Ambtenarij Vroege oogst vanuit de Z.L.M. gezien Landbouwschap verontwaardigd over tijdelijke regeling dioxine-problematiek zuidelijke landbouw maatschappij Te nauwe ingang Uienproject Het Landbouwschap heeft verontwaardigd gereageerd op de dinsdag door minister Braks samen met zijn kolle- ga Nijpels (Milieubeheer) en staatssecretaris Dees van Volksgezondheid vastgestelde "Tijdelijke regeling tege moetkoming dioxine". De verontwaardiging betreft met name de tijdelijkheid van de maatregel (tot 1 november a.s.) en de verplichting voor de aanvrager een verklaring te ondertekenen af te zien van verdere schadevergoeding jegens de staat. Het schap heeft afgelopen woensdag mi nister Braks per brief om opheldering gevraagd. Met de tijdelijke regeling beoogt de overheid een direkte bedreiging van de liqiditeitspositie van de getroffen boe ren tijdelijk weg te nemen. De regeling geldt tot 1 no vember a.s. De periode tot 1 november zal het ministerie van Landbouw gebruiken om maatregelen voor de lan gere termijn te ontwerpen. Met de tegemoetkoming is volgens de bewindslieden op jaarbasis een bedrag van 16 miljoen gemoeid. Uitgangspunt voor de overheid is dat de overheid zich niet tot enige schadevergoeding verplicht acht. Op basis van de regeling zal de overheid een vergoeding geven aan de door dioxine-verontreiniging getroffen boeren ron dom de afvalverbrandingsinstallaties in Rijnmond en Amsterdam-Noord, doordat hun produkten niet meer verkocht mogen worden of een lagere opbrengst hebben. Het recht op een tegemoetkoming ontstaat pas, wanneer betrokkene een verklaring ondertekent, waardoor de staat de door haar betaalde tegemoetkomingen op de veroorzaker van de schade kan verhalen. De eventuele tegemoetkoming beperkt zich tot direkte schade, en om vat dus niet bijvoorbeeld de waardevermindering van onroerend goed. De verontwaardigde reaktie van het Landbouwschap is vooral ingegeven door de tijdelijkheid van de regeling, waardoor de boeren maar moeten afwachten of ze ook na 1 november hun schade vergoed krijgen. "Dat is on acceptabel, en bovendien in strijd met de belofte van Braks dat de betrokkenen hun schade vergoed krijgen zolang er maatregelen nodig zijn", aldus een woord voerster van het schap. Het meest kwalijk acht het schap het dat de boeren om in aanmerking te komen voor tijde lijke schadevergoeding, een verklaring moeten tekenen -dat ze afzien van verdere schadevergoeding jegens de staat. "Dit zou kunnen betekenen", zo benadrukt de woordvoerster, "dat deze boeren nooit meer een beroep op schadevergoeding door de overheid zouden kunnen doen". land- en tuinbouwblad VRIJDAG 28 JULI 1989 77e JAARGANG NO. 3982 De granen kunnen dit jaar vroeg gedorst worden, zo'n twee weken eerder dan normaal. Veel zo mergers t is al gedorstmet de wintertarwe is deze week een begin gemaakt. De op brengsten van de gedorste gerst vallen over het algemeen niet mee. Op bijgaande foto ziet u Piet Israël uit Kortgene bezig met het dorsen van de zomergerst, afgelopen maandag. De opbrengsten zijn matig, bruto 5.600 kg per ha, "maar we wisten al dat het niet mee zou vallen", aldus de heer F.G. Israël, die samen met zijn zoon in maatschap boert, "want een deel van het perceel heeft in februari waterschade opgelopen". Met de tarwe wacht Israël tot na het weekend: "We hebben de tarwe afgelopen woensdag beoordeeld, en daar uit bleek dat van het vroegste perceel een deel van de korrels nog niet dorsrijp was. Ze waren nog te zacht". Als compensatie voor het wegvallen van de WIR en voor de verlaging van het BTW-forfait heeft de natio nale overheid vorig jaar honderd miljoen gulden (op jaarbasis) ten behoeve van de land- en tuinbouw be schikbaar gesteld. Het leeuwedeel van dat bedrag zou - aldus de voorwaarden - structureel in de akkerbouw sector besteed moeten worden. Dit betrof de zoge naamde "eerste" honderd miljoen. Een door het parle ment aanvaarde motie om nóg zo'n bedrag extra in te zetten, is door het kabinet nooit uitgevoerd! We hebben al meerdere malen gemeld, dat de uit die honderd miljoen te financieren akkerbouwprojecten, die uiteindelijk de goedkeuring van het