Wildbeheer-eenheden blijven
gemoederen bezighouden
A
Levensverzekering en brede herwaardering (8)
Special levensverzekeringen
Lijfrente, FOR en staking van de onderneming (7)
Tot slot
Algemene jaarvergadering Nederlandse Boerenjagers te Utrecht:
Meer duidelijkheid
nodig over imitatie
zuivel
Deze week kunt u de laatste twee delen uit onze special levensverzeke
ringen lezen. In de afgelopen twee weken heeft u bijdragen kunnen le
zen over de algemene aspekten van een levensverzekering (1),
levensverzekering en inkomstenbelasting (2), levensverzekering en erf
recht (3), levensverzekering en lijfrente (4), levensverzekering en ver
mogensrecht (5) en levensverzekering en successierecht (6). Deze twee
bijdragen gaan over lijfrente, FOR en staking van de onderneming (7)
en levensverzekering en brede herwaardering (8).
Al in 1977 heeft het ministerie van
Financiën besloten tot de Brede
Herwaardering" van lijfrenten in de
inkomstenbelasting. De datum van
ingang is vele malen gewijzigd. De
laatst bekende ingangsdatum is nu 1
januari 1991. Wat behelst de "Brede
Herwaardering"? Globaal volgen
hierna de wijzigingen.
Rente-element bij kapitaalsverzeke
ringen
Het rente-element bij uitkeringen bij
overlijden blijft vrijgesteld van in
komstenbelasting. Uitkeringen bij
leven zijn vrijgesteld tot 30.000,
mits 15 jaar premie is betaald en
100.000,mits 20 jaar premie is
betaald en uitkering op of na
60-jarige leeftijd geschied. Beide be
dragen mogen worden opgeteld. Dus
maximaal 130.000,vrijgesteld!
Dit geldt per persoon; dus voor een
echtpaar 260.000,Momenteel
worden veel woningen gefinancierd
met een levenhypotheek. De rente
over de hypothecaire lening moet ge
durende de looptijd over de gehele
lening betaald worden en is aftrek
baar. Daarnaast betaalt men perio
diek een premie die jaarlijks rente
dragend opzij gezet wordt bij een
verzekeraar en op het einde van de
looptijd genoeg is om de lening ge
heel af te lossen.
Ook wordt de lening afgelost bij
voortijdig overlijden. Deze gemeng
de premie is niet aftrekbaar.
Het voordeel is duidelijk: de betaal
de rente is aftrekbaar en de genoten
rente op de jaarlijks betaalde pre
mies is onbelast mits voldaan wordt
aan de 12-jaren eis (zie levensverze
kering en inkomstenbelasting).
Voorgesteld wordt nu dat de geno
ten rente wordt vrijgesteld mits 25
jaar premie wordt betaald en de uit
kering niet hoger is dan het geleende
bedrag. Bij tijdelijke verbreking van
het kontrakt (o.a. bij verhuizing)
mag de verbinding niet langer dan 2
jaar verbroken worden. Indien men
ouder dan 39 jaar is wordt bo
venstaande termijn van 25 jaar be
kort met het aantal jaren dat men
ouder is, echter maximaal met 10
jaar. De leeftijd bij het afsluiten is
uitgangspunt.
De vrijstelling geldt niet voor wonin
gen die tot het ondernemingsvermo
De fiscale oudedagsreserve (FOR) is
bij velen van u bekend. Het principe
van de FOR is als volgt. Men mag
elk jaar een bepaald percentage van
de winst in aftrek brengen op het in
komen. Dit betekent een belastings
besparing. Bij het beëindigen van de
onderneming of het bereiken van de
65-jarige leeftijd moet er alsnog
worden afgerekend met de fiscus.
Zet men na het bereiken van de
65-jarige leeftijd de onderneming
voort dan kan men de FOR gespreid
afwikkelen, d.w.z. in vijf jaar.
