Pachtnormen 4 procent omhoog
Overschrijding zo
snel mogelijk indammen
KNLC
kommentaar
Hoekig beleid
Volgende week kort geding van
Zeeuws-Vlaamse varkenshouders
Geen differentiatie naar grondgebruik
Veehouderij commissie KNLC over superheffing
Eerste peren
Vervoersverbod duurt al ruim 4 maanden
De pachtnormen voor los land zijn
met 4 procent verhoogd. De verho
ging van de pachtnormen voor de be
drijfsgebouwen van
akkerbouwbedrijven en van veeteelt
en gemengde bedrijven bedraagt
respectievelijk 5 en 5,6 procent. De
nieuwe pachtnormen zijn 15 juli in
gegaan en gelden voor drie jaar.
In de nota van toelichting op de wij
zigingen in de pachtnormen stelt mi
nister Braks dat "met name de
stijging van de eigenaarslasten in de
afgelopen drie jaren een herziening
van de pachtnormen gewenst
maakt". In de achterliggende drie
jaarlijkse periode zijn de eige
naarslasten voor los land
(ongebouwd) met gemiddeld 4 pro
cent gestegen. Voor bedrijfsgebou
wen bedraagt de stijging
respectievelijk 5,3 en 6,6 procent
voor akkerbouwbedrijven en
veeteelt- en gemengde bedrijven.
Conform het advies van het Land
bouwschap heeft minister Braks
geen differentiatie naar bodemge-
bruik toegepast. Een meerderheid
van de Commissie van advies voor
het grond- en pachtprijspeil had hier
aanvankelijk op aangedrongen van
wege de slechte bedrijfsuitkomsten
in de akkerbouw en de vollegronds-
De minister heeft besloten de pachtnormen niet naar grondgebruik te diffe
rentiëren.
groenteteelt.
De verkavelingstoeslag voor zeeklei
gronden wordt niet verlaagd. Het
Landbouwschap had de minister
geadviseerd deze toeslag tot 95,—
per ha te verlagen doch Braks ziet
hier geen aanleiding toe. Indien de
grond door (onder-)bemaling op
kosten van de verpachter is verbeterd
wordt de pachtprijs met 40,per
ha verhoogd.
De toeslag voor klein fruit en sierge
wassen blijft gehandhaafd op 60
procent. "De bedrijfsuitkomsten in
deze sectoren geven geen aanleiding
hiervan af te wijken," aldus de nota
van toelichting. Het Landbouwschap
had voorgesteld deze toeslag te
schrappen. De overige toeslagen en
aftrekken worden gehandhaafd, naar
tevredenheid van het Land
bouwschap.
De veehouderijcommissie van het
KNLC maakt zich zorgen over de
overschrijding van het melkquotum.
"Dit moet zo snel mogelijk inge
damd worden. Gebeurt dat niet dan
staat het hele superheffingssyseem
op de tocht," aldus de commissie.
Het is zeer belangrijk dat dit nu eens
goed juridisch afgedicht wordt.
In de wijziging van de regeling be
schikking Superheffing, die op 29
juni is gepubliceerd is bepaald dat
'leveren aan een koper' die niet bij
het produktschap is geregistreerd
ook omvat het afvoeren van melk
van het bedrijf van de producent.
Dat wil zeggen dat niet bij het pro
duktschap geregistreerde kopers, die
melk bij veehouders ophalen straf
baar zijn.
"Om af te komen van het overtollige aanbod van vlasprodukten is een beper
king van de uitzaai onafwendbaar. In welke mate? Ik zou zeggen van 20 tot
30 procent maar dan op voorwaarde dat ook onze Belgische en Nederlandse
vakgenoten in dezelfde mate hieraan meewerken."
Jean Rudi, voorzitter van de Union Syndicale Agricole, in zijn
toespraak op de vlasdag in de Seine-Maritime (Vlasberichten 6
juli 1990).
"Er is in Zeeuws-Vlaanderen totaal geen gevaar voor uitbraken of besmetting
vanuit België. Het vervoersverbod dat de Nederlandse regering aan Zeeuws-
Vlaanderen oplegt is onnodig."
Dr. J.A.R. Matthijs van de Belgische Boerenbond (Boerderij 17
juli 1990).
"De richting is goed. Maar bijstelling is nodig op twee punten. Dat betreft
de tarificatie en de te snelle afbouw van exportrestituties, interne steun en be
scherming aan de grens. Daarmee loopt De Zeeuw naar de mening van het
schap iets te hard van stapel."
Topfunctionaris van het Landbouwschap Cees de Bont over het
voorstel van GATT-onderhandelaar A. de Zeeuw (Agrarisch
Dagblad 13 juli 1990).
"Met het gijzelen van Braks en het bestellen van zwarte vlaggen gaan ze een
brug te ver. Ze willen de politiek naar hun hand zetten. Maar op die manier
lukt dat niet. Zo zit de politiek niet in elkaar. Ze moetèn zich realiseren dat
democratie nog steeds de minst slechte staatsvorm is."
