Meer vragen dan antwoorden
326/ J('C
zegge en schrijve
zuidelijke landbouw maatschappij
Positief denken
verzekert sukses
Vragen
Vergaande eisen
and-en
VRIJDAG 19 JANUARI 1990
78e JAARGANG NO. 4005
tuinbouwblad
Op blz. 13 kunt u een verslag lezen van een reis door Roemenië van vóór de tijd dat
het regime van Ceausescu in het Westen zoveel op negatieve wijze in het nieuws kwam.
Hoe zag het land er toen uiten was er geen enkele kans om te keren op de ingeslagen
weg?, vraagt de schrijfster zich af Ze stelt o.m. dat er, ondanks tegenstrijdige berichten
uit het land, geen twijfel bestaat aan de noodzaak de Roemenen nu op o.a. materieel
gebied te helpen, bijvoorbeeld door moderne geneeskundige apparatuur te geven.
Wanneer de goede wensen voor het nieuwe jaar niet al
leen loze kreten, maar ook onze diepere verlangens zijn,
dan zal de toekomst veel moois brengen. Niet omdat wij
dan paranormale krachten ontwikkelen, maar gewoon
vanwege het feit dat wij door een zonnige bril naar el
kaar en naar de dingen die gebeuren willen kijken.
Kostenbeheersing
De vele duizenden schadegevallen die ook in 1990 bij ons
gemeld gaan worden, zullen wij met 'open armen' ont
vangen. Wij zullen ze weer snel en goed afwikkelen, op
dat u het ongeluk snel vergeten kunt.
De premies van al onze eigen verzekeringsprodukten zul
len wij laag houden door de kosten van onze organisatie
laag te houden. Doordat Verzekeringen ZLM een groot
eigen vermogen heeft, zijn de rente-inkomsten op het be
legd vermogen zodanig groot, dat daarmee alle kosten
betaald kunnen worden. Anders gezegd: de premie kan
nagenoeg geheel worden aangeleverd voor de schade.
Mooie groeicijfers
Mede om onze kosten laag te houden zien wij graag dat
onze leden niet alleen hun auto's bij Verzekeringen ZLM
verzekeren, maar ook al hun overige risiko-lopende be
zittingen, zoals huizen, inboedels, en ook de aansprake
lijkheid tegenover derden en noemt u verder maar op
waaraan partikulieren en agrariërs behoefte hebben.
Steeds meer leden ontdekken dat zij hiermee voordeliger
uit zijn. Ook het aantal nieuwe leden groeit gestaag.
Vroeger werd lang niet iedereen door ons als lid geaksep-
teerd. Vandaag de dag zijn de meeste partikulieren in
Zeeland en Noord-Brabant van harte welkom als lid van
onze onderlinge.
Om u een indruk te geven van de groei, geven wij het vol
gende overzicht:
verzekeringsbranche aantal polissen
motorrijtuigen
ongevallen/AOV
aansprakelijkheid
brand
1988
117.645
57.797
19.492
17.341
1989
122.077
61.907
20.647
19.598
aantal leden
premie-inkomen
80.164
55.326.000
84.554
63.167.000
Toekomst
Wanneer wij eind 1990 het 40-ste levensjaar van Verze
keringen ZLM afsluiten, zijn wij gevestigd in het
mooiste kantoorpand van Goes, beschikken wij over een
zeer sterke vermogenspositie en staan er circa zeventig
gemotiveerde medewerkers klaar voor, naar wij hopen,
tevreden leden.
Als dat zo mag zijn, herhalen wij het aloude devies: 'Zijt
ge tevreden zegt het anderen, hebt ge klachten, zegt het
ons!'
Zo werken wij voor elkaar en met elkaar.
H. Doeleman Hzn.
Met de bedoeling studenten en wetenschappers recht
streeks te betrekken bij vragen en problemen rond de
ontwikkelingen in de agrarische sector is de Landbouw
universiteit Wageningen begonnen met een serie
gastcolleges met als thema "Beleid en Universiteit".
De colleges worden gegeven door kopstukken uit
Haagse kringen die beleidsmatig zijn betrokken bij de
landbouw. De serie werd vorige week geopend door
minister Braks en omdat ik toevallig toch in de buurt
was ben ik maar even gaan luisteren.