De afrekening met de fiscus betekent
een forse belastingbetaling ineens, in
beginsel tegen het 45%-tarief. Wat
kan een levensverzekering bieden te
gen deze forse betalingen?
FOR verzekeren tijdens onderne-
mersaktiviteiten
Het type verzekering dat men daar
voor moet afsluiten is een verzeke
ring die een onbelast kapitaal uit
keert. Een dergelijke verzekering
heeft voor- en nadelen. Indien er
sprake is van overdracht van het be
drijf in de toekomst aan de
zoon/dochter is deze wijze van ver
zekeren een mogelijkheid. Er be
hoeft dan geen extra kapitaal ter af
rekening van de FOR op tafel te ko
men. De toekomstige belastingclaim
van de FOR wordt dan gespreid over
een langere termijn dan wanneer
men niets regelt en ineens of in 5 jaar
afrekent. Middels de gespreide pre
miebetaling voorziet men zo in een
kapitaal bij overlijden, of op de af
rekeningsdatum. Indien echter géén
opvolger klaar staat en het bedrijf
wordt te zijner tijd verkocht of, in
dien er gegarandeerd middelen aan
wezig zijn om de belastingclaim af te
rekenen dan is een verzekering niet
noodzakelijk en kan men de be
lastingbesparing van de FOR in het
bedrijf houden. Voor startende on
dernemers is een verzekering zeker
niet noodzakelijk omdat er nog wei
nig FOR is opgebouwd. Tevens
heeft men in dat stadium vaak aan
zienlijke Financieringen die men dan
beter eerst wat kan afbouwen.
Staking van de onderneming
Bij het staken van de onderneming
komen er veelal stille reserves naar
voren, bijvoorbeeld uit bedrijfsge
bouwen, machines en ook de FOR
dient te worden afgerekend. Teza
men kan dan een behoorlijke fiscale
claim aanwezig zijn. Men kan hier
over direkt belasting betalen volgens
het 45%-tarief. Wel is er een vrijstel
ling van maximaal ƒ45.000,Bij
het overlijden van de ondernemer
geldt het 20%-tarief, echter niet
voor de FOR. Hierover moet het
45%-tarief betaald worden.
Direkte belasting betalen heeft nade
len. Er is een mogelijkheid om direk
te belasting te vermijden. Men kiest
voor een stamrecht.
Stel een landbouwer beëindigt het
bedrijf en moet over 175.000,
45% belasting betalen. Hij kiest
hiervoor niet, maar koopt voor die
175.000,een stamrecht bij een
verzekeringmaatschappij. Dit bete
kent een jaarlijkse uitkering (lijfren-
Evenals op de regionale vergaderin
gen konden op de jaarvergadering te
Utrecht de aanwezige leden van de
Nederlandse Boerenjagers Vereni
ging (NBJV) zich niet neerleggen bij
het feit dat de invulling van Wildbe-
heereenheden (WBE's), door het mi
nisterie van landbouw, zonder rug
gespraak met agrarisch Nederland is
gebeurd. De grondgebruikers zijn
volkomen onwetend omtrent de in
houd van WBE's.
De heren J. Verhulst, beleidsmede
werker van Natuur, Milieu en Fau
nabeheer van het ministerie, en L.
van der Sar, sekretaris van de kom
missie Faunabeheer van het Land
bouwschap, hielden inleidingen over
WBE's. Wildbeheereenheden zijn
bestuurlijk georganiseerde eenheden
van 1000-5000 ha die als leefgebied
van bepaalde diersoorten kunnen
worden beschouwd en waar in geza
menlijk overleg wildbeheer wordt
uitgeoefend. Op de vergadering
kwam naar voren dat de NBJV als
nog uitgenodigd zal worden om bij
besprekingen inzake WBE's aanwe
zig te zijn. Binnenkort heeft de
NBJV een bespreking met het Land
bouwschap over de ontwerp statuten
die de boerenjagers inzake WBE's
8
inmiddels op papier hebben staan.
Door de beide inleiders werd inge
gaan op de voor- en nadelen van
WBE's.
