Kontrole op leveranties
melk vereenvoudigd
Landbouw zit niet op een eiland
over geld
en goed
Vergoedingen en vrijwilligers
Avéro en OVYM praten over fusie
Toenemende overlast rondom Krammer-Volkerak
Afzetkansen Oost-
Europa
Het komt nog veel voor dat een af
nemer de produkten van de boerde
rij afhaalt en niet direkt betaalt. Dat
er dan problemen kunnen ontstaan
is duidelijk. Als de afnemer in beta
lingsmoeilijkheden verkeert, kunt u
naar uw centen fluiten.
Voor de koop van een woning wordt
meestal eerst een voorlopige koop
akte gemaakt, daarin staat vermeld
wanneer de levering en betaling ge
schiedt. In sommige koopaktes dient
de koper een boete te betalen indien
de koper van zijn koop afziet. Maar
kan de koper die boete wel betalen?
Kan een huurder van een woning z'n
huu wel betalen? Indien u zekerheid
wilt hebben van betaling kan een
bankgarantie wellicht uitkomst
bieden.
Definitie bankgarantie
Een bankgarantie is een onherroepe
lijke verplichting van een bank om
op verzoek van een schuldeiser (die
gene die betaling eist) te betalen,
wanneer de schuldenaar (diegene die
moet betalen) daartoe niet in staat
is. De schuldeiser hoeft dit niet te
motiveren. Bij het sluiten van een
koop- of huurkontrakt moet dan wel
verzocht worden om een bankgaran-®
tie. Zijn er betalingsmoeilijkheden
dan kunt u, als schuldeiser, met de
bankgarantie in de hand naar de
bank om betaling te eisen.
Naast een bankgarantie wordt een
contra-garantie opgemaakt. Hierbij
verplicht de schuldenaar zich, wan
neer de bank aan de schuldeiser het
bedrag heeft uitbetaald, om het be
drag aan de bank terug te betalen.
De bank heeft echter nog geen zeker
heid. De bestaande financiering van
de schuldenaar kan worden beperkt
of een spaartegoed wordt verpand.
Wanneer iemand in dienstbetrek
king werkzaam is geldt de beperking
van de belastingvrije vergoedingen.
Dit betekent dat wanneer een werk
nemer een autokostenvergoeding
ontvangt van 0,60 per kilometer er
sinds 1 januari 1990 een bedrag van
0,16 per km tot het loon moet wor
den gerekend. De overige 0,44 zijn
dan onbelast. Vorenstaand is ook
van toepassing wanneer de werkelij
ke autokosten meer bedragen dan
0,44.
Deze algemene regel geldt voor een
ieder die op enige wijze inkomsten
uit arbeid geniet. Wanneer geniet
men echter inkomsten uit arbeid?
Het antwoord op deze vraag luidt als
volgt: "Iemand geniet echter pas in
komsten uit arbeid wanneer redelij
ker wijze kan worden verwacht dat,
op langere termijn bezien, de op
brengsten van de arbeid de kosten
zullen overtreffen".
Belastingvrij
Een vrijwilliger die geheel belange
loos arbeid verricht en een vergoe
ding ontvangt die naar redelijkheid
de te betalen kosten niet overtreft,
geniet fiscaal gezien geen inkomsten
uit arbeid. Dit betekent dat de alge
mene regel in die situatie niet van
toepassing is wanneer de vrijwilliger
uitsluitend een vergoeding voor de
werkelijk gemaakte autokosten ont
vangt, ook al is deze vergoeding ho
ger dan 0,44 per kilometer. Om te
beoordelen wat de werkelijke auto
kosten zijn en dus wat aan de vrij
williger belastingvrij kan worden
vergéed, vormen ANWB-normen
ecfii goede richtlijn.
Ook iemand die gewoon werkt en
daarnaast incidenteel (in de avondu
ren) als spreker optreedt en van de
organiserende instelling als vergoe
ding daarvoor enkel een autokosten
vergoeding krijgt welke zijn werke
lijk gemaakte autokosten niet te bo
ven gaat heeft geen last van de
44-cent regeling.
Verder verdient de in een resolutie
neergelegde vrijwilligersregeling nog
enige aandacht. Hier is bepaald dat
een vergoeding voor verricht vrijwil
ligerswerk van 16,per week en
maximaal 800,— per jaar buiten
de belastingheffing blijft. Wanneer
de vergoeding deze bedragen over
treft dan volgt alsnog belasting
heffing.
