Dooie mus Een ernstig ongeval... vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij Helft van de helft VRIJDAG 17 AUGUSTUS 1990 78e JAARGANG NO. 4033 land- en tuinbouwblad Vorige maand heeft een groep Zuidwestelijke fruittelers met hun partners een tiendaags bezoek gebracht aan Polen, als uitvloeisel van een uitwisselingsovereenkomst tussen de ZLM en de Poolse Staatscentrale voor tuin bouw. In het kader hiervan had de ZLM vorig jaar ca. veertig Poolse fruittelers te gast. De Nederlandse gasten hebben - zonder uitzondering - in het 'Oostblokland' een onvergetelijke tijd doorgemaakt. De goede sfeer in de groep en de enorme Poolse gastvrijheid hebben hier in belangrijke mate aan bijgedragen. Enkele 'Polen- gangers' hebben hun reiservaringen schriftelijk verwoord, pag. 9, 12 en 13. Ten tijde van - en direct na - de akkerbouwacties zijn door de Nederlandse regering en het parlement toezeggingen ge daan. Die toezeggingen hadden overwegend betrekking op een effectievere en ruimere invulling van bestaande en nog aan te kondigen steun- en stimuleringsregelingen. Regelin gen die de sector meer tijd en adem voor aanpassing en om schakeling moesten geven. Met veel bombarie maakten Lub- bers/Braks c.s. gewag van de vele extra miljoenen die daar door aan de akkerbouw ten goede zouden komen. Niet alleen hier (op deze pagina), maar ook en vooral in en naar Den Haag, hebben wij reeds bij herhaling betoogd, dat we de betreffende beloftes en aankondigingen van de over heid vanuit de praktijk vooralsnog en helaas moeten interpre teren als voornamelijk "gebakken lucht" en "gegoochel met sigaren uit eigen doos". Centraal, afgelopen voorjaar, stond de eis voor compensatie van de drastische inkomensdalingen ten gevolge van de ne gatieve Brusselse prijsspiraal en het daarmee samenhangen de verdringingseffect. Bedoeld werd een zo direct mogelijke compensatie middels hectare-toeslagen en/of nationale lasten- en kostenverlichting voor alle akkerbouwers. (Dus naast en apart gezien van de uiteraard ook gewenste struc- tuursverbeteringsmaatregelen). Voor specifiek op de sector gerichte breedwerkende lasten en kostenverlichting bleek geen politieke wil aanwezig. Wèl werd in het zogenoemde maart-overleg toegezegd, dat ge tracht zou worden de daartoe beschikbare EG- inkomenssteunregeling zodanig in te vullen dat het gros van de Nederlandse akkerbouwers er gebruik van zou kunnen maken. Zowel vanuit de overheid als binnen kringen van het Landbouwschap waren er N.B. zelfs zegslieden die beweer den dat deze "oplossing" (ook op termijn) een structurele bijdrage aan de voortbestaansmogelijkheid van zoveel moge lijk bedrijfsgenoten zou kunnen leveren. De boeren zouden (zoals in de Verenigde Staten middels de "Deficiency Pay ments" al het geval is) alleen nog moeten wennen aan het feit dat hun inkomen meer sociaal dan door de markt bepaald zou worden! Onzerzijds hebben we destijds scherp stelling genomen te gen deze vorm van boerenbedrog. De Brusselse inko menssteun is immers vooral bedoeld voor de Zuidelijke lidstaten. Een globale steekproef gaf dan ook aan dat op ba sis van de te hanteren normen en criteria in de Nederlandse situatie slechts een kleine minderheid van de akkerbouwers van de regeling gebruik zou kunnen maken. Nu één en ander, na goedkeuring in Brussel, vorige week eindelijk van kracht geworden is, blijken de ontoegankelijkheid en beperkingen voor deelname echter nog veel groter te zijn, dan we toen voorspelden, (zie ook SEV-rubriek blz. 3). Vooraleerst heeft de regeling slechts een tijdelijk en eenmalig karakter. De aanvraag moet voor 16 oktober a.s. ingediend zijn en de uitkering zal over de jaren '90 t/m '94 (aflopend per jaar met 20%) verdeeld worden. Tevens geldt alleen de middeling van de oogstjaren '86 en '87 als referentie voor de inkomensbepaling. Voorts zal de daarop te baseren eventue le toeslag niet meer kunnen bedragen dan een aanvulling tot het niveau van de gestelde gezinsinkomensnorm van f 34.000,— (Het gezinsinkomen in het bruto-inkomen van bedrijfshoofd en gezinsleden samen). Het aanvullende be drag op zich is vervolgens nog eens extra begrensd door maximaal f 6.500,— per 1800 arbeidsuren (in het eerste jaar; en 20% minder ieder volgend jaar). Daarenboven geldt tenslotte de beperking, dat niet meer dan f 350,— per ha marktordeningsprodukten (granen, fabrieksaardappelen, dro ge erwten, capucijners, veldbonen en koolzaad) uitgekeerd mag worden. De toevaligheidsfaktor (qua inkomen en bouwplan) van de referentiejaren alsmede de lage gezinsinkomensgrens (in ab solute zin) betekenen dus sowieso dat een aanmerkelijk deel van de ZLM-akkerbouwers