Als voordelen werden genoemd dat
de terreinen middels WBE's beter
beheerbaar zijn, ook kleine overhoe-
ken zijn dan opgenomen. Konflikten
tussen de jagers onderling behoren
bij goede invulling tot het verleden.
Natuurterreinen worden in het to
taal beheer meegenomen. Momen
teel zie je nog vaak dat bepaalde ge
bieden die b.v. in eigendom zijn van
gemeenten, niet bejaagd worden. Op
basis van WBE's kunnen deze gebie
den weer in het jachtverhuurcircuit
komen. De effektiviteit van de beja
ging gaat vooruit en bepaalde akties,
b.v. bestrijding van kraaien, is beter
te regelen. Een betere inventarisatie
van het wild is mogelijk waardoor er
verbetering van de biotoop optreedt.
Uitgifte van vergunningen kan beter
worden gekoördineerd maar dit kan
ook in het nadeel van de jagers wer
ken daar bepaalde mensen uit de
boot dreigen te vallen.
Geen garantie
Volgens de NBJV kan het erin zitten
dat artikel 53 en artikel 8 lid 3 gewij
zigd worden waardoor bejaging van
schadelijk wild door de grondge
bruiker zelf in de knel komt. De
naam WBE is geen garantie voor een
goed wildbeheer. Er staat al veel op
papier maar er gebeurt niets, de af
stand tussen de verschillende belang
hebbenden wordt zo alsmaar groter.
Een groot nadeel volgens de NBJV is
het gegeven dat slechts uitgegaan is
van jacht- en niet van landbouwbe
langen. Op deze manier komt de
landbouw buiten spel te staan en is
zij geen partner meer. Deze hande
ling staat averechts op de doelstellin
gen van de NBJV. Het bestuur deel
de de leden nog mede dat er een ge
sprek komt met grote broer KNJV,
de Koninklijke Nederlandse Jagers
Vereniging.
Bij de verdere ontwikkeling van de
WBE's zal de NBJV aanwezig zijn
om middels hun gedachtengang een
evenwichtige belangenafweging te
laten plaatsvinden. De algemene ver
gadering nam tot slot een motie aan
tot steun aan de doelstellingen van
de aktievoerende boeren en boerin
nen. Zij bepleit zodanige maatrege
len voor de akkerbouw dat deze de
kracht heeft om zich aan te passen
aan nieuwe ontwikkelingen.
J. v. Tilburg
gen behoren. De vrijstelling geldt al
leen voor eigen woningen en de pre
mieverhouding hoogste premie -
laagste premie mag niet hoger zijn
dan 10:1.
Premie aftrek voor lijfrente
De maximum aftrek (1990:
17.116,vervalt. Hiervoor in de
plaats komt een natuurlijk maxi
mum. Er mogen slechts verzekerin
gen worden gesloten voor voorzie
ningen die regelmatig inkomsten
opleveren als aanvulling op het
pensioen.
Overgangsrecht
Voor lijfrenten (ook kapitaalsverze-
keringen met lijfrenteclausule) die
zijn afgesloten vóór 1 januari 1991
blijft op verzoek gedurende de loop
tijd de huidige regeling van kracht.
De omvang van de premies mag men
later niet wijzigen. Ook uitkeringen
uit kapitaalsverzekering bij leven die
zijn gesloten vóór 1 januari 1991
blijven na die datum onbelast indien
ze op grond van de huidige regeling
onbelast zouden zijn (12 jaren-eis).
De overeenkomst mag dan na 1 ja
nuari 1991 niet meer gewijzigd wor
den m.b.t. het verzekerd kapitaal.
te) tot het overlijden van hem of zijn
vrouw.
De uitkering is jaarlijks belast en zo
int de fiscus toch haar deel. Dit heeft
diverse voordelen, o.a. een tarief
voordeel. Het bejaardentarief over
de eerste schijf inkomstenbelasting
(max. 42.123,is slechts 18%.
