Recht uit de praktijk Braks: vanaf 1995 opschorting mestproduktierechten mogelijk Voortbestaan noodslachtplaatsen in gevaar De commissionair.... een buitenbeentje! Braks weigert aanpassing investeringsregelingen akkerbouw Begeleidingskommissie DLV-team Pluimveehouderij Zuid-Nederland Rabobank Nederland en Interpolis definitief samen Areaal graszaad groter Boeren moeten vanaf 1995 kunnen aantonen dat zij hun mestoverschot op verantwoorde wijze kunnen af zetten. Kunnen zij dat niet, dan wor den hun mestproduktierechten opge schort, wat neerkomt op een tijdelij ke sluiting van het bedrijf. Dat staat in een notitie die minister Braks (landbouw) maandag met het Land bouwschap heeft besproken. Ze dient als basis voor een brief over het mestbeleid die de minister vol gende maand naar de Tweede Kamer wil sturen. De afgelopen weken is er sprake van geweest dat 1993 de peildatum zou worden voor de opschorting van mestproduktierechtenMinister Al ders (milieubeheer) was hiervan voorstander, omdat hij van mening is dat aanpak van de mestproblema tiek geen uitstel kan dulden. Het Landbouwschap is tevreden dat Braks uiteindelijk toch kiest voor 1995 als peildatum. Het vindt wel dat er haast gemaakt moet worden met de bouw van nieuwe mestver werkingsinstallaties. Gemeenten die niet meewerken, zouden door het rijk gedwongen moeten worden. Al ders heeft toegezegd indien nodig van zijn bevoegdheden daartoe ge bruik te zullen maken, aldus een woordvoerder van het schap. Braks wil verder een gebied van 60.000 tot 80.000 hektare aanwijzen als fosfaatverzadigde grond, zo blijkt uit zijn notitie. Daar zal een verscherpt beleid worden gevoerd. Dat houdt in dat niet meer mest mag worden afgezet dan de planten kun nen opnemen. De boeren in deze ge bieden krijgen geen schadevergoe ding. Tegen dat laatste punt heeft het Landbouwschap "onoverkome lijke bezwaren". Desnoods zal het dit voornemen juridisch aanvechten, aldus de woordvoerder. Uitrijverbod Veel problemen heeft het schap ook met de door Braks aangekondigde drastische verscherping van het uit rijverbod. De periode waarin geen mest mag worden uitgereden, wordt de komende jaren geleidelijk ver lengd. In 1995 geldt een uitrijverbod van 1 september tot 1 februari. Het Landbouwschap vindt deze periode te lang. Het krijgt van Braks de gele genheid om met alternatieven te ko men, aldus de woordvoerder. Braks is verder van plan ook eenden, konijnen en pelsdieren onder de mestwetgeving te brengen. Nu geldt die wetgeving alleen voor kippen, varkens, rundvee en kalkoenen. Ook wil de bewindsman bij overdracht van mestproduktierechten een kor ting van 30 procent gaan toepassen. Volgens de woordvoerder van het Landbouwschap heeft Braks maan dag geweigerd extra geld op tafel te leggen voor de veenkoloniale boe ren. Die komen in problemen door de daling van de prijs van fabrieks aardappelen, die het gevolg is van EG-beleid. In 1995 moeten boeren kunnen aantonen dat zij hun overschot aan mest op een verantwoorde manier kunnen afzetten. De Rabobank en het verzekerings concern Interpolis gaan definitief samen. Rabobank Nederland zal per 1 juni de aandelen Interpolis van de KNBTB-standsorganisaties (73,5%) en van de Vereniging Hagelunie (8,3%) verwerven. De Aandeelhoudersvergadering van Interpolis en de Raad van Beheer van Rabobank Nederland hebben daarmee ingestemd. De Rabobank organisatie heeft al een belang van 10,7% in Interpolis. Met de nieuw te verwerven aandelen komt het Rabobank-belang uit op 92,5%. Over de overname van de resterende aandelen vindt nog overleg plaats. Het samengaan is er primair op ge richt om vanuit beider koöperatieve doelstelling te komen tot een geïnte greerd aanbod van bank- en verzeke- ringsprodukten tegen zo gunstig mo gelijke tarieven en voorwaarden. Het areaal graszaden zal, volgens een mededeling van het Produkt- schap voor Landbouwzaaizaden, dit jaar in Nederland waarschijnlijk groter zijn dan in 1989, toen 25.141 ha voorlopig ter keuring werd aan gegeven. Dit jaar is voorlopig 26.122 ha aangegeven ter keuring. Dit over treft de ha-raming voor dit jaar die is gebaseerd op een enquête gehou den in de herfst van 1989. Van rood- zwenkgras is 537 ha meer aangemeld voor keuring dan geraamd en van Engels raai 908 ha. Het