Proefballon of zeepbel? 'Trein rijdt toch door' Minister wil basispacht ongebouwd verhogen met 6,5% Snelle verhoging netto-rendement voor verpachters noodzakelijk Geschiktheidsverklaringen voor mestbassins KNLC kommissie grondgebruik over pachtvoorstel KNLC-kommissie veehouderij over Privo Aanpassing Pachtnormen 1989 AHS van het KNLC te Delft wint Shell Ondernemerscompetitie Reaktie Nederlandse Vereniging voor de Landelijke Eigendom op pachtvoorstellen Op het gebied van de pacht is weer veel in beweging. De minister van Landbouw heeft onlangs zijn ideeën bekend gemaakt over de komende driejaarlijkse verhoging van de pachtprijzen. Bovendien heeft mi nister Braks een aantal beleidsvoor nemens over de pacht gepresenteerd in de Struktuurnota Landbouw. De KNLC kommissie grondgebruik van het KNLC besprak onlangs de pachtvoorstellen. Artikel 3 van de pachtwet bepaalt dat pachtprijzen in een redelijke verhouding moeten staan tot de bedrijfsresultaten. Ook moet de overheid bij verandering van de pachtprijs rekening houden met redelijke belangen van de ver pachter. Het is duidelijk dat er enige ruimte zit tussen beide uitgangspun ten, waarbinnen de betrokkenen be leidskeuzes moeten maken. De kom missie grondgebruik vroeg zich af hoe groot de werkelijke stijging van de eigenaarslasten bedroeg. Inmid dels blijkt de extra verhoging van de waterschapslasten in de nieuwe pro vincie Flevoland de gemiddelde stij ging van de waterschapslasten over de afgelopen drie jaar flink te verho gen. Als men voor een goede bereke ning van de procentuele verhoging van de lasten deze incidentele regio nale verhoging eruit haalt, dan daalt de gemiddelde stijging met enkele volle procenten. Bij de beoordeling van de voor gestelde verhoging van de pachtprij zen moet de kommissie ook kijken naar de bedrijfsresultaten. Vooral de bedrijfsuitkomsten in de akker bouw geven geen enkele aanleiding om te kiezen voor de voorgestelde stijgingspercentages. De kommissie grondgebruik vond dat bij de beoordeling van de ver- pachtersbelangen ook het rendement van de investering in vergelijking met andere solide en langdurige be leggingen een rol moet spelen. Waarbij tevens de ontwikkelingen van de grondprijs en de rente een rol moeten spelen. Bespreekbaar De minister wil de pachtwet aanpas sen en is van plan daarover binnen kort met het bedrijfsleven overleg te voeren. Gelet op de behoefte aan be- drijfsvergroting is hij met het voor stel gekomen om kortdurende pacht in te voeren; maximaal twee keer 6 jaar. Bijzondere regelingen daarbij zijn: géén prijstoetsingen en zonder voor keursrecht, kontinuatierecht of voorkeursrecht. Een ander idee is het laten vervallen van kontinuatie recht en prijsbeheersing voor pacht op los land, niet groter dan 3 hektare per overeenkomst. De minister van landbouw denkt ook aan een gefaseerde verhoging van de pachtprijzen tot een netto rendement van 2 procent van de vrije waarde. Al met al ingrijpende, maar soms ook bespreekbare voor stellen. Het landbouwbedrijfsleven is geluk kig al enige tijd in diskussie over de toekomst van de pacht. Deze gespreksronde gaat aan de hand van een uitvoerig rapport van de werk groep pacht van het Landbouw schap. De voorstellen komen dus niet uit de lucht vallen, maar men moet ze nog uitermate zorgvuldig beoordelen op hun voor- en nadelen. Fagoed Het beleggingsfonds Fagoed geeft gronden uit in erfpacht. Deze grond is gekocht met kapitaal van vooral institutionele beleggers. Enige tijd