Daling graanprijs voor dit jaar gestopt KNLC: EG-prijsbesluiten komen niet overeen met de wensen bedrijfsleven Braks niet ontevreden met prijsakkoord Niet alle waterschapslasten doorberekenen aan pachter Prijseffect graanstabilisator ruimschoots gecompenseerd S.E.R.-advies gaat veel te ver Waardering voor akties in hoofdbestuur Vrijdagmorgen, even na zes uur, was het zover. Nog voor het neerda len van de lintjesregen kon Braks de boeren in het bange vaderland vertellen dat er in Brussel een akkoord was gesloten. Geen prijsdaling voor granen, misschien zelfs een tikkeltje meer dan dit jaar. Voor zuivel en rundvlees een onverwachte meevaller in de vorm van een aanzienlijk kortere betalingstermijn. De minister had dus alle reden om tevreden te zijn. Zelf hield hij het zuinig op "niet ontevreden". Nee, hij had dit keer geen enkele reden om een akkoord tegen te hou den. "Er is onmiskenbaar met onze belangen rekening gehouden", aldus Braks. Natuurlijk is de bonus voor de melk veehouders teveel van het goede, maar de vroeger zo voorzichtig met EG-geld omspringende Braks zag toch geen reden zich aan te sluiten bij de Franse minister Naliet. Die be toogde dat de kortere betalingster mijn eindelijk de weg vrijmaakt voor een afschaffing van de medeve- rant woordelij kheidshef finginklu- sief prijsdaling. Nog geen maand ge leden had ook Braks daar vurig voor gepleit. Maar dit keer hield hij de ogen strak gericht op zijn Westduit- se kollega Kiechle. Zolang de Duit sers meedoen is het akkoord ook in Den Haag te verkopen, moet hij hebben gedacht. De pruilende Naliet bleef helemaal alleen staan en ont hield zich tenslotte als enige minister van stemming. Op welke punten heeft Braks dan zijn zin gekregen? In de eerste plaats zijn de voorstellen van EG- kommissaris Ray MacSharry voor het zogenaamde plattelandsbeleid stevig onderuit gehaald. De nieuwe steunregeling voor kleine akkerbou wers (die Nederland niets oplevert) wordt fakultatief, terwijl de huidige steun voor kleine graantelers nog minstens twee jaar in stand kan blij ven. Ook de opkoop van melkquota voor kleine producenten wordt aar dig opgerekt. De lidstaten mogen min of meer zelf gaan bepalen bij welke bedrijfsomvang nog van klei ne producenten sprake is. In de pas Belangrijk is natuurlijk ook dat het monetaire verschil voor granen (0,9 procent) niet wordt afgebroken. Ne derland blijft volledig in de pas lo pen met West-Duitsland. Tenslotte is er natuurlijk het advies van de (Nederlandse) Commissie van Goe de Diensten. Opschorting van de medeverantwoordelijkheidsheffing en een reële prijsverhoging zaten er niet in, maar de Landbouwraad heeft het effekt van de stabilisator dit jaar toch volledig gecompen seerd. "Aan de eerste eis van de Commissie is daarmee voldaan", zo stelde Braks opgelucht vast. Ook op de vraag of de destijds door Neder land zo gewenste stabilisator niet on deruit wordt gehaald, had de minis ter vrijdag een antwoord klaar. "De Europese Commissie, die moet on derhandelen in de GATT, zegt dat de stabilisator niet is aangetast. Ik laat dat oordeel graag over aan de Commissie". Eenmalig Feit blijft natuurlijk dat de dit jaar uitgevoerde operatie niet voor her haling vatbaar is, terwijl alles erop wijst dat de graanproduktie dit jaar opnieuw boven de 160 miljoen ton zal uitkomen. Braks hield zich vrij dag vast aan de toezegging van de Commissie "om zich te bezinnen" op verbeteringen in de set aside rege ling. Op aandringen van Braks, die daarbij steun kreeg van Kiechle, zal de Commissie in