Pachtnormen 4 procent omhoog Overschrijding zo snel mogelijk indammen KNLC kommentaar Hoekig beleid Volgende week kort geding van Zeeuws-Vlaamse varkenshouders Geen differentiatie naar grondgebruik Veehouderij commissie KNLC over superheffing Eerste peren Vervoersverbod duurt al ruim 4 maanden De pachtnormen voor los land zijn met 4 procent verhoogd. De verho ging van de pachtnormen voor de be drijfsgebouwen van akkerbouwbedrijven en van veeteelt en gemengde bedrijven bedraagt respectievelijk 5 en 5,6 procent. De nieuwe pachtnormen zijn 15 juli in gegaan en gelden voor drie jaar. In de nota van toelichting op de wij zigingen in de pachtnormen stelt mi nister Braks dat "met name de stijging van de eigenaarslasten in de afgelopen drie jaren een herziening van de pachtnormen gewenst maakt". In de achterliggende drie jaarlijkse periode zijn de eige naarslasten voor los land (ongebouwd) met gemiddeld 4 pro cent gestegen. Voor bedrijfsgebou wen bedraagt de stijging respectievelijk 5,3 en 6,6 procent voor akkerbouwbedrijven en veeteelt- en gemengde bedrijven. Conform het advies van het Land bouwschap heeft minister Braks geen differentiatie naar bodemge- bruik toegepast. Een meerderheid van de Commissie van advies voor het grond- en pachtprijspeil had hier aanvankelijk op aangedrongen van wege de slechte bedrijfsuitkomsten in de akkerbouw en de vollegronds- De minister heeft besloten de pachtnormen niet naar grondgebruik te diffe rentiëren. groenteteelt. De verkavelingstoeslag voor zeeklei gronden wordt niet verlaagd. Het Landbouwschap had de minister geadviseerd deze toeslag tot 95,— per ha te verlagen doch Braks ziet hier geen aanleiding toe. Indien de grond door (onder-)bemaling op kosten van de verpachter is verbeterd wordt de pachtprijs met 40,per ha verhoogd. De toeslag voor klein fruit en sierge wassen blijft gehandhaafd op 60 procent. "De bedrijfsuitkomsten in deze sectoren geven geen aanleiding hiervan af te wijken," aldus de nota van toelichting. Het Landbouwschap had voorgesteld deze toeslag te schrappen. De overige toeslagen en aftrekken worden gehandhaafd, naar tevredenheid van het Land bouwschap. De veehouderijcommissie van het KNLC maakt zich zorgen over de overschrijding van het melkquotum. "Dit moet zo snel mogelijk inge damd worden. Gebeurt dat niet dan staat het hele superheffingssyseem op de tocht," aldus de commissie. Het is zeer belangrijk dat dit nu eens goed juridisch afgedicht wordt. In de wijziging van de regeling be schikking Superheffing, die op 29 juni is gepubliceerd is bepaald dat 'leveren aan een koper' die niet bij het produktschap is geregistreerd ook omvat het afvoeren van melk van het bedrijf van de producent. Dat wil zeggen dat niet bij het pro duktschap geregistreerde kopers, die melk bij veehouders ophalen straf baar zijn. "Om af te komen van het overtollige aanbod van vlasprodukten is een beper king van de uitzaai onafwendbaar. In welke mate? Ik zou zeggen van 20 tot 30 procent maar dan op voorwaarde dat ook onze Belgische en Nederlandse vakgenoten in dezelfde mate hieraan meewerken." Jean Rudi, voorzitter van de Union Syndicale Agricole, in zijn toespraak op de vlasdag in de Seine-Maritime (Vlasberichten 6 juli 1990). "Er is in Zeeuws-Vlaanderen totaal geen gevaar voor uitbraken of besmetting vanuit België. Het vervoersverbod dat de Nederlandse regering aan Zeeuws- Vlaanderen oplegt is onnodig." Dr. J.A.R. Matthijs van de Belgische Boerenbond (Boerderij 17 juli 1990). "De richting is goed. Maar bijstelling is nodig op twee punten. Dat betreft de tarificatie en de te snelle afbouw van exportrestituties, interne steun en be scherming aan de grens. Daarmee loopt De Zeeuw naar de mening van het schap iets te hard van stapel." Topfunctionaris van het Landbouwschap Cees de Bont over het voorstel van GATT-onderhandelaar A. de Zeeuw (Agrarisch Dagblad 13 juli 1990). "Met het gijzelen van Braks en het bestellen van zwarte vlaggen gaan ze een brug te ver. Ze willen de politiek naar hun hand zetten. Maar op die manier lukt dat niet. Zo zit de politiek niet in elkaar. Ze moetèn zich realiseren dat democratie nog steeds de minst slechte staatsvorm is." J.L. Nysing, scheidend voorzitter Drents Landbouw Genoot