geleden kwam de vraag naar voren of het ook mogelijk zou zijn gron den in pacht uit te geven. De stich ting Fagoed besprak deze vraag on langs en konkludeerde dat hij niet eenvoudig te beantwoorden is. Er kleven veel haken en ogen aan pacht in een konstruktie als het Fagoed- fonds. Het zou echter toch wel eens goed zijn alle voor- en nadelen op een rij te zetten. Daarbij dan tevens te beoordelen of er voldoende animo voor dit idee bestaat, zowel bij de kapitaalverschaffers als bij de grondgebruikers. Naar goed Nederlands gebruik heeft de Stichting Fagoed besloten een breed samengestelde studiekommis sie in te stellen, die nog deze zomer van start zal gaan. Loopbaanpacht In het rapport van de Heroverwe gingskommissie Pacht komt ook een langdurige vorm van pacht aan de orde; ook wel loopbaanpacht ge noemd. In de Struktuurnota land bouw komt dit idee niet meer voor. Toch blijft het voorstel niet in de la liggen, want ook de werkgroep pacht van het Landbouwschap be kijkt of loopbaanpacht perspektief biedt. Een langdurige vorm van pacht kan namelijk interessant zijn voor zowel de boer als de belegger. Voor de laatste omdat deze gedurende een langdurige vaste periode een rende ment ontvangt. En voor de gebrui ker is loopbaanpacht interessant, ook in vergelijking met erfpacht, bijvoorbeeld omdat er geen overdrachts- en vermogensbelasting verschuldigd is. De gedachten van de werkgroep gaan uit naar een langdurige vorm van pacht zonder kontinuatierecht en met een koopoptie aan het einde van de rit. Aan de hand van verschil lende berekeningen zal de werkgroep een eindvoorstel formuleren. Jan Brinkman, sekr. cie. grondgebruik KNLC Het ministerie van landbouw heeft aan de Kommissie van Advies voor het Grond- en Pachtprijspeil advies gevraagd over een aanpassing van het Pachtnormenbesluit. Deze aan passing vindt driejaarlijks plaats. De laatste aanpassing was op 23 septem ber 1986. Bij de voorgestelde wijziging van de pachtnorm wil de minister rekening houden met de stijging van de eige naarslasten voor los land (onge bouwd) en gebouwd over de afgelo pen drie jaren. De eigenaarslasten voor los land (ongebouwd) bestaan vrijwel alleen uit waterschapslasten. De stijging van de eigenaarslasten bedroeg 6,3%. De eigenaarslasten voor het ge bouwd bestaan voornamelijk uit af schrijving en onderhoud, assurantie, waterschapslasten en onroerend- goedbelasting. Het aandeel van de afzonderlijke elementen van de eige naarslasten vöor gebouwd zijn bere kend aan de hand van een steekproef van het LEI onder bedrijven van ei genaars/gebruikers door geheel Ne derland. De eigenaarslasten voor het Om verpachters geïnteresseerd te hou den is op termijn een netto-rendement van tenminste drie procent nodig. Op korte termijn is een netto- pachtrendement gewenst van twee procent van de onverpachte waarde. Een snelle verhoging van de pacht is dus noodzakelijk. Dat is de mening van de Nederlandse Vereniging voor de Landelijke Eigendom (NVLE). De NVLE reageert op de in de Land- bouwstruktuurnota genoemde voor nemens met betrekking tot pacht. De minister van Landbouw is voor nemens bepaalde kortlopende ver pachtingen voor los land toe te staan zonder pachtprijsbeheersing, inde plaatsstelling, voorkeursrecht en gebouwd vertonen een stijging van 5,1% voor gebouwd akkerbouwbe drijven en 6,5% voor gebouwd wei- debedrijven. Bij de stijging van de eigenaarslasten voor los land en gebouwd is reke ning gehouden met de inflatie over de afgelopen drie