J.L. Nysing, scheidend voorzitter Drents Landbouw Genoot
schap (Agrarisch Dagblad 11 juli 1990).
"Teveel is gedacht in termen van produktie en te lang is geloofd dat een pop
in klederdracht de smaakmaakster kon zijn. De Duitsers weten inmiddels hoe
de grote Nederlandse landbouwproduktie tot veel milieuvervuiling heeft ge
leid. Zij kunnen zich moeilijk voorstellen dat uit een vervuild land weliswaar
niet erg smaakvolle, maar toch gezonde tomaten komen."
Ben van der Velden, redakteur NRC-Handelsblad (10 juli 1990).
"Het veroordelen van Braks is hypocriet. Een minister die regels heeft op
gesteld om een probleem mee te helpen oplossen, wordt aan de schandpaal
genageld. Een andere minister die niets heeft gedaan en het milieuprobleem
nog in al zijn omvang heeft laten bestaan, overkomt niets. Als de boeren
Braks een steuntje in de rug willen geven, moeten ze nu optreden tegen de
hongerige kamerleden die op zijn val uit zijn."
Willem Stegenga, redakteur Leeuwarder Courant (30 juni
1990).
Vrijdag 20 juli 1990
Daarnaast moet de vervoerder van
melk inlichtingen verstrekken aan de
AID over de hoeveelheid vervoerde
melk, de producent en de koper
daarvan en andere gegevens die voor
de registratie in het kader van de su
perheffing van belang zijn.
De veehouderijcommissie hoopt dat
het gauw afgelopen zal zijn met het
hele zwart melkcircuit, want de
voortdurende overschrijding maakt
het systeem zeer kwetsbaar. 'Als dat
nog een jaar wordt toegelaten houdt
niemand zich meer aan zijn quo
tum," meende de commissie.
Uitplaatsing
De gewestelijke Raad in Drenthe
wijst in een brief aan het Landbouw
schap op de problemen die zich
voordoen wanneer melkveehouderij
bedrijven uit een landinrichtingsblok
verplaatst worden naar een gebied
buiten het blok. Zij krijgen in tegen
stelling tot verplaatsers binnen het
gebied en diegenen die verhuizen
naar de Flevopolders geen extra quo
tum toegewezen.
Verplaatsing van dergelijke bedrijven
naar buiten het blok is van groot be
lang voor het welslagen van het land
inrichtingsplan. Het niet toewijzen
van extra quotum is dus zeer on
rechtvaardig.
De veehouderijcommissie van het
KNLC is het hier volledig mee eens.
"Eigenlijk zouden dergelijke ver
plaatsers ook extra quotum moeten
krijgen, helemaal nu uitplaatsingen
naar de polders bijna niet meer
voorkomen.
Voor de toewijzing zou gekeken kun
nen worden naar de hoeveelheid quo
tum die bedrijven die binnen het blok
verplaatsen, krijgen toegewezen.
Ingeborg Schuitemaker
Maandag 9 juli zijn de eerste peren
van het nieuwe seizoen geveild door
Gebr. Verweys uit Yerseke en door
J.C. van Kruiningen uit Krabbendij-
ke. Deze eerste aanvoerders van het
ras Super Trévoux konden deze pri
meur 9 dagen eerder verkopen dan
het vorige jaar. De prijs die koper J.
Fluyt uit Wolphaartsdijk betaalde
voor de I 80/90 was 1,99 per kilo
en dit was 1 gulden meer dan in
1989.
Het kabinet Lubbers-Kok is aan
het bevallen van een aantal be
leidsvoornemens. Ze zijn ver
woord in een aantal rapporten,
die bij de kabinetsformatie over
een waren gekomen. En natuur
lijk doet een nieuw kabinet, ze
ker van een andere politieke sa
menstelling, dat beter dan het
vorige.
Een voorbeeld daarvan is het mi
lieu, een onderwerp dat de sa
menleving aanspreekt en dus ook
als politiek hot item geldt. Dit
thema wordt benaderd via het
Nationaal Milieubeleidsplan met
als direkt aanhangsel daarbij de
voor de land- en tuinbouw be
langrijke Struktuurnota Land
bouw. Omdat deze nota's al eens
eerder waren gepresenteerd, be
hoefden we misschien niet direkt
van verbazing van onze stoel te
vallen. Maar de land- en tuin
bouw ontvangt nu niet direkt,
zoals anderen dat verwoorden,
alles wat op het ogenblik als een
bedreiging wordt gezien als een
uitdaging. Daarvoor wordt onze
sektor in een kort tijdsbestek met
te veel problemen tegelijk opge
zadeld.
Wetenschappelijk
Wat mij daarnaast als begelei
dend verschijnsel nogal ergert is
het punt dat sommigen, die zich
al of niet terecht omgeven met
een wetenschappelijk aureool,
zelf nooit de ervaring hebben ge
had om een inkomen te verwer
ven tussen bedrijfsmatige in
komsten en uitgaven. Zij roepen
wel steeds in de publiciteit welke
gigantische onvolkomenheden er
in de land- en tuinbouw op mi
lieugebied te vinden zijn. Ik
noem als voorbeeld Lucas Rein-
ders van de Stichting Natuur- en
Milieu. Zij beseffen niet op wel
ke manier de land- en tuinbou
wers en hun gezinsleden letterlijk
(inkomen) en figuurlijk (men
taal) pijn wordt aangedaan.
