Investeer in kennis over geld en goed De belastinghervorming opnieuw aan de orde KNLC kommentaar Onvoldoende en onvolledig KNLC-bestuur teleurgesteld over rapport agrificatie Subsidies zijn er! Maar.... als men reeds met de uitvoering is begonnen valt de aanvrager buiten de boot en krijgt geen subsidie Rayons SEV Noord- Brabant KNLC-bestuur positief over voorstel PvdA Oostburg "Minimumprijs voor melk moet blijven" m Vraag 1 Mag ik beginnen met de investering die ik wil doen voordat er een aan vraag voor subsidie is ingediend? Antwoord Nee dit mag U beslist niet. Vraag 2 Moet ik het aanvraagformulier eerst invullen en opsturen naar de direk- teur voor ik mag beginnen? Antwoord Ja, maar dan mag U nog niet begin nen voordat U van die instantie waar U de aanvraag hebt ingediend ant woord hebt gekregen dat zij het aan vraagformulier hebben ontvangen. Vraag 3 Hoe lang duurt het eer ik de ont vangstbevestiging thuis heb? Antwoord Men heeft mij gezegd dat dit 1 a 2 weken kan duren nadat U de subsidie-aanvraag hebt ingediend. Vraag 4 Wanneer ben ik met de investering begonnen in het kader van de struk- tuurverbeteringssubsidie, de com plementaire regeling en de vesti gingspremie? Antwoord Enige tijd geleden vertelde iemand me, dat hij blij was dat hij een goede opleiding had gehad. "Die kunnen ze je niet meer afnemen", meende hij. Een goede investering is dat geweest. We waren het volledig met hem eens, maar meenden dat op deze in vestering in de tegenwoordige tijd snel moet worden afgeschreven om dat kennis slijt, zowel in technische als in ekonomische zin. Het is met je kennis in dit verband evenals met een werktuig, ze moet op tijd wor den vervangen. Kennis is dus een kostenpost geworden. Je zult er tijd maar ook geld in moeten steken om dat je oude kennis niet toereikend zal zijn. In de praktijk blijkt steeds meer dat het financiële resultaat van het be drijf sterk afhankelijk is van het vakmanschap en van het onderne merschap van de ondernemer op het betreffende bedrijf. Het staat vast dat er andere en hogere eisen gesteld gaan worden aan hen die een bedrijf hebben. Hij zal in die veranderende omstandigheden op tijd de juiste beslissingen moeten nemen betref fende het gebruik van de beschikba re produktiefaktoren. De kosten en waaruit ze zijn opgebouwd in zijn bedrijf zullen nog belangrijker wor den voor de rentabiliteit van het be drijf. De ondernemer moet hiervan goed op de hoogte zijn. Voor hem is ook van belang tijdig te onderkennen dat hij om moet scha kelen in zijn bedrijf en te bekijken welke mogelijkheden er liggen. Het omgaan met bodem, lucht en water eist inzicht, met alle regels en wetten die op ons afkomen. Een onderne mer moet zelf een bedrijfs- en finan cieringsplan op kunnen maken en daarbij zijn inzichten in de markt onontbeerlijk. Het is belangrijk dat je met de kennis, die je moet verga ren ook kunt omgaan, natuurlijk in je bedrijf, maar ook in je omgeving en de mensen (voorlichters) die je bij willen staan. Als je er van overtuigd bent, dat in zichten veranderen, dat kennis ver oudert, dat er zeer hoge eisen aan de ondernemer en zijn vrouw worden gesteld, nu maar ook in de toekomst dan investeer je in kennis, dan volg je een goede opleiding, dan meld je Met ingang van 1 mei 1990 is er in onderling overleg met voorlichters en kring-voorzitter een andere ver deling in rayons van de SEV in Noord-Brabant gekomen. De heer A. Lindenberg wordt de voorlichter vo|>r de leden in de kring West-Brabant^ Mevrouw G. Middel koop wordt de voorlichtster voor de leden in de kring Heusden en Alte- na. In de kring Oost- en Midden- Brabant en de kring Langstraat blij ven zij hun werkzaamheden als voorheen uitvoeren. Wij