Investeer in kennis
over geld
en goed
De belastinghervorming
opnieuw aan de orde
KNLC
kommentaar
Onvoldoende en onvolledig
KNLC-bestuur teleurgesteld
over rapport agrificatie
Subsidies zijn er!
Maar.... als men reeds met de uitvoering is begonnen valt
de aanvrager buiten de boot en krijgt geen subsidie
Rayons SEV Noord-
Brabant
KNLC-bestuur positief over
voorstel PvdA
Oostburg
"Minimumprijs voor
melk moet blijven"
m
Vraag 1
Mag ik beginnen met de investering
die ik wil doen voordat er een aan
vraag voor subsidie is ingediend?
Antwoord
Nee dit mag U beslist niet.
Vraag 2
Moet ik het aanvraagformulier eerst
invullen en opsturen naar de direk-
teur voor ik mag beginnen?
Antwoord
Ja, maar dan mag U nog niet begin
nen voordat U van die instantie waar
U de aanvraag hebt ingediend ant
woord hebt gekregen dat zij het aan
vraagformulier hebben ontvangen.
Vraag 3
Hoe lang duurt het eer ik de ont
vangstbevestiging thuis heb?
Antwoord
Men heeft mij gezegd dat dit 1 a 2
weken kan duren nadat U de
subsidie-aanvraag hebt ingediend.
Vraag 4
Wanneer ben ik met de investering
begonnen in het kader van de struk-
tuurverbeteringssubsidie, de com
plementaire regeling en de vesti
gingspremie?
Antwoord
Enige tijd geleden vertelde iemand
me, dat hij blij was dat hij een goede
opleiding had gehad. "Die kunnen
ze je niet meer afnemen", meende
hij. Een goede investering is dat
geweest.
We waren het volledig met hem
eens, maar meenden dat op deze in
vestering in de tegenwoordige tijd
snel moet worden afgeschreven om
dat kennis slijt, zowel in technische
als in ekonomische zin. Het is met je
kennis in dit verband evenals met
een werktuig, ze moet op tijd wor
den vervangen. Kennis is dus een
kostenpost geworden. Je zult er tijd
maar ook geld in moeten steken om
dat je oude kennis niet toereikend
zal zijn.
In de praktijk blijkt steeds meer dat
het financiële resultaat van het be
drijf sterk afhankelijk is van het
vakmanschap en van het onderne
merschap van de ondernemer op het
betreffende bedrijf. Het staat vast
dat er andere en hogere eisen gesteld
gaan worden aan hen die een bedrijf
hebben. Hij zal in die veranderende
omstandigheden op tijd de juiste
beslissingen moeten nemen betref
fende het gebruik van de beschikba
re produktiefaktoren. De kosten en
waaruit ze zijn opgebouwd in zijn
bedrijf zullen nog belangrijker wor
den voor de rentabiliteit van het be
drijf. De ondernemer moet hiervan
goed op de hoogte zijn.
Voor hem is ook van belang tijdig te
onderkennen dat hij om moet scha
kelen in zijn bedrijf en te bekijken
welke mogelijkheden er liggen. Het
omgaan met bodem, lucht en water
eist inzicht, met alle regels en wetten
die op ons afkomen. Een onderne
mer moet zelf een bedrijfs- en finan
cieringsplan op kunnen maken en
daarbij zijn inzichten in de markt
onontbeerlijk. Het is belangrijk dat
je met de kennis, die je moet verga
ren ook kunt omgaan, natuurlijk in
je bedrijf, maar ook in je omgeving
en de mensen (voorlichters) die je bij
willen staan.
Als je er van overtuigd bent, dat in
zichten veranderen, dat kennis ver
oudert, dat er zeer hoge eisen aan de
ondernemer en zijn vrouw worden
gesteld, nu maar ook in de toekomst
dan investeer je in kennis, dan volg
je een goede opleiding, dan meld je
Met ingang van 1 mei 1990 is er in
onderling overleg met voorlichters
en kring-voorzitter een andere ver
deling in rayons van de SEV in
Noord-Brabant gekomen.
De heer A. Lindenberg wordt de
voorlichter vo|>r de leden in de kring
West-Brabant^ Mevrouw G. Middel
koop wordt de voorlichtster voor de
leden in de kring Heusden en Alte-
na. In de kring Oost- en Midden-
Brabant en de kring Langstraat blij
ven zij hun werkzaamheden als
voorheen uitvoeren.
