GATT SER-advies over Tijdelijke blokkade van Shell Moerdijk Braks geeft nul op request Landbouw en zijn bestaan? A. Jaarsma: "Afbraak steun compenseren" praktijk Het pas verschenen advies van de Sociaal Economische Raad (SER) over het landbouwbeleid en de GATT-onderhandelingen houdt reke ning met de belangen van land- en tuinbouw. Dat zegt drs. A. Jaarsma, plaatsvervangend algemeen secretaris van het KNLG Hij is lid van de commissie Internationale Sociaal-Economische Aangele genheden van de SER die het advies maakte. In die commissie zitten ook vertegenwoordigers van industriële ondernemingen en werkne mersorganisaties. Jaarsma noemt het advies "duidelijk een compro mis, dat in elk geval onze standpunten niet voor de voeten loopt." Aktievoerder de heer Cor Noteboom uit Klundert reageerde vorige week vrijdag uiterst fel in het provinciehuis te Den Bosch op uitspra ken van Gedeputeerde Dr. Sonneveld. De heer Sonneveld vertelde de 500 akkerbouwers dat hij hen niets te bieden had en "dat de graan prijzen niet langer kostendekkend zijn, wat trouwens een keus is van Brussel. De landbouworganisaties hebben dit ondersteund." Akker bouwer Cor Noteboom viel meteen in door te zeggen dat er eerst een stabiele graanprijs moet komen om zo verder te werken aan andere oplossingen. In Den Bosch waren 264 trekkers bij de aktie aanwezig, uit West-Brabant, de Biesbosch en de Langstraat. TGV: Dekker Grand Vitesse langs Brabantse gemeentehuizen succesvol De SER-commissie adviseerde onge vraagd minister Braks en staatssecre taris Bukman over hun opstelling in de GATT-besprekingen. De landen die meedoen aan de "General Agree ment on Tariffs and Trade" onder handelen sinds 1986 over vrijere internationale handel in landbouw- produkten. In april 1989 besloten de betrokken landen de ondersteuning van de landbouwproduktie 'substan tieel en progressief' af te breken. Op dit moment praten de onderhan delaars, waaronder de Europese Commissie, over de invulling daar van. Eind 1990 moeten die onder handelingen in Brussel worden afgerond. "Er komen in elk geval wijzigingen in het landbouwbeleid of de onderhandelingen nu slagen of niet," stelt Jaarsma. "Maar het is moeilijk in te schatten voor welke be drijfstakken dat voor- of nadelen op zal leveren." Afbouwen Hoe de landbouwondersteuning moet worden afgebouwd, daar lopen de meningen over uiteen. De Vere nigde Staten hebben voorgesteld alle exportsubsidies in vijf jaar af te schaffen. Alle invoerbelemmerende maatregelen en alle binnenlandse steunmaatregelen die prijzen en pro- duktie direct beïnvloeden moeten binnen tien jaar weg. Dat vindt de SER-commissie te radicaal. Ook de EG vindt dat. De EG hanteert nu importheffingen en exportrestituties die variëren met de wereldmarkt. De EG heeft in de cember voorgesteld om hiervoor in de plaats met gedeeltelijk vaste en gedeeltelijk variabele tarieven te gaan werken. Het variabele deel zou met wisselkoersvariaties en schom melingen in de wereldmarktprijs mee moeten blijven gaan. Het vaste deel wil de EG in een aantal jaren af bouwen. De SER-commissie vindt dat een goed plan maar wil graag weten hoe snel de EG de tarieven af wil bou wen. Jaarsma: "Dat kun je op twee manieren uitleggen. Het KNLC vindt dat dit zeer voorzichtig moet worden toegepast. Het moet niet betekenen dat het huidige interventie en restitu tiesysteem wordt afgebroken zonder dat dat op een andere manier wordt gecompenseerd." Dat kan zijn via een hectaretoeslag maar ook alterna tieven als produktiebeheersing moe ten er bij worden betrokken meent Jaarsma. "Quotering botst hier en