vooral op
Kabinet legt accent
bedrijfsbeëindiging
Afarin
Hoechst
onkruidbest rijding in aardappelen, erwten en bonen
Toepassingsmogelijkheden
Regeringsstandpunt over de akkerbouw n.a.v.
het rapport van de Commissie van Goede Diensten
Graanprijsbeleid
LANGE WERKINGSDUUR
BREED WERKINGSSPECTRUM
BODEMHERBICIDE MET
CONTACTWERKING
Afarin kan in de volgende teelten toepassing vinden:
Pootaardappelen
Stambonen
Consumptie-aardappelen
Tuinbonen
Fabrieksaardappelen
Veldbonen
Erwten
De Commissie van Goede Diensten is van mening dat, als de overheid
en het betrokken bedrijfsleven tot een gezamenlijke inspanning ko
men, er een zeer duidelijk perspectief aanwezig is voor de Nederland
se akkerbouw. Voorwaarde is wel, volgens de Commissie, een ingrij
pende herstructurering van deze sector. De Regering deelt deze over
tuiging. In de Structuurnota Landbouw zal een pakket maatregelen
worden gepresenteerd om de inspanning van de Overheid te concreti
seren. In het licht van het advies van de Commissie van Goede Dien
sten is het gewenst dit pakket van maatregelen te verbeteren. Hierbij
speelt de regionale herstructurering een belangrijke rol.
Voor de meeste lidstaten heeft produktiebeperking een minder grote priori
teit. Een taakstelling per lidstaat lijkt vooralsnog in EG-verband niet
bespreekbaar, zo staat in het regeringsstandpunt.
In deze reactie wordt ingegaan op
het EG-graanprijsbeleid en de advie
zen over produktiebeheersing. Daar
na zal concreter worden ingegaan op
het nationale beleid.
De Commissie van Goede Diensten
schetst de dilemma's die zich voor
doen in het granenbeleid. Enerzijds
heeft de graanprijsdaling in Neder
land volgens de Commissie geleid tot
onaanvaardbare inkomensgevolgen.
Anderzijds wordt geconstateerd dat
de EG grote verschillen kent in pro-
duktiestructuur en een EG-
garantieprijs voor granen nooit
kostendekkend kan zijn voor alle
producenten binnen de EG. Een
kostendekkende prijs voor alle pro
ducenten zou leiden tot een sociaal
niet gerechtvaardigde ondersteuning
van de inkomens van grote graan
producenten. Voorts constateert de
Commissie van Goede Diensten dat
er beperkingen zijn in verband met
GATT-afspraken. In een reactie op
de analyse van de Commissie inzake
het stabilisatorenbesluit en voorstel
len over het tot een positief prijseffect
van ca. 9% komen, schrijft de re
gering het volgende.
Tijdens de algelopen Landbouwraad
te Luxemburg hebben met name de
Bondsrepubliek en Nederland zich
er voor ingezet om via technische
aanpassingen het effect van de stabi
lisator op de effectieve prijsgarantie
zoveel mogelijk te verzachten. Hier
bij ging het om verkorting van de be
talingstermijn bij interventie en ver
hoging van de zgn. staffel. In het
laatste compromisvoorstel van het
voorzittersschap was hieraan tege
moet gekomenvia een verkorting
van de betalingstermijn van 120 tot
60 dagen en een verhoging van de
staffel tot 1,5 ECU of wel 3,95 per
ton per maand.
Naast de 3% daling van de interven
tieprijs als gevolg van het stabilisato
renmechanisme zou, als gevolg van
in het verleden gemaakte afspraken,
nog een extra daling plaatsvinden in
de Bondsrepubliek en Nederland
door afbraak van het zgn. monetaire
verschil. Voor Nederland zou dit een
extra daling van 0,9% betekenen. In
het laatste compromisvoorstel van
het voorzittersschap was voorzien in
een uitstel van de afbraak van het
positieve monetaire verschil voor zo
wel de Bondsrepubliek als Ne
derland.
Eén en ander zou voor Nederland de
volgende effecten hebben gehad op
de effectieve prijsgarantie t.o.v. het
lopende verkoopseizoen 1989/90 (in
procenten).
Zie tabel 1
Ook al blijft de produktiviteitsstij-
ging in Nederland achter bij het EG-
gemiddelde, zoals de Commissie van
Goede Diensten terecht constateert,
zij bedraagt niettemin nog ca. 1,5%
per jaar. Bij de beoordeling van de
inkomenseffecten voor granen moet
zowel naar de prijs als de produkti-
viteitsontwikkeling worden gekeken.
