"AM-beleid niet opnieuw ter diskussie stellen" Zaaitijd is rribunittijd Bayer ff) Aardappels rooien verloopt ideaal KNLC kommissie akkerbouw over aardappelmoeheid: Raming aardappeloogst per provincie De KNLC kommisie akkerbouw spreekt haar waardering uit over de Sektorvisie Akkerbouw.,"De werkgroep sektorvisie is gelukkig met een eensluidend standpunt gekomen", was de reaktie. Het rapport heeft dan ook in het algemeen de instemming van de kommissie. Een ander belangrijk punt op de agenda was het AM-beleid. De afspra ken hierover met de overheid zijn zeer moeizaam tot stand gekomen. De indruk bestaat dat het ministerie van landbouw de regels wil aan scherpen. Het bedrijfsleven moet daarom geen initiatief nemen om de diskussie over het AM-beleid opnieuw te starten. Nu het Landbouwschap in hoofdlij nen akkoord is gegaan met de Sek torvisie Akkerbouw, dient deze or ganisatie het rapport ook daadwer kelijk te verdedigen richting over heid en politiek. De kommissie vraagt zich af of het schap dit wel voldoende doet. Zo is in de Land- bouwschapsreaktie op de Land- bouwstruktuurnota èn in de brief aan de kabinetsinformateur niets vermeld wat afkomstig is uit de sek torvisie. Hoewel de Sektorvisie Akkerbouw op zich weinig nieuwe elementen noemt, staan in het rapport wel uit spraken die duidelijker zijn en ver der gaan dan tot dusver. Het vergro ten van de afzet (in de non-food richting) is minstens zo belangrijk als het op korte termijn beheersen van de produktie-omvang. Het Landbouwschap dient de Twee de Kamer te houden aan de moties waarin zij kompensatie vraagt. Deze kompensatie heeft geen betrekking op de door Braks genoemde Europe- Het Produktschap voor Aardappe len maakt de volgende voorlopige opbrengsten (inklusief uitval) per hektare per provincie bekend (Bron: CBS). De voorlopige cijfers van dit jaar worden vergeleken met de defi nitieve cijfers van oogstjaar 1988. Gemiddelde opbrengst van konsumptie- en industrieaardappe len (inklusief pootaardappelen) Provincie A B Flevoland 53,5 46,5 Zeeland 41,0 46,0 Zuid-Holland 45,0 46,5 Noord-Brabant 47,0 48,0 Noord-Holland 44,0 38,0 Groningen 42,0 29,0 Friesland 39,5 30,0 Limburg 42,5 53,0 Drente 40,0 32,5 Gelderland 43,5 38,5 Overijssel 44,0 38,5 Utrecht 43,0 43,0 A Oogstjaar 1989 (voorlopig) opbrengst per ha in tonnen Oogstjaar 1988 (definitief) opbrengst per ha in tonnen se inkomensregeling. Deze bedraagt maximaal 7000 gulden met inko- menstoets en mogelijk een vermo genstoets overeenkomstig de IOAZ- regeling. Omdat de IOAZ-regeling niets uithaalt, vindt de kommissie dat deze eigenlijk afgewezen moet worden. Scheefgroei De prijsontwikkelingen laten duide lijk zien dat er sprake is van scheef groei van het landbouwbeleid. In de ene sektor gaat het goed, in de ande re niet. De graanprijzen zijn mo menteel al zo'n 2,50 per 100 kg la ger dan vorig jaar. In de maanden oktober en november wordt het meeste graan afgezet, dan zijn de prijzen het duidelijkst. Deze zullen volgens de kommissie akkerbouw ongetwijfeld lager uitvallen dan vo rig jaar. Een mogelijke verplichte bijmenging van graan in veevoer zou prijsneutraal kunnen zijn door een overheidsbijdrage of gelden uit de medeverantwoordelijkheids-heffing. Op korte termijn moet de graanpro- duktie onder de 160 miljoen ton blij ven. Het liefst ziet de kommisie dat gebeuren via een vrijwillige braakleg- regeling. Mocht dat niet lukken, dan denkt de kommissie - vooral in gebieden met relatief veel marktor- deningsprodukten - aan een meer verplichtend karakter (op landelijk niveau) van de braaklegregeling. Bij de ontwikkelingen van de graanprij zen zijn impliciet de prijzen voor fa brieksaardappelen meegenomen. De kommissie maakt zich zorgen of de braakvergoeding wel verhoogd zal worden. Ook vreest zij dat - mo gelijk half oktober - de produktie- omvang van graan in de EG tot bo ven de 160 miljoen ton uitgroeit. Waardoor de prijzen weer 3 procent zakken. Aangezien de schatting van de produktie-omvang een politieke zaak is, vindt de kommissie dat de raming lager dan 160 miljoen ton moet zijn. Verantwoordelijkheid In een artikel in het Agrarisch Dag blad van 11 juli pleit de ZLM (Zui delijke Landbouw Maatschappij) voor een bijstelling van het AM- beleid (aardappelmoeheid). Omdat Zeeland en het kleigebied van Noord-Brabant bijna geen aardap pelmoeheid kennen, vindt de ZLM dat de verantwoordelijkheid voor het voorkomen en bestrijden van aardappelaaltjes bij iedere akker bouwer zelf moet liggen. Volgens de ZLM kan de toekomstige verplichting van AM-resistente ras sen bij de 1:3 teelt in '97 en bij de 1:4 teelt ('99) vervallen. "Op gronden - Akkerbouwkommissie KNLC neemt voorstel ZLM niet over De bijstelling van het AM-beleid waar de ZLM voor pleit is door de akkerbouwkommissie van het KNLC niet overgenomen. De ZLM vindt dat de verantwoorde lijkheid voor het telen van wel of