Werk aan de winkel
zegge en schrijve
'Zjoo
De laatste strohalm
Commentaar
Nationaal
Conclusie
land- en
tuinbouwblad
VRIJDAG 20 APRIL 1990
78e JAARGANG NO. 4018
zuidelijke landbouw maatschappij
De laatste strohalmen lagen op tafel tijdens het gesprek van aktievoerende akkerbou
wers met de Zeeuwse Commissaris van de Koningin, dr. C. Boerden, dat woensdag
middag in Middelburg plaatsvond. Bij monde van Aly Wisse en Josje de Koning kreeg
de Commissaris een toelichting op de petitie, die hem op het met trekkers volgestroom
de Abdij plein even tevoren was aangeboden. Honderden boeren uit Zeeland en West-
Brabant lieten deze week opnieuw van zich horen nadat het kabinet het advies van de
Commissie van Goede Diensten grotendeels naast zich neer had gelegd. Zowel in Zee
land als in Noord-Brabant werd steun gezocht bij de Commissarissen van de Koningin
en donderdag gingen aan paar honderd akkerbouwers uit het zuidwesten met bussen
naar Den Haag om ook daar met hun aanwezigheid de dames en heren politici onder
druk te zetten. (Foto Lex de Meester).
Deze week kwam dan eindelijk de aap uit de mouw:
het kabinet wil de akkerbouw financieel niet of nauwe
lijks tegemoet komen. Wel veel mooie woorden in de
brief van minister Braks aan de Tweede Kamer maar
geen wol. Onze bange voorgevoelens zijn daarmee he
laas bevestigd. En ook van de Kamer is in deze situatie
niet veel meer te verwachten nu Braks blijkbaar de ze
gen van het kabinet heeft. Ik denk namelijk niet dat de
Kamer over de akkerbouw een kabinetscrisis gaat ris
keren want dat is dan het enige wat nog rest.
De brief van Braks aan de Tweede Kamer is in feite een
commentaar op het advies van de Commissie van Goe
de Diensten waarbij ook de Commissie bepaald niet
gespaard wordt. Zo wordt de aanbeveling van de Com
missie van Goede Diensten met betrekking tot de op
schorting van de medeverantwoordelijkheidsheffing en
de automatische prijsdaling gekwalificeerd als "geen
begaanbare weg". Volgens Braks is er in Brussel met
veel kunst- en vliegwerk hooguit een procent of drie
aan de graanprijs te versleutelen dat wil zeggen dat de
graanprijs het komende prijsjaar per saldo hooguit on
geveer gelijk blijft aan die van het afgelopen jaar. De
minister en de regering willen zich in de EG dus niet
sterk maken voor de voorstellen van de Commissie van
Goede Diensten en dat is toch het minste wat men had
kunnen doen. Ook de suggestie van de Commissie van
Goede Diensten met betrekking tot produktiebeheer-
sing wordt door Braks afgeschoten en als "vrij ver ver
wijderd van de realiteit van de Europese
besluitvorming" gekwalificeerd. Die kan de Commissie
van Goede Diensten dus ook in zijn zak steken. Ook op
dit punt overigens weer geen enkel initiatief van de mi
nister zelf. Hij speelt doodleuk de bal terug naar de ge
organiseerde landbouw en schrijft: "Indien de COPA
hierop (bedoeld wordt de produktiebeheersing) meer
nadruk zal leggen, zal dit de besluitvorming in de land
bouwraad zeker beïnvloeden". Einde citaat - einde ver
haal: de minister gaat over tot de orde van de dag.
Ook de nationale paragraaf van de brief van de minister
aan de Tweede Kamer bevat weinig opwekkend nieuws.
In feite zegt hij de akkerbouw daarin de wacht aan voor
nog grotere moeilijkheden. Want: herstructurering van
de akkerbouw is niet alleen nodig vanwege de gewijzig
de marktomstandigheden "maar ook in het licht van het
einde van dit jaar verschijnende meerjarenplan gewas
bescherming" zo staat er letterlijk in de brief. Een me
dedeling min of meer tussen neus en lippen die echter
heel weinig goeds voorspelt. Blijkbaar is de minister al
vergeten dat de akkerbouw vorig jaar ook voor redelijke
milieu-eisen de straat is opgegaan!
De door de Commissie van Goede Diensten aanbevo
len inkomenssteun wordt door de minister bijzonder
kort afgedaan: daarvoor is de Europese regeling en
daarmee basta. En zo gaat het eigenlijk steeds: of de
voorstellen van de Commissie van Goede Diensten
worden gekraakt of er wordt niet eens op ingegaan.
Uiteindelijk komt de minister dan met zijn "oplossing":
via een EG-wisseltruc - die overigens alleen maar werkt
als voldoende akkerbouwers van de bestaande regelin
gen gebruik maken en dat moet ik onder deze omstan
digheden nog zien - komt er 90 miljoen gulden over een
periode van vijf jaar beschikbaar. Dit geld wil de minis
ter in eerste instantie gebruiken voor bedrijfsbeëindi
ging en naderhand het accent verleggen naar
herstructurering. Het is bijna niet te geloven maar het
staat er allemaal wel. Terwijl eerder in de brief wordt
gesteld dat de noodzakelijke herstructurering centraal
moet staan wordt de financiële consequentie daarvan
niet getrokken.
De conclusie moet zijn dat er van de oorspronkelijke ei
sen vanuit de akkerbouw vrijwel niets is terug te vin
den in de brief van minister Braks. Dus geen
breedwerkende investeringsregeling en geen lastenver
lichting voor de akkerbouw. Dus ook geen tijd en adem
om aan te passen. Zoals gezegd verwacht ik niet dat
de Kamer deze week veel zal (kunnen) bijsturen. Er zal
dus druk op de regering moeten worden uitgeoefend
om in de komende begrotingsronde wel extra geld voor
de akkerbouw uit te trekken. Daarvoor zullen we zorg
vuldig een strategie moeten ontwerpen. Er is dus werk
aan de winkel.
Oggel