Stad en land KNLC kommentaar Afzet agrarische produkten centraal op algemene vergadering ZLM DLV-team rundveehouderij Breda Nieuwbouw Verzekeringen ZLM op hoogste punt Kapelse veiling dinsdag op tv Het dagelijks bestuur van de ZLM nodigt de leden van de ZLM hierbij uit voor de algemene verga dering op maandag 11 de cember a.s. in "De Nobe- laer" te Etten-Leur. Het dagelijks bestuur stelt uw aanwezigheid op hoge prijs, en met name wor den ook huisgenoten en leden van de PJZ en de Plattelandsvrouwen uit genodigd. De aanvang van de vergadering is 13.30 uur. Het thema van de algeme ne vergadering is 'De af zet van agrarische pro dukten'. Hierover worden na de jaarrede van ZLM- voorzitter de heer H.C. van der Maas drie inlei dingen gehouden, door repektievelijk de heer C. Geerligs, voorzitter Coö peratieve Vereniging Sui ker Unie U.A., de heer P. J. Loonen, voorzitter Zui- velcoöperatie DMV Campina, en de heer A. Kroon, voorzitter Cen traal Bureau van de Tuin bouwveilingen in Neder land. Aan de orde komt dus de afzet van produk ten uit drie belangrijke agrarische sektoren: ak kerbouw, melkveehoude rij en tuinbouw. Na de pauze is er een dis- kussie over het thema 'af zet van agrarische pro dukten' met een forum, bestaande uit de inleiders en de voorzitter van de ZLM. De bezoekers worden vanaf 13.00 uur ontvan gen met koffie of thee. Na de jaarrede van de voor zitter is er voorzien in een korte onderbreking. Er wordt op gerekend dat de bezoekers na afloop van de vergadering even blij ven napraten. 16.000 ton rundvlees naar de Sovjet-Unie Positief Achterstelling platteland Weinig voordeel bij ombouw personenauto van "grijs" naar "geel" kenteken gnjs A. Kroon P.J. Loonen C. Geerligs Teamleider: ir. M.D. van der Goes (momenteel takingenieur CR- Tilburg). Seniorbedrijfskundige: ing. A. Bie- mans (momenteel bedrijfstakdes- kundige CR-Tilburg). Bedrijfsdeskundigen melkveehoude rij: ing. R. Westerbeek (momenteel specialist melkwinning, melkhygiëne en boerenkaasbereiding); J. van Aerts (momenteel bedrijfsvorlichter CR-Tilburg); P. de Beer (idem); ing. A. Bink (idem); ing. N. Boeren (idem); ing. G. Idserda (idem); ing. J. Martens (idem); ing. R. v.d. Meer (idem); ing. F. Vermeulen (idem). Bedrijfsdeskundige vleesvee- en schapenhouderij: ing. M. Westhuis (momenteel bedrijfsvoorlichter met bijzondere taken CR-Tilburg). De nieuwbouw van Verzekeringen ZLM aan de Ringbaan West/Van Hogendorplaan te Goes heeft het hoogste punt bereikt. De bouw ligt goed op schema. De bedoeling om in voorjaar 1991, gelijktijdig met het 40-jarig bestaan van Verzekeringen ZLM, te verhuizen van de Frans den Hollanderlaan naar het nieuwe onderkomen, lijkt daarom gemakkelijk haalbaar. Dinsdag 12 december om 18.00 uur zendt de Tros in het programma 'Groen en grondig' een reportage uit, die gemaakt is tijdens de kerstvei ling op de veiling CVZ te Kapelle. In totaal is tijdens de kerstveiling afgelopen donderdag 1.150.000 miljoen kg fruit geveild, de helft meer dan vorig jaar. Dit record-resultaat is bereikt doordat er veel meer los fruit is aangevoerd dan vorig jaar. De beide veilinghallen worden hier door mooi opgevuld. Op de foto: de opbouw van de kerstveiling. Het is een kwestie van definitie om de vraag te beantwoorden of we in Nederland wel of niet plat telandsgebieden kennen. Als we uitgaan van de omschrijving van de Europese Commissie, dan is het zeer zeker het geval. De Com missie verstaat onder plattelands gebied: steden tot 50.000 inwo ners, dorpen en buitengebied. Voorheen werden de plattelands gebieden vooral gekenmerkt door de agrarische werkgelegen heid. In de meeste regio's is die werkgelegenheid tot onder de tien procent gedaald. Alleen in de zuidelijke EG-landen vinden we nog streken met meer dan dertig procent van de beroepsbevolking die in de landbouw werkt. Ons land kent naar mijn idee geen echte plattelandsgebieden meer. Het buitengebied tussen de steden en dorpen wordt welis waar door de land- en tuinbouw gebruikt. Grote specifieke ver schillen tussen de agrarische be volking en de stedelijke dorpsbe volking bestaan echter gelukkig niet meer. Het Nederlandse "platteland" is door deze integra tie juist leefbaarder dan de platte landsgebieden in andere EG- landen geworden. Daar is het vaak moeilijk om jongeren aan het platteland en het agrarisch bedrijf te binden. Wij hebben in het verleden ook grotere verschillen gekend. Dit bracht een specifiek beleid met discriminatie met zich mee: de beruchte gemeenteclassificatie die o.a. bepaalde dat werknemers op het platteland minder verdien den en de huren lager waren. De integratie van stedelijke en niet-stedelijke bevolking waar deer ik positief De bestaande si tuatie moet daarom niet gewij zigd worden. Er zijn momenteel wel tendensen die dit in gevaar brengen. In de eerste plaats zijn dit de sociaal-economische ontwikke lingen in en buiten de landbouw. Ondanks