daar met li beralisering. Maar de GATT- onderhandelingen geven juist een opening om daar afspraken over te maken zodat als we hier de produk- tie beperken die ruimte niet door bij voorbeeld de Verenigde Staten wordt ingenomen." De EG wil alleen een gewijzigd ta riefsysteem ('tarificatie') als de hui dige importbelemmeringen voor bepaalde produkten veranderd kan. worden. Dat wordt 'rebalancing' ge noemd. Het betekent bijvoorbeeld dat produkten die nu vrij kunnen worden ingevoerd zoals graanvervan- gers een heffing kunnen krijgen en dat voor andere produkten heffingen omlaag gaan. De SER-commissie is daar niet en thousiast over. Zij vreest prijsverho gingen in ons land als oliën, vetten en graansubstituten worden belast. De commissie wijst rebalancing ech ter niet duidelijk af, daarvoor liepen de belangen te ver uiteen. De Tweede Kamer heeft eind vorig jaar een hef fing op graansubstituten wel duide lijk afgewezen. Inkomstensteun De SER-commissie verwacht niet dat de handel in landbouwprodukten ooit helemaal vrij zal zijn, vanwege het specifieke karakter van land bouwproduktie. Ze erkent ook dat li beralisatie van de handel in landbouwprodukten in sommige sec toren negatieve gevolgen heeft. Dat mag echter geen reden zijn om de landbouw in de EG blijvend en volle dig van de wereldmarkt af te scher men, zegt zij in haar advies. Er moet serieus gestudeerd worden op de mo gelijkheden om inkomenssteun te ge ven, losgekoppeld van wat er geteeld wordt. Daaronder kan, op aandrang van de landbouwvertegenwoordi- gers, ook een hectaretoeslag vallen die onafhankelijk van het inkomen is. "Ook de Amerikanen houden die mogelijkheid in hun voorstellen open. Inkomstentoeslagen gekop peld aan hectares maar onafhanke lijk van de hoeveelheid produkt en van wat er geteeld wordt. Dat komt ook terug in de Amerikaanse land bouw wet die 1 januari 1990 van kracht werd," aldus Jaarsma. Hij vindt de huidige mogelijkheden voor inkomensaanvulling in de EG 'volledig onvoldoende'. "Daar moe ten duidelijk andere afspraken over komen. Ook de Nederlandse rege ring is nog niet bereid voldoende te doen om de gevolgen van de afbraak van de prijsondersteuning op te van gen. Dat blijkt uit haar houding te genover de akkerbouwers.' Klappen De hoofdlijn, een liberalere wereld handel in landbouwprodukten, ligt al sinds 1986 vast, stelt Jaarsma. "Maar de feitelijke invulling waar nu over wordt gepraat is veel belang rijker dan die hoofdlijn. Daar blijkt welke sector de klappen krijgt. Dan kan ook blijken welke bedrijfstakken tussen de wal en het schip terecht ko men." Liberalisatie betekent volgens hem zeker niet automatisch dat de akker bouw uit Nederland verdwijnt. "De GATT onderhandelingen moeten lei den tot lagere kosten van het land bouwbeleid. Dat zijn onder meer kosten voor opslag en interventie. Dat geld komt zeker niet allemaal bij de boer terecht." De boer hoeft naar zijn idee dan ook niet minder te krijgen. "We moeten tegenwicht geven om voor de Euro pese landbouw een goede plaats te krijgen. Het is duidelijk dat de Ame rikanen proberen de wereld met hun voedsel te veroveren. De Europese landbouw mag niet worden opgeof ferd aan de Amerikaanse export en de belangen van de Europese in dustrie." Gerard Wester hof "Nieuwe produkten bieden geen soe laas daar de markt dan snel over voerd is. We hebben de EEG als een groot goed gezien maar wordt deze nu de ondergang van de Nederlandse akkerbouw? We hebben meer tijd nodig om onze bedrijven aan de ei sen van vandaag aan te passen en in dit kader zijn produktiebeperkende maatregelen niet uit te