Stad en land
KNLC
kommentaar
Afzet agrarische produkten centraal
op algemene vergadering ZLM
DLV-team
rundveehouderij
Breda
Nieuwbouw Verzekeringen
ZLM op hoogste punt
Kapelse veiling dinsdag op tv
Het dagelijks bestuur van
de ZLM nodigt de leden
van de ZLM hierbij uit
voor de algemene verga
dering op maandag 11 de
cember a.s. in "De Nobe-
laer" te Etten-Leur. Het
dagelijks bestuur stelt uw
aanwezigheid op hoge
prijs, en met name wor
den ook huisgenoten en
leden van de PJZ en de
Plattelandsvrouwen uit
genodigd. De aanvang
van de vergadering is
13.30 uur.
Het thema van de algeme
ne vergadering is 'De af
zet van agrarische pro
dukten'. Hierover worden
na de jaarrede van ZLM-
voorzitter de heer H.C.
van der Maas drie inlei
dingen gehouden, door
repektievelijk de heer C.
Geerligs, voorzitter Coö
peratieve Vereniging Sui
ker Unie U.A., de heer P. J.
Loonen, voorzitter Zui-
velcoöperatie DMV
Campina, en de heer A.
Kroon, voorzitter Cen
traal Bureau van de Tuin
bouwveilingen in Neder
land. Aan de orde komt
dus de afzet van produk
ten uit drie belangrijke
agrarische sektoren: ak
kerbouw, melkveehoude
rij en tuinbouw.
Na de pauze is er een dis-
kussie over het thema 'af
zet van agrarische pro
dukten' met een forum,
bestaande uit de inleiders
en de voorzitter van de
ZLM.
De bezoekers worden
vanaf 13.00 uur ontvan
gen met koffie of thee. Na
de jaarrede van de voor
zitter is er voorzien in een
korte onderbreking. Er
wordt op gerekend dat de
bezoekers na afloop van
de vergadering even blij
ven napraten.
16.000 ton
rundvlees
naar de
Sovjet-Unie
Positief
Achterstelling platteland
Weinig voordeel bij ombouw personenauto
van "grijs" naar "geel" kenteken
gnjs
A. Kroon
P.J. Loonen
C. Geerligs
Teamleider: ir. M.D. van der Goes
(momenteel takingenieur CR-
Tilburg).
Seniorbedrijfskundige: ing. A. Bie-
mans (momenteel bedrijfstakdes-
kundige CR-Tilburg).
Bedrijfsdeskundigen melkveehoude
rij: ing. R. Westerbeek (momenteel
specialist melkwinning, melkhygiëne
en boerenkaasbereiding); J. van
Aerts (momenteel bedrijfsvorlichter
CR-Tilburg); P. de Beer (idem); ing.
A. Bink (idem); ing. N. Boeren
(idem); ing. G. Idserda (idem); ing.
J. Martens (idem); ing. R. v.d. Meer
(idem); ing. F. Vermeulen (idem).
Bedrijfsdeskundige vleesvee- en
schapenhouderij: ing. M. Westhuis
(momenteel bedrijfsvoorlichter met
bijzondere taken CR-Tilburg).
De nieuwbouw van Verzekeringen ZLM aan de Ringbaan West/Van
Hogendorplaan te Goes heeft het hoogste punt bereikt. De bouw ligt
goed op schema. De bedoeling om in voorjaar 1991, gelijktijdig met
het 40-jarig bestaan van Verzekeringen ZLM, te verhuizen van de
Frans den Hollanderlaan naar het nieuwe onderkomen, lijkt daarom
gemakkelijk haalbaar.
Dinsdag 12 december om 18.00 uur zendt de Tros in het programma
'Groen en grondig' een reportage uit, die gemaakt is tijdens de kerstvei
ling op de veiling CVZ te Kapelle. In totaal is tijdens de kerstveiling
afgelopen donderdag 1.150.000 miljoen kg fruit geveild, de helft meer
dan vorig jaar. Dit record-resultaat is bereikt doordat er veel meer los
fruit is aangevoerd dan vorig jaar. De beide veilinghallen worden hier
door mooi opgevuld. Op de foto: de opbouw van de kerstveiling.