Pro deo werken
In de praktijk blijkt vaak dat leden
of funktionarissen van b.v. een ker
kelijke of levensbeschouwelijke,
liefdadige of andere instelling pro
deo voor die instelling werken. We
gens de minder rooskleurige situatie
van de instelling wordt vaak afge
zien van het in rekening brengen van
gemaakte kosten.
Het niet in rekening brengen van de
ze kosten aan de instelling kan, mits
dit geschiedt uit vrijgevigheid, wor
den aangemerkt als een gift in het
jaar waarin afgezien werd van de de-
klaratie. Tot zodanige kosten zijn
o.m. te rekenen de niet gedeklareer-
de kilometerkosten wegens het ge
bruik van een auto. Een verklaring
van het bestuur van de instelling dat
per auto werd gereisd om b.v. verga
deringen bij te wonen zal door de be
lastinginspecteur in het algemeen als
bewijsstuk worden aanvaard. Giften
komen voor aftrek in aanmerking
voor zover zij samen meer bedragen
dan 1% van het positief onzuivere
inkomen en tevens meer dan
120,De maximale aftrek is
10% van dit positief onzuivere inko
men. Dit houdt in dat bij een onzui
ver inkomen van 50.000,en een
gift van 600,het aftrekbare be
drag 100,bedraagt.
Diverse instellingen hebben een naar
algemeen aanvaarde maatschappe
lijke opvattingen redelijke vergoe
dingsregeling tot stand gebracht. De
daaruit voortvloeiende vordering
wordt dan kwijtgescholden teneinde
giftenaftrek bij de vrijwilligers te be
werkstelligen.
J.j.C. Zegers
Accountantsunie ZLM b.v.
Bergen op Zoom
Avéro Verzekeringen in Leeuwarden
en OVVM Verzekeringen in Gronin
gen zijn besprekingen begonnen om
de mogelijkheden van een nauw sa
menwerkingsverband te onderzoe
ken. Beide bedrijven zien daarin be
langrijke voordelen in het licht van
o.a. de internationalisering van de
financiële dienstverlening.
Het Avéro-concern zet zijn produk
ten af in het hele land, terwijl
OVVM Verzekeringen een sterke
marktpositie heeft in de provincie
Groningen. Bij Avéro Verzekerin
gen zijn 1070 personeelsleden werk
zaam (inklusief OLM-
verzekeringen, die sinds kort is inge
lijfd). Bij OVVM werken 70 men
sen.
Het moge duidelijk zijn dat een
bankgarantie een zware druk legt op
de financieringsmogelijkheden van
het bedrijf van de schuldenaar.
De kosten van een
bankgarantie
De bankgarantie kan doorlopend
worden afgegeven of voor bepaalde
tijd, bij voorbeeld voor één maand.
De kosten van een bankgarantie
zijn, als voorbeeld, minimaal
50,plus provisie. De provisie
bedraagt 11 promille voor één
maand en 3,75 promille voor drie
maanden, met een minimum van
55,10. Dus minimaal kost een
bankgarantie 105,10.
Voorbeeld: Een bank geeft een
bankgarantie af gedurende drie
maanden ter grootte van
80.000,Dan kost dat aan pro
visie 3,75 promille is 300,
50,is 350,.J.L. Mieras
Met ingang van 30 juni jl. is de Be
schikking superheffing 1988 gewij
zigd, om de kontrole op de leveran
ties van melk te vereenvoudigen.
De eerste wijziging houdt in dat zo
dra de melk van het bedrijf wordt
afgevoerd, er sprake is van een leye-
ring aan een koper. Tot nu toe moest
iedere keer aangetoond worden dat
daadwerkelijk een levering aan een
koper had plaatsgevonden. De wijzi
ging is noodzakelijk om tegemoet te
komen aan de kontroletechnische
problemen die worden veroorzaakt
door gebruikmaking van zogenaam
de melkmakelaars, die namens de
producenten de melk vervoerden en
uiteindelijk verkochten en aflever
den, vaak in het buitenland.