schap (Agrarisch Dagblad 11 juli 1990). "Teveel is gedacht in termen van produktie en te lang is geloofd dat een pop in klederdracht de smaakmaakster kon zijn. De Duitsers weten inmiddels hoe de grote Nederlandse landbouwproduktie tot veel milieuvervuiling heeft ge leid. Zij kunnen zich moeilijk voorstellen dat uit een vervuild land weliswaar niet erg smaakvolle, maar toch gezonde tomaten komen." Ben van der Velden, redakteur NRC-Handelsblad (10 juli 1990). "Het veroordelen van Braks is hypocriet. Een minister die regels heeft op gesteld om een probleem mee te helpen oplossen, wordt aan de schandpaal genageld. Een andere minister die niets heeft gedaan en het milieuprobleem nog in al zijn omvang heeft laten bestaan, overkomt niets. Als de boeren Braks een steuntje in de rug willen geven, moeten ze nu optreden tegen de hongerige kamerleden die op zijn val uit zijn." Willem Stegenga, redakteur Leeuwarder Courant (30 juni 1990). Vrijdag 20 juli 1990 Daarnaast moet de vervoerder van melk inlichtingen verstrekken aan de AID over de hoeveelheid vervoerde melk, de producent en de koper daarvan en andere gegevens die voor de registratie in het kader van de su perheffing van belang zijn. De veehouderijcommissie hoopt dat het gauw afgelopen zal zijn met het hele zwart melkcircuit, want de voortdurende overschrijding maakt het systeem zeer kwetsbaar. 'Als dat nog een jaar wordt toegelaten houdt niemand zich meer aan zijn quo tum," meende de commissie. Uitplaatsing De gewestelijke Raad in Drenthe wijst in een brief aan het Landbouw schap op de problemen die zich voordoen wanneer melkveehouderij bedrijven uit een landinrichtingsblok verplaatst worden naar een gebied buiten het blok. Zij krijgen in tegen stelling tot verplaatsers binnen het gebied en diegenen die verhuizen naar de Flevopolders geen extra quo tum toegewezen. Verplaatsing van dergelijke bedrijven naar buiten het blok is van groot be lang voor het welslagen van het land inrichtingsplan. Het niet toewijzen van extra quotum is dus zeer on rechtvaardig. De veehouderijcommissie van het KNLC is het hier volledig mee eens. "Eigenlijk zouden dergelijke ver plaatsers ook extra quotum moeten krijgen, helemaal nu uitplaatsingen naar de polders bijna niet meer voorkomen. Voor de toewijzing zou gekeken kun nen worden naar de hoeveelheid quo tum die bedrijven die binnen het blok verplaatsen, krijgen toegewezen. Ingeborg Schuitemaker Maandag 9 juli zijn de eerste peren van het nieuwe seizoen geveild door Gebr. Verweys uit Yerseke en door J.C. van Kruiningen uit Krabbendij- ke. Deze eerste aanvoerders van het ras Super Trévoux konden deze pri meur 9 dagen eerder verkopen dan het vorige jaar. De prijs die koper J. Fluyt uit Wolphaartsdijk betaalde voor de I 80/90 was 1,99 per kilo en dit was 1 gulden meer dan in 1989. Het kabinet Lubbers-Kok is aan het bevallen van een aantal be leidsvoornemens. Ze zijn ver woord in een aantal rapporten, die bij de kabinetsformatie over een waren gekomen. En natuur lijk doet een nieuw kabinet, ze ker van een andere politieke sa menstelling, dat beter dan het vorige. Een voorbeeld daarvan is het mi lieu, een onderwerp dat de sa menleving aanspreekt en dus ook als politiek hot item geldt. Dit thema wordt benaderd via het Nationaal Milieubeleidsplan met als direkt aanhangsel daarbij de voor de land- en tuinbouw be langrijke Struktuurnota Land bouw. Omdat deze nota's al eens eerder waren gepresenteerd, be hoefden we misschien niet direkt van verbazing van onze stoel te vallen. Maar de land- en tuin bouw ontvangt nu niet direkt, zoals anderen dat verwoorden, alles wat op het ogenblik als een bedreiging wordt gezien als een uitdaging. Daarvoor wordt onze sektor in een kort tijdsbestek met te veel problemen tegelijk opge zadeld. Wetenschappelijk Wat mij daarnaast als begelei dend verschijnsel nogal ergert is het punt dat sommigen, die zich al of niet terecht omgeven met een wetenschappelijk aureool, zelf nooit de ervaring hebben ge had om een inkomen te verwer ven tussen bedrijfsmatige in komsten en uitgaven. Zij roepen wel steeds in de publiciteit welke gigantische onvolkomenheden er in de land- en tuinbouw op mi lieugebied te vinden zijn. Ik noem als voorbeeld