verzoeken u bij het vragen om adviezen, het houden van lezingen, de opzet van kursussen en welke ak- tualiteiten dan ook hiermee rekening te houden. J. Markusse Vrijdag 20 april 1990 je aan voor het volgen van kursus sen, dan word je lid van de studie club, dan doe je mee aan het infor matiesysteem van de accountantsbu reaus, dan maak je gebruik van een onpartijdige voorlichter(ster). Door te investeren in kennis is het voor jou gemakkelijker een sterkte- en zwakteanalyse te maken van je be drijf waarin je leeft, werkt en geluk kig wilt zijn. J. Markusse Wanneer U mondeling of schrifte lijk verplichtingen bent aangegaan is er begonnen met de uitvoering. U kunt dus pas een handtekening plaatsen onder een kontrakt of een orderbevestiging, nadat U de ont vangstbevestiging in huis hebt of met andere woorden U mag nog geen verplichtingen zijn aangegaan. Vraag 5 En als ik toch begin? Antwoord U krijgt dan geen subsidie. In be roep gaan tegen de afwijzing is zinloos. Advies Knip het uit. Bewaar het. Al was het alleen maar om teleurstelling te voorkomen. J. Markusse Het voorstel voor produktiebeheersing in de akkerbouw, dat de PvdA vorige week op tafel heeft gelegd verdient steun vindt het bestuur van het KNLG Het komt in wezen neer dat er gestreefd moet worden naar een produktiebeperking per land. De sectorvisie akkerbouw gaat hier ook van uit. Het Landbouwschap heeft een werk groep ingesteld die moet bekijken hoe de produktiebeheersing voor Nederland kan worden ingevuld. De gevolgen van de vorige belasting hervorming hebben wij nog maar net gevoeld of er is al weer sprake van nieuwe hervormingen. Een ieder van u kent ondertussen de uit komsten van de voorstellen van de kommissie Oort. Ingaande met na me het kalenderjaar 1990 zijn er nog al wat wijzigingen in ons fiscale stel sel aangebracht. Ondanks dit gegeven is bij de tot standkoming van de nieuwe regering in de herfst van 1989 in het regeerak koord vastgelegd "dat een kommis sie zal worden ingesteld, die tot taak krijgt advies uit te brengen over ver dere vereenvoudiging en verbreding van het draagvlak van de loon- en inkomstenbelasting en ter stroomlij ning van de belasting op onderne mingswinst". De kommissie heeft zoals gebruikelijk enkele specifieke taken gekregen zoals het bezien van het regime van aftrekposten en het inkomensbegrip in de ons omringen de landen. Ook dient na gegaan te worden of er sprake is van een even wichtige verdeling van de belasting druk over de onderscheidende tarief groepen: alleenstaanden, alleenver dieners en tweeverdieners. De uit de voorstellen van de kommissie resul terende opbrengsten in de loon- en inkomstenbelasting worden aange wend ter verlaging van de tarieven en/of verlenging van de eerste tarief schijf. In zijn toespraak bij de installatie van de kommissie heeft staatssekre- taris Van Amelsvoort ondermeer het volgende gezegd: "Belastingrecht is een levend recht, waarin na de be lastingherziening 1990 nieuwe moe ten volgen. Daarover kan geen mis verstand bestaan. Het is als een win kel die voortdurend in verbouwing is, terwijl de verkoop door moet gaan. Hoe fraai en aansprekend een roep om rust aan het fiscale front ook moge klinken, de realiteit ge biedt te erkennen dat er nog steeds noodzaak tot aanpassing bestaat". Als doel heeft de staatssekretaris daarbij voor ogen een fiscaal systeem, waarvan eenvoud en maat schappelijk aanvaarde tarieven de hoofdkenmerken zijn. Verder deed hij nog een opmerkelij ke uitspraak. Omdat de gedachte bestaat dat het vooral de mensen met hoge inkomens zijn die gebruik maken van de mogelijkheden om be taalde rente af te trekken, is een on derzoek ingesteld. Daaruit blijkt dat het merendeel van de