Landbouwschap wijs heffingen af PAGV overweegt gangbaar bedrijf op 0BS om te zetten in andere proefnemingen regeling voor Minister Braks stelt wijziging set-aside Nijpels bereid nieuwe middelen sneller toe te laten Kommissie Akkerbouw KNLC Verhoudingen kosten-opbrengsten zijn nu wel bekend Milieuvreemde stoffen Oppervlakte Bijdrage Minder varkens in Duitsland De Landbouwstruktuurnota mag niet onevenredig veel aandacht krij gen, vond de Kommissie Akker bouw van het KNLC op de vergade ring van 13 juli. Het Nationaal Mi lieubeleidsplan bepaalt de doelstel lingen en geeft de positie van de landbouw binnen het totaal aan. De akkerbouwkommissie vindt dat het Landbouwschap de heffingen op kunstmest en gewasbescher mingsmiddelen duidelijk moet af wijzen. De vermindering van het ge bruik van gewasbeschermingsmidde len, zoals de overheid in de struk- tuurnota voorstelt, kost zo'n f 400 per ha. Nederlandse akkerbouwers zullen nauwelijks gebruik kunnen maken van de in de struktuurnota genoemde (Europese) inko menstoeslag. Om voor deze toeslag in aanmerking te komen wordt de vermogenstoets gehanteerd. De kommisie pleit voor een breed- werkende investeringsregeling. Ex tensivering leidt door lagere op brengsten en hogere vaste kosten vaak tot inkomensverlies. Een be drijf kan volgens de kommissie niet alleen vergroot worden door meer oppervlakte maar ook door intensi vering (meer sbe's). Braakregeling De Friesche Maatschappij van Landbouw heeft in een brief enkele praktische voorstellen gedaan ter verbetering van de nieuwe braakre geling. De akkerbouwkommissie is het met deze maatschappij eens dat akkerbouwers die nu al grond braak hebben liggen ook voor deze hogere vergoeding in aanmerking moeten komen. Het liefst met terugwerken de kracht. De kommissie heeft geen problemen met het gelijklopen van het kontraktjaar met het kalen derjaar. De Friesche Maatschappij vraagt zich af waarom na het eerste jaar de oppervlakte grond alleen maar ver groot kan worden. In het rekening courant systeem staat volgens de kommissie dat inklusief de voor gaande jaren de gemiddelde uit pro- duktie te nemen oppervlakte gelijk moet zijn of groter dan de opper vlakte waarvoor het kontrakt geldt. De Friesche Maatschappij wees op het einde van de brief op het belang van het kiezen van de juiste datum voor inzaai van groenbemester. Pootaardappelenbeleid Het eindsaldo van de STOPA- regeling oogst 1988 wordt geschat op negen miljoen gulden. Na aftrek van de reserveringen van vijf miljoen gulden voor de vaste kosten blijft er vier miljoen gulden over, ongeveer 30% van de betaalde plombehef fing. Het is gewenst over te gaan tot terugbetaling van de via de NAK/keuringsdiensten betaalde plombeheffingsrekeningen ten bate van de garantieregeling. De kommis sie vindt deze 30% te laag. Een re serve van vijf miljoen gulden is in de ogen van de akkerbouwers niet noodzakelijk. Bovendien wordt voor de oogst van 1989 voorgesteld te kiezen voor een betaling van 50% van de basisareaalheffing. Privo De kommissie vindt het positief dat de toekomstige privo 60% van de tijd zal besteden aan individuele voorlichting. Zij twijfelt echter aan de haalbaarheid hiervan, gezien de huidige praktijk. Er is geen bezwaar tegen het nieuwe voorstel over de in vulling van de sektorraad, waarin namens het KNLC de voorzitter van de akkerbouwkommissie zal plaats nemen. De vergadering gaat tevens akkoord met het lidmaatschap voor de voorzitter van de SIVAK, mede omdat de automatisering een be langrijke rol speelt bij de voor lichting. Meer moeite heeft de kommissie met de splitsing tussen de sektorraden akkerbouw en vollegrondsgroente. Oogst De eerste percelen graszaad en win- tergerst zijn