Regelingen vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij -2A»0 Veel geschreeuw en weinig wol Woede Landbouworganisaties boos op Braks na EG-overleg over landbouwprijzen Sectorvisie akkerbouw I VRIJDAG 26 land- an tuinbouwblad DTETD Velen van u zullen deze week een bezoek gebracht hebben aan de Landbouw-RAI. Na zater dag 27 januari sluit de RAI - althans voor de landbouw weer voor twee jaar zijn deuren. Een niet onaanzienlijk deel van de bezoekende veehouders en akkerbouwers zegt de beurs te bezoeken vanwege serieuze koopplannen of ter oriëntatievoor anderen is een dagje RAI alleen maar een dagje uit. Afgelopen maandag opende minister Braks het mechanisatie- spektakel. Hij deed dat in gezelschap van o.m. zijn Poolse ambtgenoot de heer Balasz; Op de foto ziet u ze tijdens een rondgang samen een kunstkoe bewonderen. Meerdere malen reeds hebben we u deelgenoot ge maakt van onze gram met betrekking tot zowel de tot standkoming, als de uitvoering, van de zogenaamde steun- en stimuleringsregelingen voor de akkerbouw. De projecten, die de voorgaande twee jaren de goed keuring van het ministerie van landbouw kregen, zijn qua financiering allemaal "sigaren uit eigen doos" (WIR- en BTW-compensatie). Bovendien gaat het niet, zoals door Den Haag gesuggereerd wordt, om enkele "honderden" miljoenen, die specifiek voor de akker bouw beschikbaar gesteld zijn, maar slechts (excl. de braakpremie) om enkele "10-tallen" miljoenen (N.B. de komende verhoging van de ambtenarensalarissen zal enkele "miljarden" kosten!). We blijven het kwalijk vinden, dat de overheid dat soort kruimels naar buiten toe presenteert als waren het vierponds-wittebroden. Nog kwalijker vinden we het echter, dat de tot stand gekomen regelingen in de prak tijk absoluut niet voldoen aan hun doelstelling. De voorwaarden, criteria en beperkingen voor deelname zijn namelijk door het ministerie zodanig opgeschroefd, dat het gros van de akkerbouwers, die van een dergelij ke regeling gebruik willen maken, niet in aanmerking komt. Uiteraard heeft het Landbouwschap van meet af aan sterk geageerd tegen dergelijke bureaucratische beper kingen en bepalingen. Die kritiek werd en wordt echter zodanig genegeerd, dat de veronderstelling gerecht vaardigd is, dat één en ander door Den Haag bewust zo in het vat gegoten wordt. Al was het alleen maar om daardoor te bewerkstelligen dat de beschikbaar gestel de gelden op de plank blijven en gebruikt kunnen wor den voor andere zaken dan akkerbouw. Bijna een jaar geleden reeds is door de minister toege zegd dat de tot dan toe operationele, doch in de prak tijk onwerkbare akkerbouwinvesterings- en stimule ringsregelingen meer toegankelijk gemaakt zouden worden door o.a. een ruimere interpretatiemogelijkheid van de begrippen innovatie en vernieuwing. Tot nu toe heeft de heer Braks die belofte niet waargemaakt. De sinds november jl. van kracht zijnde "EG- structuurverbeteringsregeling" annex "nationaal com plementaire regeling" (geldend voor alle land- en tuin bouwsectoren) blijkt in en voor de praktijk eveneens meer frustratie dan steun te bieden. Ook hier krijgt het merendeel der aanvragers - na het invullen van stapels Met absoluut onbegrip en tot onze woede heb ben wij kennis genomen van de mededelingen van de heer Braks met betrekking tot de Brussel se prijsvoorstellen voor 1990. Op een hautaine en tegelijk laconieke wijze deelt hij den volke mee dat de automatische graan prijsdaling onvermijdelijk zal zijn en dat hij geen voorstellen zal leveren noch ondersteunen die de boerenprijs terug kan brengen op het niveau van 1988. We hebben daarom vanuit de ZLM binnen onze landelijke organisatieverbanden ten sterkste aangedrongen op het zo spoedig mogelijk organi seren van zodanig publicitaire akties, dat minister en politiek beter doordrongen worden van de ernst van de situatie. De drie Centrale Landbouworganisaties (KNBTB, KNLC en CBTB) zijn boos op minister Braks van Landbouw naar aanleiding van zijn opstelling in en zijn uitspraken na het in Brussel