afgetrokken rente - voornamelijk hypotheekrente - is te lokaliseren bij mensen met in komens tot 50.000,Het meren deel van de per saldo positieve vermogens-inkomsten is daarente gen te lokaliseren bij de mensen met inkomens waarop de hoogste.twee schijven van toepassing zijn. De voorzitter van de nieuwe kom missie is mr. W.F.C. Stevens. Deze praktijkman meende niet de opmer king van de staatssekretaris geheel te moeten onderschrijven. Getuige zijn woorden: "Daarnaast moeten wij ons ook realiseren dat er op termijn behoefte is aan bezinning en rust op het fiscale front. Immers, bij alle verbouwingen aan het fiscale (kaar- ten)huis mag niet uit het oog worden verloren dat de maatschappelijke hanteerbaarheid voor belasting plichtige en belastingdienst de lei draad moet blijven". Computer alleen hulpmiddel Deze woorden wil ik graag on derstrepen omdat het voor de uit voerders van de wetten bijna niet meer is bij te houden. De toepassing van de fiscale wetgeving is niet een voudig uit een personal computer te halen. Die illusie moet ik u helaas ontnemen. Toepassing van steeds veranderende wetgeving blijft in hoofdzaak een menselijk keuzeprobleem. De com puter is daarbij hooguit een prak tisch en handig hulpmiddel. We kunnen niet meer zonder, maar we worden gelukkig ook nog niet door dit apparaat tot slaafse medewer kers. De beslissing over het gebruik blijft bij de mens. Laten we dat zo houden. B. Veerbeek De Commissie van Goede Dien sten, ingesteld als gevolg van de akkerbouw acties, heeft in haar rapport een aantal aanbevelingen gedaan. Daarmee moet de Ne derlandse akkerbouwproblema- tiek opgelost en verlicht worden. Gezien de politieke zwaarte en deskundigheid van de commissie moet een ieder en ook de Neder landse regering deze aanbevelin gen uiterst serieus nemen. Zeker als men beseft dat het de minister-president was die, ter wijl hij tijdelijk de verantwoor delijkheid voor het landbouwbe leid overnam, eigenlijk de com missie in het leven riep. Daarmee commiteerde hij zich naar mijn mening dan ook zwaar. De commissie onderschrijft nog eens duidelijk datgene wat de landbouworganisaties via het Landbouwschap reeds bij de mi nister van Landbouw op ta fel hebben gelegd, op basis van de sectorvisie akkerbouw. De be langrijkste aanvulling die ik er op heb is, dat de commissie nauwe lijks iets aangeeft op het gebied van lastenverlichting voor de ak kerbouw. Op zijn zachtst gezegd is het dan ook teleurstellend dat het kabinet met zijn standpunt niet verder komt dan het is gekomen. Er worden wel enige extra midde len voor de akkerbouw opge hoest. Maar op de essentiële pun ten waar het kabinet, de minister van Landbouw en de minister president inzet moeten tonen ge beurt dat niet of ziet het kabinet onbegaanbare wegen. Ik doel dan op, in samenhang, het prijs niveau 88/89, een produktiebe- heersingssysteem dat verdere graanprijsdaling voorkomt en het aan de orde stellen van het stabilisatorenbesluit. In de brief aan de Tweede Kamer rept de regering wel over wat de minister van Landbouw tot nu toe heeft gedaan rond het prijs beleid maar er wordt niet gerept over wat hij gaat doen in de ko mende ministerraad. Produktie beheersing wordt ineens weer af hankelijk gesteld van een COPA- voorstel. Alsof COPA zo'n grote rol heeft gespeeld bij datgene wat de landbouwministerraad in het verleden heeft besloten. Dat is al thans mijn waarneming. Tenslot te het gedrocht van het stabilisa torenbesluit. Een beslissing van een EG-top met een zware in breng van onze minister president lijkt niet op een nieuwe top ter discussie gesteld te worden. Ontwikkelingswerk De komende viereneenhalf jaar is voor nationaal beleid voor de ak kerbouw zo 'n 