Vertrouwensrelatie is niet hersteld Grensoverschrijdend... vanuit de Z.L.M. gezien Landbouwschap: behandeling Milieucriterianota uitstellen Brussel land- en tuinbouwblad VRIJDAG 27 APRIL 1990 78e JAARGANG NO. 4019 .\oo Deprotestakties van de akkerbouwers zijn afgelopen woensdag tot een voorlopige afsluiting gekomen. Aan diverse grensovergangen kwamen de boeren in het geweerdit keer met name om de EG-ministers te laten blijken hoe onrechtvaardig het beleid voor de akkerbouwers uitpakt. In Zeeuws-Vlaanderen kwamen ongeveer 80 trekkers naar de grensovergang (zie fo to) en bij de grensovergang onder Nispen verzamelde zich een aantal Zeeuwse akkerbouwers om het Groninger konvooi met diepladers op weg naar Brussel een - letterlijk - warme ont vangst te bereiden. Daar werd een combine in brand gestoken. "Als het zo doorgaat, hebben we onze machines toch niet meer nodig," lichtte Klaas Dijkstra toe. Meer nieuws over de akties in de afgelopen week vindt u op pagina 5. Het Landbouwschap heeft de Tweede Kamer gevraagd om de zogenaamde Milieucriterianota pas te behandelen als het Meerjarenplan Gewasbescherming en het unifor me beoordelingssysteem voor stoffen beschikbaar zijn. In de Milieucriterianota worden aan het gebruik van che mische gewasbeschermingsmiddelen zulke zware eisen gesteld dat er landbouwkundig gezien een onaanvaard bare situatie dreigt te ontstaan. Het Landbouwschap verwijt de overheid dat er in de be leidsplannen van de verschillende ministeries op het ge bied van bestrijdingsmiddelen de meest uiteenlopende uitgangspunten worden gehanteerd. Van een samenhan gend beleid is geen sprake. Naar de mening van het schap moet het milieu- en arbeidsveiligheidsbeleid voor bestrijdingsmiddelen in samenhang met het gewasbe- schermingsbeleid worden uitgevoerd. Dat kan alleen als de Milieucriterianota tegelijk wordt behandeld met het Meerjarenplan Gewasbescherming, dat later dit jaar ver schijnt. In antwoord op kamervragen over de Milieucriterianota schrijft minister Braks dat "de gevolgen van de toepas sing van de milieucriteria voor de concurrentiepositie van de Nederland land- en tuinbouw vergaand kunnen zijn". Het Landbouwschap acht dit niet in overeenstem ming met de doelstelling van de Structuurnota Land bouw, namelijk het ontwikkelen van een duurzame, vei lige en concurrerende land- en tuinbouw. Investeringen Het Landbouwschap raamt de extra investeringen die straks met de uitvoering van het Meerjarenplan Gewas bescherming zijn gemoeid op ruim 2 miljard gulden voor de periode tot 1995. Boven de normale bedrijfsinveste ringen komt hier voor de periode tot het jaar 2000 nog eens een bedrag van 750 miljoen gulden bij. De produk- tiekosten zullen in de sector akkerbouw tot 1995 met cir ca 400 gulden per hectare extra stijgen. Voor de sectoren groenteteelt en bloementeelt onder glas worden deze jaarkosten door het Landbouwschap op 50.000 respectievelijk 80.000 gulden per hectare ge raamd. Deze kostenstijgingen zullen voor slechts een ge ring deel goedgemaakt kunnen worden door besparingen op het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Wanneer de milieucriteria en de daarmee samenhangende sanering van middelen hier nog bij komen, is het Meerjarenplan Gewasbescherming niet uitvoerbaar, aldus het Land bouwschap. Drie weken lang is er dit voorjaar door Nederlandse ak kerbouwers op een grimmige, nog nooit vertoonde wij ze, aktie gevoerd. De inzet was de reeds vorig jaar ge presenteerde wensenlijst uit de "akkerbouwsectorvi- sie" van het Landbouwschap. Niet meer dan dat! De door Lubbers en Braks ingestelde bemiddelaars (Com missie van Goede Diensten) hebben terecht die wen senlijst middels hun adviezen nagenoeg letterlijk be vestigd. Met (op z'n zachtst gezegd) zeer gemengde gevoelens heb ik vorige week in Den