'Zoek andere afzet' Standpunten kommissie rechtstreeks in bestuur Campina wil nog meer aksent leggen op merkenposities Holland uit het vuistje voor de groothertogen) Vleessektor wil meer samen werking overheid-bedrijfsleven Voorzitter KNLC-kommissie fruitteelt: KNLC-kommissie veredelingslandbouw Belangrijkste uitdaging in de komende jaren In de kommissievergadering verede- lingslandbouw op 1 juni stonden de KNLC-rapporten kollektieve belan genbehartiging en individuele dienst verlening op de agenda. Bij het rap port van de werkgroep Individuele Dienstverlening merkt de kommissie op dat het streven naar een grotere efficiëncy terecht is. Wel dient men op te passen dat de nieuwe struktuur niet leidt tot een verwijdering van de leden. Ook wijst ze erop dat de over heidsbijdrage voor de SEV in gevaar kan komen bij een verdere integratie van SEV en dienstverlening. Ten opzichte van de huidige situatie is het een verbetering dat de voorzit ter van de kommissie verede- lingslandbouw kommissiestandpun ten rechtstreeks in het bestuur naar voren kan brengen. Wel is het be langrijk dat het KNLC-bestuur dan ook voldoende gewicht toekent aan de mening van de verede- lingslandbouw. Doordat het voorzitterschap van een sektorafdeling en van een regionale organisatie niet in één persoon valt te kombineren, kan de mening van een sektor 'ongewogen' in het bestuur naar voren komen. Dat vindt de kommissie een goede zaak. Struktuurnota landbouw Uitgaande van de struktuurnota zal de intensieve veehouderij voor enor me kosten (mest en welzijn) komen te staan. De nota rept niet over de inkomenssituatie, evenals de vergro te problemen bij bedrijfsovername. De vrees bestaat dat de overheidsbij dragen grotendeels weer de bekende sigaren uit eigen doos zijn. Het optimisme over de mogelijkhe den van mestverwerking deelt niet iedereen. Dit komt vooral door het te verwachten kostenplaatje. Wel is het duidelijk dat de landbouw nu zelf initiatieven moet nemen, mede om erger te voorkomen. De kom missie konstateert in de struktuurno ta een verdergaande konsentratie van de intensieve veehouderij als ge volg van de verwerkingsoptie. Een beperking van het aantal graasvee-eenheden in de grondge bonden veehouderij kan gevaarlijke konsekwenties hebben voor de vere- delingslandbouw, reden waarom de kommissie dit afwijst. Wanneer de overheid strengere eisen stelt in het kader van de Wet Bodembescher ming, is het terecht dat de overheid ook bijdraagt in de ekstra kosten die de agrarisch ondernemer moet maken. Pluimveehouderij De kommissie reageert zeer veront waardigd op een passage in het Inte graal Milieu Aktieplan van het Landbouwschap. In de periode 1991-1994 zou in 3e pluimveehoude rij een totale omschakeling naar dro ge mestsystemen moeten plaatsvin den. Mede door de invoering van de mestwetgeving zijn een aantal 25%) legpluimveebedrijven omge schakeld naar de droge mestsyste men (deeppit en kanalen). Bij deze systemen is de ammoniak- emissie echter veel groter dan bij stal- systemen met mestbad en geforceer de droging. Laatstgenoemd systeem verdient volgens de kommissie mede daarom toch de voorkeur. Het is ir- reeël uit te gaan van een totale om schakeling in de pluimveehouderij naar droge mestsystemen in de pe riode tot 1994. Omdat bij de plan nenmakerij geen rekening gehouden is met de afschrijvingsduur van de stallen, leidt dit tot volstrekt onaan vaardbare kapitaalsver liezen. Ekstra bezwaarlijk is dat in de afdeling pluimveehouderij nimmer een kon- sept van het Landbouwschapsplan besproken is. Willem Koops, secr.cie. veredelingslandbouw Om ook in de toekomst suksesvol te kunnen blijven opereren acht DMV Campina een versterking van bestaande en verwerving van nieuwe merkenposities noodzakelijk, in het bijzonder voor konsu- mentenprodukten. Voor Campina vormt dit de belangrijkste uitda ging de komende jaren. Het konsern voorziet dat de verdere uitwer king en invulling van deze strategie veel inspanning en forse investe ringen zal vergen. Dit staat in het jaarverslag van DMV Campina, dat woensdag 14 juni tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering in Veghel werd gepresenteerd. In 1988 boekte DMV Campina een resultaat na belastingen van 30 mil joen gulden (in 1987 was dat 17 mil joen). De vergadering ging akkoord met het voorstel van het bestuur om van dit eksploitatiesaldo een bedrag van ƒ15 miljoen gulden aan de leden uit te delen door volstorting van de uitgegeven certificaten, en eveneens 15 miljoen te reserveren. De melk prijs steeg met ruim 3 cent per kg van ƒ80,56 per 100 kg in 1987 tot ƒ83,82 in 1988. De