ZLM wil kreatieve
invulling van hektaretoeslag
Boerinnen schrijven zich in als werkzoekenden
100 356/ ,s4-C.
Voorstel tot instellen werkgroep
Bestuur KNLC wil discussie over
mogelijkheden produktiebeheersing
zuidelijke landbouw maatschappij
Het bestuur van het KNLC is bereid de komende maan
den opnieuw te gaan praten over de mogelijkheden voor
produktiebeheersing voor granen. Deze discussie moet in
eerste instantie gaan over de mogelijkheden in Neder
land, maar natuurlijk wel een Europese uitwerking krij
gen. Ook het telen voor non-food moet erbij betrokken
worden. Zou er geen werkgroep kunnen komen in 3
CLO-verband of Landbouwschapsverband die zich buigt
over de toekomst van de grondgebonden produktie,
vroeg het KNLC-bestuur zich af op de vergadering van 6
maart.
In de vergadering herhaalde het bestuur nog eens het
standpunt dat het aanbod van minister Braks om de
nood in de akkerbouw te lenigen (zie pag. 8) te mager
was. Dit standpunt had het bestuur op de vergadering
van 2 maart ingenomen.
Het aangeboden pakket biedt te weinig tegenwicht tegen
de verdergaande prijsdaling, veroorzaakt door de wer
king van de stabilisatoren. De CLO's, waaronder het
KNLC, vinden wel dat het pakket een basis biedt voor
verdere onderhandelingen.
Het KNLC-bestuur zou graag zien dat er binnen enkele
dagen een afbouw komt van de akties. Een bemiddelaar
kan misschien de impasse doorbreken.
Maximale uitwerking
Het bestuur van het KNLC vindt dat er maximale invul
ling moet worden gegeven aan de mogelijkheden op na
tionaal niveau. Het aanbod van Braks voldoet daar nog
niet aan. Wel overheerst de mening dat als de overheid te
gemoet komt aan de nog liggende wensen ten aanzien van
de regelingen, nationaal het maximale is bereikt. In de
sfeer van lastenverlichting zou nog wel het een en ander
kunnen worden bereikt. Ook het voorstel van de actie
voerders in de leningensfeer kan hierbij worden mee
genomen.
Een van de belangrijkste eisen blijft echter de verzachting
van de werking van de stabilisatoren, zoals afschaffing
van de medeverantwoordelijkheidsheffing, verkorting
van de betalingstermijn met 90 dagen, verhoging van het
interventieaankoopniveau van 94 naar 100%, herinvoe
ring van het maximum vochtgehalte bij interventie naar
16% en verhoging minimumprijs van de fabrieksaard
appelen.
Daarom moet een groot gedeelte van de aandacht gericht
worden op de marathonzitting van de EG-
landbouwministerraad op 25 en 26 maart in Luxemburg.
De 3 CLO's moeten samen met COPA hier een groot
scheepse actie op touw zetten.
land- en
tuinbouwblad
VRIJDAG 9 MAART 1990
78e JAARGANG NO. 4012
De afgelopen dagen hebben boerinnen (en ook boeren) zich massaal op het Arbeidsbureau
ingeschreven als werkzoekenden. Zij gaven daarmee te kennen dat de inkomsten van het ak
kerbouwbedrijf alléén niet meer voldoende zijn om rond te komenin veel gevallen zijn de
bedrijfsinkomsten zelfs negatief
Op de foto een groep agrarische vrouwen uit de Bevelanden voordat ze zich inschreven op
het Arbeidsbureau te Goesafgelopen maandag. De boerendie inmiddels al drie weken ak-
tie hebben gevoerdhielden deze week diverse prikakties, bestaande uit blokkades en bezet
tingen van o.a. belastingkantoren en andere rijksgebouwen.
Ook werden voor korte of langere tijd bedrijven geblokkeerdwaaronder de chemieconcerns
Shell te Moerdijk en Total te Vlissingen. Het einde van de akties lijkt nog niet in zichtzeker
niet nadat zowel het beraad van de EG-landbouwministers als het overleg woensdagavond
tussen het Landbouwschap en minister Braks voor de akkerbouw niets hebben opgeleverd.
