Akkerbouwproblemen
Welke toekomst wenst u?
over geld
en goed
ingezonden
Plafondprijzen landbouwgrond
IJsselmeerpolders verhoogd
Registratieplicht voor kopers van melk
Circulaire man-vrouw
maatschap van
Accountantsunie ZLM
Op 15 januari 1990 is het besluit
'Taakverlichting voor oudere al
leenstaanden' in werking getreden.
Alleenstaanden van 55 tot 65 jaar
die meer dan 30 uur per week wer
ken en niet meer verdienen dan 11/3
van het minimumloon, kunnen bij
dreigende arbeidsongeschiktheid een
financiële tegemoetkoming krijgen
om korter te gaan werken of huis
houdelijke hulp te nemen. Dit geldt
ook voor zelfstandigen.
Het eerdergenoemde besluit is een
voorziening in het kader van de
AAW (Algemene Arbeidsonge
schiktheidswet). Het tracht te voor
komen dat oudere werkende al
leenstaanden vanwege een dubbele
taak, huishouding en werk, arbeids
ongeschikt worden.
Eisen:
a. men moet 55 jaar of ouder zijn,
doch jonger dan 65;
b. men verricht betaald werk voor
meer dan 30 uur per week en voert
een huishouding;
c. men is ongehuwd en voert niet
duurzaam een huishouding met een
ander;
d. het inkomen bedraagt minder dan
1 1/3 van het minimumloon ver
meerderd met de minim umvakantie-
bijslag, totaal 99,92 per dag, per
jaar 26.079,54;
e. de wekelijkse arbeidsduur wordt
verkort tot 30 uur.
Een uitkering krachtens de AAW is
niet noodzakelijk. Men kan kiezen
uit twee mogelijkheden, namelijk
een vergoeding van de verkorting
van de arbeidsduur of een vergoe
ding voor huishoudelijke hulp. In
dit laatste geval geldt de eis genoemd
onder e niet. De arbeidsduurverkor
ting mag men niet eens per maand
opnemen, dit moet wekelijks ge
schieden.
Aangezien deze tegemoetkoming een
voorziening is in het kader van de
AAW zal de bedrijfsvereniging een
advies vragen aan de GMD (Ge
meenschappelijke Medische Dienst).
De keuze arbeidsduurverkorting of
huishoudelijke hulp hangt mede af
van dit advies.
De hoogte van de vergoeding
De tegemoetkoming per week be
draagt: het aantal uren arbeidsduur
verkorting per week, maal 3, maal
17,53 minus het tot uurbedrag
herleide inkomen uit de betaalde
arbeid).
Die 17,53 is 1 1/3 maal het mini
mumloon met vakantiebijslag per
uur, momenteel 17,53.
Het aantal uren arbeidsduurverkor
ting is nooit meer dan 10. De maksi-
mum vergoeding bedraagt 105,
per week.
Voorbeeld
Iemand werkt 38 uur per week en
verdient het minimumloon. Dit is
per dag 92,52. Per uur is dit
f 12,17 en inklusief vakantietoeslag
(813,15 per uur. Hij kiest voor
korter werken. Dus de vergoeding
bedraagt: arbeidsduurverkorting 8
uur; 1 1/3 maal 13,15 17,53.
Vergoeding bedraagt 8 3
17,53-/-/ 13,15) is 105,12 per
week. Bij een zelfstandige zal wor
den uitgegaan van de fiskale winst
uit onderneming.
Tot slot
De regeling is moeilijker dan u op
het eerste gezicht zou denken. Het
voert te ver om alles te vermelden.
Denkt u echter in aanmerking te ko
men voor deze voorziening in het ka
der van de AAW, dan kunt u dit aan
de bedrijfsvereniging (ASF) melden
door middel van een meldingsfor
mulier dat u op het postkantoor
kunt krijgen.
J.L. Mieras
Ik wil het vandaag niet hebben over
de akties voor prijsstijging van gra
nen door akkerbouwers. Ook sta
kingen in de bouw voor werkvermin-
dering zal ik maar overslaan. Ik
denk dat inmiddels het aantal des-
én onkundige personen dat daarover
hun mening heeft verkondigd vol
doende is geweest, zodat daaraan
nog weinig valt toe te voegen. Ik wil
wat algemene gegevens de revue la
ten passeren.
