Landbouwministers worstelen
met voorstel voor GATT
Akkerbouw fel tegen GATT
KNLC
kommentaar
Opgraven olietank met
subsidie van gemeente
Brede herwaardering
Landbouwschap tegen kort
lopende suikermarktordening
Knelgevallen inventariseren
Afdeling draagt J. Leeuwma voor als voorzitter.
Akkerbouw KNLC wil
tegenlijst
Ooipremie zo snel
mogelijk uitbetalen
Vandaag (vrijdag) praten de EG mi
nisters van landbouw verder over het
voorstel waarmee de Commissie af
kan reizen naar de GATT-
onderhandelingen in Geneve, eind
dit jaar. Om de landen die het
commissie-voorstel te ver vonden
gaan milder stemmen, is een verkla
ring over 'pijn verzachtende' maat
regelen opgesteld.
Desondanks lukte het dinsdagnacht
niet om het op deze manier wel eens
te worden over het Commissie
voorstel. En dus gingen de ministers
net als een week eerder zonder
besluit uiteen. Net als vorige week
bleken alleen Nederland, Groot-
Brittannië en Denemarken het
commissie-voorstel te steunen. Maar
dat werd anders toen de ontwerpver-
klaring op tafel kwam. Om andere
lidstaten tegemoet te komen stonden
daar dingen in die de drie verder van
huis brachten. Minister Bukman zei
lichtjes geïrriteerd dat hij een andere
beloning had verwacht voor zijn
steun aan de commissie. De verkla
ring was immers door de commissie
en de Italiaanse voorzitter van de
Raad opgesteld.
De irritatie spitste zich toe öp twee
punten. Zo werd het commissie
voorstel aangescherpt om graanver-
vangers van de Europese markt te
weren ten gunste van graan van de
eigen boeren. Bukman zei hier grote
moeite mee te hebben.
Tweede punt was de compensatie
voor getroffen boeren. Volgens de
verklaring moet er een heroriëntatie
komen van de steun die door de
marktordening wordt gegeven.
Daarbij moet er volgens de verkla
ring uit worden gegaan van de ver
scheidenheid in de structuren van de
landbouwbedrijven en de produktie.
Volgens minister Bukman zet dat het
principe van de eenheid van markt
ordening op losse schroeven. In de
praktijk zouden er bijvoorbeeld
twee garantieprijzen kunnen komen.
Een voor boeren zonder problemen
en een voor boeren met extra proble
men. Nederland met zijn efficiënte
bedrijven zou dan buiten de boot
vallen.
De gematigde reacties die het Land
bouwschap elke keer weer geeft op
de tussentijdse resultaten van de
GATT-onderhandelingen hebben al
les te maken met de verschillende
wijze waarop sectoren een liberale
wereldmarkt beoordelen.
Voor de KNLC-akkerbouwers aan
leiding om opnieuw een noodkreet te
laten horen. Zij constateren ver
heugd dat in elk geval ook bij de
melkveehouders het besef onstaat
dat een duidelijk signaal nodig is.
"Ik ga van lieverlee betwijfelen of
het wel zo slecht is als de GATT-
onderhandelingen mislukken. Van
mij mogen ze", aldus Jan Geluk
(ZLM) die als oudste lid de eerste
vergadering van de Nieuwe Afdeling
Akkerbouw van het KNLC voorzat.
De afdeling hamerde opnieuw op de
desastreuze gevolgen die liberalise
ring van de wereldhandel zal hebben
voor de Nederlandse akkerbouwers.
"Dat kan niet anders. Er komen veel
bedrijven op de tocht te staan', aldus
Geluk. Minister Bukman zegt op an
derhalf procent prijsdaling per jaar
te rekenen. Maar dat kan als bijvoor
beeld inflatie, stabilisatoren en
dergelijke negatief uitpakken wel
acht procent per jaar worden, stel
den de akkerbouwers.
