Teleurstellend, beschamend, schandalig Perspektieven land- en tuinbouw in ons land niet ongunstig, mits Overleg Vaste kamercommissie met Braks over akkerbouw Commissie Van der Stee schetst toekomstbeeld landbouw Donderdag 12 oktober heeft de vaste kamercommissie voor land bouw minister Braks aan de tand gevoeld over de problematiek in de akkerbouw. De KNLC-ers die deze 'vertoning' hadden bijgewoond, keerden diep teleurgesteld naar huis. Wij vroegen enkelen van hen om een reactie. Ze waren het er allemaal over eens dat het een teleurstel lende vertoning was. Schandalig, beschamend, vogelvrij verklaard, in de steek gelaten, ik zie het somber in. Dit waren enkele van de termen die de KNLC-ers gebruikten om hun mening over het debat uit te drukken. Iedereen was het er over eens dat de politici het de minster niet moeilijk hadden gemaakt. In de eerste ter mijn waren er nog indringende vra gen gesteld. Braks gaf nauwelijks antwoord op deze vragen. Tot grote teleurstelling van de aanwezigen maakten de politici van de vaste ka mercommissie van landbouw het de minister in de tweede termijn niet moeilijk. Het was, zoals Huib van der Maas, voorzitter van de ZLM, het uitdruk te, een schimmenspel. Wim Kranen burg van de Hollandse Mij vond Van Noord (CDA) en Huys (PvdA) ge woon vriendelijk. Er was geen enkel creatief idee. Wolsink (Geldersche Mij) kon nog enige waardering opbrengen voor Ter Veer (D'66) en Blauw (VVD), maar ook die kregen geen poot aan de grond. Braks verschool zich achter Brussel. Jans Leeuwma, (voorzitter Groninger Mij) had zich vooral geër gerd aan het harde en provocerende optreden van Braks. "Ik kan er niet bij dat iemand zo handelt tegen een bedrijfstak die ontredderd rond kijkt. Er klinkt geen enkel medeleven uit. Hij is niet bereid wat te doen." Willem Trip, voorzitter Veenkolonia le Boerenbond, beaamde dit: "De minister wil niet." Jaarsma, plaatsvervangend secretaris KNLC, gaf zowel de politici als de minister een min. "De minister ver weerde zich slecht; de politici maakten het hem niet moeilijk." Waar Wol sink zich vooral kwaad over maakte was dat de motie van Blauw kenne lijk niet waterdicht was. "Bij een prijsdaling van het graan is steun toegezegd. Nu de graanprijzen daad werkelijk gedaald zijn, zeggen ze dat het allemaal niet zo bedoeld is. Ik vind dat zeer zwak." Leden Een van de gevolgen van de daling van de graanprijs is een prijsdaling voor de fabrieksaardappelen. "On begrijpelijk voor mijn leden," noem de Willem Trip dat. "Er is ruimte voor aardappelzetmeel in de non- foodsector. Wij zijn in de Veenkolo niën volledig afhankelijk van de marktordeningsprodukten. Ik wil graag positieve puntjes zien. Ik ga de Veenkoloniale boeren dan ook vertellen dat ze zich niet meer volledig op bulkprodukten moeten richten, maar er een neventak bij moeten nemen, zoals vollegronds- groente, veredeling of desnoods een baantje als postbode. "Met enige creativiteit zijn er best allerlei regelingen te maken, zoals in vesteringssteun, een GBK-regeling of inkomenssteun," vindt Van der Maas. Maar dat kan alleen als de po litieke wil er is. Het gaat tenslotte om net dat steuntje dat de akkerbouw nodig heeft om weer gezond te wor den." Zowel Leeuwma als Van der Maas wezen erop dat er meer dan één regeling moet komen. Elk be drijf is verschillend en vraagt dus om een eigen aanpak om de problemen op te lossen. Suikerprijzen Van der Struik (DLG), Kranenburg en Wolsink maakten zich zorgen over een mogelijke daling van de suiker prijs. De reactie van Braks hierop vonden ze niet hoopgevend: "Ik zal me daar niet tegen verzetten." Wolsink wees er nog op dat een da ling van de suikerprijs, een van de vrije produkten, nog veel harder aan zal tikken, want vooral de minder in tensieve graan teler is hiervan afhan kelijk. Hij wees verder op de Vrijdag 20 oktober 1989 tegenstellingen die er gaan ontstaan tussen de sectoren. "De veehouderij wordt compleet beschermd en de ak kerbouw aan zijn lot over gelaten. Dat brengt ook in de organisaties spanningen met zich mee." Wat nu