Recht uit de praktijk
Braks: vanaf 1995 opschorting
mestproduktierechten mogelijk
Voortbestaan noodslachtplaatsen in gevaar
De commissionair.... een buitenbeentje!
Braks weigert aanpassing
investeringsregelingen akkerbouw
Begeleidingskommissie DLV-team
Pluimveehouderij Zuid-Nederland
Rabobank Nederland
en Interpolis definitief
samen
Areaal graszaad groter
Boeren moeten vanaf 1995 kunnen
aantonen dat zij hun mestoverschot
op verantwoorde wijze kunnen af
zetten. Kunnen zij dat niet, dan wor
den hun mestproduktierechten opge
schort, wat neerkomt op een tijdelij
ke sluiting van het bedrijf. Dat staat
in een notitie die minister Braks
(landbouw) maandag met het Land
bouwschap heeft besproken. Ze
dient als basis voor een brief over
het mestbeleid die de minister vol
gende maand naar de Tweede Kamer
wil sturen.
De afgelopen weken is er sprake van
geweest dat 1993 de peildatum zou
worden voor de opschorting van
mestproduktierechtenMinister Al
ders (milieubeheer) was hiervan
voorstander, omdat hij van mening
is dat aanpak van de mestproblema
tiek geen uitstel kan dulden. Het
Landbouwschap is tevreden dat
Braks uiteindelijk toch kiest voor
1995 als peildatum. Het vindt wel
dat er haast gemaakt moet worden
met de bouw van nieuwe mestver
werkingsinstallaties. Gemeenten die
niet meewerken, zouden door het
rijk gedwongen moeten worden. Al
ders heeft toegezegd indien nodig
van zijn bevoegdheden daartoe ge
bruik te zullen maken, aldus een
woordvoerder van het schap.
Braks wil verder een gebied van
60.000 tot 80.000 hektare aanwijzen
als fosfaatverzadigde grond, zo
blijkt uit zijn notitie. Daar zal een
verscherpt beleid worden gevoerd.
Dat houdt in dat niet meer mest mag
worden afgezet dan de planten kun
nen opnemen. De boeren in deze ge
bieden krijgen geen schadevergoe
ding. Tegen dat laatste punt heeft
het Landbouwschap "onoverkome
lijke bezwaren". Desnoods zal het
dit voornemen juridisch aanvechten,
aldus de woordvoerder.
Uitrijverbod
Veel problemen heeft het schap ook
met de door Braks aangekondigde
drastische verscherping van het uit
rijverbod. De periode waarin geen
mest mag worden uitgereden, wordt
de komende jaren geleidelijk ver
lengd. In 1995 geldt een uitrijverbod
van 1 september tot 1 februari. Het
Landbouwschap vindt deze periode
te lang. Het krijgt van Braks de gele
genheid om met alternatieven te ko
men, aldus de woordvoerder.
Braks is verder van plan ook eenden,
konijnen en pelsdieren onder de
mestwetgeving te brengen. Nu geldt
die wetgeving alleen voor kippen,
varkens, rundvee en kalkoenen. Ook
wil de bewindsman bij overdracht
van mestproduktierechten een kor
ting van 30 procent gaan toepassen.
Volgens de woordvoerder van het
Landbouwschap heeft Braks maan
dag geweigerd extra geld op tafel te
leggen voor de veenkoloniale boe
ren. Die komen in problemen door
de daling van de prijs van fabrieks
aardappelen, die het gevolg is van
EG-beleid.
In 1995 moeten boeren kunnen aantonen dat zij hun overschot aan mest op
een verantwoorde manier kunnen afzetten.
De Rabobank en het verzekerings
concern Interpolis gaan definitief
samen. Rabobank Nederland zal per
1 juni de aandelen Interpolis van de
KNBTB-standsorganisaties (73,5%)
en van de Vereniging Hagelunie
(8,3%) verwerven.
De Aandeelhoudersvergadering van
Interpolis en de Raad van Beheer
van Rabobank Nederland hebben
daarmee ingestemd. De Rabobank
organisatie heeft al een belang van
10,7% in Interpolis. Met de nieuw te
verwerven aandelen komt het
Rabobank-belang uit op 92,5%.
Over de overname van de resterende
aandelen vindt nog overleg plaats.
Het samengaan is er primair op ge
richt om vanuit beider koöperatieve
doelstelling te komen tot een geïnte
greerd aanbod van bank- en verzeke-
ringsprodukten tegen zo gunstig mo
gelijke tarieven en voorwaarden.
Het areaal graszaden zal, volgens
een mededeling van het Produkt-
schap voor Landbouwzaaizaden, dit
jaar in Nederland waarschijnlijk
groter zijn dan in 1989, toen 25.141
ha voorlopig ter keuring werd aan
gegeven. Dit jaar is voorlopig 26.122
ha aangegeven ter keuring. Dit over
treft de ha-raming voor dit jaar die
is gebaseerd op een enquête gehou
den in de herfst van 1989. Van rood-
zwenkgras is 537 ha meer aangemeld
voor keuring dan geraamd en van
Engels raai 908 ha.
