Jammer voor Nederland dat er niet meer Grieken zijn Lamsvlees ook in Duitsland gezien als groeiartikel Griekse boer Oor te luisteren leggen Zuivel Vlees Aardappelprodukten Uilen naar Athene dragen heeft geen zin. Maar er kaas, kondens, vlees, aardappelprodukten, planten en bloemen naar toesturen, is geen onnodig werk. Nederlandse bedrijven ruiken een nieuwe afzet markt. Een aantal van hen was naar de Detrop in Thessaloniki geko men om daar, van 10 tot 14 mei, hun produkten te showen, aandacht te trekken, kontakten te leggen en zich te oriënteren op hun konkur- renten. De vlag die deze lading dekte was het ministerie van Land bouw en de Landbouwraad in Athene, ir. Leo Braakenburg. De pro motiebureaus voor vlees en zuivel waren voor de zoveelse keer weg bereiders en bruggenbouwers. Griekenland is vier maal zo groot als Nederland. Er wonen een tien mil joen mensen. Die mensen werken hard. Man en vrouw hebben meestal beiden een baan en het is geen uit zondering dat de man nog een bij baantje heeft. De Grieken zijn "veel- eters", waarvan zeker één keer per week buitenshuis. Een Grieks gezin telt gemiddeld twee kinderen. De Griek gaf twee jaar geleden ongeveer 35 procent van zijn inkomen uit aan voedings- en genotsmiddelen. De Griekse boeren houden 9 miljoen schapen, 5 miljoen geiten en slechts 200 duizend melkkoeien. Meer dan de helft van het aantal melkkoeien wordt gehouden in eenheden van minder dan 5 stuks. De struktuur van de bedrijven, het heuvelachtige landschap en de hoge rente doen ver moeden dat de Griekse melkveesta pel in de toekomst niet veel zal uit breiden. Dat beeld is er nu reeds. In tegenstelling hiermee neemt de schapen- en geitenstapel wel toe. De beperkte rundveestapel - en de kleine kans op groei daarvan - geeft onder andere Nederland kansen om rundvlees en zuivel te leveren. Die kansen werden deels al benut. Ne derland leverde vorig jaar 10 dui zend ton kaas aan Griekenland, 80 duizend ton gekondenseerde melk, 4 duizend ton kalfsvlees, 37 duizend ton rundvlees en 45 duizend ton var kensvlees. Deze hoeveelheden lagen zeven jaar eerder beduidend lager. De Griekse boer ziet dat alles met leedwezen aan, maar hij heeft zelf te weinig geld, goede grond en vakken nis. Ook de schakels die zijn pro dukten op efficiënte en goedkope wijze aan de konsument moeten aanbieden, zijn er te weinig. Landbouwraad ir. Leo Braakenburg verzekerde ons dat na de verkiezin gen - die de volgende maand in Grie kenland worden gehouden - de maximumprijzen die Griekenland hanteert, zullen worden afgeschaft. Die maximumprijs is - volgens de Centrale Organisatie voor de Vlees groothandel - gewoon een importbe- perkende maatregel. In perioden dat de marktprijs voor bijvoorbeeld vlees hier hoger ligt dan de maxi mumprijs daar, moet niet alleen met verlies worden afgezet, maar het ge heel is in strijd met de vrije marktre- gels die in de EG gelden. Braakenburg stelt verder vast dat er in 1980 voor 350 miljoen gulden aan agrarische produkten, voedings- en genotsmiddelen van Nederland naar Grieken staan bekend als vleeseters; Nederlandse vleesgrossiers waren op de Detrop dan ook breed vertegenwoordigd. Griekenland ging. Sinds 1984 is dat meer dan 1,1 miljard gulden. In Griekenland krijgen de supermark ten een steeds groter aandeel bij de afzet van voedingsmiddelen. De weg daarnaar toe is voor veel bedrij ven/leveranciers eenvoudiger, goed koper en meer kwaliteitsbe- houdener. Wat dat laatste betreft wijst Braa kenburg op de hoge kwaliteitseisen die de Griek in het algemeen stelt. Nederland vergroot zijn kansen als het de