p.j. zuid geluid "Marinades Standpunten NAJK m.b.t. jaarthema Het kan anders! rubriek "De toekomst van de land- en tuinbouw redaktie Henk Tegels "t ismeoeajetziet" PJZ-agenda Vee en vlees in beeld Op 29 maart jl. vond in Utrecht het jaarlijkse NAJK-kongres plaats. Tij dens dit kongres zijn de eindstand punten van het Nederlands Agra risch Jongerenkontakt vastgesteld naar aanleiding van het jaarthema: de toekomst van de land- en tuin bouw. In het kort zijn de volgende standpunten vastgelegd. Boer/tuinder worden Jongeren in de land- en tuinbouw zorgen voor nieuwe ideeën en nieu we geluiden. Zonder jongeren heeft land- en tuinbouw geen toekomst. De overheid moet daarom bedrijfso vername stimuleren in plaats van be lemmeren. De overheid moet: - iedere opvolger in aanmerking la ten komen voor de installatiepremie door hiervoor meer geld beschikbaar te stellen en de normen te ver soepelen; - maatregelen nemen om de zware financieringslast na de overname te kunnen dragen; - de installatiepremie zo snel moge lijk verhogen tot het nivo van de EG-richtlijn. Grondprijs overname Pachtprijsverhoging en liberalise ring van de pachtwet jagen de grondprijs bij bedrijfsovername in familieverband omhoog. Agrarische jongeren wijzen alle maatregelen af die kunnen leiden tot hogere grond prijzen bij bedrijfsovername. Deeltijdlandbouw Deeltijdlandbouw kan agrarische jongeren een reële mogelijkheid bie den boer/tuinder te worden. Deel tijdlandbouw kan de keuze voor vrouwen en mannen groter maken om te kiezen voor een baan buitens huis naast het agrarisch bedrijf. Deeltijdbedrijven dienen evenals hoofdberoepsbedrijven in aanmer king te komen voor landbouwstruk- tuurmaatregelen zoals de subsidie op bedrijfsovername (installatie premie). Lage kostprijs Agrarische jongeren vinden het zeer belangrijk om de kostprijs laag te houden. We streven daarom naar zo laag mogelijke prijzen voor produk- tiemiddelen (nulwaarde kwota, lage gasprijs, betaalbare grondprijzen, geen oktrooien op zaaizaad, etc.). Verbeteren bedrijfsresultaten Goede bedrijfsresultaten is één van de voorwaarden om een redelijk in komen uit het bedrijf te halen. Via gerichte scholing en voorlichting wil len we de resultaten op alle bedrijven optimaliseren. Agrarische jongeren wensen agra risch vervolgonderwijs en voorlich ting die: - voldoende aandacht schenkt aan bedrijven met resultaten die beneden het gemiddelde liggen; - goedkoop en praktisch is; - bijdraagt aan het verbeteren van het inkomen en het milieu; - plaatsvindt dichtbij huis in een vertrouwde omgeving. Bedrijfsomvang Een redelijke bedrijfsomvang is één van de voorwaarden voor een rede lijk inkomen. In sektoren waar de groeimogelijkheden beperkt zijn is selektieve groei gewenst. Jongeren op kleinere en middelgrote bedrijven moeten bij voorrang in aanmerking komen voor vrijkomende produktie- ruimte. Sociale positie Agrarische mannen en vrouwen moeten voluit deel kunnen nemen aan de maatschappij (vakantie, sport, verenigingsleven, politiek). Dit is onmisbaar om jezelf sociaal te ontwikkelen en bij te blijven. Het agrarisch onderwijs en onze eigen organisatie moeten agrarische jonge ren hiertoe stimuleren. Positie vrouw Het is gewenst dat man èn vrouw sa men afspraken maken over de verde ling van het inkomen, over de verde ling van de waardestijging (daling) van het bedrijf en over de verdeling van de kosten