Waterhuishoudingsplan vraagt veel van landbouw en waterschappen Landbouwbegroting zonder veehouderij Bedrijfsleven moet Stigas meefinancieren Zelfstandigenbeleid wordt zwaar aangetast Inspraak tot 1 oktober Centrale Landbouw Organisaties over begroting '91 Landbouwschap tegen hoog suikerquotum voor DDR In Noord-Brabant kunnen belanghebbenden aangaande het nieuwe provinciale waterhuishoudingsplan nog tot 1 oktober hun grieven kenbaar maken. Samen met het nieuwe streekplan en het milieube leidsplan is het waterhuishoudingsplan de sluitende schakel inzake natuur, milieu en water. Door beperkingen en herinrichting zullen, zo wil het plan, sommige streken terug moeten naar de oorspronkelij ke staat. Voor beregening op grasland komt er een afbouwfase. Pro vinciale medewerkers gaven de afgelopen weken voor landbouworga nisaties en waterschappen uitleg. De brochure Brabant op Streek ging al ver in op de toekomstige status van het platteland. Niet voor niets werd daarom al gesproken van Bra bant van Streek. Het waterhuishou dingsplan brengt veranderingen uit een andere invalshoek. De huidige kwaliteit en kwantiteit van het Bra bantse water dwingen de provincie tot planvorming en handelen. In het plan heeft de provincie aan elk water een functie toegekend. Deze kunnen op hun beurt de streekplannen beïn vloeden. Betreffende de waterverontreinigin gen komt voor 1995 terugdringing van vervuiling neer op 50% minder uitworp van fosfaat en stikstof, 50% minder zware metalen, 70% minder kwik, cadmium en lood en 50% minder uitworp van organische mi croverontreinigingen. Het streven voor 2000 is een vermindering van 75% fosfaat en 70% minder stikstof. Grondwatergebruik Om het grondwatergebruik tegen te gaan is gebruik gemaakt van 'standstill' principe. Per jaar mag de totale grondwateronttrekking niet meer zijn dan de onttrekking in 1987. Winning van grondwater mag geen verdroging van de natuur tot gevolg hebben en droogteschade in de landbouw moet beperkt blijven. In Midden- en Oost-Brabant moeten alternatieven het grondwater ver vangen. Water uit de Biesbosch, koelen van machines met lucht of oppervlaktewater en straks een bere- geningsverbod voor het beregenen van grasland. In 2000 mogelijk een algeheel verbod op beregenen. De meeste regeninstallaties zijn in de pe riode 1975-1985 aangeschaft en de provincie verwacht dat tegen die tijd alles is afgeschreven. Waterschappen krijgen te maken met het gegeven dat ecologie cen traal staat. Peilbesluiten moeten enerzijds wateroverlast voorkomen en anderzijds ervoor zorgen dat ge- biedseigen water zolang mogelijk wordt vastgehouden. Kreekrestan ten aanpassen en handhaven. Een gebiedsgericht beleid komt er voor water waar verschillende belangen een rol spelen. In de Groote Peel ko men door het waterhuishou dingsplan ingrijpende veranderin gen. Draineren wordt in dit gebied, dat de status van nationaal park heeft, verboden. Financieel bezien gaat het plan tot 1995 2 miljard gul den kosten. Hiervoor gaat de hef fing voor waterverontreiniging met 10-100% omhoog, rioolrechten tot 300% en waterschapslasten tot 20%. Waterschappen plaatsen de nodige kanttekeningen bij het plan. Veran deringen ten algemene nutte mogen niet in zijn geheel doorberekend worden naar de ingelanden. Overstorten De werking van overstorten bij ge meenten kwam veelvuldig naar vo ren. Bij hevige regenval kunnen de riolen het water niet verzetten met als gevolg een lozing op het opper vlaktewater. Vanuit deze hoek is en wordt het oppervlaktewater plaatse lijk danig vervuild. Een aantal wa terschappen krijgen nog geen ver gunning om afwateringssloten uit te baggeren. Regionaal kan dit op ter mijn al financieel verstrekkende ge volgen hebben. Deze overstortmate- rie staat niet afdoende beschreven in het waterhuishoudingsplan. Men mag er vanuit gaan dat er in 1995 hieromtrent nog weinig veranderd zal zijn. Wel is het de bedoeling dat plaatselijke rioolwaterzuiverings installaties defosfatering moeten gaan toepassen, verwijdering van fosfaten. Bestuurders van waterschappen en landbouworganisaties denken dat de verschillende plannen die op het platteland afkomen gebruikt gaan worden als hulpmiddel voor andere maatregelen. Via de gebruikelijke normen van de ruimtelijke verorde ningsprocedures, zo verwacht men, kan de overheid niet alles realiseren. Met het nieuwe streekplan, het mi lieubeleidsplan en het waterhuishou dingsplan wel. Waterschappen krij