Regelingen
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
-2A»0
Veel geschreeuw en weinig wol
Woede
Landbouworganisaties boos op Braks
na EG-overleg over landbouwprijzen
Sectorvisie akkerbouw
I VRIJDAG 26
land- an
tuinbouwblad
DTETD
Velen van u zullen deze week een bezoek gebracht hebben aan de Landbouw-RAI. Na zater
dag 27 januari sluit de RAI - althans voor de landbouw weer voor twee jaar zijn deuren.
Een niet onaanzienlijk deel van de bezoekende veehouders en akkerbouwers zegt de beurs
te bezoeken vanwege serieuze koopplannen of ter oriëntatievoor anderen is een dagje RAI
alleen maar een dagje uit. Afgelopen maandag opende minister Braks het mechanisatie-
spektakel. Hij deed dat in gezelschap van o.m. zijn Poolse ambtgenoot de heer Balasz; Op
de foto ziet u ze tijdens een rondgang samen een kunstkoe bewonderen.
Meerdere malen reeds hebben we u deelgenoot ge
maakt van onze gram met betrekking tot zowel de tot
standkoming, als de uitvoering, van de zogenaamde
steun- en stimuleringsregelingen voor de akkerbouw.
De projecten, die de voorgaande twee jaren de goed
keuring van het ministerie van landbouw kregen, zijn
qua financiering allemaal "sigaren uit eigen doos"
(WIR- en BTW-compensatie). Bovendien gaat het niet,
zoals door Den Haag gesuggereerd wordt, om enkele
"honderden" miljoenen, die specifiek voor de akker
bouw beschikbaar gesteld zijn, maar slechts (excl. de
braakpremie) om enkele "10-tallen" miljoenen (N.B. de
komende verhoging van de ambtenarensalarissen zal
enkele "miljarden" kosten!).
We blijven het kwalijk vinden, dat de overheid dat soort
kruimels naar buiten toe presenteert als waren het
vierponds-wittebroden. Nog kwalijker vinden we het
echter, dat de tot stand gekomen regelingen in de prak
tijk absoluut niet voldoen aan hun doelstelling. De
voorwaarden, criteria en beperkingen voor deelname
zijn namelijk door het ministerie zodanig opgeschroefd,
dat het gros van de akkerbouwers, die van een dergelij
ke regeling gebruik willen maken, niet in aanmerking
komt.
Uiteraard heeft het Landbouwschap van meet af aan
sterk geageerd tegen dergelijke bureaucratische beper
kingen en bepalingen. Die kritiek werd en wordt echter
zodanig genegeerd, dat de veronderstelling gerecht
vaardigd is, dat één en ander door Den Haag bewust zo
in het vat gegoten wordt. Al was het alleen maar om
daardoor te bewerkstelligen dat de beschikbaar gestel
de gelden op de plank blijven en gebruikt kunnen wor
den voor andere zaken dan akkerbouw.
Bijna een jaar geleden reeds is door de minister toege
zegd dat de tot dan toe operationele, doch in de prak
tijk onwerkbare akkerbouwinvesterings- en stimule
ringsregelingen meer toegankelijk gemaakt zouden
worden door o.a. een ruimere interpretatiemogelijkheid
van de begrippen innovatie en vernieuwing. Tot nu toe
heeft de heer Braks die belofte niet waargemaakt.
De sinds november jl. van kracht zijnde "EG-
structuurverbeteringsregeling" annex "nationaal com
plementaire regeling" (geldend voor alle land- en tuin
bouwsectoren) blijkt in en voor de praktijk eveneens
meer frustratie dan steun te bieden. Ook hier krijgt het
merendeel der aanvragers - na het invullen van stapels
Met absoluut onbegrip en tot onze woede heb
ben wij kennis genomen van de mededelingen
van de heer Braks met betrekking tot de Brussel
se prijsvoorstellen voor 1990.
Op een hautaine en tegelijk laconieke wijze deelt
hij den volke mee dat de automatische graan
prijsdaling onvermijdelijk zal zijn en dat hij geen
voorstellen zal leveren noch ondersteunen die de
boerenprijs terug kan brengen op het niveau van
1988. We hebben daarom vanuit de ZLM binnen
onze landelijke organisatieverbanden ten sterkste
aangedrongen op het zo spoedig mogelijk organi
seren van zodanig publicitaire akties, dat minister
en politiek beter doordrongen worden van de
ernst van de situatie.