De tweede wijziging houdt in dat
vervoerders van melk op het eerste
verzoek van de ambtenaar van de
Algemene Inspektiedienst alle ge
vraagde inlichtingen moet verstrek
ken. Dit zal in de meeste gevallen de
naam van de producent en koper, en
de hoeveelheid vervoerde melk be
treffen. Als de vervoerder weigert
deze informatie te geven riskeert hij
inbeslagname van de tankauto.
De Rabobank Nederland heeft een
studie gemaakt naar de mogelijkhe
den die het Nederlandse agro-
bedrijfsleven heeft in Oost-Europa.
Hieruit blijkt dat de noodzakelijke
opvoering van de zeer lage producti
viteit in de Oosteuropese landbouw
op termijn goede kansen biedt voor
de Nederlandse agrarische, toeleve
rende en verwerkende industrie. Om
daar later meer te kunnen afzetten
moet het Nederlandse agro-
bedrijfsleven nu meer in Oost-
Europa investeren, aldus het rapport
van de Rabo.
Het rapport is vooral de situatiie in
de DDR beschouwd.
M.C.J. Kosten over agrarische CAO-onderhandelingen:
Land- en tuinbouw geven elk jaar
enkele miljarden uit aan loon. Over
de hoogte van die lonen en over de
andere arbeidsvoorwaarden wordt,
meestal tweejaarlijks, onderhandeld
in het Landbouwschap. Laat eerst
de werknemers hun eisen maar op
papier zetten, was altijd de houding
van werkgeverskant. Daar komt
echter verandering in.
De eerste stappen voor de onderhan
delingen over nieuwe CAO's zijn ge
zet. De provinciale organisaties is
gevraagd om met ideeën te komen
voor de CAO's die per 1 maart 1991
moet worden afgesloten. Als die
ideeën zijn verzameld en afgestemd,
kan zo rond november de eerste on
derhandelingsronde plaatsvinden.
Er wordt met één CAO begonnen,
dit keer waarschijnlijk de tuinbouw-
CAO. De uitkomst van de onder
handelingen wordt dan zoveel moge
lijk vertaald naar de andere CAO's.
Landbouworganisaties en voedings
bonden onderhandelen in de Sociale
Commissies van het Landbouw
schap. Het gaat tegenwoordig nog
om acht Collectieve Arbeids Over
eenkomsten: tuinbouw, akker- en
weidebouw, boomkwekerij, bloem
bollen, veen- en turfstrooiselbedrijf,
loonwerk, bedrijfsverzorging, en
cultuurtechnische werken.
Flexibel
M.C.J. Kosten uit Tholen onder
handelt al dertig jaar mee. Hij zit
namens het KNLC bij de gesprekken
over de akker- en weidebouw-CAO.
In die dertig jaar is er niet veel ver
anderd, meent hij. "De ene keer is
het wat spannender dan de andere.
En vroeger, toen er nog CAO's per
provincie werden afgesloten was het
wat gemoedelijker". Maar de ver
houdingen zijn meestal goed. Dat
M.C.J. Kosten
moet ook wel want de partijen ko
men elkaar het hele jaar door tegen,
in het Landbouwschap, in de be
drijfsvereniging. De hoogte van de
lonen staat uiteraard centraal.
"Toen ik begon was dat veruit het
hoofdpunt, lonen en vakantieda
gen", zegt Kosten. "Maar de sociale
aspekten zijn de laatste jaren flink
uitgebreid". Een VUT-regeling en
scholingsprogramma's zijn belang
rijke onderwerpen geworden maar
ook afspraken over de werkgelegen
heid. Dergelijke afspraken zijn een
wezenlijk onderdeel geworden van
de loononderhandelingen.
De werkgevers zetten al jaren flexi
beler arbeidstijden op de agenda,
zonder veel resultaat tot nu toe. De
vakbonden zijn daar mordicus op
tegen.
Er wordt nogal eens gepleit voor een
andere opstelling van de werkgevers,
met duidelijkere eisen vooraf. De
vrees is dat dan de bonden hun eisen
verder verhogen.
De Afdeling Sociale Aangelegenhe
den van het KNLC kiest voorlopig
nog voor een terughoudende opstel
ling, maar, zegt voorzitter Dillingh
"als je het nuchter bekijkt kunnen
de bonden nu ook tijdens de onder
handelingen hun eisen nog op
schroeven". De voorstanders van
een minder afwachtende aanpak
krijgen volgens hem de overhand.