450 miljoen gulden beschikbaar. Als daar flexibel over beschikt kan worden in die periode en regelingen zodanig vorm krijgen dat ze echt goed en makkelijk toegankelijk zijn kan daar heel wat ontwikkelings- en saneringswerk voor plaatsvin den. Maar... dit heeft alleen zin indien en voorzover het akker- bouwbeleid zodanig inhoud krijgt dat er perspectief geboden wordt. Een perspectief dat er vol gens de Commissie van Goede Diensten wel is. Maar dan moet het Europees ingevuld worden zoals ik hiervoor heb beschreven. Vandaar ook dat ik de inzet van het kabinet onvolledig en onvol doende vindt, zeker omdat lastenverlichting niet is meegeno men. Het is te hopen dat de be handeling in de Tweede Kamer van afgelopen donderdag toch nog de nodige beweging in het re geringsstandpunt heeft gebracht. We kunnen niet zeggen dat er niets is bereikt. De houding te genover het graanbeleid is veran derd. Ook de minister acht pro duktiebeheersing noodzakelijk. Er zijn wat meer middelen rich ting akkerbouw gegaan en rege lingen lijken wat verbeterd te worden. Maar er moet nog meer gebeuren. Een aantal zaken heb ik globaal al aangegeven. Verder denk ik aan het effectief stimule ren van agrificatie. Het zou goed zijn om ook hier snel een project groep met taakstellingen op te zetten. Er is al met al beweging, maar zoals gezegd nog onvol doende en onvolledig. Marius Varekamp Voorzitter KNLC Het bestuur van het KNLC sprak op zijn vergadering van 17 april zijn te leurstelling uit over het actiepro gramma Agrificatie van de Nationa le raad voor het Landbouwkundig Onderzoek. Van het rapport gaat geen stimulerende werking uit. Er wordt ten eerste veel te weinig geld uitgetrokken voor het onderzoek naar agrificatie. Het rapport gaat daarnaast niet in op een mogelijke verbinding van agrificatie aan bij voorbeeld de braakregeling. Ook heeft de NRLO de handreikingen die het bedrijfsleven geboden heeft voor onderzoeksmogelijkheden niet aan gegrepen. Het hele onderzoek naar agrificatie is in een soort mist ge huld. Het bedrijfsleven kan moeilijk volgen wat er nu precies gebeurt en wie wat doet. Kan de NRLO geen projectgroepen starten samen met de bestemmings plannen Gedurende een maand ligt met in gang van 12 april ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan "Ver- blijfsrecreatieterreinen" met bijbe horende tekeningen. Gedurende de ze termijn kan door een ieder schrif telijk bezwaren tegen het ontwerp plan ingediend worden bij de ge meenteraad, Postbus 27 te 4500 AA Oostburg. industrie en de landbouwuniversiteit die het onderzoek begeleiden en te rugkoppelen naar de achterban? Door concrete werkgroepen in te stellen kan er meer deskundigheid ingebracht worden. De hoofdafde ling Akkerbouw moet daarbij voor de nodige sturing zorgen. Het Bestuur van het Produktschap voor Zuivel komt tot de conclusie dat de minimumprijs de enige moge lijkheid is om het stunten met melk te voorkomen. Het doet dit aan de hand van de resultaten van een twee tal onderzoeken. Beide onderzoeken zijn het rechtstreeks gevolg van de behandeling vorig jaar in de Tweede Kamer van het voornemen van de toenmalige staatssecretaris van Eco nomische Zaken om de minimum prijs voor melk af te schaffen. Deze regeling werd toen anderhalf jaar, tot 1 oktober a.s., verlengd. Beide onderzoeken constateren een reëel gevaar voor het stunten met melk na afschaffing van de mini mumprijs. Op basis van de resulta ten van beide onderzoeken zal het bestuur van het Produktschap voor Zuivel de staatssecretaris van Eco nomische Zaken met klem verzoe ken de bevoegdheid tot het vaststel len van minimumprijzen van het produktschap te verlengen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 3