geoogst. De graszaa dopbrengsten lijken normaal. Er zijn echter weinig afzetmogelijkhe den. De vraag naar gras, en stro is minimaal door de goede en uitge breide ruwvoederwinning. De op brengst van de wintergerst is afhan kelijk van de struktuur van de bo dem. De opbrengsten zijn hier en daar goed. Dit geldt ook voor karwij. Alleen in een westelijke strook van Zeeland wordt schade ondervonden van de droogte. Door het ontbreken van zoet water is daar sprake van een kalamiteit voor individuele boeren. De wintertarwe staat er beter voor dan de zomergranen. Wel is er een grotere ziektedruk. Erwten en bonen lijken goed. Voor de suikerbieten worden over het algemeen goede op brengsten verwacht. De loofvernietigingsdata voor de pootaardappelen zijn relatief vroeg. Over de opbrengst is nog weinig te zeggen. Er is een grote luizendruk vanuit het oosten. De verwachting voor de konsumptieaardappelen ver schilt. De uien staan er goed voor. Aktie De kommissie vraagt zich af of er aktie moet worden ondernomen om de (extra) medeverantwoordelijk heidsheffing niet te innen. Wat ge beurt er als de koper de mvh weigert in te houden? Een andere vraag was wat er gebeurt met de 100 miljoen gulden BTW/WIR gelden die niet volledig benut worden door de geringe deel name aan de braakregeling. Het Landbouwschap heeft voorstellen gedaan voor een alternatieve be stemming. Dit betekent een forse verschuiving van de akkerbouw naar andere sektoren. De kommissie is het hier niet mee eens. Temeer daar de voorstellen niet zijn besproken in de hoofdafdeling Akkerbouw. Door het PAGV wordt overwogen volgend jaar op het OBS een andere bedrijfsvoering in de plaats van het gangbare bedrijf te gaan onderne men. Volgens ir. A.J. Riemens, di- rekteur van het PAGV, levert het nog langer met elkaar vergelijken van het gangbare en geïntegreerde systeem voor de praktijk geen voor delen op, en zijn na tien jaar onder zoek de verhoudigen tussen de kosten en opbrengsten van de beide systemen wel bekend. Het is volgens hem daarom zinvoller het onderzoek in de geïntegreerde teelt verder te verdiepen. Op het proefbedrijf Ontwikkeling Bedrijfssystemen (OBS) wordt sinds 1979 onderzoek gedaan naar die be drijfssystemen: het biologisch- dynamische, het gangbare en het geïntegreerde. Per vijf jaar vindt er een evaluatie plaats, nu dus voor de tweede maal. Voor de komende vijf jaar moeten nieuwe onderzoeks doelstellingen geformuleerd worden. "Als we het onderzoek meer gaan richten op "verdieping" van de geïntegreerde teelt, waardoor we de Minister Nijpels (VROM) is bereid om nieuwe bestrijdingsmiddelen sneller binnen het bereik van boeren en tuinders te brengen. Hij heeft dat toegezegd in een gesprek met het da gelijks bestuur van het Landbouw schap. Door het trage werktempo van de Kommissie Toelating Bestrij dingsmiddelen duurt het tot nu toe erg lang voor nieuwe middelen in ons land kunnen worden gebruikt. Dat geldt ook voor middelen die minder schadelijk zijn dan de be staande, al voldoen ze niet helemaal aan de milieu-eisen. Deze zullen tij delijk worden toegelaten. Het Landbouwschap heeft ervoor gepleit om de agrarische sector geen milieu-normen op te leggen waarvan nog niet vaststaat of ze technisch haalbaar zijn. Zo moet, op straffe van inkrimping van de veestapel, in het jaar 2000 de verzuring door am moniak met 70 procent zijn terugge bracht. Volgens minister Nijpels valt er over uitstel met een paar jaar wel te praten, mits de landbouw zich tot het uiterste heeft ingespannen. Wel Vrijdag 21 juli 1989 verschijnselen beter kunnen verkla ren, kun je in de praktijk tot een grotere toepasbaarheid komen. Het heeft daarom zin in plaats van het gangbare bedrijf