'Namaakzuivel hoeft geen bedreiging te vormen' Behandeling tegen leverbot in het algemeen niet nodig Fusie DMV Campina en Melkunie Holland antwoord op uitdaging Europa 1992 KERNGEGEVENS 1988 MELKVERWERKING NA FUSIE (x 1 milj. kg) KERNGEGEVENS 1988 Coveco betaalt f 8,- prijskorrektie per varken Britten onjuist, eieren niet besmet MELKVERWERKING (x 1 milj. kg) Imitatiekaas geïntroduceerd op Anuga De voorgenomen fusie van DMV- Campina en Melkunie Holland mag men vooral zien als antwoord op de uitdaging van Europa 1992, liever Europa 1993, omdat in 1992 de Ge meenschap pas gestalte zal krij- gen(..). De ledenraden van de beide ondernemingen zullen zich op 4 de cember moeten uitspreken over de plannen, doch het lijdt geen twijfel dat deze groen licht zullen geven. Het ligt in de bedoeling dat vanaf 1 januari 1990 een gemeenschappelij ke exploitatie van de beide onderne mingen tot stand zal worden ge bracht in één vennootschap. Daarbij is het de bedoeling dat al over het boekjaar 1990 één prestatieprijs zal gelden, in afwachting van de vor ming van één koöperatie onder lei ding van één bestuur met een maxi male zeggenschap van de leden uiter lijk per 1 januari 1993. Doelstelling Er wordt gestreefd naar een sterke marktpositie in speciale konsumenten-zuivelprodukten on- |der merk in Nederland en Europa en in industriële zuivelprodukten in de wereld. Voorts wordt gestreefd naar een betere risikospreiding en een gunstiger kostenstruktuur, onder meer voor de basisprodukten en een meer effektieve inzet van de beschik bare middelen voor research en mar keting. Bij de voorbereidende besprekingen is gebleken dat beide ondernemingen een zelfde strategie hebben terwijl zij elkaar goed aan vullen, zowel wat betreft de produk- ten als het marktbereik. Er bestaat een grote overeenkomst ten aanzien van strukturen, mentaliteit en ma nier van werken. Samengaan betekent dat onderzoek en ontwikkeling en marke- ting/reklame-inspanningen kunnen worden geoptimaliseerd; de aanwe zige kennis en ervaring kunnen wor den gebundeld; een betere melk- bestemming kan worden gereali seerd; de omvang van de traditionele zuivelproduktgroepen zodanig wordt dat hierin sterke marktposi ties kunnen worden gehandhaafd en de schaalvoordelen zullen gaan tel len; het draagvlak voor konsumenten-speciaalprodukten zoals Mona, maar bijvoorbeeld ook kaas-specialiteiten, sterk wordt ver groot. Accenten kunnen dan gelegd worden op merken, toegevoegde MELKUNIE HOLLAND DMV CAMPINA 3.780 Condens, poeder, boter en overige 590 Industriële produkten en kunstmelkvoeders 920 Consumptiemelk, Mona en ijs 1.000 MELKUNIE HOLLAND DMV CAMPINA Aantal medewerkers 3.300 3.300 Aantal produktiebedrijven 14 14 Omzet totaal 2.100 2.700 (x fl. 1 min.) waarvan in; - Nederland 80% 35% - EG 10% 35% - Wereldmarkt 10% 30% Gemiddelde investeringen 1984 - 1989 (x fl. 1 min.) 55 63 waarde en uitbreiding van de markt naar Europa; de kennis en ervaring op het gebied van industriële speci- aalprodukten (als ingrediënten voor de voedingsmiddelen- en farmaceu tische industrie in de gehele wereld) over en weer versterkend zullen werken. Procedures De officiële procedures bij de vak bonden, de Centrale ondernemings raden en de SER zijn in gang gezet, terwijl inmiddels ook de leden en medewerkers nader geïnformeerd zijn. Het is niet te verwachten dat in Cavee Coveco betaalt over de weken 25 t/m 40 van 1989 een prijskorrek- tie van 8,— per vleesvarken. Deze prijskorrektie geldt voor geleverde vleesvarkens uit het Oostelijke pri j sstellingsgebied Over de voorgaande weken in 1989 werden reeds prijskorrekties betaald van resp. f5,— over de eerste 12 weken en 7,over de daaropvol gende 12 weken. Zoals onlangs werd bekendgemaakt streeft Coveco er naar een prijsbeleid te voeren, waar in de wekelijkse roepprijs een direk- tere afspiegeling van het marktge- beuren is. Vanaf week 41 heeft Ca vee Coveco hiertoe 9 cent per kg. in de roepprijs verwerkt. Definitieve leverbotvoorspelling voor najaar en winter 1989-1990 Naar de mening van de Werkgroep Leverbotprognose is het op grond van de huidige gegevens volkomen overbodig om runderen en schapen routinematig tegen leverbot te be handelen, nu en in het komend stal- seizoen. Een behandeling tegen leverbot is in het algemeen niet nodig. Op de le- verbotgevaarlijke bedrijven waar dit voorjaar niet is behandeld kan vanaf nu door middel van mestonderzoek worden vastgesteld of er een voor- jaarsinfektie is geweest. Op de be drijven waar dit voorjaar wel is be handeld tegen leverbot zullen zich normaal gesproken geen problemen voordoen. Op potentiële leverbotbedrijven waar dit jaar water in de greppels is gelaten of anderszins een uitzonder lijke waterhuishouding is geweest kan een leverbotinfektie optreden. Op deze bedrijven verdient het aan