Zeeland kraamkamer
administratieve ruilverkavelingen
Vekabo-
nieuws
Beheerplan Binnenpolder
van Terheijden vastgesteld
GS Zeeland: 'Herinrichting Veersedam
en aanleg Dammenweg niet uitstellen'
Uitvoer Nëderlandse groente en
fruit in 20 jaar verdubbeld
In Zeeland slaat het instrument ruilverkaveling met een administra
tief karakter goed aan. Zeeland is de provincie waar de administratie
ve ruilverkaveling haar oorsprong heeft gevonden. Momenteel is er
voor een aanmerkelijk deel van Zeeland een administratieve ruilver
kaveling in voorbereiding of in uitvoering. Dit zei mevrouw Maris-
Koster, gedeputeerde van ruimtelijke ordening in Zeeland, woensdag
6 december jl. ter gelegenheid van de installatie van de landinrich
tingskommissie voor de ruilverkaveling IJzendijke-Hoofdplaat.
De administratieve ruilverkaveling is
goed inzetbaar in gebieden waar de
verkaveling verbeterd moet worden,
maar waar de ontsluiting en water
huishouding wel in goede staat ver
keren. In Zeeland geldt deze situatie
in nogal wat gebieden, zo stelde me
vrouw Maris. Ze zei verheugd te
zijn, dat ook de natuurbeschermings
organisaties zich steeds positiever
opstellen ten opzichte van dit in
strument.
De gedeputeerde benadrukte nog-
eens, dat de ruimtelijke ordening de
kaders schept waarbinnen het land-
inrichtingsprojekt moet worden
uitgevoerd. Het streekplan Zeeland
is in dit verband van belang. Me
vrouw Maris zei te verwachten dat
de uitwerking van het streekplan
voor West Zeeuws-Vlaanderen in
eerste aanzet in het voorjaar van
1990 gereed zal zijn. Daarmee zal er
meer duidelijkheid zijn voor de mo
gelijkheden voor de ruilverkaveling
IJzendijke-Hoofdplaat. Overigens
benadrukte de gedeputeerde, dat dit
uitwerkingsplan nog de nodige glo-
baliteit in zich heeft om zodoende de
ruilverkaveling voldoende ruimte te
bieden.
Tot slot wenste zij de landinrich
tingskommissie veel sukses toe en in
stalleerde haar vervolgens. De leden
van de kommissie zijn de heren
J.P.S.A. Thomaes, A.A.M. Cam-
maert en J.J. Quist.
De heer J. Brinkman, die de Centra
le Landinrichtingskommissie (CLC)
vertegenwoordigde, benadrukte het
belang van landinrichting voor de
landbouw als middel om kosten
besparend en konkurrerend te kun
nen werken. 'Er zijn signalen, dat de
overheid wat meer financiële ruimte
aan landinrichting wil geven. Niette
min zullen we de behandeling van de
landbouwbegroting moeten afwach
ten om te kunnen beoordelen of dit
werkelijk wordt gerealiseerd', aldus
de heer Brinkman. Hij zei in dit ver
band enigszins bevreesd te zijn voor
de heroverwegingsnota landinrich
ting, aangezien heroverwegingen
door de overheid tot op heden nog
nooit hebben geleid tot een verrui
ming van de middelen. Met de her
overwegingsnota wordt beoogd om
tot een kortere duur van landinrich-
tingsprojekten te komen. Brinkman
verklaarde zich tegenstander van de
in de nota opgenomen suggestie om
middels landinrichting de knelpun
ten met betrekking tot één aspekt op
te lossen. 'Landinrichting is nu juist
het middel om tot één integrale be
langenafweging te komen en zo
doende een evenwichtig plan op te
stellen. Daarmee wordt zoveel mo
gelijk aan alle belangen recht gedaan
en daaraan moet je niet tornen, al
dus Brinkman.