van de huishouding en deze afspraken schriftelijk vastleg gen. Een goede voorlichting over de ze problematiek is van belang. Uit gangspunt bij het maken van afspra ken is de gelijkberechtiging van vrouw en man en de ekonomische zelfstandigheid van beide partners. Belemmeringen hiervoor (formele en informele) dienen zo snel mogelijk te verdwijnen. Inkomen, prijzen en marktbescherming Redelijke inkomens voor agrarische gezinnen en toekomstmogelijkheden voor agrarische jongeren dienen hoofddoelstellingen te zijn van het landbouwbeleid. Agrarische jonge ren willen een inkomensgericht marktbeleid in plaats van een markt gericht prijsbeleid. Een systeem van struktureel lage prijzen en strukture- le inkomenstoeslagen voor een groot aantal bedrijven wijzen agrarische jongeren af. Kostendekkende prij zen zijn voorwaarden voor het beha len van redelijke inkomens. Marktbescherming is en blijft nood zakelijk voor het tot stand komen van redelijke prijzen. Het doel van marktbescherming is: - het realiseren van kostendekkende prijzen voor agrarische produkten; - het afstemmen van het aanbod op de koopkrachtige vraag door de markt schoon te houden (produktie- beheersing of doordraaien produk ten bij een te lage prijs); - het handhaven en versterken van de gezamenlijke machtspositie van boeren en tuinders ten opzichte van de verwerkende industrie, handel en grootwinkelbedrijven Zullen er in het jaar 2000 nog meis jes aktief zijn in het plattelandsjon gerenwerk? Het Algemeen Platte lands Jongeren Werk (kortweg APJW) vindt deze vraag zo belang rijk dat ze er een beleidsnota over schreven. Deze nota gaat over meis jes en jongens in het plattelandsjon gerenwerk. Binnenkort zal er van deze nota een leuk leesbaar boekje verschijnen. Op 6 oktober zal er een werkkongres zijn over dit thema. Het APJW zal dan nieuw materiaal presenteren zoals een theater, video en spel. Ook zal er een forum zijn met o.a. Jennie v.d. Horst, journa liste voor "De Boerderij" en nog an deren die we niet verklappen, in ie der geval is er al één aanmelding van een mevrouw die belde dat ze 6 okto ber niet wilde missen en nu al een plaats reserveerde! Deze mevrouw had het een en ander te melden over het thema... Als jullie willen weten wie dit is moet je wachten tot 6 oktober. Meer nieuws over het werkkongres horen jullie de komende maanden. Wil je nu d.m.v. een spel en stellin gen meer weten over de beleidsnota "Meisjes en jongens in plattelands organisaties". Bel en nodig ons hiervoor uit! Heili Bassa en Dorien v.d. Hauten 070-730830 Na maanden van oefenen en zwe-* ten was het dan zover, op 16 en 17 maart werd onze grote avond, een jaarlijks terugkerend gebeu ren gehouden. Het geheel bestond uit kleine to neelstukjes die op een geheel ei gentijdse manier door Hans aan elkaar werden gepraat. De eerste avond was voor leden en dona teurs en ondanks het goede weer, kwamen er weer velen kijken en luisteren naar de toneelgroep '"t ismeoeajetziet". Iedereen was gespannen voor de aanvang, maar na een openings woord door een van onze bestuursleden kon het licht op groen worden gezet en het spek takel beginnen. Het was hartstikke leuk en gezel lig, na afloop was er gelegenheid om bij te praten of te dansen (door degenen die daar bedreven in zijn). De tweede avond was voor ieder een toegankelijk en niet minder gezellig. We hopen dat jullie er van hebben genoten en