Voorstellen veewet gaan veel te ver ammoniakiiitstoot meer beperken Participanten AOC Zeeland doen verzoek op fusieplan geplaatst te worden Voorzitter A. Lanting commissie veredelingslandbouw KNLC Verontreinigingsheffing komende jaren met circa 50 procent omhoog Produktschap past zaaizaadwetgeving en heffingen aan Landbouwschap wil beperking ballonvaart Het KNLC kan zich lang niet op alle punten vinden in het wetsontwerp voor de nieuwe veewet (varkenspest- maatregelen), A. Lanting, de voor zitter van de commissie verede lingslandbouw van het KNLC, heeft vooral moeite met de maatregel dat varkensmestbedrijven nog maar van twee zeugenhouderijen hun biggen mogen ontvangen. Het Landbouwschap en de Stichting Gezondheidszorg voor Dieren heb ben voorgesteld om het aanvoeren van varkens van meer dan vier be drijven per afdeling en van meer dan acht bedrijven voor het gehele be drijf te verbieden. Lanting vertelt dat de commissie Veredelingsland bouw van het KNLC met dit voor stel al veel moeite heeft gehad. De beperkingen van het aantal bedrij ven waar biggen van aangevoerd mogen worden, treft vooral de klei ne zeugen houders. Vrij veel KNLC- leden behoren tot deze groep. Toch denkt hij dat het voorstel van het Landbouwschap in de praktijk haal baar is. Het voorstel van de minister van Landbouw om tot 1991 de aan voer van varkens van vier bedrijven toe te staan en daarna maar van twee bedrijven gaat Lanting veel te ver. Schadeloosstelling Het ministerie stelt voor om de scha deloosstelling voor bedrijven waar varkenspest uitbreekt of een andere besmettelijke ziekte, die in de veewet genoemd is, met 35% te korten. De ze korting geldt wanneer er niet aan bepaalde eisen is voldaan, bijvoor beeld aan het aantal aanvoeradres- sen. Lanting vindt dit percentage veel te hoog. "We moeten voorko men dat boeren bepaalde ziektes niet melden, omdat dat onaantrekkelijk is". Lanting pleit ervoor de korting zodanig te maken dat het aantrekke lijk is voor boeren om ziektes te mel den. Het Landbouwschap is er voor stander van de 100% korting wel te handhaven wanneer een boer bewust een bepaalde ziekte niet heeft aan gemeld. De voorgestelde bepalingen voor de beperking van de schadeloosstelling moeten volgens het Schap aansluiten bij de voorstellen van het nationale programma varkensgezondheids zorg. Het KNLC kan zich hier in vinden. I en R-systeem Lanting is voorstander van een goed identificatie en registratiesysteem. De huidige regeling schiet volgens hem te kort. Nu kunnen varkens uit het buitenland in Nederland een nieuw registratienummer krijgen. Lanting is daar tegen. "Het is zeer belangrijk", zegt hij, "dat we kun nen traceren waar de varkens van daan komen. Dit is vooral van be lang als de varkensprijzen in het bui tenland lager zijn dan in Nederland. Vervoer Het Landbouwschap wil evenals de minister dat er regels moeten komen voor het ontvangen en afleveren van varkens. Het is volgens het schap goed dat er een maximum komt voor het aantal adressen waar mag wor den bijgeladen bij het vervoer tussen zeugenhouderij en varkensmesterij Dit maximum van het toegestane aantal bijlaadadressen moet wel aansluiten bij het aantal herkomst- bedrijven dat per bedrijf is toe gestaan. Lanting is hier ook een groot voor stander van. "Het is toch te gek", zegt hij, "dat varkens voor een en hetzelfde bedrijf niet in een vracht wagen mogen". Vooral in gebieden met weinig varkensbedrijven kan het tot problemen leiden als voor elke lading varkens een nieuwe vrachtwa gen moet komen. Vervoer en het maximum aantal aanvoerbedrijven moet met elkaar in overstemming zijn. Markten Markten en verzamelplaatsen dra gen in belangrijke mate bij aan de verspreiding van besmettelijke ziek ten. Het Landbouwschap maakt zich hier zorgen over. Het komt na melijk voor dat slachtzeugen, slacht- varkens en biggen via de markten en verzamelplaatsen weer terug gaan naar de varkensbedrijven. Sluiting van markten en verzamelplaatsen moet ernstig worden overwogen. Het landbouwschap erkent wel dat sluiting problemen met zich mee brengt vooral bij de export. Lanting