"Telers zien veiling nog teveel als een eindstation voor hun produkten" Meer dan de helft van de uien uit de polders Produktspecials Westland Berkel Bloemenveilingen Holland Gratis reklame-materiaal voor de handel "Voorstellen voor EG-steunregeling fruitteelt nadelig voor gezonde Nederlandse fruitsektor Sterk stijgende export verwerkte champignons Helft van alle asperges bij de teler gekocht Overeenstemming over fusie Limburgse veilingen CVV en VGV "De meeste telers denken: "Als de produkten maar één keer goed aan de veiling zijn, dan is het goed", maar ze realiseren zich te weinig dat deze daarna ook nog eens verkocht moeten worden. Als een partij groente in het handelskanaal gebre ken gaat vertonen, bedenkt een ko per zich de volgende keer nog wel eens eer hij weer van dezelfde leve rancier koopt". Met deze woordéh maakte een keurmeester van de vei ling ZHZ te Barendrecht duidelijk dat er wat hem betreft door de telers soms te weinig aandacht aan de kwa liteit van de geleverde produkten wordt geschonken. De keurmeesters gaven vorige week vrijdag uitleg tijdens de produkt- promotiedag die de veiling in eigen huis hield. De dag was speciaal be doeld voor de telers, en het ging met name om de 'kleine' gewassen, waarvoor nog slechts een beperkte markt is. Overigens waren alle aan voerders van de ZHZ uitgenodigd. Behalve van de ZHZ zelf waren er ook stands van enkele zaadbedrij- ven, het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen (CBT) en de voorlichting. "We wilden de telers eens laten zien waarop ze moeten letten bij de be handeling van de produkten, en ook hoe ze hun produkten het best kun nen aanvoeren", vertelt Anita Goos- sens, produkt-begeleider fruit van de ZHZ. "Uiteraard was het ook de be doeling nieuwe ontwikkelingen te la ten zien en nieuwe teelten te pro pageren". De ZHZ liet in haar stand aan de hand van diverse produkten zien hoe het wel moet en hoe niet. Zo heeft het aanvoeren van prei in kleinver- pakking alleen zin als het produkt onberispelijk is, dat wil zeggen schoon, recht, (nagenoeg) zonder tripsschade en met veel wit. Deze prei wordt in eenheden van 1 kg aan gevoerd en geveild, verpakt in af breekbaar plastic. "Dergelijke aan voer vindt vrij veel plaats, en er is ook best wel een markt voor", ver telt keurmeester J. Vooys. Aan de hand van een aangevoerde partij kleinverpakte prei liet de veiling de bezoekers van de promotiedag zien dat de betreffende partij beter niet in kleinverpakking aangevoerd had kunnen worden: er zat nog zand op de planten en onder de buitenste bla deren, de preien waren krom en er zat aanzienlij ke thripsschade op. Ge volg: de prei moest uit de kleinver pakking gehaald worden en - een dag later - als klasse II geveild worden. Een ander voorbeeld van hoe het niet moet was voor de bezoekers aanschouwelijk gemaakt bij een zeer gangbaar produkt: de helft van een kistje witlof (de rechterrij) was de vorige dag bestreken met een door bakterierot (smet) aangetaste krop witlof. Met de andere helft (de lin- kerrij) was niets gegaan. Duidelijk was te zien hoe snel zo'n besmetting om zich heen grijpt: de rechterrij was totaal bruin verkleurd en waar deloos, een dag nadat de (opzettelij ke) besmetting had plaatsgevonden! De andere (onbesmette) rij was nog gaaf. De veiling wilde met deze proef de telers erop attenderen dat aangevoerde witlof echt voor 100 procent gezond moet zijn, omdat het produkt anders 'ergens in het han delskanaal' door de mand valt. Dat laatste kan ook letterlijk opgevat worden, want een besmetting kan zich zo snel uitbreiden dat het vocht van rottende kroppen uit de kistjes loopt. Een ander gewas: knolvenkel. De ZHZ had twee kistjes uitgestald, eentje hoe het wel moet en eentje hoe het niet moet, beide zo aange voerd. Op de 'slechte' partij waren beschadigingen zichtbaar en ver toonden de buitenste bladeren brui ne randjes. Remedie voor dit laatste is deze bladeren eraf te halen: je gooit kilo's