bijvoorbeeld een aspect van de geïntegreerde bedrijfs voering nader te onderzoeken, bij voorbeeld de organische bemesting. Je kunt je ook voorstellen dat er een onderzoeksdoelstelling wordt gefor muleerd die verder gaat dan de geïn tegreerde", aldus de heer Riemens, "maar wel met handhaving van de ekonomische doelstelling". Een bij komende reden om niet meer met het gangbare bedrijf door te gaan is de eeuwigdurende diskussie over de definitie van "gangbaar bedrijf", omdat de situatie van streek tot streek en van bedrijf tot bedrijf kan verschillen. Behalve op het OBS vindt ook on derzoek naar geïntegreerde bedrijfs voering plaats op de proefboerderij- en Borgerswold (Veenkoloniën) en Vredepeel (Z.O. zandgebied). De Westmaas zal een vollegrondsgroen- teteeltproject van start laten gaan. Omdat het weinig zinvol is alleen maar onderzoek te doen en verder moeten de normen uit het Nationaal Milieubeleidsplan alsnog worden gehaald. Als blijkt dat de landbouw in het ge heel niet aan die eisen kan voldoen houdt de minister vast aan zijn voor nemen om maatregelen af te kondi gen die leiden tot direkte verminde ring van de veestapel. Het Landbouwschap en het ministe rie van VROM zijn het eens gewor den over de status van de zogenaam de Milieukriterianota, al betekent dit niet dat het schap het met de inhoud van de nota helemaal eens is. De Mi lieukriterianota bevat normen voor bodem en grondwater die uit milieu hygiënisch oogpunt noodzakelijk zijn. De milieukriteria vormen de milieuhygiënische inbreng bij het opstellen van het Meerjarenplan Ge wasbescherming. Ook aspekten als landbouw, volksgezondheid en ar- beidshygiëne worden hierbij inge bracht. Het Meerjarenplan zal kon sequenties hebben voor het toela tingsbeleid van bestrij dingsmiddelen. niets, zijn bedrijven gezocht die deels of geheel naar geïntegreerd wil len overschakelen. Inmiddels heb ben zich landelijk zo'n 300 akker bouwbedrijven aangemeld, waarvan er 25 a 40 volledig willen overscha kelen op geïntegreerde teelten. In groepen verdeeld zullen vijf voor lichters de 300 bedrijven begeleiden. Op de 25 a 40 bedrijven die volledig overschakelen zal ook een stukje on derzoek komen te liggen en zal de bedrijfsekonomische boekhouding worden bijgehouden. Zij zullen zich bovendien open moeten stellen voor exkursie's en dergelijke. Vanwege deze "voorbeeldfunktie" en de extra kosten die dit meebrengt krijgen de bedrijven die volledig overschakelen een wat grotere tegemoetkoming van de overheid. "Voorkomen moet worden dat door de deelname het in- Minister Braks heeft de Europese- Commissie een ontwerp beschikking voorgelegd over de wijziging van de set aside regeling. De bewindsman heeft een aantal wijzigingen voor gesteld die betrekking hebben op technische aangelegenheden en op de wijze van berekening van de hoogte van de bijdrage voor de boe ren, die hun bouwland uit de pro- duktie nemen. Iedereen die in het verkoopseizoen 1987/1988 een bedrijf exploiteerde kon een bijdrage aanvragen. Als de voorgestelde wijzigingen ingaan kunnen ook diegenen die op een la ter tijdstip een bedrijf hebben ge kocht of gepacht of op een bedrijf een zakelijk of persoonlijk recht hebben verkregen een bijdrage aan vragen. Daarnaast kunnen ook verpachters en eigenaren een bijdrage aanvragen als zij hun bedrijf anders dan in pacht aan derden in gebruik hebben gegeven. In de huidige beschikking is dit niet het geval. Voorwaarde voor het aanvragen van een bijdrage is dat zij het bedrijf in de periode voorafgaande aan het verkoopsei zoen van aanvraag zelf hebben geëx ploiteerd. Op braakliggende percelen moet van minimaal 1 juli tot en met 30 sep tember een groenbemester worden Ir. A.J. Riemens komen