sluiten," aldus de heer Noteboom. Commissaris van de Koningin, mr. F. Houben toonde begrip voor de situa tie. "Als boeren de straat op gaan is er echt iets aan de hand," zo zei hij. Mevrouw Riet Crezee-Dam uit Lage Zwaluwe bood namens de boerinnen van Noord-Brabant een petitie aan. Zij deelde het provinciebestuur mede dat het gezinsinkomen in de akker bouw daalt zodat hoognodige in vesteringen achterwege blijven." Bedrijfsovername wordt in veel ge vallen uitgesteld daar perspectief ontbreekt. Veel vrouwen worden op deze manier gedwongen er een baantje bij te nemen." Commissaris Houben zal de petitie overbrengen aan de regering. Verder prees hij de akkerbouwers, die met 264 trekkers aanwezig waren, voor de verantwoorde manier van aktievoe- ren. De trekkers waren afkomstig uit West-Brabant, de Biesbroek en de Langstraat. Vanuit Oost-Brabant was een groot aantal akkerbouwers zonder trekker aanwezig. Opvallend veel akkerbouwers die met de auto naar Den Bosch geko men waren om de zaak te ondersteu nen. Allen zijn van mening dat de regering over de brug moet komen omdat het beleid van de overheid be gin jaren tachtig nog gericht was op produktie. TGV Woensdag 6 maart is West-Brabant de aktie TGV, Trekker Grand Vitesse, optimaal verlopen. Vanuit een 4-tal plaatsen is met trekkers gestart om zo op alle gemeentehuizen een petitie aan te bieden en de gemeente bestuurders attent te maken op de problematiek van de landbouw. Steeds zwaardere milieu- en andere verzwarende maatregelen gaan ver paupering van het platteland inhou den. Op ieder vertrek buiten, te Woensdrecht, Steenbergen, Wil lemstad en Zevenbergen, waren 60 akkerbouwers met tractoren aanwe zig. De gehele TGV is gedragen door leden van de 3 landbouworgani saties. Gisteren, donderdag, was de grote aktiedag in Noord-Brabant. Met 250 trekkers is Shell te Moerdijk enige tijd geblokkeerd geweest. Symbo lisch werd Shell gesloten waarna een partij tarwe werd aangeboden. Van dit graan kan Shell bio-ethanol ma ken wat ten eerste veel schoner voor het milieu is en behoud van toekomst voor de akkerbouw betekent. Hierna werd Shell weer heropend. De heer Ko Brooymans uit Nieuw- Vossemeer, de heer De Lint uit Din- teloord en Cor Noteboom hadden de leiding. De heer Brooymans trad als woordvoerder op. Shell werd ge vraagd om medewerking te verlenen door druk op de regering uit te oefe nen om te komen tot de produktie van bio-ethanol als brandstof en ver der kunnen van granen milieuvrien delijke verpakkingsmaterialen gemaakt worden. Ondanks dat de weersomstandighe den weer werk op het land toelaten zijn de meeste akkerbouwers nog steeds bereid om deel te nemen aan akties. De solidariteit onder de boe ren is beduidend groter geworden wat te merken is aan de steun die de organisatoren krijgen. Een grote groep wil keihard doorgaan tot volle dige overeenstemming bereikt maar de meesten vragen zich af of het niet verstandiger is om bij de opening die er nu is alles even op te schorten en de onderhandelingen af te wachten. Erg veel stemmen gaan er op om op 26 maart tijdens de ministerraad in Luxemburg massaal aanwezig te zijn. Deze stap zou dan wel opgezet moe ten worden door de 3 CLO's en in Europees verband. Tijdig moeten dan de betreffende beleidsmakers in gelicht zijn zodat beïnvloeding op de standpuntbepaling mogelijk is. Dat Europees gezien de communica tie nog verre van optimaal is blijkt uit het feit dat de Franse boeren nog niet op de hoogte zijn van de akties in Nederland. Een Hoevense akker bouwer kwam op het idee een aantal kennissen in Frankrijk te bellen er tot zijn