Voorstellen veewet gaan veel te ver ammoniakiiitstoot meer beperken
Participanten AOC Zeeland doen
verzoek op fusieplan geplaatst te worden
Voorzitter A. Lanting commissie veredelingslandbouw KNLC
Verontreinigingsheffing komende jaren met circa 50 procent omhoog
Produktschap past zaaizaadwetgeving en heffingen aan
Landbouwschap wil
beperking
ballonvaart
Het KNLC kan zich lang niet op alle
punten vinden in het wetsontwerp
voor de nieuwe veewet (varkenspest-
maatregelen), A. Lanting, de voor
zitter van de commissie verede
lingslandbouw van het KNLC, heeft
vooral moeite met de maatregel dat
varkensmestbedrijven nog maar van
twee zeugenhouderijen hun biggen
mogen ontvangen.
Het Landbouwschap en de Stichting
Gezondheidszorg voor Dieren heb
ben voorgesteld om het aanvoeren
van varkens van meer dan vier be
drijven per afdeling en van meer dan
acht bedrijven voor het gehele be
drijf te verbieden. Lanting vertelt
dat de commissie Veredelingsland
bouw van het KNLC met dit voor
stel al veel moeite heeft gehad. De
beperkingen van het aantal bedrij
ven waar biggen van aangevoerd
mogen worden, treft vooral de klei
ne zeugen houders. Vrij veel KNLC-
leden behoren tot deze groep. Toch
denkt hij dat het voorstel van het
Landbouwschap in de praktijk haal
baar is. Het voorstel van de minister
van Landbouw om tot 1991 de aan
voer van varkens van vier bedrijven
toe te staan en daarna maar van twee
bedrijven gaat Lanting veel te ver.
Schadeloosstelling
Het ministerie stelt voor om de scha
deloosstelling voor bedrijven waar
varkenspest uitbreekt of een andere
besmettelijke ziekte, die in de veewet
genoemd is, met 35% te korten. De
ze korting geldt wanneer er niet aan
bepaalde eisen is voldaan, bijvoor
beeld aan het aantal aanvoeradres-
sen. Lanting vindt dit percentage
veel te hoog. "We moeten voorko
men dat boeren bepaalde ziektes niet
melden, omdat dat onaantrekkelijk
is". Lanting pleit ervoor de korting
zodanig te maken dat het aantrekke
lijk is voor boeren om ziektes te mel
den. Het Landbouwschap is er voor
stander van de 100% korting wel te
handhaven wanneer een boer bewust
een bepaalde ziekte niet heeft aan
gemeld.
De voorgestelde bepalingen voor de
beperking van de schadeloosstelling
moeten volgens het Schap aansluiten
bij de voorstellen van het nationale
programma varkensgezondheids
zorg. Het KNLC kan zich hier in
vinden.
I en R-systeem
Lanting is voorstander van een goed
identificatie en registratiesysteem.
De huidige regeling schiet volgens
hem te kort. Nu kunnen varkens uit
het buitenland in Nederland een
nieuw registratienummer krijgen.
Lanting is daar tegen. "Het is zeer
belangrijk", zegt hij, "dat we kun
nen traceren waar de varkens van
daan komen. Dit is vooral van be
lang als de varkensprijzen in het bui
tenland lager zijn dan in Nederland.
Vervoer
Het Landbouwschap wil evenals de
minister dat er regels moeten komen
voor het ontvangen en afleveren van
varkens. Het is volgens het schap
goed dat er een maximum komt voor
het aantal adressen waar mag wor
den bijgeladen bij het vervoer tussen
zeugenhouderij en varkensmesterij
Dit maximum van het toegestane
aantal bijlaadadressen moet wel
aansluiten bij het aantal herkomst-
bedrijven dat per bedrijf is toe
gestaan.
Lanting is hier ook een groot voor
stander van. "Het is toch te gek",
zegt hij, "dat varkens voor een en
hetzelfde bedrijf niet in een vracht
wagen mogen". Vooral in gebieden
met weinig varkensbedrijven kan het
tot problemen leiden als voor elke
lading varkens een nieuwe vrachtwa
gen moet komen. Vervoer en het
maximum aantal aanvoerbedrijven
moet met elkaar in overstemming
zijn.
Markten
Markten en verzamelplaatsen dra
gen in belangrijke mate bij aan de
verspreiding van besmettelijke ziek
ten. Het Landbouwschap maakt
zich hier zorgen over. Het komt na
melijk voor dat slachtzeugen, slacht-
varkens en biggen via de markten en
verzamelplaatsen weer terug gaan
naar de varkensbedrijven. Sluiting
van markten en verzamelplaatsen
moet ernstig worden overwogen.
Het landbouwschap erkent wel dat
sluiting problemen met zich mee
brengt vooral bij de export. Lanting
is voorstander van een beperkt aan
tal erkende marktplaatsen, die onder
controle staan van een dierenarts.
