzitter van de Raad opgesteld. De irritatie spitste zich toe öp twee punten. Zo werd het commissie voorstel aangescherpt om graanver- vangers van de Europese markt te weren ten gunste van graan van de eigen boeren. Bukman zei hier grote moeite mee te hebben. Tweede punt was de compensatie voor getroffen boeren. Volgens de verklaring moet er een heroriëntatie komen van de steun die door de marktordening wordt gegeven. Daarbij moet er volgens de verkla ring uit worden gegaan van de ver scheidenheid in de structuren van de landbouwbedrijven en de produktie. Volgens minister Bukman zet dat het principe van de eenheid van markt ordening op losse schroeven. In de praktijk zouden er bijvoorbeeld twee garantieprijzen kunnen komen. Een voor boeren zonder problemen en een voor boeren met extra proble men. Nederland met zijn efficiënte bedrijven zou dan buiten de boot vallen. De gematigde reacties die het Land bouwschap elke keer weer geeft op de tussentijdse resultaten van de GATT-onderhandelingen hebben al les te maken met de verschillende wijze waarop sectoren een liberale wereldmarkt beoordelen. Voor de KNLC-akkerbouwers aan leiding om opnieuw een noodkreet te laten horen. Zij constateren ver heugd dat in elk geval ook bij de melkveehouders het besef onstaat dat een duidelijk signaal nodig is. "Ik ga van lieverlee betwijfelen of het wel zo slecht is als de GATT- onderhandelingen mislukken. Van mij mogen ze", aldus Jan Geluk (ZLM) die als oudste lid de eerste vergadering van de Nieuwe Afdeling Akkerbouw van het KNLC voorzat. De afdeling hamerde opnieuw op de desastreuze gevolgen die liberalise ring van de wereldhandel zal hebben voor de Nederlandse akkerbouwers. "Dat kan niet anders. Er komen veel bedrijven op de tocht te staan', aldus Geluk. Minister Bukman zegt op an derhalf procent prijsdaling per jaar te rekenen. Maar dat kan als bijvoor beeld inflatie, stabilisatoren en dergelijke negatief uitpakken wel acht procent per jaar worden, stel den de akkerbouwers. De uitkomsten worden niet door ons bepaald maar op een veel hoger ni veau, constateerde Klaas Dijkstra (LMIJ). Maar we moeten niet zon der meer over ons heen laten lopen. We moeten laten merken dat we hier niet mee kunnen leven." De Afdeling heeft geen enkel vertrouwen in even tuele steunmaatregelen om de gevol gen voor het inkomen te compenseren. EG-maatregelen op dat vlak zullen hooguit voor de zui delijke landen iets kunnen betekenen, voor de Nederlandse boeren is het op voorhand een dode mus. De Afdeling was van mening dat elk signaal dat boeren-Europa in opstand komt tegen deze voorstellen 'als de kippen' moet worden on dersteund. De Afdeling Akkerbouw was het er snel over eens dat Jans Leeuwma opnieuw voorzitter zou moeten worden. Het bestrijdingsmiddelenbeleid van de overheid steunt op twee poten: te rugdringen van de hoeveelheid ge bruikt middel (volumebeleid) en sa neren van een aantal middelen (stof- fenbeleid). Met name dat laatste staat haaks op het principe van geïn tegreerde landbouw, stelt de afde ling akkerbouw van het KNLC. De afdeling wil dat er een tegenlijst komt van middelen die absoluut no dig zijn om in 1995 door geïnte greerd te boeren in de akkerbouw een reductie van 25% te kunnen ha len. Ook moet er wetenschappelijke deskundigheid worden aangetrok ken om gefundeerd weerwoord te kunnen geven op de stellingen die nu door de politiek worden betrokken. Al eerder is voorgesteld om de ge wasbeschermingscommissie van het Landbouwschap te versterken. Er moet verder een uniform Europees beleid komen, vindt de afdeling. Sectoraal bestrijdingsmiddelenbe leid in Nederland is daarom geen goede zaak. Het Landbouwschap moet de druk op de ketel houden bij het ministerie om de problemen met uitbetaling van de ooipremie zo snel mogelijk op te lossen. Ruim zes procent van de schapenhouders heeft nog geen ooipremie ontvangen. De minister heeft in het gesprek met het dage lijks bestuur van het Landbouw schap afgelopen vrijdag geen enkele toezegging gedaan. De enige