voor veehouders? Melkvet geen vetpot meer Melkvervoer per schip voor DMV-Campina stuk goedkoper EEN KAASSCHAAF Aller aandacht richt zich de laatste tijd op onze akkerbouwers. De melkveehouders schijnen zich te koesteren in het zonnetje van renta biliteit. Toch zijn er ontwikkelingen, die de melkveehouders grote zor gen moeten baren. De afzet van melkvet - een belangrijk prijsbestand van de melk - komt onder grote druk te staan. De Nederlanders drin ken 600 miljoen liter halfvolle melk per jaar. Was dit volle melk dan betekende dat 12 miljoen kg melkvetafzet meer. De boterconsumptie in enkele belangrijke EjG. landen daalt, zelfs zo ernstig, dat de Euro pese Commissie een onderzoek laat instellen in hoeverre deze terug gang kan worden gestopt. BIJ AANKOOP VAN I POND TRKNTAKAAS GKA'^j^^l Zo o.m. wordt Trenta aangeprezen. Kaas bereid uit halfvolle melk, kaas met 20% dierlijk en 80% plantaar dig vet en zelfs "nepkaas" met 0% melkvet zijn kort geleden geïntrodu ceerd. Het is nog moeilijk vast te stellen welke aanslag dit betekent op de afzet van melkvet via kaas, maar wel kan worden vastgesteld dat als 5% van de produktie van volvette fa- briekskaas vervangen wordt door halfvolle kaas, dit een vermindering van 3 miljoen kg melkvet betekent. Uit de nationale Harttest blijkt dat bijna 4 miljoen Nederlanders regel matig dierlijke vetten gebruiken. Me de daarom begon het Voorlichtingsbureau voor de Voe ding op 28 maart jl. een landelijke aktie om de hoeveelheid vet in de voeding te verminderen onder het motto: "Lekker eten, maar zonder al te veel vet". In de brochure van dit bureau staat o.a. "Geef de voorkeur aan plantaardige produkten, kies halfvolle en magere produkten, besmeer boterhammen met halvari- ne en gebruik voor bakken en braden margarine of olie met tenminste 40% meervoudig onverzadigd vet". Een 'let op vet' advies dus. Op de 45ste Huishoudbeurs in Am sterdam - die dit jaar door meer dan 300.000 huisvrouwen en huismannen werd bezocht - was in het 'kookthea- ter' van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen, het Bedrijfs- schap Slagersbedrijf, het Bedrijfs- schap voor Alcoholhoudende Dranken en het Produktschap- voor Pluimvee en Eieren "zo weinig mo gelijk dierlijk vet" de meest indrin gende boodschap. De producenten van margarine wak keren het vuurtje van 'dierlijk vet is gevaarlijk' wel aan. De fabrikant van Becel schrijft in haar voedingswijzer o.a. "We eten te veel vet en vooral te veel verzadigde vetten. Deze verho gen het cholesterolgehalte in het bloed, één van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Beperk daarom zoveel mogelijk het gebruik van ver zadigde vetten. Veel verzadigd vet zit bijvoorbeeld in volvette zuivelpro- dukten". Plantakaas Kaas maken met minder, of in het geheel geen melkvet is in Zuivelland een ontwikkeling, die veel aandacht van in- en outsiders getrokken heeft. Ineens lijkt ook bij een aantal kaasproducenten melkvet taboe. Wat is de story? De eerste in de rij kazen, waarin melkvet taboe is, is "Milner". Pro ducent is DMV Campina-Melkunie, een coöperatie van 14.000 leden/vee houders met een melkaanvoer van bijna 3,5 miljard kg per jaar. Campina-Melkunie schijnt er trots op te zijn dat zij de eerste is, bij wie het gelukt is om uit halfvolle melk kaas te bereiden. Volgens kranteberichten hoopt deze coöperatie te voldoen aan de groeiende vraag naar kwali tatief hoogstaande en gezonde voe dingsmiddelen. Voedingswaren uit de light-sector, worden nogal eens gekenschetst als niet lekker maar wel duurder, terwijl de afzet minder groot werd dan verwacht. Van consu mentenzijde worden over een aantal light-produkten kritische geluiden gehoord. De consument zou evenwel bereid zijn om voor Milner-kaas 20% meer te betalen dan voor kaas bereid uit volle melk. De Frico in Leeuwarden heeft met zijn nieuwe kaassoort "Vitesse" het melkvet voor 80% uitgebannen en vervangen door plantaardig vet. De ze kaas is rijk aan linolzuur, cho lesterolverlagend - en dus beter voor hart- en bloedvaten - en heerlijk mild van smaak, aldus de producent van deze kaas. De Frico stelt vast dat plantaardig vet gezonder en lichter verteerbaar is, dan dierlijk vet. De Frico schrijft in een van haar recla mefolders: "Het plantaardige marktsegment is 'booming' en het eind is nog lang niet in zicht". De Goede Verwachting, een coöpera tieve zuivelonderneming