Het voortbestaan van de bijzondere
slachtplaatsen (noodslachtplaatsen)
in Nederland wordt bedreigd door
maatregelen van de overheid. Het
ministerie van Landbouw wil het
keuringstarief op de slachtplaatsen
meer dan verdubbelen. Verder zou
den de slachterijen door een voorstel
van de EG een groot deel van hun
aanvoer kunnen verliezen. Het
Landbouwschap heeft minister
Braks in een brief op deze gevaren
gewezen.
Op noodslachtplaatsen worden die
ren aangevoerd na een ongeval of
ziekte. Deze kunnen niet naar een
gewone slachterij. Een strenge keu
ring bepaalt welke delen voor men
selijke konsumptie geschikt zijn.
Het ministerie van Landbouw wil de
kosten van deze keuring sterk op
schroeven.
Naast de tariefsverhoging vormt ook
een EG-voorstel een dreiging voor
de noodslachtplaatsen. Volgens dit
voorstel mag vlees van dieren die op
de boerderij of tijdens het transport
zijn gestorven, niet voor menselijke
konsumptie in de'handel gebracht
worden. Deze dieren zouden recht
streeks naar de destruktor moeten.
Dat betekent dat de noodslacht
plaatsen een derde deel van hun aan
voer kwijtraken.
Zowel de tariefsverhoging als het
EG-voorstel leidt tot inkomstender
ving voor de veehouder, schrijft het
Landbouwschap. Bij de destruktor
krijgt hij minder geld voor dieren
dan bij de slachtplaats. Het schap
vreest ook dat dieren langer op het
bedrijf worden gehouden dan nodig
is. Dat is slecht voor het welzijn van
de dieren en de gezondheidszorg.
Verder zouden illegale slachtingen
het gevolg kunnen zijn.
In het Franse woordenboek
wordt het begrip "commission-
naire" onder andere vertaald als
"boodschaploper, kruier, bestel
ler". Deze aanduidingen zetten
de lezer direkt op het verkeerde
been als het gaat om het funktio-
neren van de commissionair in
het Nederlandse handelsverkeer.
Met name in de agrarische wereld
is de commissionair geen onbe
kende figuur. Wij weten allemaal
dat de commissionair in ieder ge
val geen boodschaploper is.
Maar wat is hij wel?
De commissionair is een afzon
derlijk in het Wetboek van
Koophandel geregelde rechtsfi
guur die reeds vanaf het begin
van de 19e eeuw in ons land zijn
beroep uitoefent. De commissio
nair heeft in het Wetboek van
Koophandel een plaatsje gekre
gen tussen de makelaar, de han
delsagent, de handelsreiziger en
de expediteur.
De wettelijke omschrijving luidt
als volgt: "Commissionair is hij,
die zijn bedrijf maakt van het
sluiten van overeenkomsten op
zijn eigen naam of firma, en te
gen genot van zeker loon of pro
visie, op orde en voor rekening
van een ander".
Hoewel alle hiervoor genoemde
figuren als tussenpersonen wor
den aangemerkt, geldt de com
missionair als een buitenbeentje
in dit toch al zeer gevarieerde ge
zelschap. De commissionair sluit
namelijk als enige tussenpersoon
transakties op eigen naam af. Dit
heeft tot gevolg dat de commissi
onair zelf kontraktspartij is en
niet zijn achterman, de zoge
naamde committent. In zoverre
is hij dus geen tussenpersoon.
Een commissionair is wel tussen
persoon in die zin dat hij trans
akties afsluit voor rekening van
de committent. Dat wil zeggen
dat deze laatste het commerciële
risiko van de transaktie draagt:
hetgeen tot uitdrukking zal ko
men in de afrekening tussen com
missionair en zijn opdrachtgever.
Deze "gespleten persoonlijk
heid" roept een aantal juridische
vragen op waarvan het antwoord
voor de praktijk van belang is.
"Kribbebijter"
Eén historisch voorbeeld hiervan
ter illustratie. Een Nederlandse
commissionair koopt op eigen
naam maar voor rekening van
een Duitse paardenhandelaar van
een Nederlandse fokker een ruin
met de garantie dat het paard
goed, eerlijk en braaf is en vrij
van enig kwaad. Later bleek dat
het beest reeds ten tijde van de
transaktie ongeneeslijk ziek was
en een zogenaamde "kribbebij
ter" was met opgereden lende
nen. De Duitse opdrachtgever
had schade geleden maar kon de
ze niet claimen omdat hij geen
kontrakt met de verkoper had.
De commissionair daarentegen
had wel een kontraktuele relatie
met de verkoper maar had zelf
geen schade.!
De verkoper (te kwader trouw?)
als lachende derde? Nee, de Ho
ge Raad greep in en besliste dat
de commissionair in dit geval de
schade in eigen naam ten behoe
ve van zijn gedupeerde opdracht
gever kon claimen bij de
verkoper.