was je verhinderd, kom dan beslist vol gend jaar, het was de moeite waard. Via deze weg, willen we ook alle mensen bedanken voor het be schikbaar stellen van de prijzen. Het bestuur Afd. Fijnaart 14 april: reisje naar het Belgische pretpark Walibi. Vertrek om 8.15 uur vanaf de Voorstraat te Fijnaart. Voor meer informatie: bel Petra, tel. 01687-3764. Afd. Tholen/ St. Philipsland 16 april: Vissen; 20 april: Algemene Ledenvergadering. Afd. Oost Zws. Vlaanderen 20 april: Pierbollen en disco. Plaats: Hulsterweg nr. 14 te Kloosterzande. Aanvang: 20.00 uur. Opgeven vóór 18 april bij: Wim, tel. 01147-1304. Kosten: leden 10,niet-leden 15,-. Afd. Noord-Beveland 22 april: bezoek vogeltjesmarkt te Antwerpen. Vertrek: 8.30 uur op de Kortgeense kade. Opgave: voor 20 april bij Joke (01109-203) of Wilmar (01107-1501). Provinciale aktiviteiten Bezoeken provinciaal sekretariaat Zevenbergen: 19 april: afd. O. M. Brabant; 24 april: afd. Oost Zws. Vlaanderen; 26 april: afd. Tho- len/St. Philipsland; 5 juni: afd. Walcheren; 7 juni: afd. West Zws. Vlaanderen; 12 juni: afd. Zevenber gen; dinsdag 17 april: HB- vergadering. Het Produktschap voor Vee en Vlees (PVV) brengt jaarlijks een overzich telijke brochure uit over produktie, export en konsumptie van vlees. De ze brochure, genaamd 'Vee en vlees in beeld', omvat 36 pagina's en is gratis te verkrijgen bij het PVV af deling PR/voorlichting, postbus 5805, 2280 HV Rijswijk. >5 Werden ze vroeger met mate in bedrijfskeukens gebruikt, in deze tijd van de barbecue, grillades en vele Oosterse vis-, vlees- en kip gerechten zijn de marinades niet meer weg te denken. Een marinade kan zowel koud (rauw) als warm (gekookt) zijn. In de praktijk geeft men aan de koude (rauwe) echter de voor keur, daar deze marinade a la mi nute klaargemaakt kan worden en daarbij direkt voor gebruik gereed is. De warme (gekookte) marinade daarentegen moet men na het samenstellen opkoken en koud laten worden. Daarbij komt dat als u het te marineren sche toko's), 1/4 theel. zout, 1 theel. suiker, Vi theel. strooiaro- ma, Vi theel. basilicum, 2 dl. si naasappelsap, 1 dl. witte wijn en Vi dl. olie. De tweede marinade wordt samengesteld uit: 1 teentje knoflook (ragfijn gesneden), 1 uitje (ragfijn), 1 theel. suiker, 2 theel. boemboe saté, 1/4 theel. 5-kruiden (verkrijgbaar in to ko's), 1/4 theel. zout, 2 eetl. ci troensap, 2 eetl. sojasaus (ket jap) en Vi dl. olie. Bovenge noemde marinades zijn geschikt voor o.a. kip (saté), kalkoen, tam konijn. De marineertijd 4 tot 6 uur. Blus de braadjus even tueel af met de marinade of ge bruik ze als dressing. 1 In deze tijd van grill en barbecue zijn marinades niet meer weg te denken. produkt 3 a 4 dagen wilt laten trekken deze marinade regelma tig dient te worden opgekookt. Vandaar dat in deze rubriek een greep wordt gedaan uit de snel- klaar marinades, de koude dus. De tijdsduur van het te marine ren produkt kan variëren van 2 uur tot 2 dagen. De korte duur van 2 uur wordt meestal ge bruikt voor het marineren van o.a. gaar vlees, rauwe vis, ge blancheerde groente en zelfs di verse vruchten. De wat langere duur bijvoorbeeld van 4 tot 12 uur, wordt gebruikt voor klein slachtvlees, rund-, varkens-, lams- en schapenvlees, tam ko nijn (grillades, saté enz.), gevo gelte (o.a. kip en kalkoen) (geen jong gevederd wild) en grof harig wild (haas, ree, wild zwijn). De marinade bestaat uit