Wij verzoeken u bij het vragen om
adviezen, het houden van lezingen,
de opzet van kursussen en welke ak-
tualiteiten dan ook hiermee rekening
te houden.
J. Markusse
Vrijdag 20 april 1990
je aan voor het volgen van kursus
sen, dan word je lid van de studie
club, dan doe je mee aan het infor
matiesysteem van de accountantsbu
reaus, dan maak je gebruik van een
onpartijdige voorlichter(ster). Door
te investeren in kennis is het voor
jou gemakkelijker een sterkte- en
zwakteanalyse te maken van je be
drijf waarin je leeft, werkt en geluk
kig wilt zijn.
J. Markusse
Wanneer U mondeling of schrifte
lijk verplichtingen bent aangegaan is
er begonnen met de uitvoering. U
kunt dus pas een handtekening
plaatsen onder een kontrakt of een
orderbevestiging, nadat U de ont
vangstbevestiging in huis hebt of
met andere woorden U mag nog
geen verplichtingen zijn aangegaan.
Vraag 5
En als ik toch begin?
Antwoord
U krijgt dan geen subsidie. In be
roep gaan tegen de afwijzing is
zinloos.
Advies
Knip het uit. Bewaar het. Al was het
alleen maar om teleurstelling te
voorkomen. J. Markusse
Het voorstel voor produktiebeheersing in
de akkerbouw, dat de PvdA vorige week
op tafel heeft gelegd verdient steun vindt
het bestuur van het KNLG Het komt in
wezen neer dat er gestreefd moet worden
naar een produktiebeperking per land. De
sectorvisie akkerbouw gaat hier ook van
uit. Het Landbouwschap heeft een werk
groep ingesteld die moet bekijken hoe de
produktiebeheersing voor Nederland kan
worden ingevuld.
De gevolgen van de vorige belasting
hervorming hebben wij nog maar
net gevoeld of er is al weer sprake
van nieuwe hervormingen. Een ieder
van u kent ondertussen de uit
komsten van de voorstellen van de
kommissie Oort. Ingaande met na
me het kalenderjaar 1990 zijn er nog
al wat wijzigingen in ons fiscale stel
sel aangebracht.
Ondanks dit gegeven is bij de tot
standkoming van de nieuwe regering
in de herfst van 1989 in het regeerak
koord vastgelegd "dat een kommis
sie zal worden ingesteld, die tot taak
krijgt advies uit te brengen over ver
dere vereenvoudiging en verbreding
van het draagvlak van de loon- en
inkomstenbelasting en ter stroomlij
ning van de belasting op onderne
mingswinst". De kommissie heeft
zoals gebruikelijk enkele specifieke
taken gekregen zoals het bezien van
het regime van aftrekposten en het
inkomensbegrip in de ons omringen
de landen. Ook dient na gegaan te
worden of er sprake is van een even
wichtige verdeling van de belasting
druk over de onderscheidende tarief
groepen: alleenstaanden, alleenver
dieners en tweeverdieners. De uit de
voorstellen van de kommissie resul
terende opbrengsten in de loon- en
inkomstenbelasting worden aange
wend ter verlaging van de tarieven
en/of verlenging van de eerste tarief
schijf.
In zijn toespraak bij de installatie
van de kommissie heeft staatssekre-
taris Van Amelsvoort ondermeer het
volgende gezegd: "Belastingrecht is
een levend recht, waarin na de be
lastingherziening 1990 nieuwe moe
ten volgen. Daarover kan geen mis
verstand bestaan. Het is als een win
kel die voortdurend in verbouwing
is, terwijl de verkoop door moet
gaan. Hoe fraai en aansprekend een
roep om rust aan het fiscale front
ook moge klinken, de realiteit ge
biedt te erkennen dat er nog steeds
noodzaak tot aanpassing bestaat".
Als doel heeft de staatssekretaris
daarbij voor ogen een fiscaal
systeem, waarvan eenvoud en maat
schappelijk aanvaarde tarieven de
hoofdkenmerken zijn.