voortbestaan van de bijzondere slachtplaatsen (noodslachtplaatsen) in Nederland wordt bedreigd door maatregelen van de overheid. Het ministerie van Landbouw wil het keuringstarief op de slachtplaatsen meer dan verdubbelen. Verder zou den de slachterijen door een voorstel van de EG een groot deel van hun aanvoer kunnen verliezen. Het Landbouwschap heeft minister Braks in een brief op deze gevaren gewezen. Op noodslachtplaatsen worden die ren aangevoerd na een ongeval of ziekte. Deze kunnen niet naar een gewone slachterij. Een strenge keu ring bepaalt welke delen voor men selijke konsumptie geschikt zijn. Het ministerie van Landbouw wil de kosten van deze keuring sterk op schroeven. Naast de tariefsverhoging vormt ook een EG-voorstel een dreiging voor de noodslachtplaatsen. Volgens dit voorstel mag vlees van dieren die op de boerderij of tijdens het transport zijn gestorven, niet voor menselijke konsumptie in de'handel gebracht worden. Deze dieren zouden recht streeks naar de destruktor moeten. Dat betekent dat de noodslacht plaatsen een derde deel van hun aan voer kwijtraken. Zowel de tariefsverhoging als het EG-voorstel leidt tot inkomstender ving voor de veehouder, schrijft het Landbouwschap. Bij de destruktor krijgt hij minder geld voor dieren dan bij de slachtplaats. Het schap vreest ook dat dieren langer op het bedrijf worden gehouden dan nodig is. Dat is slecht voor het welzijn van de dieren en de gezondheidszorg. Verder zouden illegale slachtingen het gevolg kunnen zijn. In het Franse woordenboek wordt het begrip "commission- naire" onder andere vertaald als "boodschaploper, kruier, bestel ler". Deze aanduidingen zetten de lezer direkt op het verkeerde been als het gaat om het funktio- neren van de commissionair in het Nederlandse handelsverkeer. Met name in de agrarische wereld is de commissionair geen onbe kende figuur. Wij weten allemaal dat de commissionair in ieder ge val geen boodschaploper is. Maar wat is hij wel? De commissionair is een afzon derlijk in het Wetboek van Koophandel geregelde rechtsfi guur die reeds vanaf het begin van de 19e eeuw in ons land zijn beroep uitoefent. De commissio nair heeft in het Wetboek van Koophandel een plaatsje gekre gen tussen de makelaar, de han delsagent, de handelsreiziger en de expediteur. De wettelijke omschrijving luidt als volgt: "Commissionair is hij, die zijn bedrijf maakt van het sluiten van overeenkomsten op zijn eigen naam of firma, en te gen genot van zeker loon of pro visie, op orde en voor rekening van een ander". Hoewel alle hiervoor genoemde figuren als tussenpersonen wor den aangemerkt, geldt de com missionair als een buitenbeentje in dit toch al zeer gevarieerde ge zelschap. De commissionair sluit namelijk als enige tussenpersoon transakties op eigen naam af. Dit heeft tot gevolg dat de commissi onair zelf kontraktspartij is en niet zijn achterman, de zoge naamde committent. In zoverre is hij dus geen tussenpersoon. Een commissionair is wel tussen persoon in die zin dat hij trans akties afsluit voor rekening van de committent. Dat wil zeggen dat deze laatste het commerciële risiko van de transaktie draagt: hetgeen tot uitdrukking zal ko men in de afrekening tussen com missionair en zijn opdrachtgever. Deze "gespleten persoonlijk heid" roept een aantal juridische vragen op waarvan het antwoord voor de praktijk van belang is. "Kribbebijter" Eén historisch voorbeeld hiervan ter illustratie. Een Nederlandse commissionair koopt op eigen naam maar voor rekening van een Duitse paardenhandelaar van een Nederlandse fokker een ruin met de garantie dat het paard goed, eerlijk en braaf is en vrij van enig kwaad. Later bleek dat het beest reeds ten tijde van de transaktie ongeneeslijk ziek was en een zogenaamde "kribbebij ter" was met opgereden lende nen. De Duitse opdrachtgever had schade geleden maar kon de ze niet claimen omdat hij geen kontrakt met de verkoper had. De commissionair daarentegen had wel een kontraktuele relatie met de verkoper maar had zelf geen schade.! De verkoper (te kwader trouw?) als lachende derde? Nee, de Ho ge Raad greep in en besliste dat de commissionair in dit geval de schade in eigen naam ten behoe ve van zijn gedupeerde opdracht gever kon claimen bij de verkoper. Dit is slechts