beveling om van de schapen vanaf nu en van de runderen bij het begin van de stalperiode een bloedonder zoek te laten doen. Vanaf januari kan met een mestonderzoek worden volstaan. Bij twijfel met betrekking tot een be staande leverbotinfektie kunt u bij uw Gezondheidsdienst voor Dieren altijd een bloed- en/of mestonder- Vrijdag 27 oktober 1989 het kader van de kartelwetgeving Brussel bezwaren zal maken tegen de fusie. Het Britse ministerie van Landbouw heeft ten onrechte gemeld dat vorige maand Hollandse eieren met salmo- nellabakteriën zijn aangetroffen. Dit stond vorige week in het NRC- Handelsblad. Volgens een woord voerder van het Britse ministerie is er sprake van een vergissing van ambtenaren. Eerder dit jaar vonden Britse ambtenaren wel met salmo nella besmette eieren uit ons land. Symposium Duphar Duphar B.V. organiseert op 3 no vember i.s.m. de KNCV het sympo sium 'Gewasbeschermingsonder- zoek nu en in de toekomst' in kon- grescentrum 'De Dobber' te Kor- tenhoef. MELKUNIE HOLLAND DMV CAMPINA Aantal leden 6.500 7.800 Eigen melkaanvoer 1.350 2.050 (x min. kg) Werkgebied Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Limburg Utrecht en een deel van en delen van: Zeeland Flevoland, Gelderland en Zeeland MELKUNIE HOLLAND 1.530 DMV CAMPINA 2.250 Boter, poeder, overige 190 Consumptiemelk incl. Mona 700 Condens, poeder en boter 400 Consumptiemelk en ijs 300 Industriële produkten en kunstmelkvoeders 920 zoek laten doen. Voor een goed on derzoek wordt aangeraden van mini maal vijf runderen die één of twee weideperioden achter de rug hebben en/of van minimaal vijf lammeren bloed en/of mest te laten onder zoeken. Droge zomer De zomer van 1989 was een mooie, vrij droge zomer met af en toe een bui. Dit gaf voldoende neerslag voor een goede grasgroei, maar onvol doende neerslag voor de ontwikke ling van de leverbotslak. Met name de maand juni was erg droog en ook in de maanden juli, augustus en september was de hoe veelheid neerslag beneden normaal. Dit heeft ertoe geleid dat deze zomer zeer weinig leverbotslakken zijn ge vonden, waarbij geen leverbotinfek tie werd gekonstateerd. Alleen in het voorjaar werden enkele geïnfekteer- de leverbotslakken gevonden, wat duidt op een lichte voorjaarsin- fektie. Bij het bloed- en mestonderzoek wordt er nauwelijks leverbot ge konstateerd. Ook hieruit blijkt dat incidenteel een voorjaarsinfektie is opgenomen die echter van geringe omvang is geweest. De sektie- en slachthuisgegevens wijzen eveneens op een zeer lage leverbotbesmetting. Op de Anuga beurs in Keulen heeft Frico een 'kaas' gepresenteerd die geen kaas mag heten. In het nieuwe produkt, Vitessa geheten, is het melkvet gedeeltelijk vervangen door plantaardig vet. Frico, onderdeel van zuivelkoöperatie Noord- Nederland, noemt het produkt een 'revolutionair alternatief voor kaas'. Volgens de producent bevat het pro dukt 50 procent meervoudig onver zadigde vetten, is het rijk aan linol- zuur en heeft het een cholesterolver lagende werking. Frico profileert het produkt als 'passend bij een gezonde en aktieve leefwijze'. In een korte reaktie zegt de heer W. van Veldhuizen, voorzitter van de veehouderijkommissie van de ZLM, het te betreuren dat zuivelvervangers zich een plaats op de markt verove ren. Hij gaat er evenwel van uit dat het de producent van de 'imitatie kaas', een zuivelkoöperatie, erom te doen is het belang van de leden/vee houders te dienen, dat wil zeggen proberen de melkprijs op peil te houden of omhoog te krijgen: 'Ook een zuivelkoöperatie moet inspelen op de markt, en als de markt om dergelijke produkten vraagt, dan moeten die geproduceerd worden, anders missen we dat deel van de markt. Ik hoop overigens - en ver trouw erop - dat er voor de traditio nele kaas nog een goede toekomst zal zijn weggelegd. De heer Van Veldhuizen wil dus geen dam opwerpen voor de imita- tieprodukten. Het zou volgens hem ook niet konsekwent zijn als dat vanuit de veehouderij zou worden geprobeerd, 'zolang er nog steeds IV. v. Veldhuizen veehouders margarine op hun brood smeren in plaats van boter'. Hij zegt verder te verwachten dat ook andere zuivelkoöperaties zich op de markt van zuivelvervangers gaan richten. Tot een uitholling van de melkprijs hoeft dat volgens hem echter niet te leiden. Zuivelimago De voorzitter van de ZLM- veehouderijkommissie vindt wel dat het zuivelimago moet worden be schermd. 'Er moet een duidelijke scheiding komen tussen wat zuivel produkten zijn en wat niet, zodat er duidelijkheid voor de konsument blijft. Als men zo inventief is om nieuwe produkten te maken moet men ook maar een nieuwe naam ver zinnen. Gebruik gaan maken van een gevestigde produktnaam zoals kaas of boter is onakseptabel'. Het nieuwe produkt 'Vitessa' 15

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 15