Landbouw legt goede basis voor nodige aanpassingen Landbouwschap mist visie KNLC kommentaar Voort op de oude weg Cijfers uit de begroting Minister Braks in begroting 1991: Minister G.J. Braks heeft deze week de begroting van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij aan de Eerste en Tweede Kamer aangebo den. Het is een begroting met weinig nieuwe gezichtspunten. De mi nister wil een beleid voeren, dat enerzijds een sociaal-ekonomisch perspektief biedt en anderzijds de mogelijkheden aanreikt om de knelpunten inzake natuur, milieu en gezondheid aan te pakken. De land- en tuinbouw heeft zich in de afgelopen jaren goed ontwikkeld, zo schrijft de minister. Het totale in komen van de sektor was in 1989 ho ger dan ooit tevoren. De groei ten opzichte van 1988 van de netto toe gevoegde waarde per eenheid was 13,4% tegenover 12% gemiddeld in de EG. Per arbeidskracht steeg de netto toegevoegde waarde met 11%. Een en ander is volgens de minister een goede uitgangspositie om in de komende jaren tot de nodige aan passingen te komen, zowel op bedrijfs- als op sektorniveau. De aanpassingen dienen zich in hoog tempo te voltrekken. Want de goede uitgangspositie is niet onaantast baar. Dit blijkt wel uit de resultaten in de eerste helft van 1990 in de glastuinbouw, een van de steunpila ren van Nederland als agrarische mogendheid. Ook de diskussie over Nederlandse produkten in Duitsland wordt in dit verband genoemd. In het kader van een op de markt ge richt beleid wordt het steeds belang rijker kwalitatief hoogwaardige pro dukten voort te brengen en rekening te houden met veranderende konsu- mentenwensen. Akkerbouw In de akkerbouw zijn de bedrijfsuit- komsten in het jaar 1989-1990 verbe terd. Deze uitkomsten lijken echter eerder conjunctureel dan structureel te zijn. Op termijn noemt de minis ter de situatie in de akkerbouw zor gelijk. Marktontwikkelingen en mi lieu-eisen maken herstructurering mm. noodzakelijk. In dit verband wordt onder meer gewezen op de regionale herstructureringskommissies, die be zig zijn plannen te ontwikkelen. In totaal heeft de minister voor de pe riode 1990-1994 450 miljoen gulden beschikbaar. In de eerste jaren zal de nadruk liggen op structuurverbete ring via bedrijfsbeëindiging, tegelijk met inkomenssteun en braaklegging. Geleidelijk zal het accent verschui ven naar de ondersteuning van de herstructurering. Effektieve produk- tiebeheersing is in dit verband van groot belang. Minister Braks heeft in Brussel aan gedrongen op een effektievere toe passing van de Europese braakleg gingsregeling in de andere lidstaten. Daarnaast zal de bewindsman op nieuw aandringen om deelnemers aan de braaklegregeling vrij te stel len van de medeverantwoordelijk heidsheffing voor granen. Ten aanzien van de plantaardige produktie kondigt de minister sek- tornota's aan over de glastuinbouw, de paddestoelenteelt, de fruitteelt, de boomteelt, de bollenteelt, de vol- legrondsgroenteteelt en de ak kerbouw. Agrifikatie De inspanningen met betrekking tot de agrifikatie zijn versterkt. De mi nister heeft recent extra middelen ter beschikking gesteld voor de uitvoe ring van het aktieprogramma agrifi katie zoals opgesteld door de Natio nale Raad voor Landbouwkundig Onderzoek. Er zijn onderzoeksgroe pen benaderd om voorstellen in te dienen. Dit betreft koolhydraten en composietmaterialen. De op het be drijfsleven gerichte Stimuleringsre geling milieuvriendelijke agrifikatie zal worden voortgezet. De minister wijst verder op de ondersteuning van enkele innovatieve vlasprojekten en op het EG-programma voor de- monstratieprojekten ten behoeve van het gebruik van landbouwpro- dukten voor non-foodtoepassingen. Mestbeleid De over het algemeen gunstige be drijfsresultaten in de Nederlandse veehouderij bieden een goede uit gangspositie voor de toepassing van nieuwe ontwikkelingen op het ge bied van milieu en welzijn. Om de mest- en ammoniakproblematiek te verminderen dienen veehouderijbe drijven aanzienlijke kosten te ma ken; bedrijven met een op kontinuï- teit gerichte omvang en redelijke technische resultaten zullen deze kosten in het algemeen kunnen dra gen, aldus de minister. In verband met het gefaseerd voorschrijven