Het is een kwestie van definitie
om de vraag te beantwoorden of
we in Nederland wel of niet plat
telandsgebieden kennen. Als we
uitgaan van de omschrijving van
de Europese Commissie, dan is
het zeer zeker het geval. De Com
missie verstaat onder plattelands
gebied: steden tot 50.000 inwo
ners, dorpen en buitengebied.
Voorheen werden de plattelands
gebieden vooral gekenmerkt
door de agrarische werkgelegen
heid. In de meeste regio's is die
werkgelegenheid tot onder de
tien procent gedaald. Alleen in de
zuidelijke EG-landen vinden we
nog streken met meer dan dertig
procent van de beroepsbevolking
die in de landbouw werkt.
Ons land kent naar mijn idee
geen echte plattelandsgebieden
meer. Het buitengebied tussen de
steden en dorpen wordt welis
waar door de land- en tuinbouw
gebruikt. Grote specifieke ver
schillen tussen de agrarische be
volking en de stedelijke dorpsbe
volking bestaan echter gelukkig
niet meer. Het Nederlandse
"platteland" is door deze integra
tie juist leefbaarder dan de platte
landsgebieden in andere EG-
landen geworden. Daar is het
vaak moeilijk om jongeren aan
het platteland en het agrarisch
bedrijf te binden.
Wij hebben in het verleden ook
grotere verschillen gekend. Dit
bracht een specifiek beleid met
discriminatie met zich mee: de
beruchte gemeenteclassificatie
die o.a. bepaalde dat werknemers
op het platteland minder verdien
den en de huren lager waren.
De integratie van stedelijke en
niet-stedelijke bevolking waar
deer ik positief De bestaande si
tuatie moet daarom niet gewij
zigd worden. Er zijn momenteel
wel tendensen die dit in gevaar
brengen.
In de eerste plaats zijn dit de
sociaal-economische ontwikke
lingen in en buiten de landbouw.
Ondanks de nog altijd afnemen
de directe werkgelegenheid in de
landbouw is er een grote afhan
kelijkheid van de land- en tuin
bouw bij de indirecte werkgele
genheid. Zowel quotering als, in
de komende jaren, de braakleg
ging, tasten die werkgelegenheid
aan.
In de overige werkgelegenheid
zien we een verdergaande concen
tratie van industrie en dienstver
lening in de grote stedelijke ag
glomeraties. Kleinere bedrijven en
zaken, de conjunctuurridders, die
met subsidies naar de regio waren
gelokt, verdwijnen weer. Dit alles
tast de leefbaarheid van het plat
teland aan. Het is één van de ta
ken van de Staatssecretaris van
Economische Zaken Bukman om
deze regionale ontwikkeling in
het goede spoor te brengen.
Het zal geen gemakkelijke taak
voor Bukman worden. In het toe
komstige regeringsbeleid wordt
het accent namelijk meer op de
randstedelijke ontwikkeling dan
op het platteland gelegd. Niet al
leen zal minder aandacht dan
voorheen worden geschonken
aan de stimulering van de werk
gelegenheid in de regio, ook an
dere beleidsbeslissingen leiden tot
een verdere verschraling van het
platteland en de plattelands
kernen.
De scholenconcentraties en de
daarmee gepaard gaande ophef
fing van kleine scholen tasten het
voorzieningenniveau aan. De na
druk op het openbaar vervoer en
het fiscaal onaantrekkelijk ma
ken van eigen vervoer is een
maatregel die de dorpen en de
plattelandsbevolking treft.
Met name het privévervoer heeft
de integratie van stad en land
sterk bevorderd. Werkgelegen
heid en scholen zijn immers op
grotere afstand gelegen en niet
per openbaar vervoer bereikbaar.
