Hoofdbestuur voor "kruimelvariant" bij gelegenheidsarbeid ZLM ziet Oomen node vertrekken! Hoofdbestuur: terugdringen gebruik gewasbescher mingsmiddelen mag niet te snel gaan Herstructurering belangen behartiging KNLC Kopakker Aktie Plan niet uitvoerbaar VERVOLG PAG. 1 Beleidsvoornemens overheid in bespreking bij gezamenlijke vergadering commissies Bij uitvoering landinrichtingsprojekten, vreest hoofdbestuur ZLM vertragingen Kwaliteitskenmerken lamsvlees in onderzoek Het hoofdbestuur van de ZLM kan zich wat de gelegenheidsarbeid be treft vinden in het KNLC- standpunt. Het KNLC pleit voor de zgn. "kruimelvariant". Deze houdt in dat arbeidsverhoudingen waarbij het vertoonde bedrag beneden de 1.450,blijft, niet verzeke- ringsplichtig zijn, de controle- vrijstelling alleen geldt in de maan den juni, juli en augustus en voor nader af te bakenen periodes voor bepaalde teelten (fruit en asperges) en dat in de overige gevallen dus bui ten de genoemde periodes en bij een hoger verloond bedrag de omgekeer de bewijslast geldt. Dat wil zeggen in principe verzekeringsplichtig tenzij men anders kan bewijzen. De eerste berichten over de zetting van appels en peren wijzen in de richting van een matige hardfruit oogst. Nachtvorstschade zal over het geheel gezien weinig invloed hebben op de te verwachten totale kilogram opbrengst. Wel zal er incidenteel op sommige bedrijven door de nacht vorst een opbrengstreductie zijn. Dit meldde de voorzitter van de Tuin- bouwcommissie, de heer C. Hame link, op de vergadering van het hoofdbestuur. Ook onze buurlanden (België en Duitsland) geven berich ten door over meevallende nacht vorstschade en een redelijke zetting. De stand van het gewas kleinfruit is matig. Met name rode bessen zullen geen mooie vruchttrossen te zien ge ven. Overigens melden ook de telers van zwarte bessen nachtvorstschade. Na een nat voorjaar is de maand mei begonnen met een droge en warme periode; die bedrijven die de vocht- voorziening middels beregenen of bedruppelen eventueel aangevuld met voeding (fertigatie) kunnen re gelen zullen een grote voorsprong opbouwen. Het hoofdbestuur is met de commis sie van mening dat de betaling van de kosten die verbonden zijn aan het leefbaar houden van het milieu sa men gedaan moeten worden. "Het kan niet zo zijn dat de kosten voor de milieumaatregelen eenzijdig bij het bedrijfsleven gelegd kunnen worden zodanig dat onze concurren tiepositie met de buurlanden wordt aangetast; een schone maar failliete tuinbouw levert geen bijdrage aan milieumaatregelen", aldus het hoofdbestuur en tuinbouwcom- missie. Het hoofdbestuur van de ZLM is met de akkerbouwcommissie van mening dat het Landbouwschap er in principe goed aan doet om initia tieven op het gebied van het milieu te nemen. Bij de desbetreffende discus sienota "Integrale Milieu Aktie- plan" wordt desalniettemin een aan tal kanttekeningen geplaatst. Zo vindt het hoofdbestuur dat een te rugdringing van de gewasbescher mingsmiddelen met 30% in 5 jaar zeer vergaand is. Daarbij wordt op gemerkt dat reeds een aanzienlijke reductie is bereikt. Overigens kan het gebruik van che mische middelen niet worden ge mist. Handhaving van kwaliteitspro- dukten kan alleen worden bereikt als middelen kunnen worden toegepast. In dit verband wordt de vrees uit gesproken, dat bij terugdringing van het gebruik de ontwikkeling van nieuwe middelen zal stagneren. Ver der merkt het hoofdbestuur nog maals op dat terugdringing van het gebruik niet tot nadelige financiële gevolgen voor de ondernemer mag leiden. Europese harmonisatie op het milieugebied moet krachtig wor den nagestreefd. Het hoofdbestuur meent dat er bij de geïntegreerde landbouw waar het de bemesting be treft van de onjuiste veronderstelling wordt uitgegaan dat het gebruik van Het hoofdbestuur heeft kennis geno men van de KNLC-rapporten van de werkgroepen Collectieve Belangen behartiging en Individuele Dienst verlening. Belangrijkste uitgangs punt in het rapport van de Collectie ve Belangenbehartiging is dat de re gionale organisaties blijven bestaan, maar dat ze meer in blokverband moeten gaan samenwerken vooral voor de sectorale belangenbeharti ging. Onder een blok wordt verstaan een samenwerkingsverband tussen meer dan twee KNLC-organisaties in een bepaalde regio. De werkgroep Individuele Dienstverlening meent o.m. dat er een kwalitatief goede dienstverlening en voorlichting moet worden opgezet waarin opgaan de SEV en de dienstverlening die de maatschappijen nu al bieden. Deze B.V. Dienstverlening zou volgens het profijtbeginsel moeten