beste produkten kan leveren. "Griekenland telt veel "veeleters", maar ook veel vleeseters", zegt onze Landbouwraad in Athene, "boven dien is Griekenland een toeristen- land en de toeristen moeten ook ge voed worden. De Griek kijkt graag tv en dat medium kan door ons bespeeld worden om de Grieken te laten weten, welke voortreffelijke produkten wij voor hen hebben". Het Nederlands Zuivel Bureau (NZB) had haar Zuideuropese pro motor goeroe naar Thessaloniki gestuurd om het zuivelevangelie te verkondigen. Hans Spruyt - nu nog De lamsvleesproducenten in West- Duitsland zien goede mogelijkheden om de afzet van lamsvlees verder uit te breiden. Hiervoor is een forse ver hoging van de binnenlandse produk- tie nodig teneinde aan de toenemen de vraag naar lamsvlees te kunnen voldoen, een fenomeen dat ook in Nederland gesignaleerd wordt. De produktie van jonge lammeren met een optimale slachtkwaliteit kwam in 1988 in West-Duitsland op ca. 25.000 ton bij een verbruik van ruim 53.000 ton, hetgeen een zelf voorzieningsgraad van minder dan 50% betekent. De produktie van lammeren zal daarom in versneld tempo moeten worden uitgebreid door middel van een vergroting van de schapenstapel. Om dit te realiseren is de 'Wirt- schaftsvereniging Deutsches Lamm- fleish' opgericht. In dit kader wordt meer aandacht van producenten, verwerkende industrie én konsumen- ten gevraagd voor Duits lamsvlees dat als een zeer bijzondere delicates se wordt beschouwd door kwaliteits- 12 bewuste kopers. Lamsvlees wordt door zijn vele toe passingsmogelijkheden gezien als hét produkt voor de slager om zich als ambachtelijk vakman te pro fileren. Alhoewel het hoofdelijk gebruik van 1 kg laag is in vergelijking tot andere vleessoorten zal dit ongetwijfeld fors kunnen stijgen door de toenemende belangstelling. Importen Tijdens de Iffa 89 waar de nieuwe vereniging ten doop werd gehouden, werd door de voorzitter geageerd te gen de import van lamsvlees uit Nieuw-Zeeland, het Verenigd Ko ninkrijk en Oost-Europa. Dit is weliswaar tot 40% goedkoper maar van duidelijk mindere kwali teit en veel minder vers dan het Duit se lamsvlees. De Duitse overheid wordt dan ook opgeroepen tot het deelnemen aan maatregelen om deze importen af te remmen en de Duitse produktie te stimuleren. (Bron: Agra Europe) voorlichtingsmedewerker van het NZB - wordt straks direkteur van de in september te openen vestiging van het NZB-bureau voor Zuid-Europa in Milaan. Het NZB geeft een kleine 2 miljoen gulden uit aan promotie voor zuivel in Griekenland, Spanje en Portugal. Hans Spruyt vindt dat Nederland trots mag zijn dat Neder land al veel jaren de belangrijkste le verancier van zuivelprodukten aan dit land is. In vrijwel alle Griekse levensmidde lenzaken halen de Griekse huisvrou wen Nederlandse koffiemelk. Water er bij en het is drinkmelk. "Fries land Helias", de Griekse dochter van de ccF in Leeuwarden, is de marktleider bij de afzet van gekon denseerde melk in dit land. Al 35 jaar verkoopt de ECF kondens- en babyvoeding aan Griekenland en sinds het begin van dit jaar wordt er ook Frico-kaas naar Griekenland ge bracht. Als het woord kaas gevallen is, wordt Hans Spruyt bijna lyrisch. Hij stelt vast dat er nu per jaar 10 mil joen kilo Nederlandse kaas naar Griekenland gaat, maar op de mid dellange termijn kan dat 1,5 maal zoveel worden, dus 15 miljoen kilo. 10 miljoen kaas voor 10 miljoen Grieken betekent 1 kilo Nederlandse kaas per Griek, die in totaal 22 kilo kaas per jaar eet. Dat zijn nog eens kaaskoppen. Jammer voor ons dat er niet meer Grieken zijn, verzucht de NZB- deskundige. Maar