Haag kennis genomen van de reakties en de besluitvorming van regering en parle ment met betrekking tot die adviezen. Het is zeer teleurstellend te moeten constateren dat de Tweede Kamer ook nu nog steeds géén goede wil heeft willen tonen om een in een crisissituatie verke rende sector daadwerkelijk meer tijd en adem te gun nen voor overleving en aanpassing. Ondanks "begrip voor de ernst van de situatie" blijft akkerbouw op het parlementaire prioriteitenlijstje klaarblijkelijk onderaan staan. Wij ervaren dat als een klap in het gezicht. De overheid gedraagt zich naar ons toe wederom als een 'bandiet met een hoge hoed'. Aan de belangrijkste en allesomvattende aanbeveling van de heren De Koning, Meyer en Wiegel, "het herstel van de vertrouwensre latie tussen overheid en akkerbouwsector", is dan ook absoluut niet voldaan. Integendeel zelfs. Nationaal. Ten behoeve van (reeds bestaande en nog komende) EG-regelingen die nationaal uitgevoerd kun nen en mogen worden is voor een periode van 5 jaar in totaal 90 plus 50 miljoen gulden extra beschikbaar gesteld. Voor het merendeel is dat Brussels geld, dat middels een financiële goocheltruc boven tafel gehaald moet worden. Gemiddeld per akkerbouwer slechts ongeveer 2.000 gulden per jaar. Niet in de vorm van (de door ons zo ge wenste) directe lastenverlichting en steun voor alle be- drijfsgenoten, maar te besteden aan indirecte en flan kerende maatregelen waar slechts sommigen gebruik van kunnen maken. Maatregelen bovendien, die wei nig echt perspektief bieden. Dat is voorlopig de enige "winst". Honderdveertig miljoen gulden voor 5 jaar staat in géén verhouding tot de besomming van de akker- bouwsectorvisie, die uitkomt op ongeveer tweehon derd miljoen per jaar. Het zou echter wel een begin kunnen zijn. Een begin in die zin dat we nu die extra gelden zo snel mogelijk en zo nuttig mogelijk moeteh gaan "versleutelen", om daarna (met het oog op de nationale begroting voor 1991) het ons toekomende meerdere deel wederom en met kracht van argumen ten op te kunnen eisen. Als ik echter de schimmige besluitvorming van Braks en het parlement met betrekking tot de voorwaarden en uitvoering van de diverse regelingen goed interpre teer, dan heb ik gerede twijfels over de mogelijkheden voor een snelle en nuttige besteding. Uit een op erva ring gestoeld wantrouwen heb ik vooralsnog weinig geloof in de door de minister toegezegde "flexibele" verdeling van de financiën over de verschillende rege lingen. Ook mijn vertrouwen in een grotere en bredere deelnamemogelijkheid aan die regelingen is nog niet hersteld. (Behoudens dan wellicht voor de beëindi gingsregeling, maar "euthanasie", zoals een parle mentariër het noemde, vermag ik niet als perspectief vol voor de akkerbouw te zien!) Ik verdenk de overheid daarom ook nu weer van een zwarte Pieten-spel. Eén en ander met de bedoeling om straks te kunnen zeggen: "Nu hebben we extra geld uitgegeven, en jullie gebruiken het niet! Met. als uit gangspunt "het voordeel van de twijfel" zullen we ons vanuit de ZLM uiteraard (laat daarover geen mis verstand ontstaan) blijven inspannen, om binnen het gegeven kader van akkerbouwherstructurering, het beschikbare geld wél op een nuttige manier te kunnen besteden. Over enkele maanden zullen we weten of ons dat mogelijk gemaakt wordt. Volgende week zal ook wellicht meer bekend zijn over de definitieve prijsbesluiten in Brussel; alsmede over de (door ons parlement geëiste) "inspanning" die de heer Braks geleverd heeft om tot de gewenste positie vere resultaten te komen. We komen daar nog op te rug. Zo ook op de "inspanningsverlichting" van Lub bers en Braks om in EG-verband fundamentele wijzi ging van het huidige negatieve graanbeleid te be werkstelligen. van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 1