Het gaat uitstekend in ons land, al
thans wanneer wij onze regering mo
gen geloven. Een vijftal punten die
dit lijken te bevestigen wil ik u niet
onthouden:
- Partikuliere beleggers kunnen wan
neer zij kiezen voor het juiste beleg
gingsfonds slapend rijk worden, zo
valt te lezen in een artikel in één van
de landelijke weekbladen.
- CAO's met loonsverhogingen van
4% (én hoger) krijgen de volle aan
dacht van de media.
- De inflatie in ons Nederland is de
allerlaagste van de Europese Ge
meenschap.
- Volgens een rapport van de Rabo
bank zijn alleen de Engelsen in staat
om de Nederlandse veehouder qua
inkomen in te halen.
Het bruto- en netto
minimuminkomen in Nederland is
bijna het hoogste in West-Europa.
Voordat sommigen nu tevreden weg
zakken in de luie stoel wil ik nog een
vijftal andere punten noemen die de
euforie mogelijk wat zullen tempe
ren en hen weer met beide benen op
de grond plaatst.
- De partikuliere belegger op de aan-
delenbeurs heeft de waarde van zijn
effektenbezit in de maanden januari
en februari van dit jaar fors zien da
len ondanks de adviezen van de vele
deskundigen.
- Het rentepeil stijgt, ondanks de la
ge inflatie, tot boven de tien pro
cent. De reëele rente (rente minus in
flatie) is procenten hoger dan ooit
tevoren! De stijging van de rfente
lijkt nog niet ten einde. De ontwik
kelingen bij onze oosterburen zijn,
zo weet een ieder, hierop mede van
invloed. Investeringen blijven ach
terwege of worden voorlopig uit
gesteld. De ondernemers zien met
zorg de berichten over renteverho
ging van de plaatselijke bank te
gemoet.
- De gemiddelde besteedbare inko
mens van de Nederlandse huishou
dens zijn aan de lage kant in West-
Europa.
Agrariërs moeten dit jaar meer gaan
betalen voor iedere hektare grond in
de IJsselmeerpolders, die bestaan uit
de Oostelijk en Zuidelijk Flevoland
alsmede de Noordoostpolder en de
Wieringermeer. Een kommissie
heeft de nieuwe prijzen voor het mi
nisterie van Financiën vastgesteld.
Kostte een hektare grond in de
Noordoostpolder en de Wieringer
meer voorheen nog maksimaal
37.500 gulden, de plafondprijs is nu
- Het netto-inkomen van een Neder
lands gezin van twee volwassenen
met kinderen is op Spanje na het
laagste volgens een onderzoek naar
inkomensverschillen in zeven lan
den. In de Bondsrepubliek heeft dit
zelfde gezin een 35% grotere
koopkracht dan bij ons.
- De minimumjeugdlonen zijn bij
ons, in vergelijking met de ons om
ringende landen, in tegenstelling wat
vaak wordt gedacht, laag.
Ondanks de vermindering van het
aantal faillissementen in vergelijking
met voorbije jaren en de tevreden
heid van het overgrote deel van de
Nederlandse bedrijven over de be
haalde financiële resultaten in 1989,
kunnen wij samen nog wel wat ver
beteren.
Initiatieven
Wij zullen in de jaren die komen de
blik strak op de toekomst moeten
richten. Het wordt niet meer zoals
vroeger wat dat dan ook heeft bete
kend. Ondernemers worden ge
dwongen tot het ontplooien van
nieuwe initiatieven én het nemen van
risiko's en beslissingen onderne
men). Dit betreft ook zij die werk
zaam zijn in sektoren waar het op dit
moment minder gaat.
Onze maatschappij zal uiteindelijk
niet bereid zijn om degenen, die er
niet in slagen de bakens tijdig te ver
zetten en niet kunnen inspelen op de
veranderingen, te blijven steunen,
ondanks het begrip dan ten volle
aanwezig is. Stakingen en akties zijn
van deze en waarschijnlijk ook van
de volgende generatie, maar wan
neer u op dit moment niet behoort
tot de werknemers met meer dan
100% inzet/kwaliteit en/of de lich
ting nieuwe ondernemers en blijft
omkijken naar het verleden is de
kans groot dat u behoort bij de grote
verliezers van morgen!
J.J.C. Zegers
Accountantsunie ZLM b.v.
