Akkerbouwproblemen Welke toekomst wenst u? over geld en goed ingezonden Plafondprijzen landbouwgrond IJsselmeerpolders verhoogd Registratieplicht voor kopers van melk Circulaire man-vrouw maatschap van Accountantsunie ZLM Op 15 januari 1990 is het besluit 'Taakverlichting voor oudere al leenstaanden' in werking getreden. Alleenstaanden van 55 tot 65 jaar die meer dan 30 uur per week wer ken en niet meer verdienen dan 11/3 van het minimumloon, kunnen bij dreigende arbeidsongeschiktheid een financiële tegemoetkoming krijgen om korter te gaan werken of huis houdelijke hulp te nemen. Dit geldt ook voor zelfstandigen. Het eerdergenoemde besluit is een voorziening in het kader van de AAW (Algemene Arbeidsonge schiktheidswet). Het tracht te voor komen dat oudere werkende al leenstaanden vanwege een dubbele taak, huishouding en werk, arbeids ongeschikt worden. Eisen: a. men moet 55 jaar of ouder zijn, doch jonger dan 65; b. men verricht betaald werk voor meer dan 30 uur per week en voert een huishouding; c. men is ongehuwd en voert niet duurzaam een huishouding met een ander; d. het inkomen bedraagt minder dan 1 1/3 van het minimumloon ver meerderd met de minim umvakantie- bijslag, totaal 99,92 per dag, per jaar 26.079,54; e. de wekelijkse arbeidsduur wordt verkort tot 30 uur. Een uitkering krachtens de AAW is niet noodzakelijk. Men kan kiezen uit twee mogelijkheden, namelijk een vergoeding van de verkorting van de arbeidsduur of een vergoe ding voor huishoudelijke hulp. In dit laatste geval geldt de eis genoemd onder e niet. De arbeidsduurverkor ting mag men niet eens per maand opnemen, dit moet wekelijks ge schieden. Aangezien deze tegemoetkoming een voorziening is in het kader van de AAW zal de bedrijfsvereniging een advies vragen aan de GMD (Ge meenschappelijke Medische Dienst). De keuze arbeidsduurverkorting of huishoudelijke hulp hangt mede af van dit advies. De hoogte van de vergoeding De tegemoetkoming per week be draagt: het aantal uren arbeidsduur verkorting per week, maal 3, maal 17,53 minus het tot uurbedrag herleide inkomen uit de betaalde arbeid). Die 17,53 is 1 1/3 maal het mini mumloon met vakantiebijslag per uur, momenteel 17,53. Het aantal uren arbeidsduurverkor ting is nooit meer dan 10. De maksi- mum vergoeding bedraagt 105, per week. Voorbeeld Iemand werkt 38 uur per week en verdient het minimumloon. Dit is per dag 92,52. Per uur is dit f 12,17 en inklusief vakantietoeslag (813,15 per uur. Hij kiest voor korter werken. Dus de vergoeding bedraagt: arbeidsduurverkorting 8 uur; 1 1/3 maal 13,15 17,53. Vergoeding bedraagt 8 3 17,53-/-/ 13,15) is 105,12 per week. Bij een zelfstandige zal wor den uitgegaan van de fiskale winst uit onderneming. Tot slot De regeling is moeilijker dan u op het eerste gezicht zou denken. Het voert te ver om alles te vermelden. Denkt u echter in aanmerking te ko men voor deze voorziening in het ka der van de AAW, dan kunt u dit aan de bedrijfsvereniging (ASF) melden door middel van een meldingsfor mulier dat u op het postkantoor kunt krijgen. J.L. Mieras Ik wil het vandaag niet hebben over de akties voor prijsstijging van gra nen door akkerbouwers. Ook sta kingen in de bouw voor werkvermin- dering zal ik maar overslaan. Ik denk dat inmiddels het aantal des- én onkundige personen dat daarover hun mening heeft verkondigd vol doende is geweest, zodat daaraan nog weinig valt toe te voegen. Ik wil wat algemene gegevens de revue la ten passeren. Het gaat uitstekend in ons land, al thans wanneer wij onze regering mo gen geloven. Een vijftal punten die dit lijken te bevestigen wil ik u