Verder deed hij nog een opmerkelij
ke uitspraak. Omdat de gedachte
bestaat dat het vooral de mensen
met hoge inkomens zijn die gebruik
maken van de mogelijkheden om be
taalde rente af te trekken, is een on
derzoek ingesteld. Daaruit blijkt dat
het merendeel van de afgetrokken
rente - voornamelijk hypotheekrente
- is te lokaliseren bij mensen met in
komens tot 50.000,Het meren
deel van de per saldo positieve
vermogens-inkomsten is daarente
gen te lokaliseren bij de mensen met
inkomens waarop de hoogste.twee
schijven van toepassing zijn.
De voorzitter van de nieuwe kom
missie is mr. W.F.C. Stevens. Deze
praktijkman meende niet de opmer
king van de staatssekretaris geheel te
moeten onderschrijven. Getuige zijn
woorden: "Daarnaast moeten wij
ons ook realiseren dat er op termijn
behoefte is aan bezinning en rust op
het fiscale front. Immers, bij alle
verbouwingen aan het fiscale (kaar-
ten)huis mag niet uit het oog worden
verloren dat de maatschappelijke
hanteerbaarheid voor belasting
plichtige en belastingdienst de lei
draad moet blijven".
Computer alleen hulpmiddel
Deze woorden wil ik graag on
derstrepen omdat het voor de uit
voerders van de wetten bijna niet
meer is bij te houden. De toepassing
van de fiscale wetgeving is niet een
voudig uit een personal computer te
halen. Die illusie moet ik u helaas
ontnemen.
Toepassing van steeds veranderende
wetgeving blijft in hoofdzaak een
menselijk keuzeprobleem. De com
puter is daarbij hooguit een prak
tisch en handig hulpmiddel. We
kunnen niet meer zonder, maar we
worden gelukkig ook nog niet door
dit apparaat tot slaafse medewer
kers. De beslissing over het gebruik
blijft bij de mens. Laten we dat zo
houden.
B. Veerbeek
De Commissie van Goede Dien
sten, ingesteld als gevolg van de
akkerbouw acties, heeft in haar
rapport een aantal aanbevelingen
gedaan. Daarmee moet de Ne
derlandse akkerbouwproblema-
tiek opgelost en verlicht worden.
Gezien de politieke zwaarte en
deskundigheid van de commissie
moet een ieder en ook de Neder
landse regering deze aanbevelin
gen uiterst serieus nemen. Zeker
als men beseft dat het de
minister-president was die, ter
wijl hij tijdelijk de verantwoor
delijkheid voor het landbouwbe
leid overnam, eigenlijk de com
missie in het leven riep. Daarmee
commiteerde hij zich naar mijn
mening dan ook zwaar.
De commissie onderschrijft nog
eens duidelijk datgene wat de
landbouworganisaties via het
Landbouwschap reeds bij de mi
nister van Landbouw op ta
fel hebben gelegd, op basis van
de sectorvisie akkerbouw. De be
langrijkste aanvulling die ik er op
heb is, dat de commissie nauwe
lijks iets aangeeft op het gebied
van lastenverlichting voor de ak
kerbouw. Op zijn zachtst gezegd
is het dan ook teleurstellend dat
het kabinet met zijn standpunt
niet verder komt dan het is
gekomen.
Er worden wel enige extra midde
len voor de akkerbouw opge
hoest. Maar op de essentiële pun
ten waar het kabinet, de minister
van Landbouw en de minister
president inzet moeten tonen ge
beurt dat niet of ziet het kabinet
onbegaanbare wegen. Ik doel
dan op, in samenhang, het prijs
niveau 88/89, een produktiebe-
heersingssysteem dat verdere
graanprijsdaling voorkomt en
het aan de orde stellen van het
stabilisatorenbesluit.
In de brief aan de Tweede Kamer
rept de regering wel over wat de
minister van Landbouw tot nu
toe heeft gedaan rond het prijs
beleid maar er wordt niet gerept
over wat hij gaat doen in de ko
mende ministerraad. Produktie
beheersing wordt ineens weer af
hankelijk gesteld van een COPA-
voorstel. Alsof COPA zo'n grote
rol heeft gespeeld bij datgene wat
de landbouwministerraad in het
verleden heeft besloten. Dat is al
thans mijn waarneming. Tenslot
te het gedrocht van het stabilisa
torenbesluit. Een beslissing van
een EG-top met een zware in
breng van onze minister
president lijkt niet op een nieuwe
top ter discussie gesteld te
worden.