in Workum, met een jaaraanvoer van een 300 mil joen liter melk, heeft met zijn nieuwe produkt Trenta aan alle dierlijke melkvet de oorlog verklaard. West- land kaasspecialiteiten uit Huizen brengt deze melkvetloze "kaas" op de markt. De firma schrijft in haar reclamefolders o.a.: "Trenta bevat 4% meervoudig onverzadigde vetzu ren in procenten van het totale vetge halte. Bij gewone kazen is dat 20%. In 100 gram Trenta komt 0,0001 gram cholesterol voor, in 100 gram normale kaasplakken 0,1 gram. Tren ta past uitstekend in de internationa le aanwezige trend van gezond en bewust leven en eten. Commentaren De medische wetenschap juicht de komst van kaas met meer of minder plantaardig - in plaats van dierlijk - vet toe. Dr. J.D. Barth, Cardioloog verbonden aan het Radboudzieken- huis in Nijmegen zei bij de introduk- tie van Trenta op de eerder genoemde Huishoudbeurs daarover het volgen de: "Ruim 50% van de Nederlandse bevolking overlijdt op het ogenblik ten gevolge van arteriosclerose (ader- verklaking). De voornaamste bepa lende factor die de mate van dit sluipende proces bepaald is choleste rol. Hoe minder verzadigd vet wij eten, hoe minder cholesterol er in ons bloed zit, des te minder snel dit proces verloopt. Indien het mogelijk zou zijn een produkt te ontwikkelen dat de goede eigenschappen van kaas (kalk) zou kunnen combineren met de goede eigenschappen ter voorko ming van hart- en vaatziekten (on verzadigd vet) lijkt een doorbraak in de voedingstechniek te worden. Met de komst van Trenta lijkt een nieuwe trend ingezet te kunnen gaan worden die aanleiding geeft tot de verdere ontwikkeling van genotsmiddelen, die een gunstig effect hebben ter voorkoming van hart- en vaatziek ten." De producenten en handelaren van en in kaas sommen alle pluspun ten op, die "kaas" met plantaardig- vet heeft boven echte kaas. De boeren denken verschillend over de introduktie van plantakaas. De boerenbestuurders van die coöpe raties die plantaardige kaas zijn gaan produceren, vinden dat de veehoude rij nu niet weer de boot moet missen, net als toen er kunstboter - margari ne - kwam. Particulieren namen toen het initiatief en omdat de margarine- story een succes werd, streken zij de winst op, die in de miljoenen guldens liep. "Een ezel stoot zich in 't ge meen niet tweemaal aan dezelfde steen," denken zij. Er is ook een groep boeren die zeg gen dat je het natuurprodukt kaas zuiver moet houden, net als echte boter. Geen mengsel van dierlijk en plantaardig vet in de kaas. Geen me lange dus. Een kaasachtig produkt met alleen plantaardig vet is dan nog beter, vinden zij, maar ze voegen er onmiddellijk aan toe dat zo'n pro dukt geen kaas is en ook geen kaas genoemd moet worden. Wat dit laatste betreft krijgt deze groep boeren gelijk. De wet staat niet toe 'nepkaas' de naam 'kaas' te geven. Dat is een mooi verhaal, zegt mijn kaaswinkelier, maar als ik ad verteer met "Trenta" dan weten de mensen toch niet welk produkt dat is? Daarom introduceerde hij deze plantakaas onder de naam Trenta- kaas en wie er een pond van kocht kreeg een kaasschaaf gratis. De grootste kleingrutter in ons land lost het op door te adverteren met o.a. de volgende tekst: "Jong van hart met Trenta, nieuw, heerlijk, zuiver plan- Het Zuidnederlandse zuivelconcern DMV-Campina heeft vorig jaar de rekord-hoeveelheid van 300.000 ton ondermelk (een restprodukt van bo ter) waaruit hoogwaardige ingre diënten voor de voedings- en farma ceutische industrie in de hele wereld worden gemaakt per schip vervoerd tussen Den Bosch en Veghel. Dat is aanzienlijk meer dan het jaar er voor, toen het bedrijf nog de be schikking had over twee schepen. Nu pendelen drie schepen dagelijks met 380 ton per reis heen en weer tussen beide plaatsen aan de Zuid- Willemsvaart. Het vervoer van de melk ^>er schip levert Campina een besparing op van minstens 40 pro cent in vergelijking met het vervoer over de weg. Enkele jaren geleden begon het concern uit Veghel met het inzetten van melktankers tussen de boterfabriek in Den Bosch en het eigen verwerkingsbedrijf in Veghel. Na het inzetten van de derde melk- tanker heeft het wegvervoer voor DMV op dit trajekt helemaal afge- taardig en (bijna) geen cholesterol. Dat is Trenta, het nieuwe produkt voor kaasliefhebbers. Het Nederlandse Zuivelbureau - nog kort geleden zeer geprezen door het blad Adformatie voor haar promi