het bijzonder na gaan of het wenselijk is een nauwer verband te leggen tussen braakleg ging en de medeverantwoordelijk heidsheffing. Over een regeling voor de produktie voor de niet- voedingssektor zal de Raad vóór 1 juli van dit jaar een besluit nemen. Rik Winkel Het op 27 april j.l. in Brussel bereik te akkoord over de landbouwprijzen heeft een resultaat opgeleverd, dat het prijseffect van de graanstabilisa tor ruimschoots compenseert, aldus het ministerie van landbouw. Het totale positieve prijseffekt van 4% komt door: - het niet doorgaan van de afbraak van het agri-monetaire verschil van 0,9&; de verkorting van de beta lingstermijn bij interventie tot 30 da gen, wat een positief prijseffekt heeft van 2,25%; - de verhoging van de maandelijkse staffel van 1.31 ECU/ton tot 1.50 ECU/ton, hetgeen bij de huidige De voorzitter van de akkerbouw- kommissie, de heer J.G Geluk, stelde het hoofdbestuur op 27 april jl. in zijn maandelijkse vergadering in het Landbouwhuis te Goes, op de hoog te van de resultaten van de akkerbou- wakties. "Positief is, dat de graanprijsdaling voor dit jaar is gestopt; negatief is dat onze gerecht vaardigde wensen niet zijn ingewil ligd," aldus de heer Geluk. Het regionaal aktiekomité heeft in overleg met de ZLM besloten de ak ties op te schorten. Het parlement heeft de akkerbouwproblematiek besproken en een standpunt ingeno men; daarom is het niet zinvol op dit moment nog akties te organiseren. Het hoofdbestuur accordeert één en ander en spreekt nog eens zijn waar dering uit over het verloop van de akties en de inzet van het regionaal aktiekomité. De landbouworganisa ties dienen nu met het oog op de ko mende landbouwbegroting in september de komende tijd de vinger aan de pols te houden. Dan kan an dermaal worden bepaald in hoeverre het eisenpakket voor de akkerbouw nog verder is ingevuld. Overigens is het bepaald niet uitgesloten, dat er dan weer, al of niet spontaan, akties zullen ontstaan. Het hoofdbestuur spreekt zijn te leurstelling uit over het feit, dat er zo weinig aandacht aan agrifikatie wordt besteed. De vraag rijst of de overheid de mogelijkheden van agri fikatie voldoende serieus neemt. Ook van het rapport van de Nationa le Raad voor het Landbouwkundig Onderzoek gaat een te weinig stimu lerende werking uit, aldus het hoofd bestuur. Inkomen De heer Geluk wees het hoofd bestuur erop, dat er de komende tijd Vrijdag 4 mei 1990 op een juiste wijze moet worden om gegaan met de inkomenscijfers in de akkerbouw. De LEI-cijfers zullen namelijk een vrij positief beeld schetsen van de akkerbouwinko- mens. Voorkomen moet worden, dat het beeld ontstaat, dat de akker bouwproblematiek is opgelost, om dat de prijzen van de vrije produkten dit jaar goed zijn. "Struktureel is er niets veranderd," aldus de heer Geluk. De heer Geluk deelde verder mee, dat er spontane initiatieven zijn om burgerlijk ongehoorzaam te zijn en daarmee een blijk van protest te ge ven over het beleid inzake de akker bouw. Er is o.a. een rekening geopend voor diegenen, die weigeren om de Landbouwschapsheffing te betalen; ook gaan er stemmen op om de meitellinggegevens niet of later op te geven. Het hoofdbestuur is uit drukkelijk van mening, dat de ZLM als landbouworganisatie niet kan en mag oproepen tot dergelijke aktivi- teiten. De ZLM distantieert zich dan ook officieel van dergelijke akties. Wel zal de ZLM zich onverkort blij ven inzetten om een officiële en in tensieve doorlichting van het Landbouwschap en de totale land bouworganisatiestructuur te be