Wildbeheer-eenheden blijven gemoederen bezighouden A Levensverzekering en brede herwaardering (8) Special levensverzekeringen Lijfrente, FOR en staking van de onderneming (7) Tot slot Algemene jaarvergadering Nederlandse Boerenjagers te Utrecht: Meer duidelijkheid nodig over imitatie zuivel Deze week kunt u de laatste twee delen uit onze special levensverzeke ringen lezen. In de afgelopen twee weken heeft u bijdragen kunnen le zen over de algemene aspekten van een levensverzekering (1), levensverzekering en inkomstenbelasting (2), levensverzekering en erf recht (3), levensverzekering en lijfrente (4), levensverzekering en ver mogensrecht (5) en levensverzekering en successierecht (6). Deze twee bijdragen gaan over lijfrente, FOR en staking van de onderneming (7) en levensverzekering en brede herwaardering (8). Al in 1977 heeft het ministerie van Financiën besloten tot de Brede Herwaardering" van lijfrenten in de inkomstenbelasting. De datum van ingang is vele malen gewijzigd. De laatst bekende ingangsdatum is nu 1 januari 1991. Wat behelst de "Brede Herwaardering"? Globaal volgen hierna de wijzigingen. Rente-element bij kapitaalsverzeke ringen Het rente-element bij uitkeringen bij overlijden blijft vrijgesteld van in komstenbelasting. Uitkeringen bij leven zijn vrijgesteld tot 30.000, mits 15 jaar premie is betaald en 100.000,mits 20 jaar premie is betaald en uitkering op of na 60-jarige leeftijd geschied. Beide be dragen mogen worden opgeteld. Dus maximaal 130.000,vrijgesteld! Dit geldt per persoon; dus voor een echtpaar 260.000,Momenteel worden veel woningen gefinancierd met een levenhypotheek. De rente over de hypothecaire lening moet ge durende de looptijd over de gehele lening betaald worden en is aftrek baar. Daarnaast betaalt men perio diek een premie die jaarlijks rente dragend opzij gezet wordt bij een verzekeraar en op het einde van de looptijd genoeg is om de lening ge heel af te lossen. Ook wordt de lening afgelost bij voortijdig overlijden. Deze gemeng de premie is niet aftrekbaar. Het voordeel is duidelijk: de betaal de rente is aftrekbaar en de genoten rente op de jaarlijks betaalde pre mies is onbelast mits voldaan wordt aan de 12-jaren eis (zie levensverze kering en inkomstenbelasting). Voorgesteld wordt nu dat de geno ten rente wordt vrijgesteld mits 25 jaar premie wordt betaald en de uit kering niet hoger is dan het geleende bedrag. Bij tijdelijke verbreking van het kontrakt (o.a. bij verhuizing) mag de verbinding niet langer dan 2 jaar verbroken worden. Indien men ouder dan 39 jaar is wordt bo venstaande termijn van 25 jaar be kort met het aantal jaren dat men ouder is, echter maximaal met 10 jaar. De leeftijd bij het afsluiten is uitgangspunt. De vrijstelling geldt niet voor wonin gen die tot het ondernemingsvermo De fiscale oudedagsreserve (FOR) is bij velen van u bekend. Het principe van de FOR is als volgt. Men mag elk jaar een bepaald percentage van de winst in aftrek brengen op het in komen. Dit betekent een belastings besparing. Bij het beëindigen van de onderneming of het bereiken van de 65-jarige leeftijd moet er alsnog worden afgerekend met de fiscus. Zet men na het bereiken van de 65-jarige leeftijd de onderneming voort dan kan men de FOR gespreid afwikkelen, d.w.z. in vijf jaar. De afrekening met de fiscus betekent een forse belastingbetaling ineens, in beginsel tegen het 45%-tarief. Wat kan een levensverzekering bieden te gen deze forse betalingen? FOR verzekeren tijdens onderne- mersaktiviteiten Het type verzekering dat men daar voor moet afsluiten is een verzeke ring die een onbelast kapitaal uit keert. Een dergelijke verzekering heeft voor- en nadelen. Indien er sprake is van overdracht van het be drijf in de toekomst aan de zoon/dochter is deze wijze van ver zekeren een mogelijkheid. Er be hoeft dan geen extra kapitaal ter af rekening van de FOR op tafel te ko men. De toekomstige belastingclaim van de FOR wordt dan gespreid over een langere termijn dan wanneer men niets regelt en ineens of in 5 jaar afrekent. Middels de gespreide pre miebetaling voorziet men zo in een kapitaal bij overlijden, of op de af rekeningsdatum. Indien echter géén opvolger klaar staat en het bedrijf wordt te zijner tijd verkocht of, in dien er gegarandeerd middelen aan wezig zijn om de belastingclaim af te rekenen dan is een verzekering niet noodzakelijk en kan men de be lastingbesparing van de FOR in het bedrijf houden. Voor startende on