De uitkomsten worden niet door ons
bepaald maar op een veel hoger ni
veau, constateerde Klaas Dijkstra
(LMIJ). Maar we moeten niet zon
der meer over ons heen laten lopen.
We moeten laten merken dat we hier
niet mee kunnen leven." De Afdeling
heeft geen enkel vertrouwen in even
tuele steunmaatregelen om de gevol
gen voor het inkomen te
compenseren. EG-maatregelen op
dat vlak zullen hooguit voor de zui
delijke landen iets kunnen betekenen,
voor de Nederlandse boeren is het op
voorhand een dode mus.
De Afdeling was van mening dat elk
signaal dat boeren-Europa in
opstand komt tegen deze voorstellen
'als de kippen' moet worden on
dersteund. De Afdeling Akkerbouw
was het er snel over eens dat Jans
Leeuwma opnieuw voorzitter zou
moeten worden.
Het bestrijdingsmiddelenbeleid van
de overheid steunt op twee poten: te
rugdringen van de hoeveelheid ge
bruikt middel (volumebeleid) en sa
neren van een aantal middelen (stof-
fenbeleid). Met name dat laatste
staat haaks op het principe van geïn
tegreerde landbouw, stelt de afde
ling akkerbouw van het KNLC. De
afdeling wil dat er een tegenlijst
komt van middelen die absoluut no
dig zijn om in 1995 door geïnte
greerd te boeren in de akkerbouw
een reductie van 25% te kunnen ha
len. Ook moet er wetenschappelijke
deskundigheid worden aangetrok
ken om gefundeerd weerwoord te
kunnen geven op de stellingen die nu
door de politiek worden betrokken.
Al eerder is voorgesteld om de ge
wasbeschermingscommissie van het
Landbouwschap te versterken. Er
moet verder een uniform Europees
beleid komen, vindt de afdeling.
Sectoraal bestrijdingsmiddelenbe
leid in Nederland is daarom geen
goede zaak.
Het Landbouwschap moet de druk
op de ketel houden bij het ministerie
om de problemen met uitbetaling
van de ooipremie zo snel mogelijk
op te lossen. Ruim zes procent van
de schapenhouders heeft nog geen
ooipremie ontvangen. De minister
heeft in het gesprek met het dage
lijks bestuur van het Landbouw
schap afgelopen vrijdag geen enkele
toezegging gedaan. De enige oplos
sing is de weg via de bezwaarschrif
ten. De afdeling veehouderij van het
KNLC pleit nog steeds voor een ge
neraal pardon. Eigenlijk, zo vindt de
afdeling moet de ooipremie alleen
toegekend worden aan bedrijven die
beroepsmatig met de schapenhoude
rij bezig zijn.
Vrijdag 19 oktober 1990
In de toekomst mogen alleen goedgekeurde tanks ondergronds blijven.
Verschillende gemeenten in Zeeland
geven subsidie voor het opruimen
van ondergrondse olietanks. De ge
meente Borssele bijvoorbeeld heeft
alle inwoners hiervan per brief op de
hoogte gesteld. In deze gemeente
wordt een bijdrage van 25% van de
kosten met een maximum van
250,per tank verstrekt. Diverse
andere gemeenten stimuleren het op
graven van olietanks eveneens door
middel van subsidie of zijn van plan
dit te gaan doen.
De aktie Tankslag is ingegeven door
de strenge wettelijke eisen die aan
ondergrondse olietanks zullen wor
den gesteld. Alleen goedgekeurde
tanks mogen in de toekomst onder
gronds blijven. De CZAV adviseert
tanks, die nu nog in goede staat ver
keren, bovengronds te plaatsen. De
tank moet dan wel eerst leeg- en
schoongemaakt worden. Hij moet in
een gemetselde of metalen vloeistof
dichte bak worden geplaatst. Als de
ondergrondse tank in slechte staat
verkeert dient deze schoongemaakt
te worden en met zand te worden
volgespoten.