oplos sing is de weg via de bezwaarschrif ten. De afdeling veehouderij van het KNLC pleit nog steeds voor een ge neraal pardon. Eigenlijk, zo vindt de afdeling moet de ooipremie alleen toegekend worden aan bedrijven die beroepsmatig met de schapenhoude rij bezig zijn. Vrijdag 19 oktober 1990 In de toekomst mogen alleen goedgekeurde tanks ondergronds blijven. Verschillende gemeenten in Zeeland geven subsidie voor het opruimen van ondergrondse olietanks. De ge meente Borssele bijvoorbeeld heeft alle inwoners hiervan per brief op de hoogte gesteld. In deze gemeente wordt een bijdrage van 25% van de kosten met een maximum van 250,per tank verstrekt. Diverse andere gemeenten stimuleren het op graven van olietanks eveneens door middel van subsidie of zijn van plan dit te gaan doen. De aktie Tankslag is ingegeven door de strenge wettelijke eisen die aan ondergrondse olietanks zullen wor den gesteld. Alleen goedgekeurde tanks mogen in de toekomst onder gronds blijven. De CZAV adviseert tanks, die nu nog in goede staat ver keren, bovengronds te plaatsen. De tank moet dan wel eerst leeg- en schoongemaakt worden. Hij moet in een gemetselde of metalen vloeistof dichte bak worden geplaatst. Als de ondergrondse tank in slechte staat verkeert dient deze schoongemaakt te worden en met zand te worden volgespoten. Er moet een inventarisatie komen van knelgevallen die zijn ontstaan door het huidige suikersysteem, daarna kan bezien worden of voor bepaalde groepen boeren iets kan en moet gedaan worden. Dat vindt de Afdeling Akkerbouw van het KNLC. Net als bij de superheffing zijn ook bij de suikerregeling boeren uit de boot gevallen. Een deel daarvan komt terecht bij de Beroepscommis sie Suikersysteem. Er zijn bijvoor- De 'brede herwaardering' gaat wijzigingen aanbrengen in de fis cale regels van onderhoudsvoor- zieningen en spaarvormen van de Nederlandse burgers, de verzeke ringsmaatschappijen en directie- pensioenlichamen. De hele ope ratie zal ook gevolgen hebben voor de zelfstandigen in land- en tuinbouw. De lastenverzwaring zal zich niet beperken tot minder mogelijkheden van reservering en het belasten van de reserves van de storm- en hagelverzeke- ring. Dat negatieve effect dreigt nog overschaduwd te worden door de beperkingen die minister Kok op aandrang van de CDA- en PvdA-fracties wil stellen aan de oudedagsvoorzieningen. Vrij dag 19 oktober praat het kabinet over het voorstel de mogelijkhe den om een oudedagsvoorziening te treffen te reguleren. Dit voor stel wijkt sterk af van het wets ontwerp dat het vorige kabinet heeft ingediend. Slecht voorstel Een inkomen naast de AOW is beslist noodzakelijk om ook na het 65ste jaar aan het maatschap pelijk leven deel te kunnen ne men. Ook een goede voorziening voor de overblijvende partner na overlijden van de verzekerde moet gewaarborgd zijn. Hetzelf de geldt voor minderjarige en minder-valide kinderen. Voor werknemers is dit geregeld in een pensioenvoorziening. Vaak moe ten daarbij aanvullende verzeke ringen worden gesloten in ver band met pensioenbreuk. Zelfstandigen moeten de oude dagsvoorziening geheel zelf rege len en financieren. De bestaande fiscale mogelijkheid om jaarlijks ruim f 17.000,van het inko men onbelast te besteden aan een goede oudedagsvoorziening was al onvoldoende voor een zelf standige met een sterk wisselend inkomen. De Fiscale Oudedags Reserve (FOR) die ook bedoeld is voor een aanvullend inkomen la ter, wordt vooral gebruikt om de bedrijfsovername soepel te laten verlopen. Ook voor zelfstandigen werd het de hoogste tijd dat er verbeterin gen zouden komen. Het wetsont werp onderhoudsvoorzieningen van het vorige kabinet voorzag in een goede en simpele regeling. Het voorstel hield in dat de te be talen premies onbeperkt aftrek baar zouden worden. Niemand stort immers te veel premie; bij vroegtijdig overlijden is het te veel betaalde voor honderd pro cent verloren. Er werd dan ook van een 'natuurlijk maximum' gesproken. Eerlijk gezegd zijn er constructies te bedenken