niet onthouden: - Partikuliere beleggers kunnen wan neer zij kiezen voor het juiste beleg gingsfonds slapend rijk worden, zo valt te lezen in een artikel in één van de landelijke weekbladen. - CAO's met loonsverhogingen van 4% (én hoger) krijgen de volle aan dacht van de media. - De inflatie in ons Nederland is de allerlaagste van de Europese Ge meenschap. - Volgens een rapport van de Rabo bank zijn alleen de Engelsen in staat om de Nederlandse veehouder qua inkomen in te halen. Het bruto- en netto minimuminkomen in Nederland is bijna het hoogste in West-Europa. Voordat sommigen nu tevreden weg zakken in de luie stoel wil ik nog een vijftal andere punten noemen die de euforie mogelijk wat zullen tempe ren en hen weer met beide benen op de grond plaatst. - De partikuliere belegger op de aan- delenbeurs heeft de waarde van zijn effektenbezit in de maanden januari en februari van dit jaar fors zien da len ondanks de adviezen van de vele deskundigen. - Het rentepeil stijgt, ondanks de la ge inflatie, tot boven de tien pro cent. De reëele rente (rente minus in flatie) is procenten hoger dan ooit tevoren! De stijging van de rfente lijkt nog niet ten einde. De ontwik kelingen bij onze oosterburen zijn, zo weet een ieder, hierop mede van invloed. Investeringen blijven ach terwege of worden voorlopig uit gesteld. De ondernemers zien met zorg de berichten over renteverho ging van de plaatselijke bank te gemoet. - De gemiddelde besteedbare inko mens van de Nederlandse huishou dens zijn aan de lage kant in West- Europa. Agrariërs moeten dit jaar meer gaan betalen voor iedere hektare grond in de IJsselmeerpolders, die bestaan uit de Oostelijk en Zuidelijk Flevoland alsmede de Noordoostpolder en de Wieringermeer. Een kommissie heeft de nieuwe prijzen voor het mi nisterie van Financiën vastgesteld. Kostte een hektare grond in de Noordoostpolder en de Wieringer meer voorheen nog maksimaal 37.500 gulden, de plafondprijs is nu - Het netto-inkomen van een Neder lands gezin van twee volwassenen met kinderen is op Spanje na het laagste volgens een onderzoek naar inkomensverschillen in zeven lan den. In de Bondsrepubliek heeft dit zelfde gezin een 35% grotere koopkracht dan bij ons. - De minimumjeugdlonen zijn bij ons, in vergelijking met de ons om ringende landen, in tegenstelling wat vaak wordt gedacht, laag. Ondanks de vermindering van het aantal faillissementen in vergelijking met voorbije jaren en de tevreden heid van het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven over de be haalde financiële resultaten in 1989, kunnen wij samen nog wel wat ver beteren. Initiatieven Wij zullen in de jaren die komen de blik strak op de toekomst moeten richten. Het wordt niet meer zoals vroeger wat dat dan ook heeft bete kend. Ondernemers worden ge dwongen tot het ontplooien van nieuwe initiatieven én het nemen van risiko's en beslissingen onderne men). Dit betreft ook zij die werk zaam zijn in sektoren waar het op dit moment minder gaat. Onze maatschappij zal uiteindelijk niet bereid zijn om degenen, die er niet in slagen de bakens tijdig te ver zetten en niet kunnen inspelen op de veranderingen, te blijven steunen, ondanks het begrip dan ten volle aanwezig is. Stakingen en akties zijn van deze en waarschijnlijk ook van de volgende generatie, maar wan neer u op dit moment niet behoort tot de werknemers met meer dan 100% inzet/kwaliteit en/of de lich ting nieuwe ondernemers en blijft omkijken naar het verleden is de kans groot dat u behoort bij de grote verliezers van morgen! J.J.C. Zegers Accountantsunie ZLM b.v. De laatste tijd bepalen