De laatste tijd bepalen velen hun ge
dachten bij de akkerbouwproblema-
tiek,. zoals die in al zijn facetten op
ons af komt. Als je naar de aktiebe-
reidheid kijkt, moet je vaststellen
dat niet iedereen doordrongen is van
de ernst van de situatie.
Een aantal faktoren wil ik onder de
aandacht brengen:
- Welke bedrijfsoppervlakte komt
nog in aanmerking voor traditionele
akkerbouw? Denkt iemand met 40
ha dat de bedrijven van 25 ha ver
dwijnen en iemand met 80 ha dat de
grens bij 40 k 50 ha zal liggen?
- Grotendeels zal beëindiging geruis
loos verlopen, maar hoe gaat het
met een flinke vergroting van bedrij
ven. De grondprijzen kunnen best
eens dalen, maar gaat die daling tot
onder de 35.000,Grond is
schaars! Een algemene en drastische
vergroting is dus niet haalbaar. De
sterksten hebben de laatste 10, 20
jaar al uitgebreid.
- De geroemde tuinbouwmentaliteit
staat voor investeren, ondernemen,
innoveren. Maar marktgericht
bezig zijn is eerst de markt verken
nen op afzetkansen. Verdraagt
groente- en bollenteelt een uitbrei
ding van 10% van het akkerbouw-
areaal, dus ongeveer 15.000 hektare?
Meer groenteteelt kan die akkerbou
wer trouwens niet aan, want de
kracht in de agrarische sektor ligt
toch in het gezinsbedrijf! Ook hoge
lonen spelen in ons land (en omrin
gende landen) een rol om konkur-
rentie aan te kunnen. Dan blijkt dus
ook de onhaalbaarheid van klein
fruit, zie verleden. Voor de toe
komst is gebrek aan ongeschoolde
arbeidskrachten ook al voorspeld.
- Uitbreiding in fruitteelt: verdraagt
de markt meer appels? De teelt van
hazelnoten moet al op de been ko
men met subsidie, dus niet gezond.
Meer vee??
Stel dat het bouwplan voor een
groot deel een andere invulling
krijgt, verdringen we dan de fruitte
lers, groente- en bloembollentelers?
Het middel is dan veel erger dan de
kwaal.
Terug naar de kwaal. Teveel graan,
suiker, enz., aldus Brussel. Volgens
voorraadgegevens ligt de waarheid
anders. Hoeveel dagen graanvoor
raad hebben wij nog in de EG? We
praten nog maar niet over morele
verplichting tegenover de honger-
landen.
Ons bepalend tot de granen: het is
Brussel, Braks en Lubbers dus niet
duidelijk dat tarwe de spil is waar al
les om draait. Dan weet men dus niet
dat de brouwgerstprijs - zo'n alter
natief gewas - een afgeleide is van
het saldo van wintertarwe. Trou
wens, voor alle gewassen met
Brussel-steun, evenals konservenge-
wassen, idem dito. Bij een laag tar-
wesaldo volgt een vlucht in vrije pro-
dukten met de bekende gevolgen
(1989 uitgezonderd wegens inciden
tele omstandigheden).
Oh ja, Braks' ekonomische wetma
tigheid: hij vergeet ineens het ver
drag van Rome maar! De oplossing
die Brussel heeft gekozen om de
graanvoorraden terug te brengen
middels prijsverlaging lost echt niets
op, alleen verarming, Europees ge
zien. Het verwondert mij in hoge
mate dat organisaties enz. dit niet
eerder hebben ingezien en direkt zelf
met andere plannen zijn gekomen
om deze desastreuze akkerbouwver-
nieling te voorkomen. Denk aan
spilfunktie, enz.
Waarom geen kwotering en dan per
land? Onuitvoerbaar? Zeer moeilijk
ja, maar met vallen en opstaan moet
het lukken. Of een tweeprijzen
systeem: een baktar we prijs en een
voertarweprijs, beide in een bepaal
de verhouding geteeld en de voertar-
we in een mengsel, zodat bakken uit
gesloten is. Kontrole kan dan over
een aantal maanden plaatsvinden.
Daarnaast een verplichte braakrege
ling, gerelateerd aan oppervlakte ge
teeld graan.
Het is inmiddels duidelijk dat de
oplossing van graan en suiker als bio
brandstof pas ekonomisch haal
baar is wanneer de fossiele
brandstoffen echt schaars worden.