één van de bijzon derheden die rondom het optre den van de commissionair kun nen ontstaan. Daarnaast verdienen kwesties als eigendomsovergang van door tussenkomst van een commissio nair verhandelde goederen, de onlosmakelijk daarmee verbon den gevolgen bij faillissement en last but not least de wettelijke be scherming van de commissionair ten opzichte van zijn committent zeker eens uw aandacht. Al met al de moeite waard om eens even bij dit commerciële buitenbeentje stil te staan! Mr. J.K. van Arenthals Minister Braks is niet van plan om de investeringsregelingen voor de akkerbouw nu al aan te vullen en uit te breiden. De afspraken die hier over begin maart met het Land bouwschap zijn gemaakt zijn vol gens hem achterhaald door het rap port van de Kommissie van Goede Diensten en het standpunt dat de re gering daarover heeft ingenomen. Aanpassing van de investeringsrege lingen is pas aan de orde als de plan nen van de regionale herstrukture- ringskommissies op tafel liggen. Met dit standpunt reageerde minis ter Braks afgelopen maandag op een pleidooi van het landbouwschap om - vooruitlopend op de herstrukture- ring van de akkerbouw - de nationa le complementaire regeling en de struktuurverbeteringsregeling zo snel mogelijk aan te passen. Zo kan namelijk worden vermeden dat een deel van het voor de akkerbouw be schikbare geld 90 miljoen per jaar) niet kan worden besteed omdat de regelingen nog niet operationeel zijn. Minister Braks toonde zich voor dat argument niet gevoelig. Het geld voor de akkerbouw is volgens hem uitsluitend beschikbaar gesteld om de herstrukturering per regio goed te laten verlopen. Hij wil op geen enkele manier vooruitlopen op de plannen waarmee de regionale herstruktureringskommissies straks zullen komen. Voorzitter Jef Mares van het Land bouwschap noemde het standpunt van de minister onaanvaardbaar. Het dagelijks bestuur van het Land bouwschap heeft zich woensdag be raden over mogelijkheden om het werk van de Regionale herstrukture ringskommissies zoveel mogelijk te versnellen. In verschillende provin cies zijn deze herstruktureringskom missies inmiddels ingesteld. Minister Braks heeft het Landbouwschap desgevraagd toegezegd dat de Voe dingsbonden nadrukkelijk bij de re gionale herstrukturering zullen wor den betrokken. Op vrijdag 18 mei jl. werd de bege leidingskommissie DLV voor het Team Pluimveehouderij Zuid- Nederland te Boxtel geïnstalleerd door ir. H. v.d. Locht, sektorhoofd varkens- en pluimveehouderij van de DLV. In zijn installatierede ging hij in op de taken van deze kommissie. De belangrijkste taken zijn het zorg dragen voor de praktijkinbreng bij het opstellen en evalueren van het voorlichtingsprogramma; afstem ming van de voorlichting op de om geving in relatie tot en met de SEV, AOC, Onderzoek en andere voor lichtingsinstanties; en fungeren als klankbord, teneinde tijdige bijstu ring mogelijk te maken. Bedrijfsstrategie De DL V-teams hebben als doel het verbeteren van zowel de kwaliteit van het ondernemerschap, de ar beidsplaats en het produktieproces als van het technisch-ekonomisch rendement van alle agrarische be drijven. De taak van het team Pluimveehouderij is om in beginsel aan alle pluimvee-, pelsdieren- en konijnenbedrijven voorlichting te bieden. De medewerkers overzien in teamverband binnen de sektor het gehele bedrijf. Zij verstrekken hier toe objektieve voorlichting, uiter aard binnen de daartoe gestelde randvoorwaarden Het team Pluimveehouderij werkt vanuit het teamkantoor te Boxtel, Past. Erasstraat 14 over de 3 zuide lijke provincies: Limburg, N. Brabant en Zeeland. Het kantoor is dagelijks bereikbaar tussen 8.15 uur en 17.15 uur (tel. 04116-84848). Eén of meer technische bedrijfsdeskun- digen zijn daar altijd aanwezig. De begeleidingskommissie bestaat uit de volgende personen: A. Bres- sers - Netersel (voorzitter); J. Evers - Ospel; C. v. Gorp - Riel; W. Ja cobs - Helden; mevr. T. v.d. Kerk hof - Rijkevoort; S. Lamers - Ha pert; J. Louwerse - Lewedorp; C. Manders - Venhorst; A. v. Rens - Horst; J. Siebers - Cuyk: H. Smits - De Mortel; J. Wijnen - Odiliapeel en mevr. A. Wisse - Colijnsplaat. Se- kretaris en teamleider is ing. M. Mares. Vrijdag 1 juni 1990

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 4