konsernomzet groeide in het boekjaar met 2,4 pro- 10 cent tot ruim ƒ2,7 miljard dankzij de bijkoop van melk, acquisities en ho gere prijzen voor de produkten. De melkaanvoer door de leden daalde met vier procent. DMV Campina konstateert dat het meerjarig samenwerkingsverband met de Westduitse zuivelkoöperatie 'Meierei Barmstedt' zich voor beide partijen gunstig ontwikkeld heeft. Een onderzoek naar de mogelijkhe den tot samenwerking met de Belgi sche koöperatie 'Inco' heeft geen positief resultaat opgeleverd. Er is wel een samenwerkingsovereen komst gesloten (per 1 januari 1989) met de Belgische Koöperatieve Ven nootschap 'De Verbroedering' te Weelde, als gevolg waarvan produk- tiebedrijven en commerciële ak(jpi- teiten door Campina zijn over genomen. Konkurrentie Het huidige hoge prijsnivo nodigt volgens bestuur en direktie van DMV Campina uit tot de introduk- tie van zuivelvervangende produk ten. 'Deze ontwikkelingen geven aanleiding tot zorg voor wat betreft de konkurrentiepositie in de toe komst', aldus het jaarverslag. Er wordt gesteld dat het starre kontin- genteringssysteem en de wijze waar op hieraan in de diverse lidstaten uit voering wordt gegeven, een ekstra bedreiging vormt voor de Neder landse zuivel. De zuidelijke zuivel koöperatie vreest ook voor een ver lies van het marktaandeel van de EG, doordat de teruggang van de melkproduktie in de EG méér dan gekompenseerd wordt door de pro- duktie elders in de wereld. Hoewel de Structuurnota Landbouw van het ministerie van landbouw in grote lijnen een goede beschrijving geeft van de situatie, vindt de voor zitter van het Produktschap voor Vee en Vlees, dat er dringend aanvullin gen nodig zijn. Aan zijn bestuur stelt voorzitter Tazelaar, in een eerste reactie, dat hij de algemene beleids doelstelling van de nota onder schrijft. Die geeft aan: 'het bevorde ren van een concurrerende, veilige en duurzame landbouw'. Maar in de verdere uitwerking is de structuurnota op verschillende pun ten ernstig blijven steken. Zo komt naar zijn mening de uitwerking van een marktgerichte benadering in.de totale vee- en vleeskolom volstrekt onvoldoende uit de verf. Een tekort koming noemt hij ook, dat de over heid het maken van keuzes uit de weg is gegaan. Er wordt op gewezen dat nergens ge richte stimulansen van de kant van Vorstschade, de hagel en de Privo- perikelen hebben voor een roerige start van dit jaar gezorgd. Zo open de voorzitter Jan Zevenbergen van de kommissie fruitteelt de vergade ring op 19 mei. Daar voegde hij aan toe dat de aanwezige kommissiele den zich desondanks niet op zaken moesten richten waar ze toch geen invloed op uit kunnen oefenen. Nee, hij vroeg de aandacht voor een ver antwoord afzetplan voor het nog aanwezige oude fruit. In het afgelopen seizoen was er spra ke van een sterk wisselende kwaliteit van het aanbod. Helaas kreeg de konsument soms te rijp fruit in han den. Door de zeer hoge prijs van de peren besloot de konsument ander fruit te kopen. De voorzitter vroeg zich dan ook terdege af, of de kon sument het komend seizoen wel weer peren gaat kopen. Zeker gezien de jaarlijkse produktiestijging in de fruitsektor is het zaak andere afzet mogelijkheden te zoeken. Kleur De kommissie heeft uitvoerig gesproken over 'de minder goed ge kleurde rassen'. De vraag was of handelaren dit fruit van een 'lagere kwaliteit' in een vroeg stadium moe ten afzetten. J. Nijsten, voorzitter afdeling fruit teelt Landbouwschap: De ervaring leert dat Jonagold ouder dan vijf jaar moeilijk op kleur te krijgen is. Derhalve zouden voor Jonagold en ook Elstar betere klonen beschik baar moeten komen'. Een tweede vraag die de KNLC- kommissie besprak is hoe de prijs zal zijn als in november tot en met janu ari alle slecht gekleurde appels op de veiling komen? Een reaktie van een van de kommissieleden was of deze appels niet direkt naar de fabriek kunnen gaan. Dit laatste zal zeker moeten opgaan voor de derde pluk. Bij vervroeging van de eerste pluk (percentage kleur 40-50% is prakti sche even goed als 60-70%) zal de tweede pluk in het algemeen beter kleuren. Sommige telers plukken er heel vroeg enkele felgekleurde ap pels tussenuit, dan is een iets betere en vooral grotere eerste pluk mo gelijk. Positief benaderen De KNLC-kommissie fruitteelt be nadert de geïntegreerde gewasbe scherming positief. Daarnaast plaatst zij de volgende opmerkingen. Voor geïntegreerde bescherming te gen schurft is nog geen middel. De uiterlijke aspekten blijven een moei lijke aangelegenheid, aangezien de veiling de prijzen vrijwel uitsluitend hierop afstemd. Met de prijsbepa- de