De zwakke plekken aanwijzen
moet. We durven het in Neder
land om een of andere reden bij
voorbeeld nog steeds niet aan om
te verplichten dat elke auto voor
zien moet zijn van een katalysa
tor van ongeveer f 500,Daar
om ontgaat het mij dat boeren en
tuinders schijnbaar als afschiet-
baar wild worden gezien die
maar even milieulasten moeten
dragen die in de miljarden lopen.
Perspektief
Het oplossen van de mestproble
matiek en het verminderen van
het gebruik van gewasbescher
mingsmiddelen op weg naar het
jaar 2000 brengt een dergelijke
financiële last met zich mee. Na
tuurlijk is ook de land- en tuin
bouw zich bewust dat ze daar
waar dat relevant is een bijdrage
moeten leveren om de vervuiling
van ons milieu tegen te gaan.
Maar dan wel in evenredigheid
en op een wijze die voor onze
sektor perspektief blijft bieden.
Daarbij moet beseft worden dat
er geen back-to-the-future is. Het
natuurlijke evenwicht is door
broken, iets wat zich bijvoor
beeld ook uit in de spectaculaire
groei van de wereldbevolking.
In het ordenen en organiseren
van dat deel van de kringloop
waar de agrarische sektor verant
woordelijk voor is, namelijk het
deel van de menselijke voedselke
ten, zullen we er als sektor naar
moeten streven dit zo evenwich
tig mogelijk te doen. Uiteindelij
ke duurzaamheid zal hierbij cen
traal moeten staan. Om dat te be
reiken is een geleidelijke aanpas
sing noodzakelijk, het mogen
geen sprongen zijn.
Schadelijk
Dit zal zich bijvoorbeeld moeten
uiten bij de toelating en het ge
bruik van gewasbescher
mingsmiddelen. In plaats van een
vergelijkende saldomethode,
dus schadelijke middelen door
minder schadelijke vervangen
hanteert de overheid en met na
me het ministerie van VROM een
valbijl methode.
Het is dit soort hoekig beleid met
de daaraan gekoppelde 'weten
schappelijke mediapresentatie
die bepaald niet begripsbevorde-
rend werken bij de boer- en tuin
der. En waarvan wij als organisa
tie vinden dat het zo niet kan en
mag. Er zal nog veel te bestrijden
blijven in Nederland.
Marius Varekamp
Voorzitter KNLC
Op dinsdag 24 juli dient voor de
rechtbank te Den Haag een kort ge
ding dat vier Zeeuws-Vlaamse var
kenshouders -met steun van de
ZLM- tegen minister Braks van
Landbouw hebben aangespannen.
De varkenshouders eisen opheffing
van het vervoersverbod voor varkens
in Zeeuws-Vlaanderen, dat zoals be
kend is ingesteld vanwege de var
kenspest in België.
Het vervoersverbod duurt inmiddels
al ruim vier maanden. Dit heeft ge
leid tot een overschot van met name
biggen in het gebied. De biggen zijn
zeer moeilijk af te zetten en dan al
leen nog tegen een lagere prijs. Mi
nister Braks lijkt niet van zins om het
vervoersverbod op te heffen of zoda
nig te verruimen, dat de varkens uit
Zeeuws-Vlaanderen zonder proble
men kunnen worden afgezet. Ook is
hij niet bereid tot een opkooprege
ling of een schadevergoedingsrege
ling. De varkenshouders vinden dit
onaanvaardbaar, temeer daar er in
het gebied geen varkenspest heerst en
ook niet heeft geheerst. Daarom zien
de vier varkenshouders zich genood
zaakt om naar de rechter te stappen
en de minister tot opheffing van de
maatregel te dwingen. Hun land
bouworganisatie, de ZLM, en vele
kollega-varkenshouders staan volle
dig achter deze aktie.
Mocht de rechter niet tot schorsing
van het door de minister ingestelde
vervoersverbod besluiten, dan stellen
de varkenshouders als secundaire eis
een verruiming van het vervoersver
bod. Dit houdt volgens de eisers in
dat vervoer van biggen van diverse
fokbedrijven naar een mestbedrijf is
toegestaan, dat minimaal eenmaal
per week vervoer van zeugen plaats
mag vinden, en dat ten opzichte van
mestvarkens en biggen de ver
voersmogelijkheden zodanig worden
verruimd dat vervoer tijdig en ten
behoeve van de export mogelijk is.
Afgelopen donderdag heeft Land
bouwschapsvoorzitter Jef Mares in
Oostburg een gesprek gehad met
vertegenwoordigers van de varkens
houders over de vervoersproblemen.
Ook heeft hij enkele bedrijven
bezocht.