de nog altijd afnemen de directe werkgelegenheid in de landbouw is er een grote afhan kelijkheid van de land- en tuin bouw bij de indirecte werkgele genheid. Zowel quotering als, in de komende jaren, de braakleg ging, tasten die werkgelegenheid aan. In de overige werkgelegenheid zien we een verdergaande concen tratie van industrie en dienstver lening in de grote stedelijke ag glomeraties. Kleinere bedrijven en zaken, de conjunctuurridders, die met subsidies naar de regio waren gelokt, verdwijnen weer. Dit alles tast de leefbaarheid van het plat teland aan. Het is één van de ta ken van de Staatssecretaris van Economische Zaken Bukman om deze regionale ontwikkeling in het goede spoor te brengen. Het zal geen gemakkelijke taak voor Bukman worden. In het toe komstige regeringsbeleid wordt het accent namelijk meer op de randstedelijke ontwikkeling dan op het platteland gelegd. Niet al leen zal minder aandacht dan voorheen worden geschonken aan de stimulering van de werk gelegenheid in de regio, ook an dere beleidsbeslissingen leiden tot een verdere verschraling van het platteland en de plattelands kernen. De scholenconcentraties en de daarmee gepaard gaande ophef fing van kleine scholen tasten het voorzieningenniveau aan. De na druk op het openbaar vervoer en het fiscaal onaantrekkelijk ma ken van eigen vervoer is een maatregel die de dorpen en de plattelandsbevolking treft. Met name het privévervoer heeft de integratie van stad en land sterk bevorderd. Werkgelegen heid en scholen zijn immers op grotere afstand gelegen en niet per openbaar vervoer bereikbaar. Dit zal het gaan wonen in een dorp niet stimuleren en een trek van de werkenden naar grotere kernen stimuleren. Mogelijk ko men daar gepensioneerden voor terug. Helemaal bont maken de beide politieke partijen, die thans de re gering vormen, het met het besluit in het regeerakkoord, waarin gesteld wordt dat bepaal de vormen van (commerciële) te levisie alleen maar via de kabel mogen worden doorgegeven en niet via de sateliet. Vele Neder landers die niet over de kabel kunnen beschikken wordt het daarmee onmogelijk gemaakt be paalde Nederlandse zenders te ontvangen. Minister d'Ancona sprak laatst over het grondrecht van informa tie dat alle EG-burgers hebben. Blijkbaar geldt dit niet voor de Nederlanders die buiten de ste den en grotere kernen wonen. Deze voorbeelden tonen aan dat leefbaarheid niet alleen een zaak is van stimulering van werkgele genheid door het Ministerie van Economsiche Zaken. Het geheel moet in samenhang bekeken wor den. Hopelijk vat Staatssecretaris Bukman zijn taak breed op en besteedt hij met name aandacht aan zaken die negatief voor het platteland kunnen werken, zoals scholenconcentratie, reiskosten forfait en mediabeleid. Dam Jaarsma plv. alg. secretaris KNLC Uit de interventievoorraden rund vlees zal 16.000 ton rundvlees be schikbaar komen voor uitvoer naar de Sovjet-Unie. Het gaat om 4000 ton achtervoeten en 4000 ton voorvoeten uit de voor raden van het Duitse interventieburo en aangekocht voor 1 juni 1989, als mede om een gelijk kwantum af komstig uit het Ierse interventieburo en eveneens aangekocht voor 1 juni 1989. De Kommissie geeft voor deze ver koop twee redenen, ten eerste de ho ge kosten van opslag doch ook de benarde voorzieningssituatie in de Sovjet-Unie. Kaaskonsumptie In de periode van 25 december 1988 t/m 8 juli 1989 is de kaaskonsumptie in ons land met bijna 2 ton gedaald tot ruim 100 ton. De inruilwaarde van personenauto's met een grijs kenteken blijkt in de praktijk nogal eens tot teleurstelling te leiden. Het blijven immers voor delig aangeschafte bestelauto's die lijken op personenauto's, maar de achterbank missen en al dan niet "geblindeerde" zijruiten hebben. Dit laatste is afhankelijk van de aan schaffingsdatum; tot 1 januari 1988 waren zijruiten toegestaan; na die datum moeten deze "geblindeerd" zijn. In plaats van inruil kan men om bouw tot "normale" personenauto overwegen. De EVO, ondernemers organisatie voor logistiek en trans port te Zoetermeer, adviseert daar mee voorzichtig te zijn. Men komt bij ombouw toch in de termen van de bijzondere verbruiksbelasting. Het daarmee gemoeide bedrag kan hoog oplopen. Voor een bestelauto met een oorspronkelijke aanschaf fingsprijs van bijvoorbeeld vijftien duizend gulden moet bij ombouw tot personenauto na twee jaar al bij na 3.000,bijzondere verbruiks belasting worden neergeteld. Geteld bij de ombouwkosten en eventuele BTW komt het ombouwen nogal duur uit, waar bovendien geen stij ging tegenover staat van de waarde die gelijkwaardig is aan een verge lijkbare oorspronkelijke personen auto. De EVO heeft uitsluitend voor ondernemers een informatie blad (nr. 1153) met verschillende be rekeningen opgesteld. Te bestellen door 079-414641 te bellen en te vra gen naar afd. Klantenservice.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 5