Ontwikkelingswerk
De komende viereneenhalf jaar is
voor nationaal beleid voor de ak
kerbouw zo 'n 450 miljoen gulden
beschikbaar. Als daar flexibel
over beschikt kan worden in die
periode en regelingen zodanig
vorm krijgen dat ze echt goed en
makkelijk toegankelijk zijn kan
daar heel wat ontwikkelings- en
saneringswerk voor plaatsvin
den. Maar... dit heeft alleen zin
indien en voorzover het akker-
bouwbeleid zodanig inhoud
krijgt dat er perspectief geboden
wordt. Een perspectief dat er vol
gens de Commissie van Goede
Diensten wel is. Maar dan moet
het Europees ingevuld worden
zoals ik hiervoor heb beschreven.
Vandaar ook dat ik de inzet van
het kabinet onvolledig en onvol
doende vindt, zeker omdat
lastenverlichting niet is meegeno
men. Het is te hopen dat de be
handeling in de Tweede Kamer
van afgelopen donderdag toch
nog de nodige beweging in het re
geringsstandpunt heeft gebracht.
We kunnen niet zeggen dat er
niets is bereikt. De houding te
genover het graanbeleid is veran
derd. Ook de minister acht pro
duktiebeheersing noodzakelijk.
Er zijn wat meer middelen rich
ting akkerbouw gegaan en rege
lingen lijken wat verbeterd te
worden. Maar er moet nog meer
gebeuren. Een aantal zaken heb
ik globaal al aangegeven. Verder
denk ik aan het effectief stimule
ren van agrificatie. Het zou goed
zijn om ook hier snel een project
groep met taakstellingen op te
zetten. Er is al met al beweging,
maar zoals gezegd nog onvol
doende en onvolledig.
Marius Varekamp
Voorzitter KNLC
Het bestuur van het KNLC sprak op
zijn vergadering van 17 april zijn te
leurstelling uit over het actiepro
gramma Agrificatie van de Nationa
le raad voor het Landbouwkundig
Onderzoek. Van het rapport gaat
geen stimulerende werking uit. Er
wordt ten eerste veel te weinig geld
uitgetrokken voor het onderzoek
naar agrificatie. Het rapport gaat
daarnaast niet in op een mogelijke
verbinding van agrificatie aan bij
voorbeeld de braakregeling. Ook
heeft de NRLO de handreikingen die
het bedrijfsleven geboden heeft voor
onderzoeksmogelijkheden niet aan
gegrepen. Het hele onderzoek naar
agrificatie is in een soort mist ge
huld. Het bedrijfsleven kan moeilijk
volgen wat er nu precies gebeurt en
wie wat doet. Kan de NRLO geen
projectgroepen starten samen met de
bestemmings
plannen
Gedurende een maand ligt met in
gang van 12 april ter inzage het
ontwerp-bestemmingsplan "Ver-
blijfsrecreatieterreinen" met bijbe
horende tekeningen. Gedurende de
ze termijn kan door een ieder schrif
telijk bezwaren tegen het ontwerp
plan ingediend worden bij de ge
meenteraad, Postbus 27 te 4500 AA
Oostburg.
industrie en de landbouwuniversiteit
die het onderzoek begeleiden en te
rugkoppelen naar de achterban?
Door concrete werkgroepen in te
stellen kan er meer deskundigheid
ingebracht worden. De hoofdafde
ling Akkerbouw moet daarbij voor
de nodige sturing zorgen.
Het Bestuur van het Produktschap
voor Zuivel komt tot de conclusie
dat de minimumprijs de enige moge
lijkheid is om het stunten met melk
te voorkomen. Het doet dit aan de
hand van de resultaten van een twee
tal onderzoeken. Beide onderzoeken
zijn het rechtstreeks gevolg van de
behandeling vorig jaar in de Tweede
Kamer van het voornemen van de
toenmalige staatssecretaris van Eco
nomische Zaken om de minimum
prijs voor melk af te schaffen. Deze
regeling werd toen anderhalf jaar, tot
1 oktober a.s., verlengd.
Beide onderzoeken constateren een
reëel gevaar voor het stunten met
melk na afschaffing van de mini
mumprijs. Op basis van de resulta
ten van beide onderzoeken zal het
bestuur van het Produktschap voor
Zuivel de staatssecretaris van Eco
nomische Zaken met klem verzoe
ken de bevoegdheid tot het vaststel
len van minimumprijzen van het
produktschap te verlengen.