gevoerde overleg over de landbouwprij zen voor het seizoen 1990/1991. De minister heeft geen enkele poging ondernomen om een verdere daling van de graanprijs te voorkomen. Hij legt zich blijkens zijn uitlatingen na het overleg neer bij een nog verdere daling van de graanprijs. De Drie Centrale Landbouworganisaties (CLO's) vinden dit on aanvaardbaar. Ook het Landbouwschap heeft zich - vori ge week - tegen een verdere daling van de graanprijs uitgelaten (zie pag. 4). De graanprijzen en daaraan gekoppeld die van de fa brieksaardappelen moeten volgens de drie landelijke or ganisaties minimaal worden teruggebracht op het niveau van 1988/1989. De graanprijzen kunnen ook verhoogd worden door een verhoging van het interventieniveau van 94 naar 100 procent, een verhoging van de bewaarstaffels en een afschaffing van de basis medeverantwoördelijk- heidsheffmg. Daarnaast vinden de 3 CLO's het gevoerde socio-structurele beleid volstrekt onvoldoende. De landbouworganisaties zullen alle mogelijke politieke kanalen bewandelen om de graanprijsdaling ongedaan te maken. Als de voorstellen van de Europese Commissie ongewijzigd worden aangenomen gaat de graanprijs het komende seizoen opnieuw met bijna vier procent om laag. De laatste zes jaar is de graanprijs al gekelderd met dertig procent. De CLO's voeren op korte termijn overleg met de fracties in de Tweede Kamer, terwijl het Landbouwschap verder praat met de vaste Kamercommissie van Landbouw. Be gin februari wordt de landbouwbegroting in de Tweede Kamer behandeld en de landbouworganisaties willen bij die gelegenheid de toezegging dat er nu werkelijk een ein de komt aan de voortdurende prijsdaling voor granen en daarmee ook voor fabrieksaardappelen. Voorts zijn akties in voorbereiding om op EG-schaal op 12 februari aktie te voeren in Aken en in Brussel, een dag voor de bijeenkomst waarop de landbouwministers weer over de prijsvoorstellen diskussiëren. Bij de massale aktie in Aken zal een kontingent van duizend akkerbouwers uit Nederland aanwezig zijn. De akkerbouwers willen op de ze wijze de burgers en bestuurders in de EG wijzen op de moeilijke situatie waarin de sektor verkeert. De dreigende verlaging van de graanprijzen met weer ruim 3% is rond uit desastreus. papier met 1001 gegevens - uiteindelijk een ambtelijk "neen" te horen. Intussen zijn met veel ministerieel bla-bla twee nieuwe akkerbouwsteunregelingen aangekondigd. Te weten: de "bedrijfsbeëindigings/bedrijfsvergrotingsregeling" en de "EG-inkomenssteunregeling". Het ligt in de be doeling dat beide in de loop van 1990 tot uitvoering ko men. Wederom veel geschreeuw en weinig of geen wol. Te weinig geld, te veel tittels en jota's en een groot aantal oneigenlijke voorwaarden zullen de deelname mogelijkheid voor individuele akkerbouwers - ook voor deze regelingen - tot een minimum beperken. In de "sectorvisie akkerbouw" van het Landbouw schap staat datgene, wat wij reeds gedurende meerde re jaren bepleiten, duidelijk weergegeven als politieke eis. Namelijk de noodzakelijke totstandkoming van werkelijk breedwerkende stimuleringsmaatregelen en substantiële tijdelijke steunmaatregelen voor de totale akkerbouwsector in Nederland. Eén en ander bedoeld om verdere verzwakking van de concurrentiepositie binnen de EG te voorkomen en om zoveel mogelijk be drijven meer "adem" te geven om zich daartoe aan te kunnen passen. Het is bijzonder ergerlijk, dat de over heid (in casu het ministerie van landbouw) het doet voorkomen als zou middels de tot nu toe getroffen maatregelen aan die eisen zijn voldaan. Daarom is het van het grootste belang dat de land bouworganisaties in een brede frontvorming niet afla tend bezig blijven om een meerderheid in het parlement te bewerkstelligen, die de minister en het kabinet dwingt om de alleszins redelijke en serieuze wensen, zoals vervat in de "sectorvisie", niet verder meer te ne geren. De ZLM zal daartoe (stimulerend en ondersteu nend) zeker haar steentjes bij blijven dragen. Van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 1