nente kaas-campagnes in het verle den - vindt dat een duidelijker onderscheid gewenst is, tussen echte zuivelprodukten en imitatieproduk- ten, met name wat kaas betreft. In de huidige situatie kan de consument in verwarring raken, hetgeen op den duur nadelig kan zijn voor het echte produkt. Over smaak valt niet te twisten, maar bij plantakaas gebeurt dat wel. Pro ducenten en handelaren daarvan zeg gen dat deze kaas lekker is, maar het Nederlands Zuivelbureau liet een smaaktest uitvoeren. Het resultaat daarvan was dat jong belegen Goud se kaas voor smaak een 7 kreeg en het imitatieprodukt een ruime 4, in rapportcijfers uitgedrukt. Het Nederlands Zuivelbureau heeft niets tegen het nieuwe imitatiepro dukt, maar 'houdt het zuiver' zegt woordvoerder Ad Vernooy. Er zullen regels gesteld moeten worden t.a.v. presentatie, aanduidingen en promo tie van dit produkt. De Nederlandse natuurkaas producenten en handela ren daarentegen zullen van hun kant meer duidelijkheid kunnen geven door het Holland-logo (dat vorig jaar werd geïntroduceerd) op hun produkten aan te brengen. Vrees en hoop Waar plantaardig vet zit, kan geen daan en kan in één jaar ongeveer 315.000 ton ondermelk over het wa ter worden vervoerd. Woordvoerder J. Thijssen van het Veghelse zuivelconcern is enthousi ast over het inzetten van de schepen. "Om dezelfde hoeveelheid melk over de weg van Veghel naar Den Bosch te vervoeren, zijn er jaarlijks 9000 retourtjes Veghel-Den Bosch met 35 tons tankwagens nodig. Dat betekent toch 18.000 ritten over een relatief slechte en drukke weg. Er zit dus zeker een milieuvoordeel aan het vervoer over water. Bovendien zijn de melktanks op de schepen, die uit drie grote compartimenten bestaan, makkelijker schoon te maken dan de veel kleinere tanks van de vrachtwa gens. De hygiëne doet niet onder voor het rollende materieel", aldus Thijssen. Uiteraard speelt de gunstige ligging van de twee fabrieken van DMV- Campina een rol; zowel de boterfa briek in Veghel als de verwerkende fabriek in Den Bosch liggen aan het dierlijk vet zitten. Daarmee is de toe komstige afzet van dierlijk vet - in dit geval melkvet - in de concurrentie ge komen. Een Amsterdamse huis vrouw zag het wel heel eenvoudig en zei: "Moeten de boeren het grasland maar scheuren en zonnebloemen gaan verbouwen". De vrees is niet ongegrond dat de afzet van melkvet, via kaas en boter, in de toekomst steeds moeilijker wordt. Zal dit lei den tot een herwaardering van het melkvet, zowel bij het prijsbeleid als in de fokkerij? Vrees is goed, mits het alert maakt. Analyseren en prognotiseren is beter. Hopen geeft moed. Gelukkig maar. Vet is lekker en daarom een smaak maker van de beste soort. Bij de kaas- afzet is onze echte Goudse kaas altijd nog de grote voortrekker. Er is binnenkort een goed smeerbare boter, onder de naam 'boter bereid met zacht melkvet'. Dat zit in een kuipje. Wie weet wordt het een suc ces en gaat de boterconsumptie er door stijgen. Plantaardige 'kaas' is duurder dan 'gewone' kaas, Trenta kostte bij de introduktie 1,95 per ons. Voor mijn Edammertje betaalde ik omgerekend per ons - de helft. De margarine consumptie kon zo sterk stijgen, omdat deze veel goedkoper was dan de echte boter. Nu is het om gekeerde het geval. De meeste echte kaas is goedkoper dan het imitatie produkt. Het leven tussen hoop en vrees is boeren niet vreemd, maar op melk- vreemd vet mogen ze niet hopen. Al leen maar vrezen, vrees ik. Piet Westra water. Bij andere bedrijven van het zuivelconcern doet zich die gunstige omstandigheid niet voor en is men wel degelijk op het wegvervoer aan gewezen". 380 ton per Kempenaar Voor het transport heeft DMV- Campina drie partikuliere schepen met bemanning gehuurd. Zoals te verwachten op de Zd.-Willemsvaart zijn het kempenaars, die in verband met de geringe diepte van de sluis bij Schijndel telkens maar 360 tot 380 ton meenemen. Per week wordt er bijna 7000 ton - zo'n 20 scheepsla dingen - vervoerd. Er zijn dagelijks een of twee schepen onderweg. DMV-Campina heeft de gehele op bouw van de kempenaars betaald (tanks, leidingen en pompen) en is daar ook eigenaar van. De drie schepen maken al varend re- klame voor hun broodheer. Op de tanks zijn koeien geschilderd, alsme de in 'koeie-letters' het opschrift DMV-Campina Melktransport. Vrijdag 4 mei 1990 15

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 15