buiten de boot zal vallen. Veel erger echter is, dat van diegenen die op basis van de in komensgrens wèl voor toeslag in aanmerking zullen komen (50%?), volgens onze taxatie andermaal meer dan de helft af zal vallen. Dat is te wijten aan een aantal bureaucratische cri teria die ambtelijk door Den Haag en Brussel nog eens aan de basisvoorwaarden toegevoegd zijn. Die criteria en voorwaar den betreffen ondermeer: a. Tweederde van de bedrijfsproduktie (uitgedrukt in bruto- standaardsaldi volgens de mei-telling 1989) dient van ak- komt onverwacht en heeft grote nare gevolgen. We den ken er van te voren niet over na of drukken zulke gedachten snel weg. Gelukkig zijn er méér leuke dingen in het leven dan nare. En dat maakt wegdrukken gemakkelijk. Een re gionaal dagblad staat vaak vol met korte artikelen over on gevallen/Ze worden goed gelezen. Het gaat meestal over onbekenden. Als we de ongelukkige wel kennen praten we erover in de trant van: 'Als... hadden ze het kunnen voorko men'. Eens zijn we misschien zelf aan de beurt. Gelukkig valt het meestal wel mee. U kunl nu twee dingen doen: stoppen met verder lezen of toch even doorlezen. Voor de doorlezers het volgende: Als verzekeraar worden wij veel gekonfronteerd met ernsti ge ongevallen. Een verzekeraar kan geen ongelukken voor komen, was dat maar waar! Wij ervaren vaak dat mensen die een ongeluk is overkomen lang nadenken over het waar om. 'Waarom is dat mij of mijn naaste overkomen?, Is er schuld, wiens schuld?' Gedachten die in het hoofd spoken; 'Als ik dat niet had gedaan, moest doen of vult u zelf maar in, 'dan was het niet gebeurd'. Schuldvraag Schuld door een ander, meestal een onbekende, is afschu welijk voor beide partijen. De verzekeraar houdt zich inten sief bezig met de schuldvraag. Dit is een gespecialiseerd vak en niet altijd eenvoudig. De uitslag van de schuldvraag, ge baseerd op bewezen feiten en wetsregeltjes, komt niet altijd overeen met de gevoelens van de betrokken mensen (slacht offers en veroorzakers). Onze schadekorrespondenten heb ben dan de moeilijke taak één en ander nader uit te leggen. De soms onbevredigende gevoelens die kunnen ontstaan na een ongeval zijn voor een deel te voorkomen door een onge vallenverzekering. Het kenmerk van een ongevallenverze kering is, dat uitkering geschiedt zonder dat gekeken wordt naar schuld. Het overkomen van een ongeval dat dood of blijvende invaliditeit ten gevolge heeft, geeft recht op een van te voren vastgestelde verzekerde som. Verzekeringen ZLM kent: de gezinsongevallenverzekering (goed alternatief voor de scholierenongevallenverzekering de ongevallen-inzittenden verzekering (in combinatie met de autoverzekering) de reisongevallenverzekering en de arbeidsongeschiktheidsverzekering, die veel ver der gaat dan een ongevallendekking. Wanneer een uitkering ontvangen wordt na een ongeval heeft verzekerde in veel gevallen een stukje gevoel van recht- doening. Veel persoonlijk leed blijft, dat is nooit middels een verzekering weg te nemen. De ongevallenverzekering sluit u af voor uzelf en uw naasten. De premie is lager dan van de gemiddelde reisver zekering die de meeste mensen gemak kelij k afsluiten. Voor meer informatie verwijs ik u naar pagina 6. Verstandig verzekeren doet u bij Verzekeringen ZLM. Het is zo gebeurd, net als een ongeluk! H. üoeleman Hzn, direkteur kerbouw afkomstig te zijn. NB: vollegrondsgroente e.d. vallen daar dus buiten. b. Minimaal 75% van de arbeidstijd dient in de akkerbouw besteed te worden. NB: alle part-timers en akkerbouwers met een andere tak vallen dus af. c. Minimaal 30% van de bedrijfsoppervlakte dient in '86 en '87 beteeld te zijn met marktverordeningsprodukten. NB: zie de hiervoor vermelde beperkte lijst! d. De aanvrager dient minimaal 3 achtereenvolgende jaren bedrijfshoofd te zijn. NB: een meer recent gestarte jonge boer valt dus buiten de boot. Per saldo kunnen we niet anders dan deze regeling voor "tij delijke inkomenssteun voor de akkerbouw" kwalificeren als de zoveelste dooie mus. De zoveelste dooie mus namelijk in het kader van de toezeggingen voor meer breedwerkende steun- en stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de in een toenemende crisissituatie verkerende akkerbouw. Uiteraard (en dat is zeker onze bedoeling niet) mag en moet deze landbouwpolitieke stellingname u persoonlijk niet weer houden, om serieus na te gaan of u eventueel toch voor de betreffende compensatie in aanmerking komt. Bij de ge ringste twijfel daaromtrent adviseren we u dan ook contact op te nemen met uw accountant en uw ZLM-voorlichter. van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 1