velen hun ge dachten bij de akkerbouwproblema- tiek,. zoals die in al zijn facetten op ons af komt. Als je naar de aktiebe- reidheid kijkt, moet je vaststellen dat niet iedereen doordrongen is van de ernst van de situatie. Een aantal faktoren wil ik onder de aandacht brengen: - Welke bedrijfsoppervlakte komt nog in aanmerking voor traditionele akkerbouw? Denkt iemand met 40 ha dat de bedrijven van 25 ha ver dwijnen en iemand met 80 ha dat de grens bij 40 k 50 ha zal liggen? - Grotendeels zal beëindiging geruis loos verlopen, maar hoe gaat het met een flinke vergroting van bedrij ven. De grondprijzen kunnen best eens dalen, maar gaat die daling tot onder de 35.000,Grond is schaars! Een algemene en drastische vergroting is dus niet haalbaar. De sterksten hebben de laatste 10, 20 jaar al uitgebreid. - De geroemde tuinbouwmentaliteit staat voor investeren, ondernemen, innoveren. Maar marktgericht bezig zijn is eerst de markt verken nen op afzetkansen. Verdraagt groente- en bollenteelt een uitbrei ding van 10% van het akkerbouw- areaal, dus ongeveer 15.000 hektare? Meer groenteteelt kan die akkerbou wer trouwens niet aan, want de kracht in de agrarische sektor ligt toch in het gezinsbedrijf! Ook hoge lonen spelen in ons land (en omrin gende landen) een rol om konkur- rentie aan te kunnen. Dan blijkt dus ook de onhaalbaarheid van klein fruit, zie verleden. Voor de toe komst is gebrek aan ongeschoolde arbeidskrachten ook al voorspeld. - Uitbreiding in fruitteelt: verdraagt de markt meer appels? De teelt van hazelnoten moet al op de been ko men met subsidie, dus niet gezond. Meer vee?? Stel dat het bouwplan voor een groot deel een andere invulling krijgt, verdringen we dan de fruitte lers, groente- en bloembollentelers? Het middel is dan veel erger dan de kwaal. Terug naar de kwaal. Teveel graan, suiker, enz., aldus Brussel. Volgens voorraadgegevens ligt de waarheid anders. Hoeveel dagen graanvoor raad hebben wij nog in de EG? We praten nog maar niet over morele verplichting tegenover de honger- landen. Ons bepalend tot de granen: het is Brussel, Braks en Lubbers dus niet duidelijk dat tarwe de spil is waar al les om draait. Dan weet men dus niet dat de brouwgerstprijs - zo'n alter natief gewas - een afgeleide is van het saldo van wintertarwe. Trou wens, voor alle gewassen met Brussel-steun, evenals konservenge- wassen, idem dito. Bij een laag tar- wesaldo volgt een vlucht in vrije pro- dukten met de bekende gevolgen (1989 uitgezonderd wegens inciden tele omstandigheden). Oh ja, Braks' ekonomische wetma tigheid: hij vergeet ineens het ver drag van Rome maar! De oplossing die Brussel heeft gekozen om de graanvoorraden terug te brengen middels prijsverlaging lost echt niets op, alleen verarming, Europees ge zien. Het verwondert mij in hoge mate dat organisaties enz. dit niet eerder hebben ingezien en direkt zelf met andere plannen zijn gekomen om deze desastreuze akkerbouwver- nieling te voorkomen. Denk aan spilfunktie, enz. Waarom geen kwotering en dan per land? Onuitvoerbaar? Zeer moeilijk ja, maar met vallen en opstaan moet het lukken. Of een tweeprijzen systeem: een baktar we prijs en een voertarweprijs, beide in een bepaal de verhouding geteeld en de voertar- we in een mengsel, zodat bakken uit gesloten is. Kontrole kan dan over een aantal maanden plaatsvinden. Daarnaast een verplichte braakrege ling, gerelateerd aan oppervlakte ge teeld graan. Het is inmiddels duidelijk dat de oplossing van graan en suiker als bio brandstof pas ekonomisch haal baar is wanneer de fossiele brandstoffen echt schaars worden. De olielanden