niet vatbare rassen bij de teler zelf moet liggen, voorzover de teelt plaatsvindt op gronden die aantoonbaar vrij zijn van aaltjes die aardappelmoeheid veroorza ken. De KNLC-kommissie meent dat een dergelijk voorstel de af spraken met de overheid te zeer doorkruist. die aantoonbaar vrij van aaltjes zijn - zouden boeren vatbare rassen (als Bintje) kunnen telen. Zijn de gron den wèl besmet, dan moet het be drijf de konsequenties aanvaarden. Op deze wijze leggen we de verant woordelijkheid bij de teler. De ver werkende industrie en de handel zul len anders de Bintjes uit het buiten land (België en Franrkijk) halen. Er zijn nog onvoldoende alternatieven voor Bintje", aldus de ZLM. De kommissie was het niet eens met de redenering van de ZLM. "De af spraken met de overheid over het AM-beleid zijn zeer moeizaam tot stand gekomen. De indruk bestaat zelfs dat de overheid de regels wil aanscherpen. Als het bedrijfsleven terugkomt op de gemaakte afspra ken, bestaat het risiko dat het minis terie de regels aanscherpt. Het be drijfsleven moet daarom geen initia tief nemen om de diskussie over het AM-beleid opnieuw te beginnen". "Een grote verantwoordelijkheid voor de teler is op zich positief. Dat zal echter wel leiden tot een lasten verzwaring, doordat het grond- monsteronderzoek uitgebreid en ver beterd moet worden", aldus de kommissie. Monopoliepositie De beschikbaarheid van goede alter natieven voor het Bintje baart de kommissie wel zorgen. Dat geldt zo wel voor de kwaliteitsaspekten van nieuwe rassen, als de monopoliepositie van handelshuizen. Het is goed dat er nu een signaal komt dat er onvol doende alternatieven zijn voor Bint je. Binnen de kommissie bestaan er twijfels of als gevolg van deze pro blemen reeds nu al aardappelen wor den geïmporteerd. De prijzen lijken hierbij van meer doorslaggevend belang. Er zijn grote problemen met het doodspuiten van aardappelen. Door het ontbreken van een goedwerkend alternatief, moet de diskussie over de toelating van Dinoseb eigenlijk opnieuw beginnen. Bij het beleidsvoornemen van de overheid tot reorganisatie van het Centrum voor Rassenonderzoek en Zaadtechnologie (CRZ) ontbreekt een financiële paragraaf. Verder wordt de overheidsinzet voor het kuituur- en gebruikswaarde- onderzoek voor de akker- en de wei- debouw ingekrompen. Wanneer kwekers uitwijken naar proefvelden in het buitenland zijn de resultaten hiervan niet of nauwelijks bruikbaar voor de Nederlandse situatie. Niet gebruikte subsidies De beschikbare 100 miljoen gulden WIR/BTW-gelden voor 1989 drei gen gedeeltelijk onbenut te blijven. Daarom is een lijst opgesteld met aanvullende bestedingen. De KNLC kommissie vindt dat in deze lijst meer akkerbouwbestedingen moeten komen te staan, omdat de onder uitputting een gevolg is van in de ak kerbouw niet benutte gelden (de braaklegregeling en de investerings regeling). Een aanvulling op de lijst akkerbouwprojekten is bijvoorbeeld een onderzoek naar de stikstofbe hoefte via blad- en stengeldelen. Er zijn 27 aanvragen voor innovatie- projekten ingediend. Hiervan had den er 24 - met een totaal bedrag van 7 miljoen gulden - betrekking op de akkerbouw. Van deze 24 zijn er ech ter 23 afgewezen! Formeel gezien te recht, maar het is volgens de KNLC kommissie wel typerend voor de ge hanteerde kriteria. De reaktie van het Landbouwschap op de passage over heffingen op kunstmest en gewasbescher mingsmiddelen in de struktuurnota is zeer teleurstellend. "Waarom is in de officiële reaktie niet het meerder heidsstandpunt (CLO's tegen) en het minderheidsstandpunt (Voedings bonden; niet afwijzen, mits aan be paalde voorwaarden wordt voldaan) verwoord. Het in de reaktie gefor muleerde compromis biedt de minis ter van landbouw weinig tegenspel bij zijn eventuele voornemen heffin gen op te leggen", aldus een van de kommissieleden tijdens de rondvraag. "Zo zou het altijd moeten gaan". Met deze kernachtige zin geeft Marius van Oeveren uit Kortgene aan hoe vlot het aard appels rooien momenteel plaatsvindt. De omstandigheden zijn gunstig: het is fraai herfst weer, en de grond is mooi droog. De kopeinden buiten beschou wing gelaten worden er maar weinig kluiten meegerooid. Begin deze week rooide Van Oe veren zijn Rode Pipo's. Hij werd daarbij geholpen door andere ak kerbouwers met wie hij in een werktuigenkombinatie zit. Van Oeveren schat de opbrengst zo rond de 55 ton per ha, en ook de sortering is goed (veel grove). "We beginnen 's morgens om 7 uur, en gaan door tot 6 uur 's avonds", vertelt Van Oeveren. "In andere jaren - als de omstan digheden minder gunstig zijn - gaan we als het nodig is, door tot diep in de nacht en dan doen we soms nog niet half zo veel op een dag als nu", weet hij zich te her inneren. Het aardappels rooien gaat momenteel van een leien dakje. 6 Vrijdag 6 oktober 1989

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 6