Nieuw beleid
De heer Brinkman deelde verder
mee, dat de CLC van mening is, dat
het zgn. 'nieuwe beleid' zoals dat
o.m. in het Natuurbeleidsplan staat
verwoord, alleen in vergevorderde
landinrichtingsprojekten kan wor
den opgenomen als de landinrich
tingskommissie het hier unaniem
over eens is. Het gaat er met name
om dat er meer ruimte wordt gebo
den aan natuur en landschap. Voor
projekten, waar de planvorming nog
in een beginstadium is, ligt het uiter
aard anders en zal het nieuwe beleid
moeten worden opgenomen.
De inspekteur landinrichting, de
heer H.A. Okma, memoreerde de
steeds komplexer wordende landin-
richtingsproblematiek, met een zeer
ingewikkelde regelgeving. Hij pleitte
voor meer financiële ruimte en man
kracht om de projekten voldoende
voortgang te kunnen geven.
Landinrichting is nog steeds teveel
gestoeld op de vijftiger jaren; een
modernere opstelling is nodig, aldus
Okma. Naast agrarische belangen
spelen belangen van openluchtre-
kreatie, natuur en landschap en kui
tuurhistorie een rol. De heer Okma
zei te hopen, dat ook de provincie
Zeeland voldoende middelen be
schikbaar blijft stellen, zodat na
tuurbeschermingsorganisaties gron
den kunnen verwerven. Zodoende
kan een vlotte en effektieve uitruil
via landinrichting worden be
vorderd.
Voorts gaf de heer Okma nog een
overzicht van de landbouwkundige
situatie in het blok. Vooral de verka
veling is een knelpunt in dit overwe
gend agrarische gebied. Door een
andere toedeling van de gronden kan
er niet alleen kostenbesparend ge
werkt worden, maar is ook de veilig
heid van het verkeer gediend door
dat er minder landbouwverkeer op
de weg zal zijn. Okma sprak de ver
wachting uit, dat het voorontwerp
landinrichtingsplan halverwege 1991
kan worden gepubliceerd.
De heer F. de Waal, die namens de
3 Zeeuwse Landbouw Organisaties
sprak, wees op het belang van een
Gedeputeerde Staten van Noord-
Brabant hebben het Beheerplan Bin
nenpolder van Terheijden vast
gesteld.
Op basis van het beheerplan kunnen
grondgebruikers in dit gebied vanaf
1 januari 1990 beheerovereen-
komsten sluiten met het Bureau Be
heer Landbouwgronden van het mi
nisterie van Landbouw, Natuurbe
heer en Visserij.
Het Beheerplan Binnenpolder van
Terheijden heeft betrekking op ge
bieden in de gemeente Terheijden.
Het gaat om een totale oppervlakte
kultuurgrond van 121 ha, die geheel
als reservaatgebied is aangewezen.
In reservaatgebieden wordt ernaar
gestreefd om de betreffende grond te
verwerven ten behoeve van een ter
reinbeherende natuurbeschermings
organisatie. In de periode vooraf
gaande aan deze verwerving kunnen
ondernemers, op basis van vrijwil
ligheid, een beheero vereen komst
sluiten. Zij kunnen daarvoor een
goede vlotte landinrichting. Voor de
landbouw is het een essentieel instru
ment. 't Is voor de boer vooral pijn
lijk om van zijn eigen grond afstand
te moeten doen, maar na afloop
blijkt iedereen zeer tevreden over het
uitgevoerde projekt', aldus de heer
De Waal, die zo zei hij, ook uit eigen
ervaring kon spreken.
De heer M. de Koster attendeerde op
de taak en werkwijze van het ka
daster in een landinrichting. 'Een
vlotte voortgang is belangrijk, maar
dit mag niet ten koste gaan van het
individuele belang van elke boer.
Het kadaster moet wel degelijk mi
nutieus werken, aangezien het om ei
gendomsrechten van de belangheb
benden gaat, aldus De Koster.
De voorzitter van de landinrichtings
kommissie, de heer Thomaes, on
derstreepte de woorden van de heer
De Waal, dat de boeren hier sterk
verknocht zijn aan de grond. 'De
ouderen wellicht wat meer dan de
jongeren. Met deze emotionele za
ken moet je als landinrichtingskom
missie zeer voorzichtig omgaan, al
dus Thomaes. 'Ons wacht een niet
eenvoudige taak, maar met een goe
de samenwerking met de adviseurs
en de landinrichtingsdienst zal het
moeten kunnen lukken binnen de
gestelde tijd een voorontwerp plan
voort te brengen', zo verwacht de
heer Thomaes.