Voorts is het voordelig wanneer één
van beide of beiden lang leven, dan
ontvangt men uiteraard meer dan de
gestorte koopsom. De hoogte waar
over men een stamrecht kan kopen is
wel beperkt, maximaal 622.130,
(1990). De hoogte hangt af van leef
tijd, arbeidsongeschiktheid en over
lijden.
Ook de FOR kan hiermee worden
afgerekend.
Naast een professionele verzekeraar,
kan een stamrecht ook worden be
dongen bij een speciaal daarvoor op
gerichte stamrecht-B.V. of bij uw
opvolger.
Stamrecht B.V.
Het nadeel van het kopen van een
stamrecht bij een verzekeraar is dui
delijk. Komt de gerechtigde van de
lijfrente kort na storting van de
koopsom te overlijden dan is men
zijn geld kwijt. Ondanks het feit dat
dit risiko via contra-verzekeringen is
af te dekken is dit risiko voor som
migen te groot.
Een eigen stamrecht B.V. is dan een
mogelijkheid. Het is mogelijk dat u
een beter rendement weet te behalen
dan een verzekeraar. Inschakeling
van deskundigen is echter onmisbaar
(accountant, notaris) en de kosten
mogen niet onderschat worden. De
ze bestaan o.a. uit accountant- en
notariskosten, publikatieplicht, be-
leggingskosten (specialisten) ven
nootschapsbelasting en het risiko
van lang leven, Dit laatste is een
voordeel van een stamrecht bij een
verzekeraar.
Stamrecht bij uw opvolger
Stel u en uw opvolger willen uw geld
in het bedrijf laten zitten maar er
moet nog wel met de fiscus afgere
kend worden. Dan kunt u bij uw op
volger een stamrecht bedingen. Uw
opvolger betaalt u jaarlijks uw deel
in het bedrijf (lijfrente) uit dat bij u
progressief belast wordt. Voor uw
opvolger is slechts een gedeelte af
trekbaar (rente). Voor hem is het in
feite een betaling van rente en aflos
sing op uw lening aan het bedrijf.
Uw pensioen is echter wel afhanke
lijk van het wel en wee van de onder
neming.
Zou u vroegtijdig overlijden dan is
de winst bij uw opvolger progressief
belast. Wel vervalt de lijfrentever
plichting. Zulk een risiko is met een
risikoverzekeraar af te dekken.
Ook hier komt men veel haken en
ogen tegen. In de praktijk maakt
men er erg weinig gebruik van. Toch
zitten er interessante facetten aan.
J.L. Mieras
In de afgelopen drie weken heeft
u in totaal acht artikelen over le
vensverzekeringen kunnen lezen.
Mocht u met vragen zitten,
schroom dan niet kontakt op te
nemen met uw SEV-er of
SE V-ster.
J.L. Mieras
Het Nederlands Zuivelbureau vindt
een duidelijker onderscheid gewenst
tussen echte zuivelprodukten en imi-
tatiepodukten, met name wat kaas
betreft. fn de huidige situatie kan de
konsument in verwarring raken het
geen op den duur nadelig kan zijn
voor het echte produkt.
Dit standpunt sluit aan bij het stre
ven om ook de herkomst van de kaas
duidelijker aan te geven. Het bureau
nam vorig jaar het initiatief tot het
aanbrengen van een Holland-logo
op Nederlandse kazen. Daarmee
wordt het voor konsumenten in
binnen- en buitenland duidelijker
welke kaas uit Nederland komt en
welke niet.
Bij imitaties is een duidelijk verschil
te konstateren in de kwaliteitsbeoor
deling, zo blijkt uit een recent ge
houden smaaktest. Jong belegen
Goudse krijgt (in rapportcijfers uit
gedrukt) voor smaak een 7, het imi-
tatieprodukt een ruime 4. Dezelfde
score wordt bereikt als ook andere
aspekten worden meegerekend, zo
als uiterlijk en struktuur.
Vrijdag 30 maart 1990