Allemaal zijn ze het er over eens dat het de politiek duidelijk gemaakt moet worden dat de situatie in de ak kerbouw onhoudbaar is. Men is daarom blij dat het Landbouwschap het overleg met de minister heeft op geschort. Jaarsma drukt het zo uit: "De land bouworganisaties moeten de druk op de politiek houden en de politici houden aan hun toezeggingen die ze in verkiezingstijd gedaan hebben. Daarbij zal de kandidaat minister van landbouw uitdrukkelijk de ak- "Als de politieke wil er is zijn er best regelingen voor de akkerbouw te maken, zoals investeringssteun of inko menssteun. Het gaat nét om dat steuntje dat de sektor nodig heeft om weer gezond te worden," aldus de ZLM- voorzitter, H.C. van der Maas. kerbouwproblematiek moeten be trekken bij zijn beleid voordat hij tot een kabinet toetreedt. Een andere weg is toch te proberen in Europees verband op een lijn te ko men. Kranenburg noemt het belang van een actief verkoopbeleid in Brus sel. Jaarsma voegt daarbij het verho gen van de interventieprijs. Van der Struik vindt dat er via CO- PA acties moeten worden onderno men. Leeuwma zoekt de oplossing in het leggen van contacten met de zusterorganisaties in Frankrijk en Duitsland om samen een vuist te ma ken, want ook daar beginnen de lage graanprijzen 'hun vruchten af te werpen'. In de regio's borrelt het, maar ieder een is het erover eens dat acties tegen een demissionaire minister geen zin hebben. "En als Braks minister van Landbouw blijft en er komen acties dan zij ze vooral tegen hem gericht," zo drukt Huib van der Maas tenslot te zijn ongenoegen uit. Ingeborg Schuitemaker Cursus 'Mest en Milieu' Teleac organiseert in samenwerking met het blad een cursus 'Mest en Mi lieu'. In deze cursus geeft Teleac een zeer praktijkgerichte analyse van het mestprobleem en van de toepasbare oplossingen. De cursus bestaat uit zes delen en wordt zowel op radio als televisie uitgezonden. In Oogst komt zesmaal een katern, gewijd aan de radio- en televisie-uitzendingen. Op dinsdag zestien januari komt het eer ste deel op televisie. Verdere informa tie Teleac, Postbus 2414, 3500 GK Utrecht, telefoon: (030) 94 69 46. De commissie van der Stee die in opdracht van het Landbouwschap de toekomst van de Landbouw heeft trachten te schetsen komt in haar rapport "Om schone zakelijkheid" o.m. met het advies om de melkveehouderij en de glastuinbouw zo snel mogelijk te laten vol doen aan de strengste milieueisen. Bedrijfstakken die financieel niet zo sterk staan -waaronder de akkerbouw- dienen meer tijd en finan ciële ondersteuning van de overheid te krijgen om zich aan de nieuwe eisen van markt en milieu aan te passen. De commissie heeft in haar advies een aantal aanbevelingen opgeno men aan het adres van boeren, coö peraties, standsorganisaties en over heid. Zij merkt op dat de perspektie ven voor de Nederlandse land- en tuinbouw niet ongunstig zijn mits een vernieuwing en verbreding van doelstellingen wordt gerealiseerd. Een Nederlandse landbouw die door schone zakelijkheid wordt ge kenmerkt, kan de toekomst met ver trouwen tegemoet zien. Scholing en kennisverspreiding op de terreinen van milieu-, natuur- en landschaps beheer moeten worden verbeterd. Politiek - De ontwikkelingen in GATT- verband maken duidelijk dat het EG-landbouwbeleid nog aanzienlijk zal moeten worden bijgesteld. Verla gingen van interventieprijzen en her ziening van het systeem van export restituties dan wel kwantitatieve produktiebeperking in een of andere vorm zijn waarschijnlijk. Deze ont wikkelingen lijken nodig om een ge meenschappelijk markt- en prijsbe leid te kunnen blijven voeren. - Milieuproblematiek en het verlen gen om de leegloop van het platte land in sommige gebieden van de EG te voorkomen zullen met zich bren gen dat de regionale specialisatie van de primaire landbouw niet verder zal worden voortgezet. De agrarische industrie en handel moet zich erop instellen dat grondstofprodukties ook om andere redenen dan efficiën- cy in bepaalde regio's zal plaats hebben. Milieu - De doelstellingen voor het