Begin deze maand bereikte de export van groenten en fruit de mijlpaal van
twee miljard kg (een twee met negen nullen...).
De uitvoer van in ons land geteelde
groente en fruit is in 20 jaar verdub
beld tot twee miljard kilogram. In-
klusief ingevoerd en weer uitgevoerd
groente en fruit komt het totaal zelfs
op 2,5 miljard kilogram met een
waarde van 4,3 miljard gulden.
Het Centraal Bureau van de Tuin
bouwveilingen en de Algemene Ne
derlandse Bond van Groenten- en
Fruitexporteurs vierden maandag de
mijlpaal van de verdubbeling. De ge
middelde Nederlandse uitvoer be
draagt per dag 5.480 ton. Op jaarba
sis gaat het om zo'n 100.000 vracht-
wagenkombinaties, goed voor een
afstand van 1.800 kilometer. De be
langrijkste exportlanden zijn nog
steeds de Bondsrepubliek Duitsland,
Frankrijk, België, Groot-Brittannië
en Scandinavië. In de afgelopen de
cennia hebben de ongeveer 175 ex
porterende bedrijven echter nieuwe
afzetkanalen aangeboord, waaron
der verre bestemmingen zoals de
Verenigde Staten en Japan.
Het dagelijks bestuur van Zeeland
vindt, dat de herinrichting van de
Veersedam en de aanleg van rijks
weg 57 (Dammenweg met aquaduct
ter hoogte van Middelburg) op Wal
cheren volgens het oorspronkelijke
tijdschema moeten worden uitge
voerd. Gedeputeerde Staten hebben
daarom bij de minister van verkeer
en waterstaat met de grootste klem
aangedrongen op een studie naar de
mogelijkheden daartoe. Volgens het
schema zou in 1990 worden begon
nen met de herinrichting van de
Veersedam en zou de Dammenweg
ook in de jaren '90 zijn beslag krij
gen. Inmiddels heeft de minister van
verkeer en waterstaat via haar direk-
tie Zeeland laten weten, dat het werk
aan de Veersedam wordt verschoven
naar 1993 en de Dammenweg naar
2000. Aanleiding daartoe is de voor
rang die wordt gegeven aan werken
in de Randstad.
GS schrijven niet te willen afdingen
op de noodzaak van die werken,
maar zij wijzen er tegelijk op, dat
ook beide Zeeuwse wegen geen uit
stel kunnen velen.
vergoeding ontvangen.
De beheermaatregelen in de Binnen
polder van Terheijden hebben onder
andere betrekking op het achterwege
laten van een aantal aktiviteiten zo
als het wijzigen van de detailontwa
tering en de grondwaterstand, het
scheuren van grasland en het ge
bruik van chemische bestrij
dingsmiddelen.
Veldwerkzaamheden zoals rollen,
slepen, maaien, weiden en bemesten
zijn gebonden aan bepaalde pe
riodes.
De ondernemer kan zelf een pakket
beheerverplichtingen kiezen om in
en beheerovereenkomst op te ne
men. Er zijn in totaal acht beheer-
pakketten, die in zwaarte variëren en
die op een deel van het bedrijf wor
den toegepast. De beheervergoedin-
gen lopen uiteen, afhankelijk van de
zwaarte van het pakket van 180,
tot 1.150,per ha. Daarnaast kan
een aanpassingsv.ergoeding worden
verstrekt.
AMftKtN
CDyjDf.
