VOO It m: Vit OII w Klokken P-j. zuid geluid "Goed gebekt in je eigen dialect" redaktie Henk Tegels P.J.Z.-agenda onder redaktie van de Redaktiekommis- sie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant. Redaktieadres: Mevr. P. J. de Rooy-Janse M.A. Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge. Ons perskommissielid mevrouw Vleugel kwam op vakantie in het Zwarte Woud in aanraking met de geschiedenis van de 'Schwarzwal- der Uhren'. Een oude huisindustrie van de bergboeren, die zich voor al in de winter met houtsnijwerk bezig hielden en via dat houtsnij werk op het idee kwamen om houten klokken te maken met dat prachtige houtsnijwerk (reeds uit 1667). Het groeide uit tot een echte industrie in boerderijen waar kleine werkplaatsen werden ingericht. Op den duur kan je als klokkenmaker veel meer verdienen dan als boer. In de winter trok men steeds verder weg, vaak te voet, om de klokken te verkopen. Naar België-Nederland-Engeland-Frankrijk en Hongarije met een special draagstoel op de rug, waar de verschillen de klokken op vast gebonden waren. Deze klok ken verkopers hadden een heel zwaar leven vol ontberingen en vol risiko's. Ze werden vaak over vallen door rovers, want men wist dat deze klokkenverkopers veel geld op zak hadden. Velen keerden nooit meer naar huis terug De produktie van klokken breidde zich in het Zwarte Woud steeds meer uit en het Zwarte Woud werd steeds bekender in de wereld om zrn klokken. De uurwerkmakers in Nederland De bloei van de uurwerkmakerij in Nederland duurde ongeveer 200 jaar, van het laatste kwart van de 17e eeuw tot aan het eind van de 19e eeuw. Omstreeks 1680 werden in de Zaanstreek de eerste klokken ge maakt, die bestemd waren voor het platteland. Zo'n twee eeuwen later gingen in Joure de laatste Friese klokken de werkplaatsen uit. In 1656 vond Christiaan Huygens het slingeruurwerk uit. Ongeveer 20 jaar later kwamen in de Zaanstreek de eerste wandklokken tot ontwik keling, die horen tot de familie van de 'stoelklokken'. Ook in Twente en in de Achterhoek ging men in die tijd volop stoelklokken maken. Van zeer grote omvang is de stoelklok- makerij in Friesland geweest, en ook van zeer lange duur: bijna twee eeu wen lang zijn de beroemde Friese stoelklokken gemaakt. De Friese stoelklok is veel eenvoudiger van uit voering dan de Zaanse klok, en door zijn bonte beschilderingen en glim mende versiersels veel meer afge stemd op de smaak van de platte landsbevolking. De uurwerkmakers op het platteland waren gespecialiseerd in het maken van wandklokken. De woonruimte in de plattelandswoningen was im mers klein, waardoor er geen plaats was voor omvangrijke klokken. De prijs speelde ook een rol: de klok mocht niet te duur zijn. Daarom zijn de kasten van plattelandsklokken dikwijls eenvoudig, en ontbreken aantrekkelijke snufjes als speelwerk en beweegbare Figuren. Staande klokken, de trots van de ste delijke uurwerkmakers in de 18e eeuw, zijn op het platteland maar weinig gemaakt. Van oudsher was de uurwerkmakers vrijer in de uitoefening van zijn be roep dan de meeste andere am bachtslieden. Hij was ook niet ver plicht lid te zijn van een gilde. Men leerde het ambacht vaak bij de eigen vader: het vak ging van vader op zoon. Streng toezicht op de uur werkmakerij werd vroeger overbo dig gevonden, om dat klokken een eigen 'ingebouwde' kontrole bezit ten. Een klok die slecht loopt, is im mers een anti-reklame voor zijn maker!! Opvallend is, dat de uurwerkmake rijen zich bevonden in streken waar veel houtbewerking was (net zoals in het Zwarte Woud dus). Toch is dit geen toeval, omdat voor de vervaar diging van klokkekasten veel hout nodig was. Deze houten klokke kasten werden gemaakt door zoge naamde 'schrijnwerkers'. Aan de klokken werkten trouwens nog meer ambachtslieden: metaalbewerkers maakten onderdelen van het uur werk, gewichten, slingerbollen, me talen versiersels, wijzers en wijzer platen. Schilders voorzagen de klok kekasten en de wijzerplaten van kleurige voorstellingen en versierin gen. De uurwerkmaker deed de bestellingen bij de schrijnwerker, de schilder en de metaalbewerker. Hij voegde alle delen samen tot één ge heel: de klok. Hij was verantwoor delijk voor het eindprodukt, en het is dan ook zijn naam die op de ach terkant van de wijzerplaat staat. Jammer genoeg ontbreekt de naam "Ik bidde oew, jonge volk van noew: Hoaldt d'eigen sproake in eer'n, Oew