Er moet een inventarisatie komen
van knelgevallen die zijn ontstaan
door het huidige suikersysteem,
daarna kan bezien worden of voor
bepaalde groepen boeren iets kan en
moet gedaan worden. Dat vindt de
Afdeling Akkerbouw van het KNLC.
Net als bij de superheffing zijn ook
bij de suikerregeling boeren uit de
boot gevallen. Een deel daarvan
komt terecht bij de Beroepscommis
sie Suikersysteem. Er zijn bijvoor-
De 'brede herwaardering' gaat
wijzigingen aanbrengen in de fis
cale regels van onderhoudsvoor-
zieningen en spaarvormen van de
Nederlandse burgers, de verzeke
ringsmaatschappijen en directie-
pensioenlichamen. De hele ope
ratie zal ook gevolgen hebben
voor de zelfstandigen in land- en
tuinbouw. De lastenverzwaring
zal zich niet beperken tot minder
mogelijkheden van reservering
en het belasten van de reserves
van de storm- en hagelverzeke-
ring. Dat negatieve effect dreigt
nog overschaduwd te worden
door de beperkingen die minister
Kok op aandrang van de CDA-
en PvdA-fracties wil stellen aan
de oudedagsvoorzieningen. Vrij
dag 19 oktober praat het kabinet
over het voorstel de mogelijkhe
den om een oudedagsvoorziening
te treffen te reguleren. Dit voor
stel wijkt sterk af van het wets
ontwerp dat het vorige kabinet
heeft ingediend.
Slecht voorstel
Een inkomen naast de AOW is
beslist noodzakelijk om ook na
het 65ste jaar aan het maatschap
pelijk leven deel te kunnen ne
men. Ook een goede voorziening
voor de overblijvende partner na
overlijden van de verzekerde
moet gewaarborgd zijn. Hetzelf
de geldt voor minderjarige en
minder-valide kinderen. Voor
werknemers is dit geregeld in een
pensioenvoorziening. Vaak moe
ten daarbij aanvullende verzeke
ringen worden gesloten in ver
band met pensioenbreuk.
Zelfstandigen moeten de oude
dagsvoorziening geheel zelf rege
len en financieren. De bestaande
fiscale mogelijkheid om jaarlijks
ruim f 17.000,van het inko
men onbelast te besteden aan een
goede oudedagsvoorziening was
al onvoldoende voor een zelf
standige met een sterk wisselend
inkomen. De Fiscale Oudedags
Reserve (FOR) die ook bedoeld is
voor een aanvullend inkomen la
ter, wordt vooral gebruikt om de
bedrijfsovername soepel te laten
verlopen.
Ook voor zelfstandigen werd het
de hoogste tijd dat er verbeterin
gen zouden komen. Het wetsont
werp onderhoudsvoorzieningen
van het vorige kabinet voorzag in
een goede en simpele regeling.
Het voorstel hield in dat de te be
talen premies onbeperkt aftrek
baar zouden worden. Niemand
stort immers te veel premie; bij
vroegtijdig overlijden is het te
veel betaalde voor honderd pro
cent verloren. Er werd dan ook
van een 'natuurlijk maximum'
gesproken. Eerlijk gezegd zijn er
constructies te bedenken om aan
de voorwaarden van het natuur
lijk maximum te ontsnappen.
Het oneigenlijk gebruik bedreigt
iedere regeling. Dit is ook het ge
val met de huidige f 17.000 af
trek. Het verlagen van het inko
men kan huursubsidies en studie
beurs binnen bereik brengen! De
huidige regeringsfracties zijn dan
ook op zoek gegaan naar andere
mogelijkheden. Dat voorstel gaat
uit van een basisvoorziening (de
A O W), het werknemerspensi
oen, een fiscale aftrek per huis
houden van f 10.000 en een aan
vullende fiscaal aftrekbare pre
mie, voorzover de andere maat
regelen niet voldoende zijn om
bij 65 jaar een inkomen te ver
werven van 70% van het laatst
verdiende persoonlijk arbeids
inkomen.