onder druk komt te staan, maar het mag ook weer niet zo ver gaan dat de overheidsbijdrage een fi nancieel vangnet wordt", legt de PAGV-direkteur uit. Het naar de praktijk toe gaan met de huidige resultaten zal, met name bij de groep van 25 a 40, vragen opwer pen waar vervolgens het onderzoek kan trachten een antwoord op te vin den. "De praktijk voedt het onder zoek (althans: levert de problemen aan voor), en daar kom je verder mee", aldus de heer Riemens. Gevraagd naar belang van geïnte greerde landbouw, wijst de heer Rie- geplant. Voor 1 juli kan de grond bewerkt worden met gewasbescher- mende middelen. Aan de lijst van groenbemesters is de enkelvoudige klaver toegevoegd. Voor de aanvrager van de bijdrage gold de verplichting om elk jaar een oppervlakte van dezelfde omvang (20% van het totale areaal) uit de produktie te nemen. In de praktijk is gebleken dat deze verplichting bij rotatie van percelen op problemen stuit omdat de gronden niet even groot zijn. Met het oog hierop is voorgesteld de aanvrager te laten aangeven wat de gemiddelde om vang is van de oppervlakte bouw land die braak ligt. De bijdrage wordt ieder jaar toegekend op basis van dit gemiddelde. Om meer duidelijkheid te verschaf fen worden de bijdragen vanaf 17 augustus 1988 uitgedrukt in Neder landse guldens in plaats van ECU's. Dat betekent: 606 ECU is 1588, voor bouwland dat braakgelegd/be- bost wordt en 303 ECU is 794,— voor bouwland dat voor niet- agrarische doeleinden wordt aan gewend. De bewindsman heeft de Europese Kommissie voorgesteld de bijdrage mens op de spiraal van kostenstij gingen gevolgd door hogere produk- ties. "Een eindeloze weg, die boven dien een steeds hogere input van mi lieuvreemde en eindige grondstoffen vraagt. Dit laatste nu is in verband met risiko's voor het milieu, en dus ook in maatschappelijk opzicht, steeds minder gewenst. Met geïnte greerde lapdbouw streef je juist naar een vermindering van input van mi lieuvreemde stoffen (kunstmest, ge wasbeschermingsmiddelen), en pok naar kostenverlaging, waardoor je de spiraal van stijgende kosten en opbrengsten tracht te doorbreken". Hij wil overigens met deze stelling- name geenszins een verwijt maken aan het tot nu toe gevoerde land bouwbeleid, maar wijst er op dat met de huidige gegevens een andere koers moet worden gevolgd. Wat dat betreft geeft het onderzoek het goede voorbeeld: op het PAGV houdt al minstens 15 procent van al le onderzoekers zich bezig met "deze manier van kijken naar de land bouw". Landelijk is er voor het on derzoek naar geïntegreerde landbouw de komende vijf jaar 30 miljoen beschikbaar, met de hoop op nog wat extra. voor braakligging/bebossing in de toekomst te verhogen. Als de Kom missie akkoord gaat met dit voorstel wordt de bijdrage 1853,Deze verhoging geldt ook voor reeds aan gegane verbintenissen mits deze gesloten zijn op een datum voor dat de Kommissie accoord gaat. Indien de uit de produktie genomen grond langer dan vijf jaar wordt be bost zal na die periode de bijdrage berekend worden op basis van de ontwikkeling van het gemiddelde prijsindexcijfer voor akkerbouwpro ducten, te beginnen in 1988. De maximale bijdrage is 1853,— per jaar per hektare. De deelstaat Nedersaksen in de Bondsrepubliek is de deelstaat met het grootste varkensoverschot. Af gaande op de uitkomsten van de tel lingen in april blijkt dat de omvang van de varkensstapel ten opzichte van het jaar daarvoor met 6% is ge daald tot ongeveer 7,1 miljoen stuks, wat overeenkomt met ruim 31% van de varkensstapel in de Bondsrepubliek. De uitkomsten van de tellingen geven voor de Bondsre publiek een daling aan van 5% tot 22,5 miljoen. 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 7