gen straks in ieder geval meer taken. De land- en tuinbouw zal plaatselijk vindingrijk moeten gaan worden om nog een rendabele bedrijfsvoering uit te kunnen oefenen. Evenwicht Een strakker grondwater en opper- vlaktewaterbeleid moet ervoor gaan zorgen dat flora en fauna weer in evenwicht komen. Geen beleid zal inhouden dat er in 2000 meer dan 400 miljoen kubieke meter onttrok ken zal worden. Het waterverbruik van 130 I per persoon per dag kan gehandhaafd blijven, men verwacht zelfs nog een stijging. Auto's was sen, beregening van tuintjes en sportvelden kan ongelimiteerd door gaan. Voorzichtig zei een provinci aal medewerker dat heropvoeding in deze misschien op zijn plaats is. Jan van Tilburg Veel zelfstandige ondernemers in de land- en tuinbouw dreigen de dupe te worden van de nog steeds dreigen de aanpassingen van de AAW, de Algemene Arbeidsongeschiktheids wet en de voorgenomen intrekking van de IOAW en de IOAZ, de wet ten inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte voormalige zelfstandigen en werklo ze werknemers. Dit zeggen de drie Centrale Landbouw Organisaties (CLO's) in een reaktie op de kabi netsplannen voor het volgend begro tingsjaar. Volgens de CLO's zijn de voor gestelde ingrepen in het sociaal be leid juridisch gezien niet nodig en volstrekt ongewenst, omdat naar verhouding zeer vele (ex-)zelfstandi- gen door de aanpassingen zwaar worden benadeeld. Het kan niet zo zijn dat om reden van een vermeen de ongelijke behandeling van man nen en vrouwen de groep zelfstandi gen wordt gedupeerd, zo vinden de CLO's. Ze zullen er bij het kabinet en de politiek opnieuw op aandrin gen van de aanpassingen af te zien. Ook zal andermaal krachtig worden aangedrongen op de toegezegde uit werking van het Zelfstandigensta tuut, zodat in de toekomst meer re kening wordt gehouden met de di verse functies van het inkomen (in vesteren, reserveren, consumeren). Positief De CLO's noemen het positief dat minister Braks over de hele linie (o.m. produktie, milieu, dierenwel zijn) streeft naar kwaliteitsverbete ring. Een stimulerend beleid naar de praktijk kan de minister echter nau- 4 welijks waarmaken, vooral omdat de hiervoor beschikbare middelen niet toe maar afnemen. Voorts vre zen de CLO's dat de vele grond- claims van de overheid (natuur, landschap, extensivering, minder bestrijdingsmiddelen) zullen botsen met de ook door de overheid nood zakelijk geachte struktuurverbete- ring in de land- en tuinbouw. Vooral in de akkerbouw zal dit tot nog gro tere problemen leiden, zo menen de CLO's. De landbouworganisaties menen dat een extra inspanning op het gebied van de landinrichting vooral voor de akkerbouw noodza kelijk is om de huidige problemen de baas te worden. De strukturele hulp aan de akker bouw verloopt traag omdat uitwer king en uitvoering van regelingen lang op zich hebben laten wachten. De plannen van de provincie Noord-Brabant voor de bescherming van het grondwater kunnen grote invloed hebben op de land- en tuinbouw in deze provincie. Bovendien zijn de voorwaarden van enkele regelingen dermate strak dat veel akkerbouwers niet voor hulp in aanmerking komen. De landbouw organisaties zullen de overheid met klem verzoeken om de toegezegde middelen geheel ten goede te laten komen aan de akkerbouw. De 90 miljoen gulden voor dit jaar mag in geen geval een andere bestemming krijgen. Tot slot zijn de standsorganisaties van mening dat de overheid er veel te gemakkelijk vanuit gaat dat de in tensieve veehouderij sterk genoeg is om alle milieuproblemen op te van gen. Het milieu gaat per bedrijf tien tallen duizenden guldens kosten. Als de overheid er niet in slaagt om een voldoende voorwaardenscheppend beleid te voeren, zal het uitgestippel de milieubeleid vastlopen, zo voor zien de CLO's. Te globaal en voorbijgaand aan de feitelijke problematiek in de ver schillende dierlijke sektoren. Met nauwelijks beleid. Zo typeert voor zitter R. Tazelaar van de Produkt- schappen voor Pluimvee en Eieren en voor Vee en Vlees de Landbouw begroting 1991. 