stomme verbazing was daai het enige nieuws uit Nederland dai het zwaar gestormd heeft. Naar aan leiding hiervan gaat een aantal West- Brabantse akkerbouwers op de land bouwtentoonstelling te Parijs (SI- MA) pamfletten uitdelen. Het pamflet is in het Frans opgesteld en in vragende stijl. Franse boeren die in kennis gesteld zijn van de al bijna 3 weken durende protesten in Nederland lieten weten dat akties daar ook nodig zijn. Zelfs Franse graantelers kunnen voor deze prijzen niet rendabel telen al wordt door politici wel beweerd dat graan in dat land thuishoort. Jan van Tilburg Het is een rumoerige winter, wat de akkerbouw betreft. Ja, de winter van 1990 zal nog wel een staartje krijgen. Het zat al lang te broeien onder de meeste akkerbouwers en hun gezinnen, dat het zo niet langer kon en mocht. Bij 2 dames van het eiland NOORD-BEVELAND was Braks al te ver gegaan en ze besloten een aktie op touw te zetten, dit was zeer moedig en deed de vlam in de pan slaan. De akties volgden elkaar tot dusver spontaan op en bleven publieks vriendelijk. Ikzelf ben meegeweest naar Den Haag. Dit was al een bele venis op zich. De mensen stonden ons ondersteunend toe te juichen tot diep in de nacht. De heenreis verliep voorspoedig, zij het dat de Rotter damse politie ons een half uur voor niks rond liet rijden door Rotter dam. De motie Ter Veer werd niet gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer. Er werd besloten om nu tot het bittere einde aktie te voeren. Dit einde zou nog wel eens lang op zich kunnen laten wachten, maar het spreekwoord zegt: "De aanhouder wint". En naar mijn bescheiden me ning heeft de akkerbouw in Neder land wel degelijk kansen om te overleven. Het gesprek tussen het Landbouwschap en minister Braks woensdag avond heeft niets opgeleverd. Het Landbouwschap heeft de minister voor stellen gedaan om de maatregelen zoals door het kabinet voorgesteld (zie pag. 8) te verbeteren. Het schap heeft o.m. voorgesteld om de voorwaar den om voor inkomenssteun in aanmerking te komen te versoepelen. Om voor inkomenssteun in aanmerking te komen geldt de voorwaarde dat minimaal 30 procent van het areaal uit marktordeningsgewassen moet bestaan. Het schap heeft voorgesteld dat hierbinnen ook de suikerbieten vallen, zodat meer boeren voor de steun in aanmerking komen. De minis ter wil daar niet aan, "omdat de inkomenssteun een kompensatie moet zijn voor de verslechtering van het marktordeningsbeleid, en voor suiker bieten is er niets veranderd." Ook heeft het schap voorgesteld het aandeel marktordeningsgewassen dat minimaal geteeld moet worden om voor inkomenssteun in aanmerking te komen terug te brengen van 30 naar 25 procent, maar volgens Braks kost het al genoeg moeite om die 30 procent in Brussel te verdedigen. Ook voelt de minister er niets voor om inkomsten die van buiten het bedrijf verkre gen worden niet bij het inkomen van het bedrijf op te tellen bij het bepa len van het fiskaal onzuiver inkomen. Het Landbouwschap stelde voor, omdat dan meer boeren aan de inkomensvoorwaarde (onder de 34.000 gulden) zouden voldoen. Braks wilde wel onderzoeken of de inkomenssteun eventueel over drie of vier jaar kan worden gegeven in plaats van over vijf jaar. De mensen zelf te laten kiezen hoe zij de steun over de jaren verdeeld willen hebben, met de mogelijkheid dat het in één keer gegeven wordt, wees de minister van de hand. Hij vreesde dat de boeren die voor de regeling in aanmerking ko men dan binnen enkele jaren weer bij hem op de stoep staan. Vrijdag 9 maart 1990 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 7