werken met dien verstande dat het echte voorlichtingswerk (SEV) gratis blijft. Het hoofdbestuur zal zich in één van de volgende vergaderingen over deze voorstellen tot herstructu rering van de belangenbehartiging binnen het KNLC gaan buigen. Voorzitter Van der Maas meent voorts dat het hoofdstuk "geïnte greerde bedrijfssystemen voor de ak kerbouw" veel te optimistisch is gesteld. Honderd procent geïnte greerde akkerbouw in het jaar 2000 is dan ook een onterechte en misplaatste eis. Althans in ieder ge val in relatie tot de te vergaande ei sen die men aan dit nog niet in de praktijk getoetste systeem stelt. Theo rie en praktijk botsen hier volledig met elkaar. Over de pacht- liberalisatievoorstellen in de land bouwstructuurnota is het ZLM- standpunt duidelijk: Vrijmaking van de pacht (ook al is dat beperkt tot een deel van het per bedrijf gepachte areaal) is voor ons onaanvaardbaar in verband met de te voorziene con sequenties met betrekking tot de pachtprijs, de verpachte waarde van het continuatierecht. - De voorstellen in de structuurnota voor een bedrijfsbeëindigings- annex bedrijfsvergrotingsregeling voor de akkerbouw worden in beginsel posi tief beoordeeld. Eén en ander moet dan wel uitsluitend op de akkerbouw- en vollegrondsgroente- sector gericht worden. De zinsnede 10 organische mest een centrale rol in de bemesting kan spelen. Zo is het gehalte aan mineralen onbekend, komen deze in een onduidelijke ver houding voor en ze komen onregel matig beschikbaar. Als een minera- lenbalans moet worden opgesteld bestaat onvoldoende inzicht in de toediening via de organische mest. Verder vindt de toediening op klei gebieden veelal op een onjuist tijdstip plaats en ook bestaan er aan- wijzigingen dat organische mest een negatieve invloed heeft op de kwali teit van het produkt. Privatisering voorlichting De akkerbouwcommissie ziet de ont wikkelingen t.a.v. de privatisering somber in. Het bedrijfsleven speelt in op de voorlichtingsbehoefte en neemt het heft in handen door steeds meer voorlichters in dienst te nemen. Cruciaal voor het slagen van de Pri- vo is de zeggenschap daarin van de landbouworganisaties. Distelgroei In de hoofdbestuursvergadering werd zorg uitgesproken over de dis telgroei in het Krammer/Volkerak en Zoommeer. Er groeien tegen de verwachting van de wetenschap in weer veel distels. Er is inmiddels overigens een begin gemaakt met het maaien. in de structuurnota dat middels deze regeling binnen 4 jaar (en met be hulp van een totaal bedrag van 36 miljoen gulden) de structurele aan passing van de akkerbouwsector een feit moet en kan zijn, is echter onzin. - De aankondiging (ook in de structuur nota) van een EG-inkomenstoeslagre- geling, toegesneden op met name de ak kerbouw, stelt niets voor en heeft (al hoewel minister Braks dat doet voorkomen) niets te maken met onze wens voor een economisch gerichte tij delijke nationale inkomenscompensa tie. De EG-regeling is puur sociaal bedoeld en toegesneden op met name de Zuidelijke lidstaten. Het zich zoge naamd sterk maken van de minister in Brussel voor deze regeling voor de Ne derlandse akkerbouw is dus boeren bedrog. De voorzitter merkte tot slot van zijn openingswoord op dat in het Natuur beleidsplan doelstellingen verborgen zitten, die voor land- en tuinbouw op termijn gezien enorme structurele ge volgen kunnen hebben, in ons werkge bied, zij het volgens de kaart verhoudingsgewijs wat minder gecon centreerd. De Gewestelijke Raden in Brabant en Zeeland zullen eerst hun commentaar vanuit de regio op het Na tuurbeleidsplan moeten geven zodat er in het hoofdbestuur op terug kan wor den gekomen. De nota's "Beleidsvoornemens structuurnota landbouw" en "Natuurbeleidsplan" van het ministerie van Landbouw, het Nationaal Milieu Beleidsplan en het Integrale Milieu Aktieplan van het Landbouwschap zullen op 19 juni a.s. in een gezamenlij ke vergadering van de betrokken ZLM-commissies worden besproken. Het hoofdbestuur zal op basis van de adviezen van de commissies in de eerstkomende vergadering zijn standpunten na der bepalen. In de eerstvolgende vergadering van het hoofd bestuur zal tevens het definitieve besluit over de huisvesting van de ZLM worden genomen. Het hoofdbestuur heeft in z'n maandelijkse vergadering 5 juni j.l. afscheid genomen van de di- rekteur Landbouw, Natuur en Openluchtrecreatie, de heer Cees Oomen. Ir. C.A.C.J. Oomen is, zoals bekend, per 1 juli a.s. be noemd tot directeur LNO in Overijssel. Namens het hoofd bestuur zei voorzitter, de heer H.C. van der Maas, dat de sa menwerking tussen