vooral op Kabinet legt accent bedrijfsbeëindiging Afarin Hoechst onkruidbest rijding in aardappelen, erwten en bonen Toepassingsmogelijkheden Regeringsstandpunt over de akkerbouw n.a.v. het rapport van de Commissie van Goede Diensten Graanprijsbeleid LANGE WERKINGSDUUR BREED WERKINGSSPECTRUM BODEMHERBICIDE MET CONTACTWERKING Afarin kan in de volgende teelten toepassing vinden: Pootaardappelen Stambonen Consumptie-aardappelen Tuinbonen Fabrieksaardappelen Veldbonen Erwten De Commissie van Goede Diensten is van mening dat, als de overheid en het betrokken bedrijfsleven tot een gezamenlijke inspanning ko men, er een zeer duidelijk perspectief aanwezig is voor de Nederland se akkerbouw. Voorwaarde is wel, volgens de Commissie, een ingrij pende herstructurering van deze sector. De Regering deelt deze over tuiging. In de Structuurnota Landbouw zal een pakket maatregelen worden gepresenteerd om de inspanning van de Overheid te concreti seren. In het licht van het advies van de Commissie van Goede Dien sten is het gewenst dit pakket van maatregelen te verbeteren. Hierbij speelt de regionale herstructurering een belangrijke rol. Voor de meeste lidstaten heeft produktiebeperking een minder grote priori teit. Een taakstelling per lidstaat lijkt vooralsnog in EG-verband niet bespreekbaar, zo staat in het regeringsstandpunt. In deze reactie wordt ingegaan op het EG-graanprijsbeleid en de advie zen over produktiebeheersing. Daar na zal concreter worden ingegaan op het nationale beleid. De Commissie van Goede Diensten schetst de dilemma's die zich voor doen in het granenbeleid. Enerzijds heeft de graanprijsdaling in Neder land volgens de Commissie geleid tot onaanvaardbare inkomensgevolgen. Anderzijds wordt geconstateerd dat de EG grote verschillen kent in pro- duktiestructuur en een EG- garantieprijs voor granen nooit kostendekkend kan zijn voor alle producenten binnen de EG. Een kostendekkende prijs voor alle pro ducenten zou leiden tot een sociaal niet gerechtvaardigde ondersteuning van de inkomens van grote graan producenten. Voorts constateert de Commissie van Goede Diensten dat er beperkingen zijn in verband met GATT-afspraken. In een reactie op de analyse van de Commissie inzake het stabilisatorenbesluit en voorstel len over het tot een positief prijseffect van ca. 9% komen, schrijft de re gering het volgende. Tijdens de algelopen Landbouwraad te Luxemburg hebben met name de Bondsrepubliek en Nederland zich er voor ingezet om via technische aanpassingen het effect van de stabi lisator op de effectieve prijsgarantie zoveel mogelijk te verzachten. Hier bij ging het om verkorting van de be talingstermijn bij interventie en ver hoging van de zgn. staffel. In het laatste compromisvoorstel van het voorzittersschap was hieraan tege moet gekomenvia een verkorting van de betalingstermijn van 120 tot 60 dagen en een verhoging van de staffel tot 1,5 ECU of wel 3,95 per ton per maand. Naast de 3% daling van de interven tieprijs als gevolg van het stabilisato renmechanisme zou, als gevolg van in het verleden gemaakte afspraken, nog een extra daling plaatsvinden in de Bondsrepubliek en Nederland door afbraak van het zgn. monetaire verschil. Voor Nederland zou dit een extra daling van 0,9% betekenen. In het laatste compromisvoorstel van het voorzittersschap was voorzien in een uitstel van de afbraak van het positieve monetaire verschil voor zo wel de Bondsrepubliek als Ne derland. Eén en ander zou voor Nederland de volgende effecten hebben gehad op de effectieve prijsgarantie t.o.v. het lopende verkoopseizoen 1989/90 (in procenten). Zie tabel 1 Ook al blijft de produktiviteitsstij- ging in Nederland achter bij het EG- gemiddelde, zoals de Commissie van Goede Diensten terecht constateert, zij bedraagt niettemin nog ca. 1,5% per jaar. Bij de beoordeling van de inkomenseffecten voor granen moet zowel naar de prijs als de produkti- viteitsontwikkeling worden gekeken. Dat wil zeggen