overheid worden gemeld in het kader van de integrale ketenbeheer- sing. Tazelaar ervaart dat als een be langrijk gemis. Want terecht wordt in de nota die integrale kwaliteitsbe heersing als een zeer belangrijk in strument gezien. Als teleurstellend wordt het feit ge noemd, dat de overheid geen keuzen maakt in de structuurnota. Er is ver zuimd aan te geven, wat - naar de toekomst toe - als de meest wenselij ke structuur wordt gezien van agrari sche bedrijvigheid en voor welke sec tor geen, een matige of juist grote perspectieven worden voorzien. Ook voorstellen voor duidelijke en op veel gebieden noodzakelijke sa menwerking tussen overheid en be drijfsleven komen niefuit de verf. Te denken valt aan innovatie, technolo gie, informatica, agrologistiek, marktonderzoek en sanering. Welis waar worden deze deels wél ge noemd, maar er is geen duidelijke uitwerking aan gegeven. ling houdt men er geen rekening mee dat het produkt dankzij geïntegreer de gewasbescherming zo tot stand is gekomen. Ekstra begeleiding van be drijven die geïntegreerde gewasbe scherming toepassen is van groot be lang. De vakmensen zouden bijvoor beeld bij de CAD's beschikbaar moeten zijn. Genuanceerd over Privo De verschillende KNLC-sektoren denken nogal genuanceerd over de privatisering van de landbouwvoor lichting. De diskussie is tamelijk diepgaand. Alle sektoren - behalve de tuinbouw - binnen het KNLC hebben weinig zin in de financiële gevolgen van de Privo. Naast de sek toren is ook gebleken dat niet alle re gionale organisaties binnen het KNLC op dezelfde lijn zitten. Er waren vanaf het begin menings verschillen, maar alle organisaties konden elkaar vinden in het volgen de standpunt. Het KNLC zou ak koord gaan indien de financiering voor het overgrote deel van de voor lichting zou plaatsvinden via het profijtbeginsel en er voldoende zeg genschap voor het bedrijfsleven zou zijn. Deze eensgezindheid staat onder druk nu blijkt dat er over het profijt beginsel nog geen enkel voorstel is. Bovendien is het zeer de vraag in hoeverre dit beginsel in voldoende mate realiseerbaar is. De verwach ting is dat het nooit volledig kan. De kommissie stelt dan ook dat de fi nanciering vooraf volledig bekend moet zijn wil er een definitieve over eenkomst komen. Aansluitend zegt de voorzitter dat het tijd wordt dat ook de fruitteelt een eigen sektorhoofd krijgt. Zee land is niet te spreken over de sek- torraden; het dreigt er naar uit te zien dat deze provincie in geen enke le raad vertegenwoordigd zal zijn. Geruststellend voegt de voorzitter daaraan toe dat de leden in de lande lijke sektorraden alle landelijke be langen dient te vertegenwoordigen. Aansluiting zoeken Naar aanleiding van het 'Beleidsplan Fruitteelt' merkt de kommissie op dat het van groot belang is dat het fruitteeltonderwijs meer aandacht krijgt. Ook geïntegreerde gewasbe scherming zou daarin aandacht moeten krijgen. De kommissie vindt het ook essentieel dat niet alles op nieuw opgepakt wordt, maar dat men aansluiting moet zoeken bij het voorbereidende werk, zoals dat door de standsorganisaties reeds is verricht. Kleinfruit Bij de heffing van het Landbouw schap op houtig kleinfruit stelt de KNLC-kommissie voor onderscheid te maken tussen handpluk en machi naal oogsten, waarbij het laatste vooral opgaat voor zwarte en blau we bessen. Hoewel de redenering 'zwarte bessen zijn zwarte, bessen' redelijk lijkt, kan de kommissie be grip opbrengen voor een (klein) ver schil in heffing via een verschil in s.b.e. (standaard bedrijfs eenheden). Het voorstel is om dit naar opper vlakte af te bakenen. Per bedrijf bij voorbeeld voor 0,5 hektare een hef fing voor handgeplukt in rekening brengen en daarboven (indien van toepassing) een hogere heffing voor het resterende gedeelte dat een be drijf mechanisch oogst. Het voorstel van de Europese Kom missie, om een premie te verlenen aan akkerbouwers die omschakelen op tuinbouwprodukten, is nog niet van de baan. In de regeling zijn on dermeer bessen en frambozen opge nomen. Zowel Braks als het Land bouwschap verzetten zich tegen de komst van deze regeling. De kom missie fruitteelt ondersteunt hun verzet. K. Visser, lid kommissie fruitteelt KNLC Vrijdag 16 juni 1989 Groothertog Jan van Luxemburg en zijn vrouw op de stand van Het Nederlands Zuivelbureau tijdens de Foire Internationale de Luxembourg. Thema van de stand was Kaas en Brood. Het. bureau is dit jaar een campagne begonnen op dit thema, waarbij de Belgisch/Luxemburgse konsument wordt gewezen op het typisch Hollands broodje kaas.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 10