Dat wil zeggen dat het Voorzitters
compromis in feite een positief saldo
van 0,85% betekent ten opzichte van
het seizoen 1989/90. Verdergaande
aanpassingen van de betalingster
mijn en de staffel lijken niet haal
baar. Enkele lidstaten hadden reeds
grote moeite met de bovengenoemde
technische aanpassingen, omdat zij
naar hun mening leiden tot een on
gewenste indirecte aantasting van
het stabilisator-mechanisme. Deze
lidstaten vreesden een onevenwichti
ge behandeling van de graanstabili-
sator ten opzichte van de stabilisato
ren voor andere produkten. Terzijde
zij opgemerkt dat naast de graan-
prijsproblematiek, met name de
voorstellen inzake plattelandsont
wikkeling een belangrijk struikel
blok vormden.
Tijdelijke opschorting van de basis-
medeverantwoordelijkheidsheffing
wordt door de Europese Commissie
als een directe aantasting van het
stabilisatorenbesluit gezien. Tijdens
de afgelopen Landbouwraad bleek
commissaris Mac Sharry dan ook
slechts enige verlaging van de mede
verantwoordelijkheidsheffing te wil
len overwegen wanneer dit gepaard
zou gaan met een extra daling van de
interventieprijs. Een opschorting
van de automatische prijsdaling van
3% als gevolg van de stabilisator, is
uiteraard een directe aantasting van
het stabilisatorenbesluit.
De door de Commissie van Goede
Diensten aanbevolen opschorting
van zowel de basis-
medeverantwoordelijkheidsheffing
als de atomatische prijsdaling van
3%, vraagt derhalve besluitvorming
in het kader van de Europese Raad.
Eén en ander zal grote consequenties
hebben. Voor de graansector zal dit
voor de E.G. een budgettair effect
van 800 MECU 1.842,5 mil
joen) betekenen. Daarnaast zullen
ook andere stabilisatoren (olieza
den, eiwitgewassen, groenten en
fruit, schapevlees, wijn en katoen)
ter discussie komen met nog grotere
budgettaire consequenties. Tenslotte
zou de EG-positie in de lopende
GATT-onderhandelingen aangetast
worden. Nederland hecht grote
waarde aan het slagen van deze on
derhandelingen. Dit is, volgens de
Regering, dan ook geen begaanbare
weg.
De conclusie kan dan ook moeilijk
anders zijn dan dat het door de
Commissie van Goede Diensten be
oogde positieve prijseffect beperkt
zal blijven tot enkele procenten
t.o.v. het oorspronkelijke voorstel
van de Europese Commissie (2,35%
als men de afbraak van het monetair
verschil niet meerekent en 3,25% als
men het wel meerekent).
Verdere positieve invloed kan uit
gaan van het feit dat het Franse (ne
gatieve) monetaire verschil voor gra
nen (2%) afgebroken wordt. Dit be
tekent een verhoging met 2% van de
interventieprijs in Frankrijk. Aange
zien de marktprijs voor granen in
VERVOLG OP PAG. 7
Afarin is een combinatie van twee werkzame
stoffen die elkaar qua eigenschappen goed aanvul
len. Zo is monolinuron goed werkzaam tegen
grasachtige onkruiden en voldoet onder drogere
omstandigheden. Linuron daarentegen is prima
werkzaam tegen breedbladige onkruiden en de
kans op uitspoelen bij veel neerslag is uiterst
gering.
De combinatie van deze twee werkzame stoffen
resulteert in een uitstekende brede werkzaamheid
onder droge en natte bodemomstandigheden.
Afarin bezit een redelijk lange werkingsduur.
Doordat het produkt gedurende het teeltseizoen
wordt afgebroken zijn geen risico's voor volgcul-
turen aanwezig.
Afarin bezit een goede tot zeer goede werking op
de volgende onkruiden:
Akkerereprijs
Akkermelkdistel
Akkerviooltje
Duist
Duivekervel
Hennepnetel
Herderstasje
Herik
Kamille
Kleefkruid
Kleine brandnetel
Kruiskruid
Knopkruid
Melde
Melganzevoet
Muur
Paarse dovenetel
Perzikkruid
Spurrie
Straatgras
Varkensgras
Windhalm
Witte krodde
Wolfsmelk
Zwarte nachtschade
De contactwerking van Afarin komt vooral tot zijn
recht indien de onkruiden bij toepassing nog klein
zijn. Opgekomen en kiemende onkruiden worden
dan goed bestreden.
Hoechst Holland N.V.
Agro Chemie
Postbus 12987
1100 AZ Amsterdam-Z.O.
Tel 020-5908882
6
Vrijdag 20 april 1990