de kans dat die er komen is met een tweetal kinderen per gezin nihil en daarom moeten de Grieken, die er wel zijn, maar meer Nederlandse kaas eten en wat min der andere. De gebroeders Jansen uit Wesepe, één van de grootste partikuliere slachterijen van Nederland, expor teert zowel rundvlees als varkens vlees naar Griekenland. Wat rund vlees betreft haalt men een aantal vleesproduktiegeschikte kalveren uit het buitenland en biedt deze de stie- renmesters aan. Er is geen sprake van een kontrakt, maar klantenbin ding geeft het wel en wat het belang rijkste is: een goed eindprodukt. Jansen had in Thessaloniki twee be langrijke zaken te melden. Op de eerste plaats heeft de slachterij een vleesdeskundige naar Wesepe ge haald voor kontrole en kommunika- tie met de afnemers. Deze Griek is in vaste dienst en vervult een onmisba re brugfunktie tussen leverancier en afnemer. Een tweede onderdeel in het gesprek was dat de gebroeders Jansen probe ren om van levering van karkassen - en delen daarvan - over te schakelen op uitgebeend vlees. Als het kan va- kuüm verpakt. De achterliggende gedachte daarvan is dat de super markten in opkomst zijn, dat de kwaliteit beter behouden wordt bij de distributie (die heel ambachtelijk is) en wie alleen vlees stuurt (en geen botten) biedt meer werkgelegenheid in het eigen bedrijf en bereikt lagere transportkosten. Zonnebergs commercieel adjunkt- direkteur Cramer vertelt dat zijn fir ma bescheiden begonnen is met de export van vleeswaren naar Grieken land. Alleen al menig hotelgast in Griekenland zou het toejuichen als zijn onderneming slaagde, want al tijd jam op brood verveelt spoedig. Cramer denkt dat de kans erg groot is, dat de export van vleeswaren naar Griekenland fors zal stijgen. Dat denkt ook Mikkers, direkteur van Boekos, dat staat voor Boekelse Onderneming in Slachtprodukten. Mikkers verwacht dat de export van vleeswaren naar Griekenland in vijf jaar tijds verdrievoudigd zal zijn. Behalve vleeswaren levert Boekos ook vers varkensvlees aan Grieken land. Had hij - direkt na de toetre ding tot de EG - vier klanten in Grie kenland, nu heeft hij er dertig. Be halve kwaliteit gelooft Mikkers, dat diversifikatie de tweede belangrijke faktor zal worden, zowel bij vlees waren als bij vlees. Henk Boeve, direkteur van de ESA in Apeldoorn, wijst op de enorme klappen die de export van kalfsvlees de laatste jaren heeft gehad in Grie kenland. Toch blijft hij hoopvol voor de toekomst. De 4 duizend ton van nu kan - mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan - best oplopen tot 10 duizend ton. Rose kalfsvlees zal op de Griekse markt wel af te zetten zijn, maar voors hands niet in Duitsland, Italië en Frankrijk, denkt hij. Sprekend over de afzet van rundvlees naar Grieken land, komt het gesprek op de substi tutie van rundvlees door varkens vlees. Het zal een hele toer voor Ne derland worden om de 37 duizend ton rundvlees die we nu leveren, vast te houden. Als er reeds stemmen op deze beurs opgaan dat de 45 duizend ton varkensvlees van nu, binnen af zienbare tijd kan oplopen tot 55 dui zend ton, dan komt dat Henk Boeve niet als onmogelijk voor. Patrick Ballering van de Enco - ge zamenlijk verkoopkantoor van En- cebe - Coveco - geeft aan dat het toch oppassen geblazen is met de ex port van rundvlees (stierenvlees) naar Griekenland. Zowel de kwali teit als de prijs kan ons parten spe len. Hoewel de kwaliteit van ons rundvlees dat naar Griekenland gaat goed is, geeft een nog verdere opvoe ring daarvan nog weer kansen. Hoe magerder vlees of beter gezegd "niet te veel