ZLM-voorzitter Van der Maas' nieuwjaarswens:
'Solidariteit sleutelwoord negentiger jaren'
326/
Kursus 'Mest en milieu'
£üL 30^5
zuidelijke landbouw maatschappij
Bestuur Landbouwschap:
Leveringsplicht en heffingen voor
grootschalige mestverwerking
Geen verplichte inkrimping
ZLM-bestuur maakt zich zorgen over
landbouwpolitieke ontwikkelingen
tH,
omi
land- en
tuinbouwblad
VRIJDAG 12 JANUARI 1990
78e JAARGANG NO. 4004
Vanaf volgende week start Teleac op radio en televisie de kursus 'Mest en MilieuDeze
kursus is opgezet in samenwerking met de redaktie van het CLO-magazine Oogst. Aan de
orde komen o.m. de problemen die mest kan veroorzakende oorzaken en achtergronden
en wat aan het mestprobleem gedaan wordt en nog gaat worden. Onder meer komt de be
nutting van mineralen uit het veevoer daarbij aan de orde. Er is ook een kursusboek. Zie
pag. 4.
Het bestuur van het Landbouwschap heeft woensdag in
gestemd met maatregelen die grootschalige mestverwer
king mogelijk moeten maken. Er komt een
samenhangend systeem van heffingen, een aansluitplicht
en eventueel een leveringsplicht waarmee de meststromen
in de gewenste richting kunnen worden gestuurd. Een
projectgroep moet de principiële uitspraak van het Land-
bouwschapsbestuur de komende maanden vertalen in
concrete besluiten.
Uit een onderzoek door de voorzitter van de Commissie
milieuvraagstukken van het Landbouwschap, L.A.M. de
Bekker, blijkt dat grootschalige mestverwerking tot nu
toe niet van de grond is gekomen. De belangrijkste knel
punten zijn het ontbreken van garanties voor voldoende
mestaanvoer, dreigende exploitatietekorten en problemen
met het verkrijgen van vergunningen.
Het bestuur van het Landbouwschap is bereid de eerstge
noemde knelpunten weg te nemen door in de probleem
gebieden een leveringsplicht op te leggen en een -
gedifferentieerde - heffing. In ruil hiervoor wordt van de
overheid een bijdrage verwacht in de investeringskosten
van mestverwerkingsinstallaties, alsmede een beter ver
gunningenregiem en snelle duidelijkheid over het ver
plaatsen van mestproduktierechten.
Hoewel het bestuur afwijzend staat tegenover iedere ver
plichte inkrimping van de veestapel, zeiden sommige
woordvoerders toch wel inzicht te willen hebben in de
consequenties daarvan. Volgens de heer De Bekker stelt
het Landbouw Economisch Instituut hiernaar al een on
derzoek in.
Het bestuur herhaalde nog eens dat grootschalige mest
verwerking een van de drie sporen is waarlangs het mest-
vraagstuk moet worden aangepakt. De beide andere
sporen zijn vermindering van de hoeveelheid mineralen
in het veevoer en een optimale mestdistributie, onder an
dere door stelselmatige verbetering van de mestkwaliteit.
Tijdens de gebruikelijke ZLM nieuwjaarsbijeenkomst
heeft ZLM-voorzitter H.C. van der Maas de wens uit
gesproken dat in ZLM-verband ook in het komende jaar
de samenwerking, de goede sfeer en de goede onder
linge verhoudingen bestendigd zullen worden. Volgens
de ZLM-voorzitter zal solidariteit het sleutelwoord voor
de negentiger jaren dienen te zijn - en niet alleen voor
boeren en tuinders en boerenbestuurderen - maar voor
de totale ZLM-organisatie, inclusief de diensten en in
stellingen. Eensgezindheid zal een absolute voorwaar
de zijn om doelmatig te kunnen functioneren ten
dienste van de belangen van boeren en tuinders - want
dat is tenslotte onze doelstelling en drijfveer, aldus de
heer Van der Maas. Solidariteit is ook de onontbeerlijke
voorwaarde voor eventuele verdere samenwerking
met andere organisaties en/of instellingen. De ZLM-
voorzitter zei gezien de goede sfeer binnen de ZLM-
organisatie er alle vertrouwen in te hebben dat de
eensgezindheid bewaard zal blijven. In dit verband
sprak hij zijn erkentelijkheid uit aan allen die zich voor
de goede ZLM-sfeer hebben ingezet.