De varkens die op deze plaatsen ver
handeld worden, moeten volgens
hem een,vignet krijgen. Hij pleit er
voor aansluiting te zoeken bij de re
gels van het Produktschap voor Vee
en Vlees.
Veewagens
Op zich kan Lanting zich wel vinden
in het voorstel van de minister voor
het reinigen en ontsmetten van vee
wagens. Dit voorstel houdt in dat na
elk transport het reinigen en ont
smetten van veewagens plaats moet
vinden op het bedrijf van aflevering.
Hij voorziet echter grote praktische
bezwaren. Ieder bedrijf moet dan
een hogedrukspuit bezitten. Hij
vraagt zich verder af of elke boer wel
wil dat er op zijn bedrijf veewagens
schoongespoten worden.
Ingeborg Schuitemaker
Volgens de Bosbouwvoorlichtings-
raad moet de uitstoot van ammoni
ak door de landbouw meer en sneller
beperkt worden. De Raad stelt dit in
een advies aan de minister van land
bouw over het plan van aanpak be
perking ammoniak-emissie van de
landbouw.
De hierin voorgestelde maatregelen
leiden slechts tot een reduktie van de
uitstoot in het jaar 2000 van ca. 65
procent (ten opzichte van 1980), wat
volgens de raad betekent dat in dat
jaar nog 80 procent van het Neder
landse bos in de gevarenzone
verkeert.
In de periode 1990 tot en met 1994
en daarna zullen de zuiveringsschap
pen vergaande maatregelen moeten
nemen om de kwaliteit van het op
pervlaktewater op een aanvaardbaar
peil te houden. Volgens een bereke
ning van NIZO Milieudienst te Ede
zal hierdoor in de komende jaren de
verontreinigingsheffing met onge
veer 50 procent omhoog gaan. Deze
verhoging komt gemiddeld overeen
met zo'n 90 gulden per inwoner
equivalent. Naar verwachting zal
ook de rioolheffing overeenkomstig
stijgen.
De kostenverhogende maatregelen
zullen vooral betrekking hebben op
het terugdringen van de hoeveelhe
den stikstof en fosfaat in het afval
water. Bovendien zullen alternatie
ven moeten wórden ontwikkeld voor
de afzet van zuiveringsslib. Er zal
een ecologisch gericht waterkwali
teitsbeheer moeten worden ontwik
keld en er zullen voorzieningen moe
ten worden getroffen ter beperking
van geluid- en stankoverlast bij ri
oolwaterzuiveringsinstallaties.
Ook is de verwachting gerechtvaar
digd dat het huidige systeem van
heffingen zal worden omgezet in een
gedifferentieerd stelsel.
De nieuwe verordening voorziet er o.m. in, dat het gebruik van ongekeurd zaad wordt beperkt tot het eigen bedrijf
van de teler. Op de foto: voorbereidende werkzaamheden voor het zaaien van wintertarwe.
Het bestuur van het Produktschap
voor Landbouwzaaizaden heeft in
zijn vergadering van 23 oktober de
Verordening Landbouwzaaizaden
1989 vastgesteld. De bestaande re
gelgeving van het produktschap is
De Rijks Middelbare Agrarische
School te Goes, de Groene School te
Kapelle en de Lagere Agrarische
School te Sommelsdijk hebben de
proceskoördinator Agrarisch Voort
gezet Onderwijs in Den Haag per
brief verzocht om geplaatst te wor
den op het fusieplan van de Agrari
sche Opleiding Centra (A.O.C.'s).
Deze scholen die participeren in een
op te richten AOC Zeeland en om
streken onderschrijven unaniem de
argumenten waarmee de stuurgroep
AOC Zeeland in oprichting de plaat
sing van het Zeeuwse AOC op dit
plan bepleit.
De stuurgroep wijst er o.m. op dat
de regio waarvoor de aanvraag voor
een AOC wordt aangevraagd, een
uniek gebied vormt door zijn om
vang (ca. 3.000 km2) de samenhang
(sterk agrarisch met overwegend de
zelfde grondsoort, zelfde bedrijfsty-
pen en bouwplan) en met een speci
fieke agrarische kuituur. 'Daarin
funktioneren vele regio-gerichte or
ganisaties. Alle geledingen uit het
agrarische bedrijfsleven en de regio
nale overheden willen het draagvlak
16
vormen voor een pluriform zelfstan
dig AOC-Zeeland e.o.
Betrokkenen zijn niet bereid om an
dere standpunten in te nemen met
betrekking tot identiteit en karakter.