milieu beleid in de landbouw moeten zo worden vastgesteld dat een duur zaam, multifunctioneel milieuge bruik mogelijk blijft. De eisen van de samenleving zullen behoorlijk streng zijn. Het agrarisch bedrijfsle ven dient dit voluit te accepteren, maar mag mede op grond daarvan aanspraak maken op een bijdrage aan de kosten voor de benodigde structuur-aanpassingen. Op deze wijze kunnen kapitaal vernietigingen in de naaste toekomst zoveel mogelijk voorkomen worden. - Overheid en georganiseerd be drijfsleven moeten erop toezien dat de doelstellingen voor milieukwali teit zo doorzichtig naar de land- en tuinbouwbedrijven worden vertaald dat boeren en tuinders zelf kunnen vaststellen in welke mate de doelstel lingen op hun bedrijf zijn of kunnen worden gerealiseerd. (Dus bijvoor beeld normen voor de emissie per stof per jaar per hectare of per dier die na een bepaalde periode moet zijn gerealiseerd). - Of industriële mestverwerking een oplossing biedt voor de mestover schotten moet worden betwijfeld. - Overschotten van kalvergier en varkensmest kunnen regionaal zoda nige vormen aannemen dat een pro duktiebeperking in die regio's nood zakelijk kan worden. Waar dit zich aftekent dient een herstructurering, waaronder een regionale herschik king van die bedrijfstakken, zo spoedig mogelijk op gang te worden gebracht. De landbouw dient nu al aandacht te schenken aan wettelijke kaders en beleidsinstrumenten die voor dit doel geschikt zijn. Markt In de produktie en verwerking van de klassieke produkten van de Ne derlandse landbouw zal de nadruk nog veel sterker dan tot nu toe moe ten worden gelegd op kwaliteit en hoge toegevoegde waarde, wil Ne derland zijn sterke positie op de EG- markten blijven behouden. Het inspe len op de behoefte aan produkt- differentiatie en markt-segmentatie en het tot stand brengen van hogere toegevoegde waarde vereist een ver dergaande afstemming tussen pro ducent en verwerkende industrie, distributie en detailhandel. De pri maire producent zal produkten moe ten voortbrengen die qua hoeveelhe den en produktiewijze zijn afge stemd op de marketing strategieën van zijn afnemers. Coöperatie - Voor -de inkomensvorming van de primaire producent is het van groot belang dat de coöperaties een sterke re positie in de markt verwerven. De structuur en werkwijze van coöpera ties (met name de relatie met de leden en aandeelhouders) dienen hierop te worden afgestemd. - Coöperaties (dan wel coöperatieve holdings) moeten een draagmoeder functie van marktinitiatieven vervul len. Het is onmogelijk om de resulta ten van coöperatieve ondernemingen alleen af te lezen uit de uitbeta- lingsprijs van vandaag. Het onder nemingsresultaat moet ook worden beoordeeld op produktinnovatie, marktaandelen, technologische ver nieuwing en nieuwe samenwerkings vormen met afnemers en toeleveran ciers. Die bepalen de uitbeta- lingsprijs van morgen. Niet-voedingsmiddelen- landbouw - Op de lange termijn zullen ver nieuwbare grondstoffen aan concur rentiekracht winnen ten opzichte van niet-vernieuwbare grondstoffen. Nieuwe markten (plastics, vezels en energie) komen moeizaam tot stand. De Nederlandse landbouw moet de ze niet-voedingsmiddelenproduktie stimuleren. Een EG-marktordening kan daarbij een belangrijk hulpmid del zijn. - Natuur en landschap hebben een hogere maatschappelijke waardering gekregen en zijn sterk verweven met de landbouw. De landbouwbedrij ven kunnen als producent ervan op treden. Een redelijke prijs moet met kracht bepleit worden. Het uit pro duktie nemen van landbouwgronden zonder dat deze aan andere maat schappelijke doelstellingen (natuur en milieu en niet-voedingsmiddelen landbouw) bijdragen, is ongewenst. Belangenbehartiging - Gemeenschappelijke belangenbe hartiging van de Nederlandse agrari sche producenten blijft verre te ver kiezen boven sectorale belangenbe hartiging. Opsplitsing daarin is der halve ongewenst. Bij de belangenbe hartiging zal meer rekening moeten worden gehouden met deeltijd landbouw.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 7