'Er is veel waar we het mee eens kunnen zijn. Maar nieuw is het niet', aldus deze pro- duktschapsvoorzitter in zijn eerste reaktie. Opvallend noemt Tazelaar het, dat het landbouwbeleid kennelijk niet meer gericht wordt op een 'duurza me en perspektief biedende veehou derij'. Daarvoor is nu de term 'duur zame bedrijven' in de plaats geko men. De vraag is dan ook, wat deze beperking in beleidsvisie feitelijk be tekent voor de omvang van de natio nale produktie in de komende jaren. Rijksdienst Ook moet worden gekonstateerd dat voor de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) in de begro ting 1991 maar liefst 75 extra forma tieplaatsen voor, door de EG voor geschreven dierenartsen en keur meesters zijn opgenomen. Tazelaar konstateert - andermaal - dat hier over geen overleg was met het daar bij betrokken bedrijfsleven. Want de extra kosten worden in tariefver hogingen wel doorberekend. Blijk baar wordt daar voor 1990 niet meer op gerekend. Die voorgenomen aan passingen zijn op onderdelen overi gens bijzonder fors. Buitendien is de individuele keuring aan de lijn in de pluimveeslachterijen door techni sche ontwikkelingen volstrekt ach terhaald. De Integrale Ketenbeheer- sing biedt een betrouwbaar alterna tief, waarvoor de minister zich zeer sterk dient te maken in Brussel. Verder noemt Tazelaar het verba zingwekkend dat, terwijl het efficiëncy-onderzoek bij de RVV nog maar nauwelijks is begonnen, al meteen extra formatieplaatsen wor den opgevoerd. Weinig konkreet In ieder geval blijft veel in de Memo rie van Toelichting op deze Land bouwbegroting in het ongewisse. Want wel wordt de grootschalige mestverwerking genoemd maar een aanpak van het uitblijven van (fi nanciële) EG-medewerking of de be vordering van de afgifte van natio nale vergunningen - blijft achterwe ge. En waar de minister konstateert dat in EG-verband inmiddels 60% van de voorstellen voor de gemeen schappelijke markt in 1993 is goed gekeurd, wordt niet vermeld, dat de vereiste aanpassingen in de nationale wetgevingen uiteenlopen van 2 tot 20%. Het Landbouwschap heeft protest aangetekend tegen het plan van de Europese Commissie om het grond gebied van de DDR een EG- suikerquotum van 870.000 ton toe te kennen. Uit gegevens van de Interna tional Sugar Organisation blijkt dat de DDR over de afgelopen vijf jaar gemiddeld 650.000 ton witsuiker per jaar heeft geproduceerd. Het Landbouwschap wil dat het quotum dat straks wordt toegewezen aan de voormalige DDR beperkt blijft tot 650.000 ton. De Nederland se regering moet hierdoor in Brussel gaan pleiten. De Stigas is belangrijk genoeg om als bedrijfsleven aan mee te betalen. Dat vindt de afdeling Sociale Aange legenheden van het KNLC. De Stigas is de stichting die zich bezighoudt mat de gezondheid van de werken den in de agrarische sector. Stigas is een goede zaak voor de wer kenden in land en tuinbouw, ook in het kader van de WAGW, de Wet Ar beidsongeschikte en Gehandicapte Werknemers. Op dit moment staat de financiering van de Stigas ter dis cussie. Voor 1991 is 1,2 miljoen gul den nodig. Dit bedrag kan niet alleen door de Agrarische Sociale Fondsen (ASF) worden opgebracht. Er zijn immers ook zelfstandigen zonder personeel die profiteren van de Stigas-activiteiten. Daarom wordt gedacht aan een gelijke bijdrage van ASF en Landbouwschap. De afde ling Sociale Aangelegenheden kan daar gezien het belang van de Stigas mee instemmen. De afdeling heeft geen bezwaar tegen de beoogde samenwerking van de Bedrijfsvereniging voor het Agra risch Bedrijf met de bedrijfsvereni gingen voor de tabaksverwerkende industrie, de slagers en de bakkers. De bedoeling is om tot één hoofd kantoor in Zoetermeer en 14 tot 18 districtskantoren te komen waar alle handelingen worden verricht. Daar onder zullen dan 28 rayonkantoren komen waar de ziektwet-meldingen gedaan kunnen worden. De maxima le reisafstand overschrijdt dan ner gens de 15 kilometer. Op deze manier kan een flinke besparing be reikt worden. Het alternatief is dt de ASF onderdak moeten zoeken bij het GAK. Convenant De afdeling Sociale Aangelegenhe den sprak zich nog niet uit over de wenselijkheid van een convenant, een overeenkomst met de werkne mers over de doelstellingen en aan pak van de arbeidsvoorziening in land- en tuinbouw. Zo'n convenant zou beide partijen binden. Werkge vers en werknemers komen elkaar nu regionaal en landelijk telkens tegen in de nieuwe besturen voor de ar beidsvoorziening (RBA's en CBA). Een convenant zou de basis kunnen leggen voor een vruchtbare samenwer king in die besturen. De afdeling So ciale Aangelegenheden wil eerst een werkplan van het pas opgerichte CLO-bureau Arbeidsvoorziening zien. Dan kan gekeken worden of dit aansluit op een werkplan van werk gevers en werknemers. Vrijdag 21 september 1990

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 4