ministerie van Landbouw konden verkrijgen, bijna allemaal te kwalifi ceren zijn als "sigaren uit eigen doos". Dat is en blijft een kwalijke zaak. Nog kwalijker is echter het feit, dat nu vastgesteld moet worden, dat een aanmerkelijk deel van het totale bedrag dit jaar niet besteed zal kun nen worden. Minimaal 20 miljoen gulden, doch waar schijnlijk wel 30 40 miljoen, dreigen in 1989 voor de akkerbouwsector verloren te gaan. Ze staan, verdeeld over diverse regelingen, wel op de departementale be groting, maar kunnen - binnen het kalenderjaar - niet meer uitgegeven worden. Dat geldt voor de braakrege ling en dat geldt voor een aantal investerings- en ver nieuwingsprojecten. Voor de vrijwillige braakregeling (set-aside) is, ondanks uitdrukkelijk advies van het be drijfsleven, een te lage vergoeding vastgesteld. De te langen leste door de minister geaccepteerde verhoging tot f 1850,— per hectare moet nog door Brussel goedgekeurd worden. Voor de vrijwillige areaalbeper king is 1989 dus in feite een verloren jaar. Bij de investeringssteunregelingen voor respectievelijk "innovatieprojecten", "vernieuwingen akkerbouw", "bijzondere investeringsprojecten", de "EG- structuurverbeteringsregeling" en de daarop aanslui tende "nationaal-complementaire regeling" (waarvan de laatste overigens ook nog steeds het officiële fiat moet krijgen) zijn de voorwaarden en criteria voor deel name door het ministerie zodanig ingewikkeld en de taillistisch vastgesteld, dat nog niet één op de honderd - zo niet slechts één per duizend - boeren er gebruik van kan maken. Uiteraard hebben wij, vanuit het Land bouwschap en vanuit de Landelijke Raad voor Bedrijfs ontwikkeling, van meet af aan sterk geageerd tegen dergelijke uit bureaucratie en juristerij voortkomende uitvoeringsbepalingen, die mijlenver van de normale praktijk afstaan. Tittels en jota's maken de "ingangen" voor de diverse regelingen nu zodanig (en onnodig) "nauw", dat we niet ontkomen aan de gedachte, dat één en ander vanuit Den Haag bewust zo geïnitieerd wordt. Al was het alleen maar om daardoor te be werkstelligen, dat het politiek beschikbaar gestelde geld daarmee op de plank blijft en gebruikt kan worden voor andere zaken dan akkerbouw....? Het is daarom, dat wij, ten behoeve van de aanpas- singsnoodzaak van de Nederlandse akkerbouw, niet aflatend blijven pleiten voor een breedwerkende en substantiële investeringssteunregeling. Zodanig, dat niet een regiment ambtenaren beslist of - en zo ja wel ke - investeringen gedaan mogen worden, maar dat de individuele boer zélf kan beslissen hoe, wat en waarin hij investeert. Op die manier zou vast en zeker door de praktijk aan de nu resterende miljoenen binnen de kortste keren een doelmatige en nuttige bestemming gegeven kunnen worden. In het kader van onze hiervoor verwoorde ergernis past volledig de recente afwijzing van het zogenaamde ui enproject van T.O.P. te 's-Gravenpolder (Suiker Unie, voormalig Gebr. Mol). In het betreffende plan werd be oogd om, in een meerjarig teelt- en afzetsamenwer- kingsverband tussen T.O.P. en groepen uientelers, in aanmerking te komen voor een 35% investeringssteun voor de bouw van moderne en aangepaste uienopslag op de bedrijven van de individuele deelnemers. In een laatste confrontatie van directeur generaal Van der Le- ly en minister Braks met respectievelijk het dagelijks bestuur van het Landbouwschap en (vorige week) met directie en commissarissen van T.O.P., werd het amb telijke "NEE" op de aanvraag officieel bevestigd. Voor de regeling "grote innovatie projecten" werd het plan als te weinig innovatief beoordeeld en voor de rege ling "ve.rnieuwingen akkerbouw" wilde men klaarblij kelijk de destijds arbitrair vastgestelde financiële maxi mumnorm niet aanpassen voor dit project. De laatste maanden zijn we het T.O.P.-uienplan meer en meer gaan beschouwen als een "test-case" voor de goede wil van de Haagse overheid. We vinden deze afwijzing dan ook onbegrijpelijk en onverteerbaar. Het getuigt van ambtenarij. De invulling van het bijvoegelijk naamwoord laat ik maar aan u over. van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 1