is voorstander van een beperkt aan tal erkende marktplaatsen, die onder controle staan van een dierenarts. De varkens die op deze plaatsen ver handeld worden, moeten volgens hem een,vignet krijgen. Hij pleit er voor aansluiting te zoeken bij de re gels van het Produktschap voor Vee en Vlees. Veewagens Op zich kan Lanting zich wel vinden in het voorstel van de minister voor het reinigen en ontsmetten van vee wagens. Dit voorstel houdt in dat na elk transport het reinigen en ont smetten van veewagens plaats moet vinden op het bedrijf van aflevering. Hij voorziet echter grote praktische bezwaren. Ieder bedrijf moet dan een hogedrukspuit bezitten. Hij vraagt zich verder af of elke boer wel wil dat er op zijn bedrijf veewagens schoongespoten worden. Ingeborg Schuitemaker Volgens de Bosbouwvoorlichtings- raad moet de uitstoot van ammoni ak door de landbouw meer en sneller beperkt worden. De Raad stelt dit in een advies aan de minister van land bouw over het plan van aanpak be perking ammoniak-emissie van de landbouw. De hierin voorgestelde maatregelen leiden slechts tot een reduktie van de uitstoot in het jaar 2000 van ca. 65 procent (ten opzichte van 1980), wat volgens de raad betekent dat in dat jaar nog 80 procent van het Neder landse bos in de gevarenzone verkeert. In de periode 1990 tot en met 1994 en daarna zullen de zuiveringsschap pen vergaande maatregelen moeten nemen om de kwaliteit van het op pervlaktewater op een aanvaardbaar peil te houden. Volgens een bereke ning van NIZO Milieudienst te Ede zal hierdoor in de komende jaren de verontreinigingsheffing met onge veer 50 procent omhoog gaan. Deze verhoging komt gemiddeld overeen met zo'n 90 gulden per inwoner equivalent. Naar verwachting zal ook de rioolheffing overeenkomstig stijgen. De kostenverhogende maatregelen zullen vooral betrekking hebben op het terugdringen van de hoeveelhe den stikstof en fosfaat in het afval water. Bovendien zullen alternatie ven moeten wórden ontwikkeld voor de afzet van zuiveringsslib. Er zal een ecologisch gericht waterkwali teitsbeheer moeten worden ontwik keld en er zullen voorzieningen moe ten worden getroffen ter beperking van geluid- en stankoverlast bij ri oolwaterzuiveringsinstallaties. Ook is de verwachting gerechtvaar digd dat het huidige systeem van heffingen zal worden omgezet in een gedifferentieerd stelsel. De nieuwe verordening voorziet er o.m. in, dat het gebruik van ongekeurd zaad wordt beperkt tot het eigen bedrijf van de teler. Op de foto: voorbereidende werkzaamheden voor het zaaien van wintertarwe. Het bestuur van het Produktschap voor Landbouwzaaizaden heeft in zijn vergadering van 23 oktober de Verordening Landbouwzaaizaden 1989 vastgesteld. De bestaande re gelgeving van het produktschap is De Rijks Middelbare Agrarische School te Goes, de Groene School te Kapelle en de Lagere Agrarische School te Sommelsdijk hebben de proceskoördinator Agrarisch Voort gezet Onderwijs in Den Haag per brief verzocht om geplaatst te wor den op het fusieplan van de Agrari sche Opleiding Centra (A.O.C.'s). Deze scholen die participeren in een op te richten AOC Zeeland en om streken onderschrijven unaniem de argumenten waarmee de stuurgroep AOC Zeeland in oprichting de plaat sing van het Zeeuwse AOC op dit plan bepleit. De stuurgroep wijst er o.m. op dat de regio waarvoor de aanvraag voor een AOC wordt aangevraagd, een uniek gebied vormt door zijn om vang (ca. 3.000 km2) de samenhang (sterk agrarisch met overwegend de zelfde grondsoort, zelfde bedrijfsty- pen en bouwplan) en met een speci fieke agrarische kuituur. 'Daarin funktioneren vele regio-gerichte or ganisaties. Alle geledingen uit het agrarische bedrijfsleven en de regio nale overheden willen het draagvlak 16 vormen voor een pluriform zelfstan dig AOC-Zeeland e.o. Betrokkenen zijn niet bereid om an dere standpunten in te nemen met betrekking tot identiteit en karakter. De schoolbesturen en de stuurgroep AOC Zeeland wijzen er verder op dat de land- en tuinbouw in deze re gio staat aan het begin van een pe riode waarin grote veranderingen plaats zullen grijpen. 