van ammoniakemissie-arme aanwen dingstechnieken zal in het voorjaar van 1991 een wijziging van het Besluit gebruik dierlijke meststoffen van kracht worden. Eind 1990 wordt een AMvB-mestbassins van kracht in het kader van de Hinderwet; hier in wordt afdekking van mestopsla- gen per 1 januari 1992 verplicht. Landinrichting In de in voorbereiding zijnde nota Landinrichting wordt de koers voor de inzet van het landinrichtings instrumentarium voor de komende 10 jaar uitgezet. Daarbij zal een zwaarder accent komen te liggen op natuur en milieu en op versterking van het urultifunktionele karakter van de landinrichting. Minister Braks wil zich inspannen voor een effectievere braaklegging in andere lidstaten van de EG. De tijd dat de troonrede en de daaraan ten grondslag liggende Rijksbegroting voor het volgend jaar nog verrassingen bevatte, ligt al ver achter ons. In de dynami sche periode waarin we nu leven zou dit trouwens ook een achter haalde zaak zijn. Goed manage ment van de overheid vereist tijdige beslissingen die snel en duidelijk in de samenleving be kend zijn, zodat het bedrijfsleven er op in kan spelen. Wat deze dynamische tijd we! vraagt is een duidelijke visie en concrete maatregelen om tot ver andering en verbetering te ko men. Dit is het grote bezwaar tegen de Begroting 1991. Dit geldt trouwens ook voor de begrotin gen van de voorafgaande jaren. Dit kabinet gaat wat dat betreft stug op de oude weg voort. Staatsschuld funest Al vele jaren is er gewezen op de steeds maar groter wordende staatsschuld. Ondanks een da lend financieringstekort, waarbij ook nog vraagtekens kunnen worden gesteld, loopt de schuld die we met elkaar hebben vol gend jaar weer op. De jaarlijkse kosten voor rente, aflossingen en aan- en verkoop van Staats schuld, gaan nu al bijna 50 mil jard bedragen. Dit is ongeveer 23 procent van alle uitgaven van het Rijk. De directe uitgaven voor landbouw en visserij steken daar schril bij af: nog geen 2 miljard gulden, één procent van de Rijks uitgaven. Nederland loopt, wat de Staats schuld betreft, duidelijk uit de pas vergeleken bij andere EG- landen. Wil Nederland werkelijk iets doen aan de snelle Europese economische eenwording en een Europese monetaire unie met één munt, dan zal hier verandering in moeten komen. Slecht In feite komt het er op neer dat er principiële veranderingen moeten komen in het uitgaven- en in komstenpatroon van onze sa menleving. Ook van de toekomstplannen moeten duide lijke kosten-baten-analyses voor handen zijn vóór ze uitgevoerd worden. Dat de Staatsschuld zo hoog op gelopen is en we nog steeds te maken hebben met een financie ringstekort is een gevolg van het feit dat er in de afgelopen jaren teveel geïnvesteerd is in zaken en voorzieningen die te weinig eco nomisch en maatschappelijk ren dement opleveren. Als er wel goed geïnvesteerd zou zijn, zou den de inkomsten van de over heid nu veel hoger zijn en de uitgaven voor sociale voorzienin gen veel lager. Deze laatste bedra gen ruim 43 miljard gulden en zijn met 22 procent de op één na grootste uitgavenpost. Rommelen Het zou werkelijk veranderend beleid zijn als vanuit een zakelij ke visie op de toekomst 'economi sche en maatschappelijke investeringen worden gedaan, waardoor het totale rendement verbetert. Alleen een welvarend land kan een schone industrie, een duurzame landbouw, volop werkgelegenheid en goede sociale voorzieningen in stand houden en brengen. Iedere ondernemer weet dat het verkeerd afloopt met zijn bedrijf en zijn persoonlijke welvaart en welzijn als de finan cieringslasten te hoog oplopen. Het is een slechte zaak dat het verkeerde overheidsbeleid van ve le jaren nog steeds niet princi pieel wordt veranderd. Het blijft rommelen in de marge. Voor de zelfstandigen is het helemaal ver velend om te moeten constateren dat zij hier juist door worden ge troffen. De koppeling van lonen en socia le uitkeringen wordt doorgezet, maar er wordt bezuinigd op de AAW en IOAZ. Aan de daadwer kelijke aanpak van sociale en fis cale fraude wordt vrijwel niets gedaan. De TZT, de Ziekte kostenregeling Zelfstandigen, wordt heroverwogen. Er is nu al geen geld meer voor op de begro ting opgenomen. De