Lucas Rein- ders van de Stichting Natuur- en Milieu. Zij beseffen niet op wel ke manier de land- en tuinbou wers en hun gezinsleden letterlijk (inkomen) en figuurlijk (men taal) pijn wordt aangedaan. De zwakke plekken aanwijzen moet. We durven het in Neder land om een of andere reden bij voorbeeld nog steeds niet aan om te verplichten dat elke auto voor zien moet zijn van een katalysa tor van ongeveer f 500,Daar om ontgaat het mij dat boeren en tuinders schijnbaar als afschiet- baar wild worden gezien die maar even milieulasten moeten dragen die in de miljarden lopen. Perspektief Het oplossen van de mestproble matiek en het verminderen van het gebruik van gewasbescher mingsmiddelen op weg naar het jaar 2000 brengt een dergelijke financiële last met zich mee. Na tuurlijk is ook de land- en tuin bouw zich bewust dat ze daar waar dat relevant is een bijdrage moeten leveren om de vervuiling van ons milieu tegen te gaan. Maar dan wel in evenredigheid en op een wijze die voor onze sektor perspektief blijft bieden. Daarbij moet beseft worden dat er geen back-to-the-future is. Het natuurlijke evenwicht is door broken, iets wat zich bijvoor beeld ook uit in de spectaculaire groei van de wereldbevolking. In het ordenen en organiseren van dat deel van de kringloop waar de agrarische sektor verant woordelijk voor is, namelijk het deel van de menselijke voedselke ten, zullen we er als sektor naar moeten streven dit zo evenwich tig mogelijk te doen. Uiteindelij ke duurzaamheid zal hierbij cen traal moeten staan. Om dat te be reiken is een geleidelijke aanpas sing noodzakelijk, het mogen geen sprongen zijn. Schadelijk Dit zal zich bijvoorbeeld moeten uiten bij de toelating en het ge bruik van gewasbescher mingsmiddelen. In plaats van een vergelijkende saldomethode, dus schadelijke middelen door minder schadelijke vervangen hanteert de overheid en met na me het ministerie van VROM een valbijl methode. Het is dit soort hoekig beleid met de daaraan gekoppelde 'weten schappelijke mediapresentatie die bepaald niet begripsbevorde- rend werken bij de boer- en tuin der. En waarvan wij als organisa tie vinden dat het zo niet kan en mag. Er zal nog veel te bestrijden blijven in Nederland. Marius Varekamp Voorzitter KNLC Op dinsdag 24 juli dient voor de rechtbank te Den Haag een kort ge ding dat vier Zeeuws-Vlaamse var kenshouders -met steun van de ZLM- tegen minister Braks van Landbouw hebben aangespannen. De varkenshouders eisen opheffing van het vervoersverbod voor varkens in Zeeuws-Vlaanderen, dat zoals be kend is ingesteld vanwege de var kenspest in België. Het vervoersverbod duurt inmiddels al ruim vier maanden. Dit heeft ge leid tot een overschot van met name biggen in het gebied. De biggen zijn zeer moeilijk af te zetten en dan al leen nog tegen een lagere prijs. Mi nister Braks lijkt niet van zins om het vervoersverbod op te heffen of zoda nig te verruimen, dat de varkens uit Zeeuws-Vlaanderen zonder proble men kunnen worden afgezet. Ook is hij niet bereid tot een opkooprege ling of een schadevergoedingsrege ling. De varkenshouders vinden dit onaanvaardbaar, temeer daar er in het gebied geen varkenspest heerst en ook niet heeft geheerst. Daarom zien de vier varkenshouders zich genood zaakt om naar de rechter te stappen en de minister tot opheffing van de maatregel te dwingen. Hun land bouworganisatie, de ZLM, en vele kollega-varkenshouders staan volle dig achter deze aktie. Mocht de rechter niet tot schorsing van het door de minister ingestelde vervoersverbod besluiten, dan stellen de varkenshouders als secundaire eis een verruiming van het vervoersver bod. Dit houdt volgens de eisers in dat vervoer van biggen van diverse fokbedrijven naar een mestbedrijf is toegestaan, dat minimaal eenmaal per week vervoer van zeugen plaats mag vinden, en dat ten opzichte van mestvarkens en biggen de ver voersmogelijkheden zodanig worden verruimd dat vervoer tijdig en ten behoeve van de export mogelijk is. Afgelopen donderdag heeft Land bouwschapsvoorzitter Jef Mares in Oostburg een gesprek gehad met vertegenwoordigers van de varkens houders over de vervoersproblemen. Ook heeft hij enkele bedrijven bezocht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 5