Wat mag je Sinds half december heeft het zo genoemde "Oostblok" ons in de greep. We hoorden veel en zagen zo 't een en ander op de televisie en in de krant. Er was een gewel dige aktie en iedereen deed mee. En toen kwam dat vreemde be richt: "Er is in Roemenië geen gebrek aan wat dan ook". Wer kelijk een doffe dreun op die mensen die van hun eigen kleine beetje, veel hadden gegeven. Wat mag je dan geloven? Trots zijn we dan op de Zeeuwse aktie (initiatief van de P.Z.C.) om het ziekenhuis in Cluj- Napoca te helpen aan betere/mo dernere apparatuur. Bekend is dat daar groot gebrek aan is en we mogen alleen maar hopen dat we een waardevolle bijdrage leve ren aan het verbeteren van de toestand in het ziekenhuis. We zien nu beelden van het he dendaagse Roemenië. Daar is een toestand zoals die groeide gedu rende de laatste periode van het regime Ceausescu. Maar hoe zag het land er voor die tijd uit en was er geen enkele kans eerder om te keren op de ingeslagen weg? Roemenië is een prachtig land, over vloedig bedeeld met culturele schat ten. Het was een voorrecht om er te mogen rondreizen toen het bewind "halfweg" was en vanuit het "vrije westen" gezien, het land in moderne ontwikkeling scheen. Tenminste dat was wat men ons wilde tonen. We waren met 3 personen gast van Roemenië in het kader van de Cultu rele uitwisseling, een regeringsver- drag. Ontvangen werden we op het vliegveld, tickets direkt ingenomen om "de bagage op te halen" maar we kregen die tickets eerst bij het vertrek terug. We hoefden er dus niet zelf op te passen! Daarna begon een onvergetelijke tocht door het land. Taalproblemen zijn oorzaak dat weinig met de be volking gesproken kon worden al deden ze wel hun best in een klein beetje Frans of Duits of Engels. Van de eigen taal maakten wij niks even min als de Roemenen van ons Ne derlands. De ons begeleidende gid sen deden ook dienst als tolk maar het was toen al moeilijk om vertrou welijk te praten met mensen die we zagen. In Boekarest is de meeste hui zenbouw: grote wijken met grote flatgebouwen. De beschikbare ruim te werd per persoon berekend op 10 tot 15 m2. Hoewel men probeerde de trek naar de stad af te remmen lukte dat niet, zelfs niet met de beperktere woonruimte die men kreeg. Onderwijs Dat is gekend een van de belangrijk ste peilers waarop een samenleving steunt. Men heeft (had) een ideaal beeld met echter alleen in Boekarest voldoende voorzieningen. We zagen scholen en de discipline was heel groot. Op het platteland zijn kleuter- en lagere scholen, daarna moet een kind voor verdere oplei ding naar de stad. De leerlingen dra gen een schooluniform en deden, zo wel jongens als meisjes, in school verband militaire oefeningen. Een groot lyceum, zoals dat we in Brasov bezochten, heeft vast aan de school verbonden een arts en een tandarts in volledige dienst. Later kwamen we in Suceava in een peda gogisch instituut waar 500 leerlingen een opleiding kregen tot onderwijzer - leraar - tolk of journalist. Men werkte met een modern talen practicum. Als afsluiting maakten de leerlingen een scriptie over de dorpsgeschiede nis/streekgeschiedenis van het dorp waar ze stage liepen. Na elke studie moest de afgestudeerde 3 jaar wer ken in een hun toegewezen baan en dat was vaak in afgelegen dorpen of kleine steden. Vrijdag 19 januari 1990 Landbouw De landbouw was toen reeds zo ver mogelijk gecollectiviseerd. Daar door kwamen veel werkkrachten vrij voor de industrie. Mechanisatie was in volle gang maar zowel de collecti- vering als de mechanisatie waren in de bergen van de Karpaten moeilijk uitvoerbaar. De landbouw-koöperatie in Codlea, gelegen in een dal in de Karpaten, werd bezocht en hier kregen we in zicht in ontstaan en werkwijze van een landbouwkoöperatie. Men was begonnen in 1950 met 40 families die samen 100 ha land en een beginkapi taaltje inbrachten. Bij ons bezoek waren dat 460 landbezittende fami lies die deel uitmaakten van de koö peratie die toen 1500 ha groot is. Dit