dernemers is een verzekering zeker niet noodzakelijk omdat er nog wei nig FOR is opgebouwd. Tevens heeft men in dat stadium vaak aan zienlijke Financieringen die men dan beter eerst wat kan afbouwen. Staking van de onderneming Bij het staken van de onderneming komen er veelal stille reserves naar voren, bijvoorbeeld uit bedrijfsge bouwen, machines en ook de FOR dient te worden afgerekend. Teza men kan dan een behoorlijke fiscale claim aanwezig zijn. Men kan hier over direkt belasting betalen volgens het 45%-tarief. Wel is er een vrijstel ling van maximaal ƒ45.000,Bij het overlijden van de ondernemer geldt het 20%-tarief, echter niet voor de FOR. Hierover moet het 45%-tarief betaald worden. Direkte belasting betalen heeft nade len. Er is een mogelijkheid om direk te belasting te vermijden. Men kiest voor een stamrecht. Stel een landbouwer beëindigt het bedrijf en moet over 175.000, 45% belasting betalen. Hij kiest hiervoor niet, maar koopt voor die 175.000,een stamrecht bij een verzekeringmaatschappij. Dit bete kent een jaarlijkse uitkering (lijfren- Evenals op de regionale vergaderin gen konden op de jaarvergadering te Utrecht de aanwezige leden van de Nederlandse Boerenjagers Vereni ging (NBJV) zich niet neerleggen bij het feit dat de invulling van Wildbe- heereenheden (WBE's), door het mi nisterie van landbouw, zonder rug gespraak met agrarisch Nederland is gebeurd. De grondgebruikers zijn volkomen onwetend omtrent de in houd van WBE's. De heren J. Verhulst, beleidsmede werker van Natuur, Milieu en Fau nabeheer van het ministerie, en L. van der Sar, sekretaris van de kom missie Faunabeheer van het Land bouwschap, hielden inleidingen over WBE's. Wildbeheereenheden zijn bestuurlijk georganiseerde eenheden van 1000-5000 ha die als leefgebied van bepaalde diersoorten kunnen worden beschouwd en waar in geza menlijk overleg wildbeheer wordt uitgeoefend. Op de vergadering kwam naar voren dat de NBJV als nog uitgenodigd zal worden om bij besprekingen inzake WBE's aanwe zig te zijn. Binnenkort heeft de NBJV een bespreking met het Land bouwschap over de ontwerp statuten die de boerenjagers inzake WBE's 8 inmiddels op papier hebben staan. Door de beide inleiders werd inge gaan op de voor- en nadelen van WBE's. Als voordelen werden genoemd dat de terreinen middels WBE's beter beheerbaar zijn, ook kleine overhoe- ken zijn dan opgenomen. Konflikten tussen de jagers onderling behoren bij goede invulling tot het verleden. Natuurterreinen worden in het to taal beheer meegenomen. Momen teel zie je nog vaak dat bepaalde ge bieden die b.v. in eigendom zijn van gemeenten, niet bejaagd worden. Op basis van WBE's kunnen deze gebie den weer in het jachtverhuurcircuit komen. De effektiviteit van de beja ging gaat vooruit en bepaalde akties, b.v. bestrijding van kraaien, is beter te regelen. Een betere inventarisatie van het wild is mogelijk waardoor er verbetering van de biotoop optreedt. Uitgifte van vergunningen kan beter worden gekoördineerd maar dit kan ook in het nadeel van de jagers wer ken daar bepaalde mensen uit de boot dreigen te vallen. Geen garantie Volgens de NBJV kan het erin zitten dat artikel 53 en artikel 8 lid 3 gewij zigd worden waardoor bejaging van schadelijk wild door de grondge bruiker zelf in de knel komt. De naam WBE is geen garantie voor een goed wildbeheer. Er staat al veel op papier maar er gebeurt niets, de af stand tussen de verschillende belang hebbenden wordt zo alsmaar groter. Een groot nadeel volgens de NBJV is het gegeven dat slechts uitgegaan is van jacht- en niet van landbouwbe langen. Op deze manier komt de landbouw buiten spel te staan en is zij geen partner meer. Deze hande ling staat averechts op de doelstellin gen van de NBJV. Het bestuur deel de de leden nog mede dat er een ge sprek komt met grote broer KNJV, de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging. Bij de verdere ontwikkeling van de WBE's zal de NBJV aanwezig zijn om middels hun gedachtengang een evenwichtige belangenafweging te laten plaatsvinden. De algemene ver gadering nam tot slot een motie aan tot steun aan de doelstellingen van de aktievoerende boeren en boerin nen. Zij bepleit zodanige maatrege len voor de akkerbouw dat deze de kracht heeft om zich aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. J. v. Tilburg gen behoren. De vrijstelling geldt al leen voor eigen woningen en de pre mieverhouding hoogste premie - laagste premie mag niet hoger