moeilijkheden in de akker bouw worden slechts met de mond beleden. Dat is alvast een voorproefje van de veranderin gen in EG- en wereldwijd land bouwbeleid die positief worden beoordeeld voor de totale samen leving, maar waarbij de mogelijk negatieve gevolgen voor de ver schillende sectoren worden verge ten. Dit zijn slechts enkele agrarische voorbeelden, waaruit het enkel signalerende karakter van de Rijksbegroting 1991 blijkt. Ook in deze tijd is visie no dig. De onzekere wereldsituatie wordt teveel als excuus gebruikt om beslissingen uit te stellen en daadwerkelijk in te grijpen. Er zal geen periode met zekerheden komen. Ook de overheid behoort vóóraf in het beleid "ondernemers-risico in te bou wen. Zoals prof. E.J. Bomhoff in de NRC van afgelopen dinsdag schreef: "Deze Miljoenennota is een stuk van en voor struisvo gels." Dam Jaarsma Plv. algemeen secretaris KNLC De begrotingscijfers van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Vis serij zien er -uitgesplitst naar hoofdpunten- als volgt uit: 1991 1990 Minister Braks speelt met zijn beleid Miljoen gulden en zijn begroting onvoldoende in op Algemeen 804 846 allerlei nationale en internationale Agrarisch onderwijs 812 829 ontwikkelingen. Welk perspektief de Landbouwvoorlichting en -ontwikkeling 386 295 land- en tuinbouw onder de nieuwe Inrichting en beheer 614 609 omstandigheden nog heeft wordt Kwaliteitszorg 107 115 grotendeels in het midden gelaten. Onderzoek 368 366 Dit zegt het Landbouwschap in een Visserijen 16 15 eerste reaktie op de Rijksbegroting Totaal 3.107 3.075 1991. Het totale begrotingsbedrag van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij is ten opzichte van de (bijgestelde) begroting 1990 toegenomen met 32 miljoen gulden. De belangrijkste veranderingen zijn: - De beschikbare budgetten voor de Structuurnota Landbouw en het na tuurbeleidsplan: 66 miljoen; - Formatie-uitbreiding bij de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees (RVV): 12 miljoen; Diverse overboekingen: 7 miljoen; - De ombuigingstaakstelling: - 40 miljoen; - Een daling van de leerlingenaantallen bij het voortgezet agrarisch onder wijs: - 13 miljoen. Vrijdag 21 september 1990 In de toelichting op de landbouwbe groting mist het Landbouwschap een samenhangende visie op de in ternationale ontwikkelingen. Te denken valt aan de verdere eenwor ding van de Europese markt, de GATT-onderhandelingen, de veran deringen in Oost-Europa en de crisis in het Midden Oosten. Het is van be lang dat de agrarische sektor op deze en andere zaken flexibel kan inspe len, mede met het oog op de inko mensvorming en de sociale omstan digheden in de land- en tuinbouw. Het Landbouwschap verwacht van minister Braks een meer aktieve in stelling als het gaat om herstrukture- ring en toekomstgerichte investerin gen. Dit geldt zowel voor de akker bouw als voor de veehouderij en de tuinbouw. De bewindsman gaat er, aldus het Landbouwschap, veel te gemakkelijk van uit dat boeren en tuinders bedrijfsaanpassingen op het gebied van milieu, arbeidsomstan digheden en kwaliteit van de pro dukten wel kunnen betalen. De gun stige inkomensontwikkeling van 1989 is voor dit en de komende jaren allerminst een vast gegeven. Voor een aantal belangrijke produkten - zuivel, vlees, graan en aardappelen - liggen de prijzen nu al aanzienlijk la ger dan vorig jaar. Het Landbouwschap betreurt dat de uitwerking van het zelfstandigensta tuut nog steeds op zich laat wachten. Zeker nu de marktontwikkelingen voor de agrarische inkomens grote onzekerheden met zich brengen moet met de verschillende funkties van het inkomen van de agrarische zelfstandige meer rekening worden gehouden. Ten onrechte is in de landbouwbegroting geen aandacht besteed aan de noodzaak om in de land- en tuinbouw de arbeidsom standigheden en de arbeidsvoorzie ning te verbeteren. Het Landbouw schap verwacht dat de overheid zich wat dit betreft aktiever zal opstellen. Dit laatste geldt ook op het gebied van onderwijs, onderzoek en voor lichting. Tenslotte blijkt uit de be groting 1991 dat de harmonisatie van de regelgeving in EG-verband juist voor de landbouw sterk ach terloopt. c

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 5