Schijn bedriegt
Op het eerste gezicht lijkt het
voorstel ingewikkeld maar wel
redelijk. Schijn bedriegt echter.
Er wordt namelijk totaal geen re
kening gehouden met het speci
fieke karakter van het agrarisch
inkomen. Dit inkomen wisselt
sterk van jaar tot jaar. In de eer
ste en laatste jaren van het onder
nemerschap is het vaak het laagst
en de 'oudedagsvoorziening
wordt met het oog op de bedrijfs
opvolging binnen het bedrijf op
gebouwd en gehouden. Het voor
stel zoals het er nu ligt, houdt on
voldoende rekening met deze
punten. De jonge agrariër kan
niet ieder jaar f 10.000,pre
mie aan een verzekeringsmaat
schappij betalen. De aftrekbaar
heid van een laag of negatief in
komen helpt de jonge onderne
mer ook fiscaal niet. Is er eens
een goed jaar dan is de aftrek
baarheid beperkt omdat er een
relatie is met het laatst verdiende
arbeidsinkomen.
Oudere ondernemers die het wat
kalmer aan moeten doen vallen
ook buiten de boot. Bovendien
wordt de bestaande FOR ook
nog in de berekening betrokken.
Het bedrag van f 10.000,zal
30 jaar betaald moeten worden
om een 'normaal' oudedags- en
weduwenpensioen van
f 24.000,jaarlijks op te bou
wen. Dat zelfstandigen ook wel
willen VUTTEN is iets dat geheel
buiten beschouwing wordt gela
ten. Een oplossing zou kunnen
zijn een onbeperkt aftrekbare
premie in zelf te kiezen jaren tot
een maximaal bedrag gelijk aan
de pensioenvoorzieningen en
VUT kosten van vergelijkbare
groepen. Kortom, het voorstel
dat nu in het kabinet besproken
wordt en gesteund wordt door
CDA en PvdA gaat geheel voor
bij aan het specifieke van het
agrarisch inkomen en de maat
schappelijke ontwikkelingen.
Van sociale vernieuwing en brede
herwaardering van de zelfstandi
ge ondernemers is geen sprake.
Wel van hogere belastingop
brengsten.
Dam Jaarsma
plv. alg. secretaris
beeld telers die door bietenmoeheid
met een heel laag quotum zijn ko
men te zitten. De verwachting dat
dergelijke telers in de loop der jaren
wel een quotum op zouden kunnen
bouwen is niet uitgekomen doordat
elke teler wel wat C-suiker teelt.
De Afdeling vindt nu dat er een in
ventarisatie moet komen van knelge
vallen. Dan kan in elk geval gekeken
wat het zou betekenen als bepaalde
groepen iets meer quotum zouden
krijgen.
Het Landbouwschap is het volstrekt
oneens met het plan van de Europese
Commissie om de nieuwe Europese
marktordening voor suiker een loop
tijd te geven van slechts twee jaar.
Om bietentelers en suikerfabrikan
ten voldoende zekerheid te geven
moet er een afspraak komen voor
tenminste vijf jaar. Aan minister
Bukman heeft het Landbouwschap
gevraagd zich hiervoor sterk te
maken.
De huidige, uit 1981 daterende,
marktordening voor suiker loopt
midden 1991 af. Met een nieuwe re
geling voor slechts twee jaar pro
beert de Europese commissie aan te
sluiten bij de verdere eenwording van
de Europese markt en de uitkomst
van het GATT-overleg. In verband
met de GATT bevat de voorgestelde
regeling zelfs een "inbraakartikel".
Ook daartegen heeft het Landbouw
schap bezwaar. Het Schap heeft al
eerder geprotesteerd tegen het plan
om, in verband met de hereniging
van Duitsland, aan het grondgebied
van de voormalige DDR een suiker
quotum toe te kennnen van 870.000
ton witsuiker. In de DDR werd per
jaar gemiddeld slechts 650.000 ton
geproduceerd.