vetbedekking", hoe liever. Wat de prijs betreft, heeft de MCB- verlaging per 1 mei de groothan- delsprijs 90 cent per kilo doen stij gen. Dat is 1,80 voor de konsu ment. Als de MCB's weggaan is dat nog eens 1,80 erbij. Als de Drach me na de verkiezingen met 10 pro cent gedevalueerd wordt, is dat weer 85 cent. De prijsstijging beloopt dan 4,45, hetgeen op een prijs van zeg 17 per kilo een slok op een borrel is. Het goedkopere varkensvlees en het goedkopere pluimveevlees wor den dan echt gevaarlijke konkurren- ten voor rundvlees. Het Voorlichtingsbureu Vlees (de 2 V's) mist natuurlijk niet op een plek waar nieuwe kansen gezaaid wor den. Met gulle hand strooit drs. Jac ques van der Bend het zaad uit. Hij is de exportpromotor voor vlees voor onder andere Griekenland. Als hij druk in de weer is om op alle plaatsen en op alle tijdstippen van de dag kontakten te leggen tussen ex porteurs en potentiële klanten, dan denkt men inderdaad meer aan een voortrekkersrol, dan aan een bureau waar voorlichting ontvangen kan worden. De 2 V's geven dit jaar een 250 dui zend gulden uit aan voorlichting over Nederlands vlees in Grieken land. Met dit geld wordt reklame ge maakt in de vakpers, de 2 V's zijn op beurzen te vinden (zoals deze) en be leggen kontaktbijeenkomsten. De meest in het oog springende aktivi- teit zal ongetwijfeld worden het ge ven van kursussen aan mensen die in de supermarkten vlees verkopen. Dat is slim bekeken, want de super markt heeft de toekomst. Bovendien moet bij vlees een verhaal verteld worden, willen smaak en kwaliteit behouden worden. Tenslotte is ook de presentatie en het land van herkomst (voor ons) be langrijk. Die drie vliegen vangen de 2 V's in één klap en dat zijn andere vliegen dan die, welke je nu op vlees op de konsumentenmarkten in de straatjes van Thessaloniki - een stad met één miljoen inwoners - ziet. Aviko uit Steenderen en Cees Meyer uit Kruiningen (CMK) proberen de aardappelprodukten te promoten in Griekenland. De heer W.H. Rusius van Aviko levert behalve het ba- sisprodukt frites, nog een vijftiental speciaalprodukten aan Griekenland. De export op dit land is een kleine 2 duizend ton, hetgeen nog geen 1 pro cent is van de totale Aviko-omzet, maar de toekomst is hoopvol. Er is een gestage groei en over vijf jaar hoopt Rusius dat de omzet verdrie voudigd is. Jaap den Engelsman van CMK ver telt over de afzet van frozen food naar Griekenland. Hij verwacht eveneens een verdrievoudiging van de afzet naar dit land, al is er mo menteel sprake van een oneerlijke konkurrentie met Turkije, die met behulp van overheidssteun frites naar Griekenland exporteert. De aardappel is ook een gezonde groeier (voor ons) als het om Griekenland gaat. De export van gebakken frites steeg van 3,5 duizend ton in 1987 tot 8 duizend ton vorig jaar. Er vielen op de beurs daar steeds weer dezelfde zinnen: "Let op kwa liteit". "Houd kontakt met afne mers". "Pas op voor konkurrent". "Er is geld bij de konsument, maar wie vangt het?" "Wie het eerst is en het beste heeft, maalt het meest". De beste zin was: "Er liggen hier voor agrarisch Nederland goede kansen", en in die zin kwamen de percentages voor van exportverwach tingen voor de toekomst. Percenta ges waarvan wij u deelgenoot wilden maken, maar er onmiddellijk - met Paulus in zijn twee brieven aan de Thessalonicenzen - aan toevoegen: "Wij wensen u in Thessalonica goedgunstigheid en vrede, waarbij wij hopen dat de Grieken goed gunstig zijn voor ons. Het zal hun wel bekomen". Piet Westra Vrijdag 16 juni 1989

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 12