Dit is slechts één van de bijzon
derheden die rondom het optre
den van de commissionair kun
nen ontstaan.
Daarnaast verdienen kwesties als
eigendomsovergang van door
tussenkomst van een commissio
nair verhandelde goederen, de
onlosmakelijk daarmee verbon
den gevolgen bij faillissement en
last but not least de wettelijke be
scherming van de commissionair
ten opzichte van zijn committent
zeker eens uw aandacht.
Al met al de moeite waard om
eens even bij dit commerciële
buitenbeentje stil te staan!
Mr. J.K. van Arenthals
Minister Braks is niet van plan om
de investeringsregelingen voor de
akkerbouw nu al aan te vullen en uit
te breiden. De afspraken die hier
over begin maart met het Land
bouwschap zijn gemaakt zijn vol
gens hem achterhaald door het rap
port van de Kommissie van Goede
Diensten en het standpunt dat de re
gering daarover heeft ingenomen.
Aanpassing van de investeringsrege
lingen is pas aan de orde als de plan
nen van de regionale herstrukture-
ringskommissies op tafel liggen.
Met dit standpunt reageerde minis
ter Braks afgelopen maandag op een
pleidooi van het landbouwschap om
- vooruitlopend op de herstrukture-
ring van de akkerbouw - de nationa
le complementaire regeling en de
struktuurverbeteringsregeling zo
snel mogelijk aan te passen. Zo kan
namelijk worden vermeden dat een
deel van het voor de akkerbouw be
schikbare geld 90 miljoen per
jaar) niet kan worden besteed omdat
de regelingen nog niet operationeel
zijn. Minister Braks toonde zich
voor dat argument niet gevoelig. Het
geld voor de akkerbouw is volgens
hem uitsluitend beschikbaar gesteld
om de herstrukturering per regio
goed te laten verlopen. Hij wil op
geen enkele manier vooruitlopen op
de plannen waarmee de regionale
herstruktureringskommissies straks
zullen komen.
Voorzitter Jef Mares van het Land
bouwschap noemde het standpunt
van de minister onaanvaardbaar.
Het dagelijks bestuur van het Land
bouwschap heeft zich woensdag be
raden over mogelijkheden om het
werk van de Regionale herstrukture
ringskommissies zoveel mogelijk te
versnellen. In verschillende provin
cies zijn deze herstruktureringskom
missies inmiddels ingesteld. Minister
Braks heeft het Landbouwschap
desgevraagd toegezegd dat de Voe
dingsbonden nadrukkelijk bij de re
gionale herstrukturering zullen wor
den betrokken.
Op vrijdag 18 mei jl. werd de bege
leidingskommissie DLV voor het
Team Pluimveehouderij Zuid-
Nederland te Boxtel geïnstalleerd
door ir. H. v.d. Locht, sektorhoofd
varkens- en pluimveehouderij van de
DLV. In zijn installatierede ging hij
in op de taken van deze kommissie.
De belangrijkste taken zijn het zorg
dragen voor de praktijkinbreng bij
het opstellen en evalueren van het
voorlichtingsprogramma; afstem
ming van de voorlichting op de om
geving in relatie tot en met de SEV,
AOC, Onderzoek en andere voor
lichtingsinstanties; en fungeren als
klankbord, teneinde tijdige bijstu
ring mogelijk te maken.
Bedrijfsstrategie
De DL V-teams hebben als doel het
verbeteren van zowel de kwaliteit
van het ondernemerschap, de ar
beidsplaats en het produktieproces
als van het technisch-ekonomisch
rendement van alle agrarische be
drijven. De taak van het team
Pluimveehouderij is om in beginsel
aan alle pluimvee-, pelsdieren- en
konijnenbedrijven voorlichting te
bieden. De medewerkers overzien in
teamverband binnen de sektor het
gehele bedrijf. Zij verstrekken hier
toe objektieve voorlichting, uiter
aard binnen de daartoe gestelde
randvoorwaarden
Het team Pluimveehouderij werkt
vanuit het teamkantoor te Boxtel,
Past. Erasstraat 14 over de 3 zuide
lijke provincies: Limburg, N.
Brabant en Zeeland. Het kantoor is
dagelijks bereikbaar tussen 8.15 uur
en 17.15 uur (tel. 04116-84848). Eén
of meer technische bedrijfsdeskun-
digen zijn daar altijd aanwezig.
De begeleidingskommissie bestaat
uit de volgende personen: A. Bres-
sers - Netersel (voorzitter); J. Evers
- Ospel; C. v. Gorp - Riel; W. Ja
cobs - Helden; mevr. T. v.d. Kerk
hof - Rijkevoort; S. Lamers - Ha
pert; J. Louwerse - Lewedorp; C.
Manders - Venhorst; A. v. Rens -
Horst; J. Siebers - Cuyk: H. Smits -
De Mortel; J. Wijnen - Odiliapeel en
mevr. A. Wisse - Colijnsplaat. Se-
kretaris en teamleider is ing. M.
Mares.
Vrijdag 1 juni 1990