De schoolbesturen en de stuurgroep
AOC Zeeland wijzen er verder op
dat de land- en tuinbouw in deze re
gio staat aan het begin van een pe
riode waarin grote veranderingen
plaats zullen grijpen. 'Begeleiding en
stimulering van allen die werkzaam
zijn in de agrarische sektor zal hier
bij nodig zijn. Bedrijfsleven, onder
zoek, voorlichting en onderwijs
(BOVO) hebben gezamenlijk met
deze specifieke regionale omstandig
heden te maken. Een zelfstandig
AOC-Zeeland zal de regionale sa
menhang duidelijk versterken en bij
dragen aan de ontwikkeling van dit
gebied', aldus de stuurgroep.
Wat de financiële kant van de zaak
betreft wordt in de brief opgemerkt
dat het thans nog niet mogelijk is om
een duidelijk inzicht te krijgen in de
geldelijke middelen die een klein
AOC ter beschikking zullen staan.
'Het is niet aangetoond dat een ne
venvestiging in Zeeland financieel
gunstiger uitkomt dan een zelfstan
dig AOC'. Voor de realisatie van een
specifiek onderwijskundig
programma-aanbod dat voldoet aan
de vraag in deze regio, zal naar on
derwijskundige samenwerking met
andere AOC's worden gezocht.
Besprekingen hierover hebben reeds
plaats gehad en zullen op zeer korte
termijn worden voortgezet met AOC
West-Brabant. Deze samenwerking
zal er toe bijdragen, dat in deze re
gio, een breed en kwalitatief goed
onderwijsprogramma-aanbod gerea
liseerd wordt'.
Prognose leerlingaantallen
Wat de leerlingaantallen betreft
wordt gesteld dat volgens de meest
recente prognose van het Opbouw
Orgaan Zeeland het AOC Zeeland
e.o. i.o. in 1993 zal kunnen voldoen
aan de oprichtingsnorm qua leerlin
genaantallen.
De schoolbesturen zijn ervan over
tuigd dat met een zelfstandig AOC
Zeeland voorzien kan worden in de
vraag naar doeltreffend onderwijs
voor deze regio.
daarmee geaktualiseerd en aange
past aan EG-richtlijnen.
De nieuwe verordening voorziet er
onder meer in dat het gebruik van
ongekeurd zaad wordt beperkt tot
het eigen bedrijf van de teler. De
verordening omvat verder strenge
administratieve voorschriften voor
ondernemers die in opdracht van
derden ongekeurd landbouwzaai-
zaad opslaan en bewerken. Een
nieuwe bepaling geeft de produkt-
schapsvoorzitter de bevoegdheid om
bepaalde kategoriën landbouwzaai-
zaad in Nederland al dan niet in het
vrije verkeer te doen brengen.
Heffingen
Het bestuur van het Produktschap
voor Landbouwzaaizaden vindt een
struktureel eksploitatietekort onge
wenst. Om te voorkomen dat nog
verder zal worden ingeteerd op het
kapitaal, zoals de afgelopen jaren is
gebeurd, zal met ingang van het sei
zoen 1990-1991 de financieringshef
fing met 10% worden verhoogd. De
heffing, die is ingesteld voor het
handelsverkeer in landbouwzaai-
zaad met andere landen, wordt ver
hoogd van 2,5 tot 2,75 o/oo van de
statistische waarde. De plomberings-
heffing wordt 22 resp. 33 cent per
100 kg; dit was 20 en 30 cent per 100
kg.
Het produktschapsbestuur heeft
voorts besloten tot instelling van een
heffing op zaad dat in Nederland
wordt gecertificeerd. Deze heffing
wordt gestort in het Fonds Marktor
dening en Subsidiëring, waarmee ak-
tiviteiten worden gefinancierd die
betrekking hebben op de gewasgroe-
pen granen, peulvruchten, fijne za
den. De heffing zal liggen in een or
de van grootte van:
- granen 0,55-0,58 per 100 kg;
- peulvruchten 0,88-0,93 per 100
kg;
-fijne zaden 1,21-1,28 per 100 kg.
De definitieve vaststelling van deze
verordening zal plaatsvinden in de
produktschapsvergadering van
maart 1990. De datum van ingang
zal 1 juli 1990 zijn.
Het Landbouwschap wil dat het
ministerie van verkeer en wa
terstaat wettelijke maatregelen
neemt om het aantal vluchten
met luchtballonnen te beperken.
Agrarische ondernemers hebben
steeds vaker hinder van luchtbal
lonnen die in grasland of bouw
land aan de grond komen. Scha
de aan de gewassen en aan vee
dat in paniek door de afrastering
breekt, zijn hier het gevolg van.
Ook de toeloop van nieuwsgieri
gen veroorzaakt veel schade, al
dus het schap in een brief aan het
ministerie. Het aantal landingen
van luchtballonnen is de laatste
jaren sterk toegenomen. Mede
daarom vraagt het Landbouw
schap zich af of grondgebruikers
moeten aksepteren dat hun land
als landingsplaats wordt ge
bruikt.
Vrijdag 27 oktober 1989