'Begeleiding en stimulering van allen die werkzaam zijn in de agrarische sektor zal hier bij nodig zijn. Bedrijfsleven, onder zoek, voorlichting en onderwijs (BOVO) hebben gezamenlijk met deze specifieke regionale omstandig heden te maken. Een zelfstandig AOC-Zeeland zal de regionale sa menhang duidelijk versterken en bij dragen aan de ontwikkeling van dit gebied', aldus de stuurgroep. Wat de financiële kant van de zaak betreft wordt in de brief opgemerkt dat het thans nog niet mogelijk is om een duidelijk inzicht te krijgen in de geldelijke middelen die een klein AOC ter beschikking zullen staan. 'Het is niet aangetoond dat een ne venvestiging in Zeeland financieel gunstiger uitkomt dan een zelfstan dig AOC'. Voor de realisatie van een specifiek onderwijskundig programma-aanbod dat voldoet aan de vraag in deze regio, zal naar on derwijskundige samenwerking met andere AOC's worden gezocht. Besprekingen hierover hebben reeds plaats gehad en zullen op zeer korte termijn worden voortgezet met AOC West-Brabant. Deze samenwerking zal er toe bijdragen, dat in deze re gio, een breed en kwalitatief goed onderwijsprogramma-aanbod gerea liseerd wordt'. Prognose leerlingaantallen Wat de leerlingaantallen betreft wordt gesteld dat volgens de meest recente prognose van het Opbouw Orgaan Zeeland het AOC Zeeland e.o. i.o. in 1993 zal kunnen voldoen aan de oprichtingsnorm qua leerlin genaantallen. De schoolbesturen zijn ervan over tuigd dat met een zelfstandig AOC Zeeland voorzien kan worden in de vraag naar doeltreffend onderwijs voor deze regio. daarmee geaktualiseerd en aange past aan EG-richtlijnen. De nieuwe verordening voorziet er onder meer in dat het gebruik van ongekeurd zaad wordt beperkt tot het eigen bedrijf van de teler. De verordening omvat verder strenge administratieve voorschriften voor ondernemers die in opdracht van derden ongekeurd landbouwzaai- zaad opslaan en bewerken. Een nieuwe bepaling geeft de produkt- schapsvoorzitter de bevoegdheid om bepaalde kategoriën landbouwzaai- zaad in Nederland al dan niet in het vrije verkeer te doen brengen. Heffingen Het bestuur van het Produktschap voor Landbouwzaaizaden vindt een struktureel eksploitatietekort onge wenst. Om te voorkomen dat nog verder zal worden ingeteerd op het kapitaal, zoals de afgelopen jaren is gebeurd, zal met ingang van het sei zoen 1990-1991 de financieringshef fing met 10% worden verhoogd. De heffing, die is ingesteld voor het handelsverkeer in landbouwzaai- zaad met andere landen, wordt ver hoogd van 2,5 tot 2,75 o/oo van de statistische waarde. De plomberings- heffing wordt 22 resp. 33 cent per 100 kg; dit was 20 en 30 cent per 100 kg. Het produktschapsbestuur heeft voorts besloten tot instelling van een heffing op zaad dat in Nederland wordt gecertificeerd. Deze heffing wordt gestort in het Fonds Marktor dening en Subsidiëring, waarmee ak- tiviteiten worden gefinancierd die betrekking hebben op de gewasgroe- pen granen, peulvruchten, fijne za den. De heffing zal liggen in een or de van grootte van: - granen 0,55-0,58 per 100 kg; - peulvruchten 0,88-0,93 per 100 kg; -fijne zaden 1,21-1,28 per 100 kg. De definitieve vaststelling van deze verordening zal plaatsvinden in de produktschapsvergadering van maart 1990. De datum van ingang zal 1 juli 1990 zijn. Het Landbouwschap wil dat het ministerie van verkeer en wa terstaat wettelijke maatregelen neemt om het aantal vluchten met luchtballonnen te beperken. Agrarische ondernemers hebben steeds vaker hinder van luchtbal lonnen die in grasland of bouw land aan de grond komen. Scha de aan de gewassen en aan vee dat in paniek door de afrastering breekt, zijn hier het gevolg van. Ook de toeloop van nieuwsgieri gen veroorzaakt veel schade, al dus het schap in een brief aan het ministerie. Het aantal landingen van luchtballonnen is de laatste jaren sterk toegenomen. Mede daarom vraagt het Landbouw schap zich af of grondgebruikers moeten aksepteren dat hun land als landingsplaats wordt ge bruikt. Vrijdag 27 oktober 1989

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 16