beste doon de-j hollands könt, Mar.'t eigne neet verleer'n..." De dichteres Johanna van Buren (1881-1962) heeft veel gedichten in de streektaal gemaakt, maar het bo venstaande rijm, is wel zeer tref fend. Ook, of zeker, nu nog. Een aantal jaren terug was het nog zeer vanzelfsprekend dat kinderen als ze leerden praten, van hun ouders het dialect meekregen wat thuis werd gesproken. Maar dat lijkt veranderd: er zijn maar weinig ouders meer die hun kinderen dialect leren. Het heeft zeker te maken met het ge voel dat een ieder heeft bij het horen van dialect. Vaak wordt het be schouwd alsof het minder is. Het klinkt wel gezellig, maar ook veel minder intelligent. Dialect spreken wordt vaak geassocieerd met lager geschoold, maatschappelijk lager geplaatst, en van het platteland. In dit licht gezicht is het dus heel be grijpelijk dat ouders zichzelf geweld aandoen om hun kinderen goed Ne derlands te leren. Terwijl diezelfde ouders zichzelf vaak beter kunnen uitdrukken in hun streektaal. Zeg nou zelf, soms is er in het Neder lands geen goede uitdrukking voor een uitspraak die in de streektaal Vrijdag 20 oktober 1989 precies vertelt wat je bedoelt. Taal leeft, woorden verdwijnen en nieuwe woorden ontstaan. Dit ge beurt in de standaard- en in de streektaal. Dat komt omdat leven en techniek veranderen. Het woord 'kousje' bijvoorbeeld (de lont bij pe troleumlampen) is nu niet meer van nut. Terwijl 'bejaardenwoningen' een betrekkelijk nieuw begrip is, waar vroeger niet over gedacht werd. Zo is het niet alleen taal die leeft, maar mensen ook, en ook hun den ken, waarden en normen. Het spreken van dialect wordt lang zamerhand weer wat meer gewaar deerd. Het spreken van meer talen - of dit nu Nederlands, Engels, streek taal of dialect is - blijkt zelfs ook nog voordelen te hebben. Door het spreken van meer talen wordt de woordenschat vergroot en men kan gemakkelijker innerlijke gevoelens uiten. Kortom het taalinzicht wordt verbreed. Zo bezien, is het zo gek nog niet dat meer mensen zich bekommeren om dialect. Er zijn verscheidene dialect kringen in het land, er worden ver- halenwedstrijden gehouden en zo nog meer aktiviteiten ontplooid. Streektaal of dialect wordt het meest gesproken op het platteland. Het is daarom niet zo vreemd, dat de men sen juist daar zich er ook meer van bewust worden. Plattelandsjongerenorganisatie s Hoe zit het met de plattelandsjonge renorganisaties. Wij zijn aktief op het platteland, en velen van ons spreken streektaal. Om wat leuks te doen met je eigen streektaal, heeft het APJW een quiz met dialectvra- gen en een themaboekje "Prat op plat" gemaakt. In het boekje staan veel wetenswaardigheden over taal, maar ook ideeën voor een program ma waar je bijv. over streekgewoon- tes en streektaal kunt verhalen. Streekgewoontes en -taal hebben veel met elkaar van doen. Over een 'avond' dialect kun je wat uit het boekje halen of bij je provinciaal se- kretariaat inlichtingen vragen. Je kunt ook het APJW rechtstreeks bellen (030-730830 en vragen naar Margreet Rijgersbergen) of gewoon een T-shirt aantrekken met de tekst "goed gebekt in je eigen dialect". Die shirtjes zijn ook te krijgen bij het APJW. Het onderwerp kan veel stof tot pra ten geven, in het Nederlands of in je eigen streektaal. Tineke Grijsen Koekoeksklok, afkomstig uit het Zwarte Woud van de maker toch nog dikwijls, vooral op klokken uit het oosten en het zuiden van ons land. In dat geval moet je gaan gissen naar plaats en periode waarin de klok gemaakt is. In de loop van de 19e eeuw maakte de stoelklok plaats voor de staart klok, die naast een moderner uiter lijk ook een beter uurwerk bezat. Vanwege zijn afmetingen en over eenkomsten met de staande klok wordt de staartklok ook wel 'halve staande' of 'halve kast' genoemd. De staartklok is namelijk een kleine re, handzamere en veelal goedkope re versie van de staande klok. De staartklok is van oorsprong Amster dams. In de eerste helft van de 18e eeuw werden hier de zogenaamde 'Amsterdammertjes' vervaardigd, staartklokken die wat hun vorm be treft sterk overeenkomen met de la tere Friese eksemplaren. 