wijst uit dat de oorspronkelijke boerderijen veel te klein waren om er een redelijk bestaan te vinden. Ove rigens wonen de boeren niet bij hun land maar uit veiligheidsoverwegin gen in de dorpen. Men verbouwde: aardappelen - suikerbieten en groenten. Elk boerengezin had een lapje grond van 35 are voor eigen gebruik en kon de opbrengst daarvan aan de staat verkopen! Het bewerken van dat stukje grond was het werk van de boerin, die verder ook met huisvlijt kon bijverdienen. In de bergen, waar het terrein zich niet leent tot gemechaniseerd werken in een koöperatie, vonden we nog zelfstandige boeren. Ze hadden kon trakten met de Staat en betaalden een percentage van de opbrengst aan de Staat. Ze werken met eigen krachten en pasten niet in het systeem. In de provincie Moldu had den deze landbouwers 35 tot 40 ha per bedrijf en ongeveer 20 koeien. In die tijd had men stieren uit Neder land van rood en zwartbont vee voor kruising met hun eigen ras Pinigau. Machinaal melken was er bij de zelf standige boeren niet bij, slechts in heel enkele gevallen. Wel hield men vrij veel schapen en had er dus ook wolverwerkende industrie. Er was veel jonge aanplant van boomgaar den en op enkele percelen waren ras sen als Jonathan en Goudreinette al in produktie. Vervoer ging daar nog met paard en wagen en voor houtvervoer had men de "Leuco", een wagen met steunen tegen de zijkanten, waardoor de zware lading de wagen niet uit elkaar drukt. Kassen In de streek van Codlea worden van oudsher bloemen gekweekt. In 1860 stonden daar al kassen. Om deze kennis te blijven benutten is daar een Staatsbedrijf gesticht in 1953. Be gonnen werd met 4 ha kassen, tij dens ons bezoek waren het reeds 35 ha en plannen bestonden om tot uit breiding naar 55 ha te gaan. De kas sen waren uit Nederland geïmpor teerd evenals het anjerzaad en het re "Leuco", een wagen met rijsteunen, gebruikt door boeren voor onder andere vervoer van hout. cept voor de samenstelling van de kweekgrond voor anjers. Een eko- nomisch aan dit bedrijf gebonden industrie is de papierfabriek. Hier maken ze emballage voor de bloemen export. 65% van de werkers in dit bedrijf waren jonge vrouwen. Bacau In het dal van de Siret, een zijrivier van de Donau, ligt Bacau en hier werden we toegesproken door de presidente van de Vrouwen Raad, op haar kantoor in het stadhuis. Daarna kwam een van de stads bestuurders (de loco-burgemeester), die inzicht gaf in de ontwikkeling van de dun bevolkte streken. Van oudsher was Bacau de eerste handelsplaats die men langs natuurlijke weg be reikte vanuit de Karpaten. Stephan de Grote (1457-1504) speelde ook een belangrijke rol in de geschiede nis van Bacau. Nu was alles in volle gang en had men veel vrouwen op belangrijke posten. Het dorp Bacau werd als streekcentrum aangewezen en groeide uit tot een stad met 125.000 inwoners. In de direkte omgeving van de nieuwbouw: torenflats en ziekenhuis was de oude dorpsbebouwing nog te zien. Deze worden pas afgebroken als de bewoners ze hebben verlaten. Er wordt niet onteigend, zo vertelde men ons, "men geeft de mensen de tijd". Dat duurt echter minder lang dan men zou denken omdat de voor zieningen niet meer funktioneren en zo het leven in deze oude dorpshui zen heel moeilijk wordt. Voor de nieuwe stadswijken zijn moderne en Boerderijen langs dorpsweg in de omgeving van Bacan. nieuwe voorzieningen getroffen, oude huizen werden daarop niet aangesloten. De "Glorieuze historie" van de streek rond Bacau begint bij Step han de Grote, die klein van stuk was, hij bouwde in 3 jaar in de 15e eeuw de kerk in Putna geheel zonder hulp van een bouwkundige. Op zijn verzoek werd hij daar later ook be graven. De Roemenen bezochten het graf en buigen eerbiedig het hoofd ter ere van Stephan. Hij heeft Mol davië gesticht en groot gemaakt. 