Loontrend
De agrarische CAO-
onderhandelaars moeten uiteraard
rekening houden met de algemene
loontrend. "Je woont niet op een ei
land", zegt Kosten. "We kunnen
zeggen: het gaat iets minder en iets
lager gaan zitten, maar niet te veel".
Een probleem is dat de belangen van
verschillende agrarische sektoren
niet altijd parallel lopen. De tuin
bouw heeft er vooral belang bij dat
de laagste funktieklassen goedkoop
blijven. Daarin zit immers het
meeste tuinbouwpersoneel. De
meeste medewerkers in akkerbouw
en veehouderij zijn echter all-round
en zitten in de hoogste funktieklasse.
Maar ook een onderhandelaar voor
akker- én weidebouw heeft het niet
makkelijk. "Als ik met een hoog
percentage loonstijging in de akker
bouw thuiskom krijg ik te horen:
waar moet ik dat van betalen als we
voor de tarwe minder krijgen. Dat
werkt wel eens tegen elkaar in", al
dus Kosten, die zelf een akkerbouw
bedrijf met enkele hektares snijbloe
men heeft. "De algehele tendens is
loonsverhoging. Binnen die éne
CAO heeft de akkerbouw wel een
beetje pijn aan de veehouderij".
Gerard Westerhof
De landbouworganisaties in Zee
land, Noord-Brabant en Zuid-
Holland hebben twee taxateurs aan
gesteld om eventuele schade als ge
volg van de ontwikkelingen in de
Krammer-Volkerak te inventarise
ren en te taxeren. Dat zijn de heren
A. Vos te Roosendaal en J. Nieu-
wenhuyse te Lewedorp. Boeren die
schade ondervinden kunnen zich in
verbinding stellen met drie personen
die de kontakten koördineren.
Het Krammer Volkerak is een mooi
natuurgebied op de grens van
Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-
Holland. Ten gevolge van de aanleg
van de Philipsdam is een gedeelte
van dit gebied droog gevallen. De
overheid wil deze drooggevallen ge
bieden zoveel mogelijk op een na
tuurlijke wijze laten ontwikkelen,
dat wil zeggen zonder ingrijpen van
buitenaf. Dit is natuurlijk heel
mooi, zolang dit maar geen overlast
veroorzaakt aan de omliggende boe
ren. De ervaring in andere gebieden
is dat dit wel het geval is. Rondom
het Markiezaatsgebied bij Bergen op
Zoom kan men daarover meepraten.
Ook rondom het Krammer Volkerak
begint deze schade nadrukkelijk
naar voren te komen. Op 18 juni wa
ren de bestuurders van de landbou
worganisaties in het gebied bij el
kaar om hierover van gedachten te
wisselen. Men konstateerde dat via
het reguliere overleg geen afdoende
oplossing is te bereiken: de omlig
gende bedrijven hebben last van
overwaaiend onkruidzaad of zullen
dit gaan krijgen. Mogelijk zal er ook
wildschade ontstaan. De huidige be
heerder (de RIJP) en ook het mini
sterie van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij zijn niet bereid de geleden
schade te vergoeden. Als deze hou
ding zo blijft zal mogelijk een juridi
sche procedure gestart moeten wor
den, hetgeen ook reeds gebeurt in
het Markiezaatsgebied.
In het genoemde overleg is besloten
om twee taxateurs aan te stellen die
de schade inventariseren en taxeren.
Het zijn de heren A. Vos, Roosen
daal en J. Nieuwenhuyse, Le
wedorp.
Koördinatoren
Boeren die schade hebben in de
vorm van extra bespuitingen, oogst-
derving of extra werkzaamheden
kunnen zich in verbinding stellen
met een van de drie koördinatoren:
voor Goeree-Overflakkee is dat de
héér C. Frantzen, Oudelandsedijk 6
te Dirksland (tel. 01875-1359), voor
West-Brabant de heer Jac. de Bak
ker, Heensedijk 10 te De Heen (tel.
01676-2308), voor Zeeland de heer
M.C.J. Kosten, Puitsedijk 1 te Tho
len (tel. 01667-2339). De betrokken
landbouworganisaties (ZLM, NCB,
CBTB, HMvL en LTB) zullen
voorshands de kosten voor hun re
kening nemen.