jaren. Voor de be rekening van de pachtnormen voor 1989 is dezelfde berekeningswijze toegepast als voor de berekeningen in 1986. Voorts wil de minister voor investe ringen, die de verpachter heeft ver richt in de kosten van (onder-)bema- ling in het Pachtnormenbesluit een bepaling opnemen analoog aan die van de door verpachter verrichte in vesteringen in de drainage. De kosten van (onder-)bemaling kun nen, afhankelijk van de situatie, sterk variëren. Deze kosten lopen uiteen van ƒ25,/ha tot ƒ75,/ha met een gemiddelde van ca. ƒ40,—/ha. Tenslotte wil de minister geen wijzi ging aanbrengen in de hoogte van de bedragen voor de toeslagen/aftrek ken alsmede voor drainage, waterin filtratie en ruilverkavelingsrente. kontinuatierecht; verder wil hij gefa seerd de pachtnormen verhogen tot een niveau van ca. 2% netto rendement van de onverpachte waarde is bereikt. De NVLE acht dit voornemen een stap in de goede richting. De voornemens met betrekking tot kortlopende verpachtingen onder schrijft de NVLE; dergelijke vormen van pacht zonder een aantal belang rijke dwingendrechtelijk bepalingen van de Pachtwet zal de bereidheid tot verpachten van los land be vorderen. Tot slot betreurt de landeigenaren- organisatie het dat in de beleidsvoor nemens niet wordt gerept over langdu rige pacht c.q. loopbaanpacht. De minister stelt voor het Pachtnor menbesluit in 1989 als volgt te wijzigen: 1. Verhoging van de basispacht om gebouwd met 6,5% op grond van gestegen eigenaarslasten in de perio de 1985-1987 van 6,3%. 2. Handhaving van de bestaande be dragen voor de toeslagen/aftrekken. 3. Verhoging van de pacht gebouwd akkerbouw met 5% op grond van gestegen eigenaarslasten in de perio de 1985-1987 van 5,1%. 4. Verhoging van de pacht gebouwd weidebouw met 6,5% op grond van gestegen eigenaarslasten in de perio de 1985-1987 van 6,5%. 5. Handhaving van de bestaande be dragen genoemd voor drainage, wa terinfiltratie en ruilverkave lingsrente. 6. Toevoeging van een bepaling dat de pachtprijs met maksimaal ƒ40, per ha kan worden verhoogd indien de verpachter investeringen heeft verricht in de kosten van (onder-)be- maling. Het gewijzigde Pachtnormenbesluit zou met ingang van 15 oktober 1989 in werking kunnen treden. Vier studenten van de Agrarische Hogeschool K.N.L.C. in Delft heb ben de eerste prijs gewonnen in de Shell Nederland Businesscompetitie 1988/1989 met hun onderne mersplan Agri-Work. Zij ontwier pen een plan voor de opzet van een bedrijf dat voorziet in een volledig dienstenpakket voor personeels voorziening in de tuinbouw, zoals werving, selectie, loonadministratie- ve hulp, arbeidsbemiddeling en een uitzendbureau. Drs. H. Hooykaas, president directeur van Shell Nederland B.V., reikte op 1 juni in de Rotterdamse Schouwburg aan deze studenten ie der ƒ1000,uit. De Agrarische Ho geschool Delft ontving daarnaast nog een bedrag van 15.000,—. Aan deze Businesscompetitie kon worden deelgenomen door HTS'en en scholen voor HEAO, HLO, HAO. OOk de'vierde prijs, voor de school 5000,— en voor de deelne mende studenten ieder 400, De kommissie veehouderij onder schrijft in haar vergadering van 16 mei jl. de door het KNLC-bestuur geuite bezwaren tegen de huidige voorstellen rond de privatisering van de Rijkslandbouwvoorlichting. Over de door het KNLC-bestuur gevolgde strategie "nee, tenzij" denkt de kommissie genuanceerd. "De trein gaat toch door, zodat het beter is te trachten bij te sturen dan er uit te stappen. Dit laatste is alleen moge