werkstelligen. Op basis van dat onderzoek zal fundamentele besluit vorming over vorm en bestaansrecht van het Schap (en mogelijke alterna tieven daarvoor) tot uitvoering moe ten worden gebracht. Verder is het hoofdbestuur van me ning, dat de gegevens van het AM- onderzoek in het Zuidwesten be schikbaar moeten worden gesteld aan de betreffende individuele ak kerbouwer. Voorts vindt het hoofd bestuur, dat de pootgoednoteringen opgenomen dienen te worden op te letekst. In de praktijk is hieraan dui delijk behoefte. Mais, zachte broodtarwe Voertarwe, rogge, gerst, sorghum ECU/ 100 kg. 16,85 16.01 Nederlandse praktijk met interventie aan het einde van het seizoen leidt tot een positief prijseffekt van 0,85%. Over de noodzaak tot verdere pro- duktiebeheersing is door de Com missie toegezegd, dat reeds in het komende verkoopseizoen (1990/1991) gestreefd wordt naar een meer effectieve toepassing van de bestaande set-aside regeling. Voorts is afgesproken dat de Com missie nog voor het seizoen 1991/1992 verslag zal uitbrengen over mogelijkheden tot verbeterde vormen van produktiebeheersing, waarbij ondermeer aan de orde komt een totale vrijstelling van de medeverantwoordelijkheidsheffing bij deelname aan de set- asideregeling. Omdat de graanproduktie in 1989/1990 de produktiegrens van 160 miljoen ton heeft overschreden, zullen in het verkoopseizoen 1990/1991 de interventieprijzen voor granen met 3% dalen. Dit is het gevolg van de werking van de stabili sator. Los van deze effecten van de stabilisatoren heeft de Raad de vol gende besluiten genomen: - De basismedeverant woordelijk heidsheffing wordt, conform het voorstel van de Europese Commis sie, opnieuw vastgesteld op 3% van de interventieprijs van baktarwe; - De speciale vergoeding voor zachte broodtarwe blijft gehandhaafd; - Voor kanariezaad, gierst en boe kweit blijft de berekening van de in voerheffing ongewijzigd. Wel komt er een regeling om de teelt van deze produkten te stimuleren. De interventieprijzen zijn per 1 juli 1990: Het hoofdbestuur vindt het te ver gaan dat de verpachter alle waterschap- lasten kan doorberekenen aan de pachter. genaar/verpachter zijn waterschaps omslag op grond van een wijziging van de Pachtwet in rekening kan brengen bij de pachter. Aan de Pachtwet zal een artikel van die strekking moeten worden toe gevoegd. Het hoofdbestuur vindt het te ver gaan, dat de verpachter alle water schapslasten kan doorberekenen aan de pachter. In de waterschapslasten zit ook een component, die aan de verpachter valt toe te rekenen. Het hoofdbestuur pleit in dit verband voor een gedeeltelijke forfaitaire toe rekening van de waterschapslasten aan de verpachter. Gld./ 100 kg. 44,85 42,61 In het wetsvoorstel van de nieuwe Waterschapswet zijn twee funda mentele wijzigingen aangebracht. De eerste is dat de eigenaar zijn water schapslasten kan doorberekenen aan de pachter en de tweede is dat het mogelijk wordt gemaakt dat de ver tegenwoordigers van de categorie in gezetenen door de ingezetenen zelf worden gekozen. Dit heeft de voor zitter van de commissie grondge bruik van de ZLM, de heer A.H. Munters, afgelopen vrijdag in de hoofdbestuursvergadering van de ZLM meegedeeld. De minister van verkeer en wa terstaat heeft het eindverslag van de behandeling van het wetsontwerp aangeboden aan de Tweede Kamer. Daaruit blijkt dat na opschoning van het Pachtnormenbesluit met betrek king tot de waterschapslasten de ei- Het hoofdbestuur van de ZLM heeft indringend, gediskussiëerd over het verloop van de GATT- onderhande