dat het Voorzitters compromis in feite een positief saldo van 0,85% betekent ten opzichte van het seizoen 1989/90. Verdergaande aanpassingen van de betalingster mijn en de staffel lijken niet haal baar. Enkele lidstaten hadden reeds grote moeite met de bovengenoemde technische aanpassingen, omdat zij naar hun mening leiden tot een on gewenste indirecte aantasting van het stabilisator-mechanisme. Deze lidstaten vreesden een onevenwichti ge behandeling van de graanstabili- sator ten opzichte van de stabilisato ren voor andere produkten. Terzijde zij opgemerkt dat naast de graan- prijsproblematiek, met name de voorstellen inzake plattelandsont wikkeling een belangrijk struikel blok vormden. Tijdelijke opschorting van de basis- medeverantwoordelijkheidsheffing wordt door de Europese Commissie als een directe aantasting van het stabilisatorenbesluit gezien. Tijdens de afgelopen Landbouwraad bleek commissaris Mac Sharry dan ook slechts enige verlaging van de mede verantwoordelijkheidsheffing te wil len overwegen wanneer dit gepaard zou gaan met een extra daling van de interventieprijs. Een opschorting van de automatische prijsdaling van 3% als gevolg van de stabilisator, is uiteraard een directe aantasting van het stabilisatorenbesluit. De door de Commissie van Goede Diensten aanbevolen opschorting van zowel de basis- medeverantwoordelijkheidsheffing als de atomatische prijsdaling van 3%, vraagt derhalve besluitvorming in het kader van de Europese Raad. Eén en ander zal grote consequenties hebben. Voor de graansector zal dit voor de E.G. een budgettair effect van 800 MECU 1.842,5 mil joen) betekenen. Daarnaast zullen ook andere stabilisatoren (olieza den, eiwitgewassen, groenten en fruit, schapevlees, wijn en katoen) ter discussie komen met nog grotere budgettaire consequenties. Tenslotte zou de EG-positie in de lopende GATT-onderhandelingen aangetast worden. Nederland hecht grote waarde aan het slagen van deze on derhandelingen. Dit is, volgens de Regering, dan ook geen begaanbare weg. De conclusie kan dan ook moeilijk anders zijn dan dat het door de Commissie van Goede Diensten be oogde positieve prijseffect beperkt zal blijven tot enkele procenten t.o.v. het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie (2,35% als men de afbraak van het monetair verschil niet meerekent en 3,25% als men het wel meerekent). Verdere positieve invloed kan uit gaan van het feit dat het Franse (ne gatieve) monetaire verschil voor gra nen (2%) afgebroken wordt. Dit be tekent een verhoging met 2% van de interventieprijs in Frankrijk. Aange zien de marktprijs voor granen in VERVOLG OP PAG. 7 Afarin is een combinatie van twee werkzame stoffen die elkaar qua eigenschappen goed aanvul len. Zo is monolinuron goed werkzaam tegen grasachtige onkruiden en voldoet onder drogere omstandigheden. Linuron daarentegen is prima werkzaam tegen breedbladige onkruiden en de kans op uitspoelen bij veel neerslag is uiterst gering. De combinatie van deze twee werkzame stoffen resulteert in een uitstekende brede werkzaamheid onder droge en natte bodemomstandigheden. Afarin bezit een redelijk lange werkingsduur. Doordat het produkt gedurende het teeltseizoen wordt afgebroken zijn geen risico's voor volgcul- turen aanwezig. Afarin bezit een goede tot zeer goede werking op de volgende onkruiden: Akkerereprijs Akkermelkdistel Akkerviooltje Duist Duivekervel Hennepnetel Herderstasje Herik Kamille Kleefkruid Kleine brandnetel Kruiskruid Knopkruid Melde Melganzevoet Muur Paarse dovenetel Perzikkruid Spurrie Straatgras Varkensgras Windhalm Witte krodde Wolfsmelk Zwarte nachtschade De contactwerking van Afarin komt vooral tot zijn recht indien de onkruiden bij toepassing nog klein zijn. Opgekomen en kiemende onkruiden worden dan goed bestreden. Hoechst Holland N.V. Agro Chemie Postbus 12987 1100 AZ Amsterdam-Z.O. Tel 020-5908882 6 Vrijdag 20 april 1990

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 6