lijk wanneer de 3 CLO's dat geza menlijk doen en daar ziet het gezien de tot dusver door de andere CLO's ingenomen standpunten niet naar uit". Het overgrote deel van de financie ring van het bedrijfsleven moet ko men uit het profijtbeginsel. Kantte keningen plaatst de kommissie bij de gevolgde procedure ten aanzien van de benoeming van het sektorhoofd. De kommissie gaat wel akkoord met de verdeling van de gespecialiceerde voorlichters vleesvee en schapen over de teams, zonder dat vooraf een verdere specialisatie wordt aan gegeven. De kommissie merkt wel op dat in West-Nederland mogelijk een behoefte is aan extra schapen voorlichting in verband met de opzet van een schapenhouderijprojekt. Milieu Aktieplan Over het Milieu Aktieplan van het Landbouwschap oordeelt de KNLC- kommissie veehouderij positief. Ge zien het prijskaartje moeten de orga nisaties echter nauwlettend in de ga ten houden dat de landbouw vol- Aan een groot aantal producenten en leveranciers van mestbassins zal op donderdag 15 juni door KIWA een kwaliteitsverklaring worden uit gereikt. Zo'n kwaliteits- of geschikt, heidsverklaring kan door KIWA ging naar de Agrarische Hogeschool K.N.L.C. te Delft. Deze tweede groep studenten van die opleiding heeft een plan gemaakt voor het be drijf V.O.F. BioPack, een groothan delsonderneming die milieuvriende lijk verpakkingsmateriaal levert voor biologisch-dynamische pro- dukten. doende tijd krijgt zich aan te passen. De vraag is echter of iedere veehou der financieel moet bijdragen aan de opzet van grootschalige mestverwer kingsfabrieken. Voor een eventuele bijdrage kan men beter uitgaan van de overschrijding van 125 kg fosfaat per ha. Wat betreft de ekologische richtlijn en het verlenen van een hinderwet vergunning moet men niet uitgaan van het aantal dieren per 1 januari 1987, maar van het aantal stand plaatsen. De voorgestelde aanpas sing van de ekologische richtlijn wijst de kommissie af. Gezien het aantal dieren is het geen verbetering. Nog steeds is er geen geschikte loka- tie voor het proefbedrijf melkvee houderij en milieu gevonden. Gezondheidszorg In antwoord op een brief van het KNLC over de slachtvergoeding voor runderen bij de Abortus-bang bestrijding, schrijft de SGD (Stich ting Gezondheidszorg voor Dieren) het volgende: "De diskussie hierover gaat veel verder dan alleen de slacht- waarde en uitbetaling. Het gehele slachtvergoedingen-besluit en vooral het regionaal dragen van de kosten zijn aan de orde". De hele Abortus-bang bestrijding en de daarmee samenhangende finan ciering staat dus ter diskussie. De KNLC-kommissie veehouderij vindt het een probleem dat als de procedu re (quarantaine) goed doorlopen is, later toch verwerpen kan optreden. De SGD zou de diagnose eerder moeten vaststellen. worden afgegeven na een eenmalige beoordeling van het principe ont werp van een mestbassin. De bijeen komst vindt plaats in hotel restaurant Oud London te Zeist, aanvang 15.00 uur, in het bijzijn van vertegenwoordigers van de ministe ries van Landbouw en VROM en van de Regionale Milieu Inspektie Noord-Brabant. In opdracht van het ministerie van VROM is door KIWA een regeling opgesteld, met als uitgangspunt het bevorderen van de kwaliteit van mestopslagsystemen. Deze regeling voorziet in de afgifte door KIWA van geschiktheidsverklaringen voor ontwerpen van mestbassins. Leve ranciers kunnen bij KIWA zo'n ver klaring aanvragen. Vrijdag 9 juni 1989 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 11