LDLKATIL ZttLAND
Het laatste Vekabo Nieuws in
1989 leent zich bij uitstek voor
een terugblik op het bijna voor
bije jaar. In de eerste plaats denk
ik dan aan het uitzonderlijk
mooie weer, wat we eigenlijk het
hele jaar door hebben gehad. Ze
ker mede hierdoor is onze pro
vincie door zeer veel vakantie- en
weekendvierende gasten bezocht,
wat in financieel opzicht gunstig
was voor ons. Bovendien hebben
de terreinen heel weinig te lijden
gehad, hier en daar een kale plek
van een tent die lekker lang bleef,
maar van modder of sporen op
de terreinen is niet of nauwelijks
sprake geweest. Ook heeft het
mede tot gevolg gehad dat vrij
wel iedereen tevreden was, alleen
de surfers hadden graag wat
meer wind gehad. Gaat men an
dere jaren bij enkele dagen slecht
weer nog wel eens vervroegd naar
huis, zo probeerde men nu juist
nog even te blijven.
Tot zover alles positief, maar zo
als bij alles heeft een medaille
twee kanten en natuurlijk waren
er ook negatieve zaken. Het aan
tal eenheden wat men mag plaat
sen blijft nog steeds een groot
knelpunt. Ook in gemeenten
waar in het hoogseizoen 15 een
heden mogen staan waren er pro
blemen, want op weekends zoals
Pasen, Hemelvaart, 1 mei en nog
enkele, mocht men er maar 5 of
10 zetten, al naar gelang de ge
meente waar men zit. Wanneer
dan alles volloopt en zelfs op de
parkeerterreinen en in de wegber
men wordt gekampeerd, is het
moeilijk uit te leggen aan uw
gasten dat u uw legaal aanwezige
plaatsen niet mag benutten, hoe
wel de voorzieningen aanwezig
zijn.
Daartegenover was zeker de laat
ste helft van augustus lang niet
iedereen meer vol. Om dit beter
te regelen zien wij maar één
oplossing en dat is 15 plaatsen
voor het hele seizoen, maar dan
geen overloop, of hoe u het wilt
noemen, meer. Vandaar dat wij
als bestuur blij zijn dat de ge
meente Valkenisse het voortouw
heeft genomen om tot een derge
lijke regeling te komen. Een nota
waarin dit wordt bepleit, is toe
gezonden aan alle belanghebben
de bestuurlijke organen en in
stanties, waarbij steun gevraagd
wordt om dit in Den Haag te be
pleiten.
Het Vekabo-bestuur en ook onze
leden, kunnen naar mijn mening
hun steentje bijdragen en wel
door deze nota onder de aan
dacht te brengen en steun te vra
gen aan gemeenten, verenigin
gen, politieke partijen en vooral
ook onze landbouworganisaties.
Bedenk wel dat wanneer het nu
niet lukt om een goede regeling te
krijgen in de komende Wet
Openlucht Rekreatie, we het de
eerste jaren wel kunnen vergeten.
Op de vergadering in Walcheren
deelde mevrouw Maris-Koster
mede, van Minister Braks te heb
ben vernomen dat nog dit jaar de
WOR zal worden ingediend. Als
bestuur waren wij hierover nogal
verbaasd, omdat wij nog niet zo
lang geleden heel andere geluiden
hadden vernomen.
Voor de meesten van ons breekt
nu een rustige tijd aan, wellicht
kunt u deze benutten om eens na
te gaan of er hier en daar nog iets
vernieuwd kan worden. Ga eens
bij andere kampeerboeren een
kijkje nemen, overal kan men
wel iets opsteken.
In een enkele gemeente poogt
men de nieuwe beplantingseisen
toe te passen op de bestaande ter
reinen. De problemen hierbij zijn
talrijk en zeer divers; hierover zal
zeker nog veel overleg nodig zijn.
Regelmatig informeer ik bij onze
leden, of men "Vekabo Nieuws"
heeft gelezen, helaas wordt dit
nogal eens ontkennend beant
woord. U mag weten dat ik dat
niet leuk vind, wij doen ons best
u op de hoogte te houden en dan
is het lezen van deze rubriek toch
wel het minste wat u kunt doen.
Als u dit leest hebben wij als fe
deratiebestuur een vergadering
gehad met de besturen Vekabo
Limburg en Brabant. Wellicht
kunnen we gezamenlijk meer be
reiken dan alleen, zowel naar de
overheid toe, als op het gebied
van promotie.
Namens ons Federatiebestuur
wens ik u prettige kerstdagen en
een voorspoedig en gelukkig
1990.
6
Vrijdag 15 december 1989