verschil lende onderdelen waaronder aro maten, zoals uien, selderij, wor tels, prei, champignons, en altijd redelijk fijngesneden. Ook een belangrijk onderdeel vormen de specerijen en kruiden, o.a. kruid nagels (poeder), peperkorrels, je neverbessen, laurierblad (poe der), kaneel, kervel, dragon, knoflook, tijm, basilicum, majo- raan, rozemarijn, foeli, zout, pe per en suiker. De basis kan bestaan uit o.a. rode of witte wijn, azijn (wijn), mineraalwa ter, appel-, citroen- of sinaasap pelsap, sojasaus (ketjap), karne melk, sherry, port, cognac, kirsh, jenever, vodka, aquavit en tot slot olie, hetzij maïs-, arachide-, olijf- of notenolie. Dit om het aroma van de marinade te behouden. Het te marineren pro dukt hoeft niet per se onder te staan, maar moet wel regelmatig worden gekeerd, en daarbij op een koele plaats, worden gehou den (niet in de koeling). Hieronder een kleine greep uit de wereld van de marinades, be doeld als leidraad voor het ma ken van uw eigen marinades. Be denk wel dat bij het samenstellen van de marinades, de juiste volg orde wordt aangehouden. Dat houdt in dat u begint met het mengen van de droge stoffen (kruiden) en dan de vloeistoffen toevoegt, waarvan altijd als laat ste de olie. Eén theel. boemboe saté (verkrijgbaar in Indonesi- De twee volgende marinades zijn o.a. voor klein slachtvlees (orga nen), grillades, enz. Marineertijd 4 tot 8 uur. Gebruik de marinade eventueel als saus of dressing: 1 teentje knoflook (ragfijn), 1 theel. kerrie, 1 theel. strooiaro- ma, 1 theel. suiker, 1/4 theel. zout, 1 eetl. sojasaus, 1/4 potje atjar tjampoer en Vi dl. olie. De tweede marinade bestaat uit: 1 uitje (ragfijn), 1 dl. witte wijn, 1/4 theel. kruidnagelpoeder, 1/4 theel. zout, 1/4 theel. thijm, 1/4 theel. peper, 1/4 theel. rozema rijn en Vi dl. olijfolie. De nu volgende marinades zijn voor o.a. kabeljauw, schelvis, haring, makreel, schol, tongfilets of zeewolf. Verwerk ook hier weer de marinade in de saus of als dressing: 1 winterwortel (rag fijn), 1 teentje knoflook (rag fijn), bladselderij (ragfijn), 1/4 theel. zout, 1/4 theel. peper, 1 eetl. sojasaus, 1 eetl. citroensap, 2 dl. witte wijn, Vi dl. maïsolie. De tweede marinade bestaat uit: 1 uitje (ragfijn), 1/4 knolselderij (ragfijn), 1 theel. suiker, 1/4 theel. zout, l/4theH thijm, theel. basilicum, 1 dl. witte wijn, Vi dl. oude jenever, vodka of aquavit en Vi dl. olie of Vi dl. notenolie. De laatste twee marinades zijn o.a. bestemd voor grof harig wild. De marineertijd is 8 tot 12 uur. Braad het wild aan en maak het eventueel gaar in de marinade (dit geldt vooral voor marinade I). Passeer het stoofvocht voor het serveren en bind ze eventueel met wat in koud water opgelost aardappelmeel: 250 gram mager vers rookspek (ragfijn), 150 gram champignons (ragfijn), 1 ui (ragfijn), 1 winterwortel (rag fijn), 1 teentje knoflook (rag fijn), 1/4 theel. thijm, 1 theel. strooiaroma, 1 theel. kruidnagel poeder, 1 theel. zout, 3 laurier blad (poeder), 10 jeneverbes sen, 10 peperkorrels, 1 dl. azijn, 3 dl. rode wijn, 2 dl. water en 1 dl. olie. De tweede marinade bestaat uit: 1 uitje (ragfijn), 150 gram champignons (ragfijn), 1 theel. koks- of wildkruiden, 1/4 theel. zout, 1 lombok (spaanse peper), 2 dl. cognac, 1 dl. madei ra en 1 dl. olie. M.A. van der Vliet Vrijdag 13 april 1990 OVVl mqu ci gbu(,t>* 21

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 21