om aan de voorwaarden van het natuur lijk maximum te ontsnappen. Het oneigenlijk gebruik bedreigt iedere regeling. Dit is ook het ge val met de huidige f 17.000 af trek. Het verlagen van het inko men kan huursubsidies en studie beurs binnen bereik brengen! De huidige regeringsfracties zijn dan ook op zoek gegaan naar andere mogelijkheden. Dat voorstel gaat uit van een basisvoorziening (de A O W), het werknemerspensi oen, een fiscale aftrek per huis houden van f 10.000 en een aan vullende fiscaal aftrekbare pre mie, voorzover de andere maat regelen niet voldoende zijn om bij 65 jaar een inkomen te ver werven van 70% van het laatst verdiende persoonlijk arbeids inkomen. Schijn bedriegt Op het eerste gezicht lijkt het voorstel ingewikkeld maar wel redelijk. Schijn bedriegt echter. Er wordt namelijk totaal geen re kening gehouden met het speci fieke karakter van het agrarisch inkomen. Dit inkomen wisselt sterk van jaar tot jaar. In de eer ste en laatste jaren van het onder nemerschap is het vaak het laagst en de 'oudedagsvoorziening wordt met het oog op de bedrijfs opvolging binnen het bedrijf op gebouwd en gehouden. Het voor stel zoals het er nu ligt, houdt on voldoende rekening met deze punten. De jonge agrariër kan niet ieder jaar f 10.000,pre mie aan een verzekeringsmaat schappij betalen. De aftrekbaar heid van een laag of negatief in komen helpt de jonge onderne mer ook fiscaal niet. Is er eens een goed jaar dan is de aftrek baarheid beperkt omdat er een relatie is met het laatst verdiende arbeidsinkomen. Oudere ondernemers die het wat kalmer aan moeten doen vallen ook buiten de boot. Bovendien wordt de bestaande FOR ook nog in de berekening betrokken. Het bedrag van f 10.000,zal 30 jaar betaald moeten worden om een 'normaal' oudedags- en weduwenpensioen van f 24.000,jaarlijks op te bou wen. Dat zelfstandigen ook wel willen VUTTEN is iets dat geheel buiten beschouwing wordt gela ten. Een oplossing zou kunnen zijn een onbeperkt aftrekbare premie in zelf te kiezen jaren tot een maximaal bedrag gelijk aan de pensioenvoorzieningen en VUT kosten van vergelijkbare groepen. Kortom, het voorstel dat nu in het kabinet besproken wordt en gesteund wordt door CDA en PvdA gaat geheel voor bij aan het specifieke van het agrarisch inkomen en de maat schappelijke ontwikkelingen. Van sociale vernieuwing en brede herwaardering van de zelfstandi ge ondernemers is geen sprake. Wel van hogere belastingop brengsten. Dam Jaarsma plv. alg. secretaris beeld telers die door bietenmoeheid met een heel laag quotum zijn ko men te zitten. De verwachting dat dergelijke telers in de loop der jaren wel een quotum op zouden kunnen bouwen is niet uitgekomen doordat elke teler wel wat C-suiker teelt. De Afdeling vindt nu dat er een in ventarisatie moet komen van knelge vallen. Dan kan in elk geval gekeken wat het zou betekenen als bepaalde groepen iets meer quotum zouden krijgen. Het Landbouwschap is het volstrekt oneens met het plan van de Europese Commissie om de nieuwe Europese marktordening voor suiker een loop tijd te geven van slechts twee jaar. Om bietentelers en suikerfabrikan ten voldoende zekerheid te geven moet er een afspraak komen voor tenminste vijf jaar. Aan minister Bukman heeft het Landbouwschap gevraagd zich hiervoor sterk te maken. De huidige, uit 1981 daterende, marktordening voor suiker loopt midden 1991 af. Met een nieuwe re geling voor slechts twee jaar pro beert de Europese commissie aan te sluiten bij de verdere eenwording van de Europese markt en de uitkomst van het GATT-overleg. In verband met de GATT bevat de voorgestelde regeling zelfs een "inbraakartikel". Ook daartegen heeft het Landbouw schap bezwaar. Het Schap heeft al eerder geprotesteerd tegen het plan om, in verband met de hereniging van Duitsland, aan het grondgebied van de voormalige DDR een suiker quotum toe te kennnen van 870.000 ton witsuiker. In de DDR werd per jaar gemiddeld slechts 650.000 ton geproduceerd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 5