De drie Centrale Landbouworganisaties (KNBTB, KNLC
en CBTB) zijn boos op minister Braks van Landbouw
naar aanleiding van zijn opstelling in en zijn uitspraken
na het in Brussel gevoerde overleg over de landbouwprij
zen voor het seizoen 1990/1991. De minister heeft geen
enkele poging ondernomen om een verdere daling van de
graanprijs te voorkomen.
Hij legt zich blijkens zijn uitlatingen na het overleg neer
bij een nog verdere daling van de graanprijs. De Drie
Centrale Landbouworganisaties (CLO's) vinden dit on
aanvaardbaar. Ook het Landbouwschap heeft zich - vori
ge week - tegen een verdere daling van de graanprijs
uitgelaten (zie pag. 4).
De graanprijzen en daaraan gekoppeld die van de fa
brieksaardappelen moeten volgens de drie landelijke or
ganisaties minimaal worden teruggebracht op het niveau
van 1988/1989. De graanprijzen kunnen ook verhoogd
worden door een verhoging van het interventieniveau van
94 naar 100 procent, een verhoging van de bewaarstaffels
en een afschaffing van de basis medeverantwoördelijk-
heidsheffmg. Daarnaast vinden de 3 CLO's het gevoerde
socio-structurele beleid volstrekt onvoldoende.
De landbouworganisaties zullen alle mogelijke politieke
kanalen bewandelen om de graanprijsdaling ongedaan te
maken. Als de voorstellen van de Europese Commissie
ongewijzigd worden aangenomen gaat de graanprijs het
komende seizoen opnieuw met bijna vier procent om
laag. De laatste zes jaar is de graanprijs al gekelderd met
dertig procent.
De CLO's voeren op korte termijn overleg met de fracties
in de Tweede Kamer, terwijl het Landbouwschap verder
praat met de vaste Kamercommissie van Landbouw. Be
gin februari wordt de landbouwbegroting in de Tweede
Kamer behandeld en de landbouworganisaties willen bij
die gelegenheid de toezegging dat er nu werkelijk een ein
de komt aan de voortdurende prijsdaling voor granen en
daarmee ook voor fabrieksaardappelen.
Voorts zijn akties in voorbereiding om op EG-schaal op
12 februari aktie te voeren in Aken en in Brussel, een dag
voor de bijeenkomst waarop de landbouwministers weer
over de prijsvoorstellen diskussiëren. Bij de massale aktie
in Aken zal een kontingent van duizend akkerbouwers uit
Nederland aanwezig zijn. De akkerbouwers willen op de
ze wijze de burgers en bestuurders in de EG wijzen op de
moeilijke situatie waarin de sektor verkeert. De dreigende
verlaging van de graanprijzen met weer ruim 3% is rond
uit desastreus.
papier met 1001 gegevens - uiteindelijk een ambtelijk
"neen" te horen.
Intussen zijn met veel ministerieel bla-bla twee nieuwe
akkerbouwsteunregelingen aangekondigd. Te weten:
de "bedrijfsbeëindigings/bedrijfsvergrotingsregeling"
en de "EG-inkomenssteunregeling". Het ligt in de be
doeling dat beide in de loop van 1990 tot uitvoering ko
men. Wederom veel geschreeuw en weinig of geen
wol. Te weinig geld, te veel tittels en jota's en een groot
aantal oneigenlijke voorwaarden zullen de deelname
mogelijkheid voor individuele akkerbouwers - ook voor
deze regelingen - tot een minimum beperken.
In de "sectorvisie akkerbouw" van het Landbouw
schap staat datgene, wat wij reeds gedurende meerde
re jaren bepleiten, duidelijk weergegeven als politieke
eis. Namelijk de noodzakelijke totstandkoming van
werkelijk breedwerkende stimuleringsmaatregelen en
substantiële tijdelijke steunmaatregelen voor de totale
akkerbouwsector in Nederland. Eén en ander bedoeld
om verdere verzwakking van de concurrentiepositie
binnen de EG te voorkomen en om zoveel mogelijk be
drijven meer "adem" te geven om zich daartoe aan te
kunnen passen. Het is bijzonder ergerlijk, dat de over
heid (in casu het ministerie van landbouw) het doet
voorkomen als zou middels de tot nu toe getroffen
maatregelen aan die eisen zijn voldaan.
Daarom is het van het grootste belang dat de land
bouworganisaties in een brede frontvorming niet afla
tend bezig blijven om een meerderheid in het parlement
te bewerkstelligen, die de minister en het kabinet
dwingt om de alleszins redelijke en serieuze wensen,
zoals vervat in de "sectorvisie", niet verder meer te ne
geren. De ZLM zal daartoe (stimulerend en ondersteu
nend) zeker haar steentjes bij blijven dragen.
Van der Maas