weg om kwaliteit te winnen. Surinaamse pepers Tijdens de promotiedag waren ook kompleet nieuwe produkten te zien, zoals Surinaamse pepers in de stand van het Regionaal Onderzoek Cen trum "Westmaas". Deze worden vooral door buitenlanders in ons land gegeten. Aan de hand van de huidige import kan vrij nauwkeurig uitgerekend worden hoe groot de binnenlandse vraag is en hoe groot dus het in ons land geteelde areaal kan worden. Over de teelt zelf is ech ter nog lang niet alles bekend, vertelt Cees Tanis, onderzoeker glasgroen ten op "Westmaas". Op het onder zoekcentrum is de teelt van de Suri naamse pepers dit jaar goed gelukt, waarschijnlijk mede dankzij de mooie zomer. Een probleem bij der gelijke produkten - waarvoor slechts een kleine markt is - is, dat de zaad firma's er niet in geïnteresseerd zijn. "Men is wel bereid om zaad te im porteren, maar steekt er geen geld in om zo'n gewas door veredeling beter aan de Nederlandse omstandigheden aan te passen", vertelt Tanis. "Dit geldt ook voor andere kleine gewas sen, zoals Spaanse pepers. Op initiatief van de ZHZ (samen met het CBT) vinden er momenteel besprekingen plaats over een gega randeerde teelt van Surinaamse pe pers. Tanis: "Als de afzet verzekerd is tegen een bepaalde prijs, zijn te lers eerder warm te maken voor zo'n nieuwe en dus onzekere teelt". Het was vorige week voor de derde keer dat veiling ZHZ een promotie dag hield, maar de eerste keer dat het accent op de kleine produkten lag. De veiling hoopt dat de telers nu meer gaan zien "dat het wel kan", en ook "dat telers die altijd spruiten hebben geteeld eens zien dat er ook nog wat anders is om te telen". De belangstelling voor de promotiedag was goed, en wat misschien van nog groter belang is: de bezoekers waren zeer geïnteresseerd, en ook gericht geïnteresseerd. Lex Kattenwinkel ZHZ-keurmeester J. van Wingerden laat zien hoe snel een besmetting met bacterierot in witlof om zich "heen grijpt. Anita Goossens, produkt begeleider fruit van de ZHZ, geeft de bezoekers uitleg bij de stand van de veiling. De voorstellen van Franse- en Ita liaanse zijde voor méér steun voor de appelsektor verstoren gezonde konkurrentieverhoudingen en staan op gespannen voet met het streven meer marktgericht te produceren, al dus voorzitter Spithoven bij de ope ning van de bestuursvergadering van het Froduktschap voor Groenten en Fruit van 28 september jl. De voorstellen betekenen o.a. het geven van rooipremies, terwijl herin- plant is toegestaan. Verder willen beide zuidelijke lidstaten de referen- tieprijzen voor appels sterk verho gen, evenals de interventieprijs aan het begin van het seizoen. De Nederlandse fruitteelt heeft aan dergelijke regelingen geen behoefte. Het huidige succes van deze sektor is nu juist te danken aan vernieuwing via assortimentsverbreding en het te len op kwaliteit. Nieuwe Brusselse steunregelingen zouden alleen maar konkurrentievervalsend werken, al dus de heer Spithoven. De heer Spithoven wees tenslotte op het feit, dat alle appelrassen onder de interventieregelingen vallen. Dit werkt vernieuwing in de hardfruit- sektor tegen, in plaats van deze te bevorderen, aldus de voorzitter, die het tijd vindt hier wat "dor hout" te snoeien. In de eerste helft van dit jaar was de produktie van champignons in glas en blik een kwart groter dan in de eerste helft van vorig jaar. Die grote groei kwam vooral tot stand met champignons uit Polen, in de vorm van voorlopig verduurzaamde champignons (een halffabrikaat). Deze import groeide dit jaar tot nu toe met een faktor vier, tot bijna 8Z2 ton. Ook steeg de invoer uit Frank rijk en West-Duitsland. De grotere totale produktie werd in gegeven door een grote buitenlandse vraag. De export van champignons in glas en blik nam in het eerste half jaar met maar liefst eenderde toe to£> ruim over de 60 ton. De polders hebben nu duidelijk de absolute meerderheid behaald als het gaat om de produktie van zaai- uien in