De olielanden weten vast wel hoe ver
een prijsstijging kan gaan om niet in
konkurrentie met bio-brandstof te
komen.
Slechts één maatregel zal de eenvou
digste en voor elk land op den duur
het goedkoopste zijn: de tarweprijs
in de benen houden!
Braks en Lubbers verschuilen zich
achter genomen EG-besluiten ten
aanzien van de graanprijs. Onze
overheid zou best nationale maatre
gelen kunnen nemen, zoals: inko
menssteun, maar dan wel voor elke
geteelde hektare op fulltime akker
bouwbedrijven, btw-tarief op
grondstoffen van hoog naar laag,
verhoging landbouw-btw op pro-
dukten van 5.15% (denk maar aan
duurdere grondstoffen en lagere
prijzen van produkten - hierdoor
zijn scheve verhoudingen ontstaan),
wir-premie terug in de agrarische
sektor, goedkopere landbouw-diesel
afschaffing van overdrachtsbe
lasting op grond.
Er zijn nog meer mogelijkheden te
bedenkenKonkurrentievervalsend?
Als het nationaal niet kan, dan maar
regionaal, dat doet men in Frankrijk
ook. Grond heeft ook niet overal de
zelfde prijs.
Graag reakties.
G.J. Dees, Waarde
vastgesteld op 42.500 gulden. Voor
Oostelijk Flevoland is die prijs geste
gen van 42.500 gulden naar 47.500
gulden, terwijl voor Zuidelijk Flevo
land de tarieven met 2.500 gulden
omhoog gingen (van 50.000 naar
52.500 gulden).
De prijzen gelden voor de beste
gronden. Voor minder goede gron
den zullen de prijzen onder de pla
fondtarieven liggen.
Melkveehouders zijn voortaan ver
plicht hun melk nog slechts te verko
pen aan kopers van melk, die zijn
geregistreerd bij het Produktschap
voor Zuivel (PZ). Dit betekent, dat
alle niet-geregistreerde kopers van
melk zich op zo kort mogelijke ter
mijn (uiterlijk 9 maart a.s.) moeten
laten registreren bij dit Pro
duktschap.
Minister ir. G. Braks heeft hiertoe
besloten om de kontrole op de leve
ranties van melk in het kader van de
Beschikking Superheffing 1988 ef-
fektiever te maken.
De registratieplicht voor kopers
voor melk maakt het de Algemene
Inspektiedienst (AID) mogelijk al
tijdens het lopende melkprijsjaar op
te treden tegen niet-geregistreerde ko
pers van melk. Tot nu toe kon de
AID pas na afloop van het melk
prijsjaar optreden tegen niet-
geregistreerde kopers.
Daarnaast heeft minister Braks de
Beschikking Superheffing 1988 op
een aantal technische punten gewij
zigd. Deze belangrijkste wijziging
heeft betrekking op de afdracht van
de superheffing.
Melkfabrieken, die de verschuldigde
superheffing niet tijdig (d.w.z. 1 juli
van het kalenderjaar) afdragen zul
len voortaan automatisch rente moe
ten gaan betalen over het verschul
digde bedrag. Daarnaast moeten de
fabrieken bij de opgave van de hoe
veelheid melk voortaan een accoun
tantsverklaring overleggen. Deze ac
countantsverklaring moet duidelijk
heid verschaffen over de juistheid
van de opgegeven leveranties aan de
fabriek.
Voldoet een melkfabriek niet aan
deze opgaveplicht of aan de plicht
om een deugdelijke administratie te
voeren, dan is het PZ bevoegd om de
opgave van de melk leveringen
ambtshalve op te leggen.
De Accountantsunie van de ZLM
heeft een circulaire samengesteld
over de man-vrouw maatschap.
In de circulaire wordt o.m. uitleg
gegeven over de door de Oort-
wetgeving veranderde situatie
met betrekking tot de totstand
koming van man-vrouw maat
schappen. Verder wordt o.m. in
gegaan op de fiskale voordelen
en de juridische nadelen van de
man-vrouw maatschap, en wie er
Ivoor in aanmerking komen.
ZLM-leden die belangstelling
hebben voor een eksemplaar
kunnen kontakt opnemen met
een van de kantoren van de Ac-
icountantsunie ZLM.
Vrijdag 2 maart 1990
3