Dit zal het gaan wonen in een
dorp niet stimuleren en een trek
van de werkenden naar grotere
kernen stimuleren. Mogelijk ko
men daar gepensioneerden voor
terug.
Helemaal bont maken de beide
politieke partijen, die thans de re
gering vormen, het met het
besluit in het regeerakkoord,
waarin gesteld wordt dat bepaal
de vormen van (commerciële) te
levisie alleen maar via de kabel
mogen worden doorgegeven en
niet via de sateliet. Vele Neder
landers die niet over de kabel
kunnen beschikken wordt het
daarmee onmogelijk gemaakt be
paalde Nederlandse zenders te
ontvangen.
Minister d'Ancona sprak laatst
over het grondrecht van informa
tie dat alle EG-burgers hebben.
Blijkbaar geldt dit niet voor de
Nederlanders die buiten de ste
den en grotere kernen wonen.
Deze voorbeelden tonen aan dat
leefbaarheid niet alleen een zaak
is van stimulering van werkgele
genheid door het Ministerie van
Economsiche Zaken. Het geheel
moet in samenhang bekeken wor
den. Hopelijk vat Staatssecretaris
Bukman zijn taak breed op en
besteedt hij met name aandacht
aan zaken die negatief voor het
platteland kunnen werken, zoals
scholenconcentratie, reiskosten
forfait en mediabeleid.
Dam Jaarsma
plv. alg.
secretaris KNLC
Uit de interventievoorraden rund
vlees zal 16.000 ton rundvlees be
schikbaar komen voor uitvoer naar
de Sovjet-Unie.
Het gaat om 4000 ton achtervoeten
en 4000 ton voorvoeten uit de voor
raden van het Duitse interventieburo
en aangekocht voor 1 juni 1989, als
mede om een gelijk kwantum af
komstig uit het Ierse interventieburo
en eveneens aangekocht voor 1 juni
1989.
De Kommissie geeft voor deze ver
koop twee redenen, ten eerste de ho
ge kosten van opslag doch ook de
benarde voorzieningssituatie in de
Sovjet-Unie.
Kaaskonsumptie
In de periode van 25 december 1988
t/m 8 juli 1989 is de kaaskonsumptie
in ons land met bijna 2 ton gedaald
tot ruim 100 ton.
De inruilwaarde van personenauto's
met een grijs kenteken blijkt in de
praktijk nogal eens tot teleurstelling
te leiden. Het blijven immers voor
delig aangeschafte bestelauto's die
lijken op personenauto's, maar de
achterbank missen en al dan niet
"geblindeerde" zijruiten hebben.
Dit laatste is afhankelijk van de aan
schaffingsdatum; tot 1 januari 1988
waren zijruiten toegestaan; na die
datum moeten deze "geblindeerd"
zijn.
In plaats van inruil kan men om
bouw tot "normale" personenauto
overwegen. De EVO, ondernemers
organisatie voor logistiek en trans
port te Zoetermeer, adviseert daar
mee voorzichtig te zijn. Men komt
bij ombouw toch in de termen van
de bijzondere verbruiksbelasting.
Het daarmee gemoeide bedrag kan
hoog oplopen. Voor een bestelauto
met een oorspronkelijke aanschaf
fingsprijs van bijvoorbeeld vijftien
duizend gulden moet bij ombouw
tot personenauto na twee jaar al bij
na 3.000,bijzondere verbruiks
belasting worden neergeteld. Geteld
bij de ombouwkosten en eventuele
BTW komt het ombouwen nogal
duur uit, waar bovendien geen stij
ging tegenover staat van de waarde
die gelijkwaardig is aan een verge
lijkbare oorspronkelijke personen
auto. De EVO heeft uitsluitend
voor ondernemers een informatie
blad (nr. 1153) met verschillende be
rekeningen opgesteld. Te bestellen
door 079-414641 te bellen en te vra
gen naar afd. Klantenservice.