Oomen en de ZLM in de 3 jaar waarin Oomen in Zeeland heeft gewerkt opti maal was. "Dat is niet in de laat ste plaats te danken aan de per soon Oomen. Ondanks de me ningsverschillen waren en zijn de verhoudingen tussen ons uitste kend". Hoewel Van der Maas respect zei te hebben voor Oo- men's motieven om uit Zeeland te vertrekken merkte hij wel op het frustrerend te vinden dat de provincie Zeeland de laatste tien jaar niet minder dan 3 directeur LNO (LAVO) heeft gehad. "Dat betekent iedere keer weer inwer ken en dat kost steeds weer moei te en tijd en brengt ongemak met zich mee". Hij complimenteerde Oomen met het feit dat de land bouw niet heeft gemerkt dat de funktie van de direkteur van de minister in de provincie in de pe riode Oomen veel breder is ge worden toen de status directeur Lavo veranderde in die van direc teur LNO. De vertrekkende di recteur zei zijn werk in Zeeland met veel plezier en op zijn eigen manier te hebben gedaan. Hij stelde vast dat een goede samen werking alleen maar gestalte kan krijgen als het van twee kanten komt en zei verder het gevoel te hebben gehad al vanaf het begin als persoon welkom te zijn ge weest bij de ZLM. "En er was en is begrip voor de situatie waarin de directeur LNO moet funktio- neren". Hij sprak de hoop uit dat het met name de sector ak kerbouw beter mag gaan. "De mogelijkheden zijn er!", zo besloot hij. De voorzitter van de ZLM bood hem als blijk van dank het ZLM- herinneringsbord aan. Als blijk van dank kreeg de heer Oomen het Z.L.M.-herinneringsbord aangeboden. Het hoofdbestuur van de ZLM heeft zijn verontrusting uitgesproken over de (dreigende) vertraging bij de voortgang van de diverse landinrich tingsprojecten in het ZLM- werkgebied. Een en ander is het ge volg van een (te) krappe personeels bezetting en (te) snelle mutaties. Dit zou bijzonder jammer zijn, want juist landinrichting kan een goede bijdrage leveren bij de verbetering van de structuur in de akkerbouw". In het kader van het akkerbouwak- tieplan is 10 miljoen uitgetrokken voor extra investeringen in landin richtingsprojecten gelegen in akker bouwgebieden. Zeeland krijgt daar van zoals het nu lijkt 1,2 miljoen. Het zal wel een flinke inspanning vergen om deze extra bedragen als nog in 1989 besteed te krijgen. De daarvoor benodigde bestekken die nen daarom op korte termijn gereed te komen. Het voorbereidingsschema 1990 land inrichting komt in zijn eindstadium. Het advies is om "Poortvliet" (2.945 ha) en "Axel" (2.390 ha) als een ruilverkaveling met een admi nistratief karakter aan te pakken. Voorgesteld wordt om het project "Teteringen" te wijzigen in een her inrichting. De kwaliteit van lamsvlees van ver schillende genetische herkomst komt in onderzoek, dankzij een financiële bijdrage van het PVV van ƒ101.370,Doel van het onder zoek is om inzicht te krijgen in de faktoren die de sensorische kwaliteit van lamsvlees bepalen, dit zowel voor eksport als voor binnenland. De nadruk ligt daarbij op de fakto ren gewicht, ras en leeftijd. Het hoofdbestuur is van oordeel dat het voorstel van de heer J. Beeke te Brouwershaven (zie Z.L.M.-blad 14 april j.l.) om de problemen in de ak kerbouw op te lossen door achterwe ge laten van grondbewerking op de kopakker over een breedte van 15 meter weliswaar origineel is, maar dat de uitvoering op praktische pro blemen stuit (perceelsvorm, grootte). Ook de (Europese) contro le stuit op moeilijkheden. Het plan wordt daarom in de praktijk niet uit voerbaar geacht. Suikersysteem Het hoofdbestuur kan instemmen met de wens van de akkerbouwcom missie om de maximale suikerover dracht bij pachtontbinding terug te brengen van 2.500 tot maximaal 2.250 kg per ha. Mogelijke misstan den m.b.t. benadeling van de ver pachter ten aanzien van het suiker quotum dienen door aanpassing van de regelgeving te worden voorko men. Gedoeld wordt hier op de mo gelijkheid dat een eigenaar - tevens - pachter bij verkoop van grond de verpachter kan benadelen door ge lijktijdig een onevenredig deel van het bietenquotum te verkopen. Het hoofdbestuur ervaart met de akker bouwcommissie dat de fiscale poli tiek bij overdracht van grond zeer belastend is. Als de grond aan op volgende kinderen wordt verkocht voor een agrarisch acceptabele prijs, dan moet mogelijk schenkingsrecht worden betaald. Bij overname van een verpachter krijgt men te maken met een voortdurende fiscale claim. Hierop zou door de jaren heen op moeten kunnen worden afgeschre ven, zo vindt het hoofdbestuur. Vrijdag 9 juni 1989

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 10