Het hoofdbestuur van de ZLM, in vergadering op maan
dagmiddag 5 maart 1990 in het Landbouwhuis te
Goes, is van mening dat de "aanbieding" van het kabi
net aan de akkerbouwers veel te mager is. Zo zal met
name de oprekking van de inkomenssteunregeling (in
het Zuidwesten) niet meer dan f 100,— a f 200,— per
hektare zware marktordeningsprodukten opleveren
voor ten hoogste een kwart van de akkerbouwers. Het
bestuur van de ZLM vindt daarom dat alsnog een uiter
ste poging gedaan moet worden om via nationale
lastenverlichting een kreatieve invulling te geven aan
de 500-gulden-per-hektare-eis. Eén en ander moet via
- of namens - 3 CLO met de overheid uitputtend wor
den uit-onderhandeld. Tot nu toe is een zgn. kreatieve
invulling van de 500-gulden-per-hektare-eis nog niet
aan de orde geweest. De ZLM denkt onder andere aan
de volgende maatregelen (in willekeurige volgorde):
Overname door de overheid van de keuringskosten,
van de Produktschapsheffingen, van kosten in het
landbouwkundig onderzoek, verlaging c.q. afschaffing
van de vermogensbelasting, verlaging van de BTW op
hulp- en produktiemiddelen voor de akkerbouw tot nul,
afschaffing van de landbouwdieselaccijns, overname
door de overheid van de waterschapslasten etc.
Wanneer de onderhandelingen over de invulling van de
500-gulden-per-hektare-eis worden opgestart zou dat
voor de aktievoerders reden kunnen zijn om de boeren-
akties voorlopig op te schorten in afwachting van de
uitkomsten van de onderhandelingen. De ZLM zou op
schorting in dat geval ook aanraden om de onderhan
delingen niet onnodig te belasten. Het spreekt vanzelf
dat één en ander onverlet laat om ook de druk op Brus
sel zo veel mogelijk op te voeren om ook déar maxi
maal resultaat te halen.
Donderdagmorgen 10 uur
Wat we gehoopt hadden dat niet zou hoeven te gebeu
ren is woensdagavond toch gebeurd. De patstelling tus
sen enerzijds de actievoerders en CLO en anderzijds
het kabinet is ten gevolge van de onbegrijpelijk arro
gante opstelling van Braks (en mede op basis van de
Lubberiaanse-niets-zeggerij) verscherpt in plaats van
afgezwakt.
De impasse lijkt nu groter dan ooit en de kans op blin-
delingse actieverharding wordt daarmee eveneens on
overzienbaar. Vanuit de ZLM spannen we ons daarom
tot het uiterste in om op basis van het fungerende ei
senpakket alsnog de prioriteitsstelling voor nationale
compensatie (waar Den Haag zonder uitdrukkelijke
Brusselse toestemming zelfstandig over kan beslissen)
op de onderhandelingstafel te krijgen.
We doelen op lastenverlichting (zie boven) en op de be
schikbaarstelling van renteloze leningen (voorstel ac
tievoerders in Den Haag). Eén en ander uiteraard
onverlet latend de eisen in EG-verband gericht op de
besluitvorming van de ministerraad eind deze maand
en gericht op een EG-graanbeleidswijziging (produktie
beheersing met taakstelling per lidstaat?).
In verband met de huidige onderhandelingsimpasse zul
len we vanuit de ZLM eveneens ten sterkste blijven
aandringen op het inschakelen van een onafhankelijke
bemiddelaar (dan wel bemiddelaars) tussen nationale
regering en CLO/actievoerders.
Op basis van de voormelde eisen zou dan middels op
schorting van de acties de benodigde tijd en ruimte ge
schapen kunnen worden om goede wil en
verantwoordelijkheid (i.p.v. arrogantie en cynisme) bij
regering en politiek te mobiliseren om één en ander
maximaal in te vullen.
Van der Maas