Nederland. Van de totale bruto-oogst is het polder-aandeel dit jaar ruim 51%, Begin 80-er jaren was dat nog ca. 40%. Met name de laatste twee jaar is het aandeel van Nederland: areaal en produktie van zaaiuien per provincie CBS 1987 1988 1989 V /- in Nederland - areaal (ha) 11.004 10.013 8.487 - 15 - opbrengst (ton/ha) 45,0 50,5 44,0 - 13 - produktie (1.000 ton) 497,7 504,9 371,6 - 26 Flevoland - areaal 4.761 4.336 3.832 - 12 - opbrengst 45,5 58,5 50,0 - 15 - produktie 216,8 253,4 191,0 - 25 Zeeland - areaal 3.293 2.814 2.337 - 17 - opbrengst 46,0 46,5 37,0 - 20 - produktie 151,7 130,3 86,2 - 34 Zuid-Holland - areaal 967 921 805 - 13 - opbrengst 42,5 42,0 40,0 - 5 - produktie 41,1 38,6 32,1 - 17 N-Holland - areaal 956 8% 745 - 17 - opbrengst 45,5 41,5 44,0 6 - produktie 43,5 37,4 32,8 - 12 In ons land is de teler voor de verkoop van asperges het belang rijkste aankoopkanaal. Maar liefst 50 procent van de totale verkoop van asperges vindt op deze manier plaats. In West- Duitsland is dit aandeel zo'n 30 procent, in Frankrijk en Enge land nog geen 15 procent. Voor deze laatste twee landen is de markt het belangrijkste aan- kooppunt voor asperges. Opmer kelijk is dat het aandeel van de supermarkten in de totale asper geverkoop in de vier onderzochte landen stijgt. De aankoop van asperges vindt niet alleen in Ne derland maar ook in de andere drie EG-landen vooral plaats in de gebieden waar deze groente voornamelijk geteeld wordt. V voorlopig Vrijdag 13 oktober 1989 het tegenwoordige Flevoland snel gestegen. De groei van het belang van de pol ders is ten koste gegaan van dat van Zeeland. Het aandeel van deze pro vincie is gedaald naar nog geen kwart. Met inbegrip van Zuid- Holland is het aandeel van totaal Zuid-West-Nederland dit jaar nog krap éénderde. In vrijwel alle belangrijke gebieden is dezelfde trend te zien. Dat houdt in: een inkrimping van het areaal en daarbij een kleinere oogst per ha. Noord-Holland vormt hierop een uitzondering. Weliswaar is het are aal daar ook ingekrompen zoals el ders, maar de produktie per ha laat een lichte groei zien t.o.v. vorig jaar. De sterkste achteruitgang doet zich voor bij de produktie per ha in Zee land. Die is vooral vanwege het weer vroeg in het groei-seizoen met 20% gedaald tot gemiddeld 37 ton per ha. In de polders wordt gemideld 50 ton van een ha gehaald. Westland Berkel Bloemenveilingen Holland geeft regelmatig kleurenfol- ders uit, waarin een bepaalde snijbloem- of plantesoort centraal staat. Deze gratis produktspecials vormen prima reklame-materiaal voor de handel. Een handelaar kan er op eenvoudige wijze zijn relaties mee voorzien van informatie, het geen een bijdrage levert aan de ver hoging van zijn afzet. De navolgende titels van pro duktspecials zijn nog leverbaar, zo lang de voorraad strekt: Zomerbloemen; Bromelia; Stan daard anjer; Gerbera; Bouvardia (in Nederlands, Frans, Duits en En gels); Perkplanten; Kerstster; Azalea (leverbaar met vertaling Engels, Frans, Duits en Italiaans); Boomkwekerij-produkten. Geïnteresseerde handelaren kunnen deze produktspecials bestellen bij het sekretariaat van de sektor Com merciële Zaken, telefoonnummer 01740-33408/33431. De direktie van de Limburgse veilin gen CVV te Grubbenvorst en VGV te Venlo hebben overeenstemming bereikt over de inhoud van de plan nen tot samenwerking tussen de bei de veilingen. In de toekomst leidt de ze samenwerking mogelijk tot een volledige fusie. Als de voorstellen worden ingevoerd worden met ingang van 1 januari 1990 alle produkten geveild voor de klok van Grubbenvorst. Uiterlijk 1 januari 1993 zouden de beide veilin gen dan fuseren tot één organisatie met één aanvoer- en verkooppunt in Grubbenvorst. Deze zou dan moeten heten: Coöperatieve Veiling Zuid- Oost Nederland BA, oftewel ZON. De samenwerking tussen de CVV en de NCB-veiling te Veldhoven wordt door de voorgenomen plannen niet geschaad. 17

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 17