zijn dan 10:1. Premie aftrek voor lijfrente De maximum aftrek (1990: 17.116,vervalt. Hiervoor in de plaats komt een natuurlijk maxi mum. Er mogen slechts verzekerin gen worden gesloten voor voorzie ningen die regelmatig inkomsten opleveren als aanvulling op het pensioen. Overgangsrecht Voor lijfrenten (ook kapitaalsverze- keringen met lijfrenteclausule) die zijn afgesloten vóór 1 januari 1991 blijft op verzoek gedurende de loop tijd de huidige regeling van kracht. De omvang van de premies mag men later niet wijzigen. Ook uitkeringen uit kapitaalsverzekering bij leven die zijn gesloten vóór 1 januari 1991 blijven na die datum onbelast indien ze op grond van de huidige regeling onbelast zouden zijn (12 jaren-eis). De overeenkomst mag dan na 1 ja nuari 1991 niet meer gewijzigd wor den m.b.t. het verzekerd kapitaal. te) tot het overlijden van hem of zijn vrouw. De uitkering is jaarlijks belast en zo int de fiscus toch haar deel. Dit heeft diverse voordelen, o.a. een tarief voordeel. Het bejaardentarief over de eerste schijf inkomstenbelasting (max. 42.123,is slechts 18%. Voorts is het voordelig wanneer één van beide of beiden lang leven, dan ontvangt men uiteraard meer dan de gestorte koopsom. De hoogte waar over men een stamrecht kan kopen is wel beperkt, maximaal 622.130, (1990). De hoogte hangt af van leef tijd, arbeidsongeschiktheid en over lijden. Ook de FOR kan hiermee worden afgerekend. Naast een professionele verzekeraar, kan een stamrecht ook worden be dongen bij een speciaal daarvoor op gerichte stamrecht-B.V. of bij uw opvolger. Stamrecht B.V. Het nadeel van het kopen van een stamrecht bij een verzekeraar is dui delijk. Komt de gerechtigde van de lijfrente kort na storting van de koopsom te overlijden dan is men zijn geld kwijt. Ondanks het feit dat dit risiko via contra-verzekeringen is af te dekken is dit risiko voor som migen te groot. Een eigen stamrecht B.V. is dan een mogelijkheid. Het is mogelijk dat u een beter rendement weet te behalen dan een verzekeraar. Inschakeling van deskundigen is echter onmisbaar (accountant, notaris) en de kosten mogen niet onderschat worden. De ze bestaan o.a. uit accountant- en notariskosten, publikatieplicht, be- leggingskosten (specialisten) ven nootschapsbelasting en het risiko van lang leven, Dit laatste is een voordeel van een stamrecht bij een verzekeraar. Stamrecht bij uw opvolger Stel u en uw opvolger willen uw geld in het bedrijf laten zitten maar er moet nog wel met de fiscus afgere kend worden. Dan kunt u bij uw op volger een stamrecht bedingen. Uw opvolger betaalt u jaarlijks uw deel in het bedrijf (lijfrente) uit dat bij u progressief belast wordt. Voor uw opvolger is slechts een gedeelte af trekbaar (rente). Voor hem is het in feite een betaling van rente en aflos sing op uw lening aan het bedrijf. Uw pensioen is echter wel afhanke lijk van het wel en wee van de onder neming. Zou u vroegtijdig overlijden dan is de winst bij uw opvolger progressief belast. Wel vervalt de lijfrentever plichting. Zulk een risiko is met een risikoverzekeraar af te dekken. Ook hier komt men veel haken en ogen tegen. In de praktijk maakt men er erg weinig gebruik van. Toch zitten er interessante facetten aan. J.L. Mieras In de afgelopen drie weken heeft u in totaal acht artikelen over le vensverzekeringen kunnen lezen. Mocht u met vragen zitten, schroom dan niet kontakt op te nemen met uw SEV-er of SE V-ster. J.L. Mieras Het Nederlands Zuivelbureau vindt een duidelijker onderscheid gewenst tussen echte zuivelprodukten en imi- tatiepodukten, met name wat kaas betreft. fn de huidige situatie kan de konsument in verwarring raken het geen op den duur nadelig kan zijn voor het echte produkt. Dit standpunt sluit aan bij het stre ven om ook de herkomst van de kaas duidelijker aan te geven. Het bureau nam vorig jaar het initiatief tot het aanbrengen van een Holland-logo op Nederlandse kazen. Daarmee wordt het voor konsumenten in binnen- en buitenland duidelijker welke kaas uit Nederland komt en welke niet. Bij imitaties is een duidelijk verschil te konstateren in de kwaliteitsbeoor deling, zo blijkt uit een recent ge houden smaaktest. Jong belegen Goudse krijgt (in rapportcijfers uit gedrukt) voor smaak een 7, het imi- tatieprodukt een ruime 4. Dezelfde score wordt bereikt als ook andere aspekten worden meegerekend, zo als uiterlijk en struktuur. Vrijdag 30 maart 1990

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 8