lingen. Er is een advies gepubliceerd van de Commissie Internationale Sociaal-Ekonomische Aangelegen heden van de SER, waarin ook de landbouworganisaties zijn vertegen woordigd. Het advies spreekt zich uit voor een verdere terugdringing van de marktbescherming en een voortzetting van de liberalisering van de Amerikaanse en EG-markt. De ZLM vindt, dat dit advies veel te ver gaat. De marktondersteuning in de EG wordt praktisch geheel losge laten. Dit betekent, dat de landbouw in de EG zeer zwaar zal moeten inle veren ten voordele van andere sekto ren in de EG. De landbouworganisa ties kunnen en mogen dit niet accep teren en onderschrijven, zo vindt het hoofdbestuur. Ingezetenen Met betrekking tot de vertegenwoor diging van de ingezetenen in de wa terschappen stelt de minister nu voor deze niet door de gemeenteraden maar door de ingezetenen zelf te la ten kiezen. Wanneer de minister wil afwijken van de aanbevelingslijst voor het voorzitterschap moet hij het algemeen bestuur van het water schap en gedeputeerde staten horen. Een andere wijziging in het wets voorstel heeft betrekking op de on- roerendgoedbelastingen. Waterschappen die in hun gebied één of meer gemeenten hebben die voor de o.g.b. nog niet zijn overgeschakeld van de oppervlakte-grondslag op de waarde in het economisch verkeer, mogen zelf bepalen of zij de omslag gebouwd heffen op grond an de o.g.b.-waarde of op grond van de waarde in het economisch verkeer. Gemeenten worden verplicht om ten behoeve van de omslag gebouwd te gen een redelijke vergoeding gege vens te verstrekken over de waarde in het economische verkeer van onroe rende goederen. Het ligt in de bedoeling dat de Twee de kamer de wet nog voor het zomer reces afhandelt en dat de nieuwe wet voor 1 januari in het Staatsblad staat. De EG-prijsbesluiten zoals de EG- Landbouwministerraad die afgelo pen vrijdag heeft genomen stemmen niet overeen met de wensen vanuit het bedrijfsleven. Dit konkludeert het KNLC-bestuur in de vergadering van 1 mei. Het KNLC-bestuur vindt het posi tief dat er voor dit jaar geen verdere daling van de graanprijzen plaats vindt. Maar het uitgangspunt terug keer van de prijzen op het niveau 88/89 is niet bereikt. De prijzen blij ven daar nog ongeveer 5% onder. Het KNLC-bestuur is daarbij zeer teleurgesteld dat de ministers geen. besluiten hebben genomen hoe ver dere graanprijsdalingen in de toe komst vermeden kunnen worden. De graanprijzen stijgen alleen door "technische aanpassingen". Het KNLC wil dat het stabilisato- renbesluit zo spoedig mogelijk op een Europese top ter diskussie komt. Nederland moet in deze diskussie voorstellen voor een effektieve pro duktiebeheersing van granen in brengen. Het bestuur vindt het onaanvaard baar dat bij de prijsbesluiten geen rekening is gehouden met de door gaande prijsdaling van fabrieksaard appelen. Zeer ontevreden is het KNLC- bestuur over het handhaven van de superheffing op 115%. Bij de dis kussie over de toekomst van de su perheffing moet dit negatieve punt als eerste van de baan. Het KNLC mist verder in de voor stellen van de Europese landbouw- ministerraad een krachtige stimulans voor de agrifikatie. Dit is een van de middelen om van de akkerbouw weer een gezonde sektor te maken. Ondanks de kritiek die er vaak is op het Europese landbouwbeleid staat het KNLC er op dat het basisprinci pe van het Europese landbouwbeleid in stand blijft. De GATT- onderhandelingen mogen niet tot de afbraak van dit beleid leiden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 5