'Ik heb vertrouwen in de ZLM, ik weet dat u dat ook
hebt en we gaan samen verder in het nieuwe jaar', al
dus de ZLM-voorzitter. De nieuwjaarsbijeenkomst
werd bijgewoond door de leden en adviseurs van het
hoofdbestuur van de ZLM, de medewerk(st)ers van de
ZLM, bestuursleden van Accountantsunie ZLM, Verze
keringen ZLM en Gropatax en stafmedewerkers van
deze ZLM-instellingen.
Het hoofdbestuur van de ZLM heeft in zijn vergadering
van maandag 8 januari jl. in het Landbouwhuis te Goes
ondermeer uitvoerig gesproken over de landbouwpoli
tieke ontwikkelingen. Eén en ander naar aanleiding van
de recente Brusselse prijsvoorstellen 1990/91 en de
ontwikkelingen in de wereldhandel (GATT). Daarbij
kwam ook aan de orde het gebruik van agrarische pro-
dukten voor niet-voedsel doeleinden en enkele op sta
pel staande regelingen waaronder de nieuwe
beëindigings- c.q. vergrotingsregeling voor de akker
bouw. De invulling van één en ander baart het ZLM-
bestuur grote zorgen. Vooraf had algemeen-voorzitter
H.C. van der Maas geconstateerd dat de ZLM-
organisatie gezond de jaren '90 ingaat. Het inmiddels
bekende ZLM-twee-sporen-beleid zal krachtig worden
voortgezet in het belang van de leden. In dit verband
dient vastgehouden te worden aan de uitgangspunten
aan het akkerbouwactieplan en de sectorvisie akker
bouw. Samengevat resulteert dat voor wat betreft het
Europese beleid in de volgende aktiepunten:
Ide boerenprijs voor granen in de EG moet terug naar
het nivo van 1988.
2. ook voor non-food doeleinden moet in Brussel veel
meer geld beschikbaar worden gesteld. Een eventuele
combinatie van graanteelt voor non-fooddoeleinden en
braken wordt door de ZLM in principe positief beoor
deeld maar wel worden er nog heel veel vraagtekens
gezet bij de uitvoerbaarheid en de controle. Het hoofd
bestuur van de ZLM is overigens van mening dat de
graanproduktie in een combinatie met braken niet mee
mag tellen voor de normale Europese graanproduktie
3. er moet in Europa structureel grond uit produktie
worden genomen ten behoeve van recreatie, natuur en
houtproduktie. In dit verband dient men zich goed te
realiseren dat de braakregeling niet structureel werkt
4. de overkoepelende Europese landbouworganisatie
COPA moet veel meer invloed krijgen in het kader van
de GATT. Zoals het nu gaat worden de landbouwbe
langen ondergeschikt gemaakt aan ondermeer in
dustriële handelsbelangen.
Nationaal zal de ZLM blijven pleiten voor ruimere en
bredere investeringssteunregelingen. Nu zitten er aan
deze regelingen voor de boer veel te veel voorwaarden
vast om praktisch mee te kunnen werken. Een natio
nale (tijdelijke) inkomenssteunregeling zal ruimer moe
ten zijn dan de EG-regeling en zonder vermogenstoets.
Verder blijft de ZLM pleiten voor een zgn. GBK-regeling
(Gegarandeerde Bedrijfs Krediet) voor de akkerbouw.
Daartoe zal druk moeten worden uitgeoefend op met
name de Rabobank nu de minister van landbouw al
eerder heeft toegezegd voor de helft mee te willen
doen mits de Rabo ook mee doet. Tenslotte zullen de
milieumaatregelen voor de land- en tuinbouw haalbaar
en betaalbaar - dus redelijk - moeten zijn.
Vervolg pag. 9