'Amster dammertjes' zijn niet veel gemaakt en zijn daardoor erg zeldzaam. Met de opmars van de staartklok kwam de uurwerkerij op het platteland bij na geheel in Friese handen. Hier door kwam een eind aan de uur werkmakerij in Twente, de Achter hoek en het zuiden van ons land. Ook in de Zaanstreek stopte men met uurwerken maken. Friese staartklokken De Friese uurwerkmakerij was voor al in Joure gevestigd. Daar waren erg veel werkplaatsen van klokke- makers gevestigd. Ook waren er in Joure veel schrijnwerkers, schilders en metaalbewerkers die leefden van de klokkenmakerij. Maar men kreeg zeer zware en oneerlijke konkurren- tie vanuit het Zwarte Woud, dat ik al eerder in dit artikel noemde. Klokken uit het Zwarte Woud waren voorzien van betere uurwerken en kosten minder dan de staartklokken, zo veroverden de Duitsers in de loop van de 19e eeuw steeds meer de Ne derlandse markt. De Duitsers maak ten bij het vervaardigen van hun Afd. Fijnaart: 27 oktober, ekskursie naar Terra Pak Moerdijk BV van 19.30 tot ca. 22.00 uur. Vertrek om 19.00 uur vanaf het postkantoor (aan de Voorstraat) te Fijnaart. Afd. Walcheren: 27 oktober, eks kursie naar het centrale schonings- bedrijf van Cebeco Zuidwest, Silo- weg 2 te Middelburg, in samenwer king met de RAK en de CPJ. Opga ve voor 20 oktober bij Leo van Ee- nennaam (01182-2985) of bij Anne- marie Wisse (01180-26001). Afd. Tholen/St. Philipsland: 21 ok tober: dames voetbalwedstrijd in de Meulvliet van 18.00 tot 19.00 uur. Opgave bij Titia. 27 oktober: Algemene ledenvergade ring in café 'Havenzicht' te St. An- naland. Aanvang: 20.30 uur. 9 november: konsert Paul McCart ney in Ahoy te Rotterdam. Kaartjes te bestellen op 25 oktober om 20.00 uur bij Frans. Afd. Schouwen-Duiveland: 19 novem ber: volleybaltoernooi in sporthal 'Onderdak' te Zierikzee van 12.45 tot 20.00 uur. Kosten per team: 50, Opgeven vóór 3 november bij Rene Manni (01110-12542) of Jos van Felius (01114-1514). Provinciale aktiviteiten: 30 oktober: DB-vergadering; 19 november: vol leybaltoernooi (zie Schouwen- Duiveland); 20 november: HB- vergadering. Staande klok met prachtig houtsnij werk, afkomstig uit Noorwegen. Het uurwerk komt uit Duitsland klokken gebruik van modernere fa- brikagetechnieken als in ons land. Voor de verkoop van de Duitse klokken gebruikte men weinig fijn zinnige methoden: bij aankoop van een Duitse klok kon men een Friese klok inleveren, en dat gaf zo'n 10 procent korting. Het gevolg hiervan was dat de Duitse uurwerkwinkels werden overstroomd met staartklok ken. Men hakte de uurwerkkasten in stukken; uurwerken en koperen on derdelen werden omgesmolten. Zo kwam de Friese staartklok aan zijn einde, en zo zijn er dus ook heel wat Friese staartklokken vernietigd en verdwenen, wat erg zonde is. En dan te bedenken dat er omstreeks 1857 in Joure en omgeving 4000 van deze klokken per jaar werden gemaakt!! De Friese staartklokken zijn ook heel veel geëksporteerd: zelfs in Tur kije en de landen rondom de Middel landse Zee had men belangstelling voor deze wandklok. Je kunt ze nu nog in musea bewonderen en er zul len ook best mensen zijn die zo'n klok nog in bezit hebben. Aan het einde van de 19e eeuw kwam er een definitief einde aan de uurwerkmakerij in ons land. Goed kope, uit het buitenland geïmpor teerde klokken veroverden toen voorgoed de Nederlandse markt. In ons land worden dus geen klok ken meer gemaakt, maar in het Zwarte Woud nog wel. We zijn in een winkel geweest met de naam: 'Das Haus der 1000 uhren'. Je kon in deze winkel inderdaad wel 1000 klokken aantreffen. De koekoeks klok is het beroemdst en het meest gewild. Vanuit die grote zaak in Tri- berg worden koekoeksklokken ver zonden over de hele wereld. Ameri kanen en Japanners kopen en bestel len deze klokken ook veel. Wij zelf hebben in deze zaak ook een koe koeksklok gekocht. U kunt deze klok zien op bijgaande foto. Hij is mooi versierd met een hertekop, een vlaamse gaai en een haas. De kinderen vinden deze aanwinst een groot sukses en kijken graag naar het vogeltje dat ieder half uur naar buiten komt en 'koekoek' roept. Dat 'koekoekgeluid' wordt gemaakt met blaasbalgjes. Dat heb ben we kunnen zien op een 4e- monstratiewanjd in het klokkenmu seum in Kurt wangen. Uiteraard worden de koekoeksklok ken in het Zwarte Woud voor een deel machinaal in fabrieken ge maakt, maar er komt toch nog steeds veel handwerk bij te pas. Er zijn ook vele andere soorten klokken te koop in het Zwarte Woud, wie weet komt u er ook nog eens en dan zal het ook u vast wel opvallen dat het Zwarte Woud nog steeds een be langrijke klokkenindustrie heeft!! M.T. Vleugel-Mandemaker 17

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 29