weten vast wel hoe ver een prijsstijging kan gaan om niet in konkurrentie met bio-brandstof te komen. Slechts één maatregel zal de eenvou digste en voor elk land op den duur het goedkoopste zijn: de tarweprijs in de benen houden! Braks en Lubbers verschuilen zich achter genomen EG-besluiten ten aanzien van de graanprijs. Onze overheid zou best nationale maatre gelen kunnen nemen, zoals: inko menssteun, maar dan wel voor elke geteelde hektare op fulltime akker bouwbedrijven, btw-tarief op grondstoffen van hoog naar laag, verhoging landbouw-btw op pro- dukten van 5.15% (denk maar aan duurdere grondstoffen en lagere prijzen van produkten - hierdoor zijn scheve verhoudingen ontstaan), wir-premie terug in de agrarische sektor, goedkopere landbouw-diesel afschaffing van overdrachtsbe lasting op grond. Er zijn nog meer mogelijkheden te bedenkenKonkurrentievervalsend? Als het nationaal niet kan, dan maar regionaal, dat doet men in Frankrijk ook. Grond heeft ook niet overal de zelfde prijs. Graag reakties. G.J. Dees, Waarde vastgesteld op 42.500 gulden. Voor Oostelijk Flevoland is die prijs geste gen van 42.500 gulden naar 47.500 gulden, terwijl voor Zuidelijk Flevo land de tarieven met 2.500 gulden omhoog gingen (van 50.000 naar 52.500 gulden). De prijzen gelden voor de beste gronden. Voor minder goede gron den zullen de prijzen onder de pla fondtarieven liggen. Melkveehouders zijn voortaan ver plicht hun melk nog slechts te verko pen aan kopers van melk, die zijn geregistreerd bij het Produktschap voor Zuivel (PZ). Dit betekent, dat alle niet-geregistreerde kopers van melk zich op zo kort mogelijke ter mijn (uiterlijk 9 maart a.s.) moeten laten registreren bij dit Pro duktschap. Minister ir. G. Braks heeft hiertoe besloten om de kontrole op de leve ranties van melk in het kader van de Beschikking Superheffing 1988 ef- fektiever te maken. De registratieplicht voor kopers voor melk maakt het de Algemene Inspektiedienst (AID) mogelijk al tijdens het lopende melkprijsjaar op te treden tegen niet-geregistreerde ko pers van melk. Tot nu toe kon de AID pas na afloop van het melk prijsjaar optreden tegen niet- geregistreerde kopers. Daarnaast heeft minister Braks de Beschikking Superheffing 1988 op een aantal technische punten gewij zigd. Deze belangrijkste wijziging heeft betrekking op de afdracht van de superheffing. Melkfabrieken, die de verschuldigde superheffing niet tijdig (d.w.z. 1 juli van het kalenderjaar) afdragen zul len voortaan automatisch rente moe ten gaan betalen over het verschul digde bedrag. Daarnaast moeten de fabrieken bij de opgave van de hoe veelheid melk voortaan een accoun tantsverklaring overleggen. Deze ac countantsverklaring moet duidelijk heid verschaffen over de juistheid van de opgegeven leveranties aan de fabriek. Voldoet een melkfabriek niet aan deze opgaveplicht of aan de plicht om een deugdelijke administratie te voeren, dan is het PZ bevoegd om de opgave van de melk leveringen ambtshalve op te leggen. De Accountantsunie van de ZLM heeft een circulaire samengesteld over de man-vrouw maatschap. In de circulaire wordt o.m. uitleg gegeven over de door de Oort- wetgeving veranderde situatie met betrekking tot de totstand koming van man-vrouw maat schappen. Verder wordt o.m. in gegaan op de fiskale voordelen en de juridische nadelen van de man-vrouw maatschap, en wie er Ivoor in aanmerking komen. ZLM-leden die belangstelling hebben voor een eksemplaar kunnen kontakt opnemen met een van de kantoren van de Ac- icountantsunie ZLM. Vrijdag 2 maart 1990 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 3