Opvallend was dat de minister anders dan we van hem
gewend zijn zich in Wageningen kwetsbaar opstelde. Hij
liet duidelijk merken ten aanzien van de grote land
bouwvraagstukken zelf ook meer vragen dan antwoor
den te hebben en hij beklaagde zich er min of meer
over dat iedereen alle vragen ook maar bij de politiek
neerlegde. Hij illustreerde dit met een voorbeeld: On
langs hield de minister samen met de heer Wijffels van
de Rabobank een lezing voor ruim 1.000 boeren. Van
uit de zaal werden er uitsluitend vragen gesteld aan de
minister en geen enkele aan de heer Wijffels terwijl de
ze laatste - aldus de minister - toch de baas van de
boeren is zoals ze zelf altijd beweren. Ik vond dat wel
een aardige opmerking en daarom geef ik het maar
even door. Zo had Braks er trouwens - los van zijn
tekst, dan is hij op zijn best - wel meer. Zoals kritische
kanttekeningen bij de huidige inspraaksamenleving:
Klagen over de veelheid aan regels, maar er zelf wel
om vragen om vervolgens in jarenlange procedures
verzeild te raken. Dergelijke toestanden voorzag de mi
nister onder andere ook bij de invulling van de inko
menspolitiek. Ook vond de minister het gek dat er over
bepaalde zaken niet gewoon vooroverleg met het be
drijfsleven gevoerd kan worden omdat de praktijk dan
anticipeert op te nemen maatregelen waardoor het ef
fect verloren gaat. Hij doelde in dit verband op onder
andere de tot standkoming indertijd van de Interim
wet. Nu was ik van dit laatste overigens niet onder de
indruk: zo werkt het nu eenmaal, denk maar eens aan
de toestanden rond de afschaffing van de WIR. In het
kader van Braks-op-dreef nog één voorbeeld. Aanslui-
tend op het college beweerde één van de opponenten
(prof. Rabbinge) dat Braks met zijn graanbeleid hele
maal op het verkeerde spoor zit, onder andere omdat
de stabilisatorenregeling er immers in de praktijk niet
toe leidt dat de produktie omlaag gaat. De minister rea
geerde triomfantelijk door ("Hier in Wageningen") te
stellen dat de stabilisatorenregeling ook helemaal niet
bedoeld is om de graanproduktie te beperken - daar
voor is de set-asideregeling.
En formeel heeft de minister natuurlijk gelijk maar of hij
dat de praktijk ook wijs zou kunnen maken is een
tweede.
Ondanks de bijzondere sfeer tijdens het college heb ik
wel de stellige indruk gekregen dat Braks vastbesloten
is hard door te gaan pakken. De minister is zonder
meer van mening dat er grenzen zijn overschreden en
dat we terug moeten keren op onze schreden óf de
technologie moeten aanpassen. Zo hadden volgens
Braks de uitgangspunten van het gemeenschappelijk
landbouwbeleid al vijftien jaar geleden moeten worden
bijgesteld. En waarom is het dan niet gebeurd, vraag
ik mij dan af. Vooralsnog wil Braks proberen via het
stellen van vergaande eisen aan het bedrijfsleven de
zaken weer onder controle te krijgen. Hij stelde in dit
verband Japan ten voorbeeld waar volgens hem eisen
aan het bedrijfsleven worden gesteld die hier een
storm van protest zouden veroorzaken. In Japan speelt
men daarop echter in en dan blijkt dat er technologisch
zeer veel mogelijk is. Het stellen van vergaande beper
kingen leidt immers tot het stimuleren van de inventivi
teit en creativiteit. Kortom de politiek moet grenzen
stellen zodat de technologie daarop kan in spelen. Dat
is de boodschap van Braks. Dat is de Japanse metho
de waar de minister duidelijk een voorbeeld aan wil ne
men. Dat kan dus nog wat worden! De minister gaf zijn
gehoor ook nog een spreuk mee: "kennis is macht, ka
rakter is meer". En deze uitspraak - zei de minister zelf
- was wel de belangrijkste uitspraak tijdens zijn gast
college. Ik wil dat niet ontkennen. Laten we ons voor
deel er dan maar mee doen.
Oggel