47 Oorlogen voerde hij tegen de Turken en de Polen, hij was een groot stra-" teeg en zag kans al zijn ontwikke lingsplannen ten uitvoer te brengen. Hij bouwde het eerste gefortificeer- de klooster om de kerk van Putna. De oorlogen werden veelal buiten het grondgebied gevoerd. Binnen zijn landsgrenzen heerste vrede en welvaart. We genoten van het landschap in Moldavië, in de bossen leven herten, beren en wilde zwijnen. Klooster Putna De loco-burgemeester had niet te veel verteld, we bezochten de be roemde gefortificeerde kloosters in Moldavië. Het Klooster Putna werd gebouwd door Stephan de Grote van 1476 tot 1481het is het eerste in een reeks die hij en zijn opvolgers bouw den om het land te verdedigen en het volk te beschermen tegen de binnen vallende Aziatische ruitervolken. Als de Tartaren kwamen konden de boeren het vege lijf achter de dikke kloostermuren redden. Stephan ont wikkelde een waarschuwingssysteem van fakkels. In de kerk van Putna woonden we een gedeelte van de Russisch Orthodoxe dienst bij en daarna waren we te gast bij de mon niken in het klooster. We dronken er koffie en eigengemaakte likeur en water. Men vast 6 weken voor Kerst mis en eet dan alleen brood en in olie gekookte groenten. Onze gastheer monnik had voor ons een welkomst taart laten bakken en omdat er eie ren in gebruikt waren at hij er zelf niet van. Sucevita Het tweede klooster, bij Sucevita, dateert van eind 16e eeuw en is aan de buitenkant prachtig beschilderd met bijbelse taferelen en geschiede nissen van heiligen. Dit klooster en het volgende in Moldovita werden door nonnen bewoond. Onderhoud en restauratie zijn voor rekening van de Staat en de nonnen beheerden de kloosters en voorzien in hun onder houd door landbouw en toeristische exploitatie van de kloosters. De laat ste beschilderde kerk bezochten we in Voronet, alle heel indrukwek kend- De volgende ochtend echter konden we ook het prachtig beschil derde kerkje op de binnenplaats van het klooster te Dragomirna zien. We hadden nog een ontmoeting met de direkteur van een wijnkoöperatie, en zij liet ons proeven van de voortref felijke produkten van haar bedrijf. Folklore In het besneeuwde landschap kwa- men de toegangspoorten tot de boer derijen bijzonder mooi en opvallend uit. Het is meestal een kombinatie van houtsnijwerk en volksschilder kunst. De gebruikte kleuren kwa men dikwijls terug in het achterlig gende huis en sdiuur. Ook van plaatsnaamborden had men ware ar tistieke werkstukken gemaakt. Een heel speciale volkskunst vinden we in de handweverij. Boerinnen weven naar eigen familiepatroon of naar specifieke streek-ontwerpen. Veel rood-wit en zwart wordt verwerkt in zowel kleding als gebruiksartikelen; handdoeken - tafel- en wandkleden. We kochten enkele handgeweven folkloristische artikelen en woonden een voorstelling bij van echte volks dansen en panfluitmuziek, maar dan gebracht door top-artiesten. Een ontvangst op de Nederlandse ambas sade sloot het bezoek af. En bij ver trek naar het vliegveld Otopeni bij Boekarest kregen we ons ticket weer terug. Het was een heel bijzondere erva ring, vooral omdat er verschillende dingen onmogelijk waren. Eén daar van was dat we nooit zonder begelei ding ergens heen konden. Een grote auto met chauffeur stond gedurende de hele reis voor ons klaar en wist precies waarheen de reis ging. Maar die toch wel eens durfde te stoppen als we graag iets wilden foto graferen. En "Wat mag je dan geloven", dat wat je gezien hebt en ervaren of zijn de mensen nu zo heel anders gewor den? Ik ken er uit andere hoofde verschillende en ontmoet ze graag. Van harte hoop ik dat de hulp voor het ziekenhuis in Cluj-Napoca door Zeeland een groot succes zal worden want veel dingen zijn verouderd en er was bepaald geen geld voor de mooie plannen waarvan ons werd verteld. Het klimaat bepaalt mede de aard van de mensen en in Roeme nië zijn de winters lang en koud maar de zomers warm en zonnig. In hun geschiedenis schreven ze een lange koude winter bij en wij wensen hun nu een vroege lente en een lange zonnige zomer. Drs. P.J. de Rooy-Janse 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 13