Hoofdbestuur voor "kruimelvariant"
bij gelegenheidsarbeid
ZLM ziet Oomen
node vertrekken!
Hoofdbestuur: terugdringen gebruik gewasbescher
mingsmiddelen mag niet te snel gaan
Herstructurering belangen
behartiging KNLC
Kopakker Aktie Plan
niet uitvoerbaar
VERVOLG PAG. 1
Beleidsvoornemens
overheid in bespreking
bij gezamenlijke
vergadering commissies
Bij uitvoering landinrichtingsprojekten,
vreest hoofdbestuur ZLM vertragingen
Kwaliteitskenmerken
lamsvlees in onderzoek
Het hoofdbestuur van de ZLM kan
zich wat de gelegenheidsarbeid be
treft vinden in het KNLC-
standpunt. Het KNLC pleit voor de
zgn. "kruimelvariant". Deze houdt
in dat arbeidsverhoudingen waarbij
het vertoonde bedrag beneden de
1.450,blijft, niet verzeke-
ringsplichtig zijn, de controle-
vrijstelling alleen geldt in de maan
den juni, juli en augustus en voor
nader af te bakenen periodes voor
bepaalde teelten (fruit en asperges)
en dat in de overige gevallen dus bui
ten de genoemde periodes en bij een
hoger verloond bedrag de omgekeer
de bewijslast geldt. Dat wil zeggen in
principe verzekeringsplichtig tenzij
men anders kan bewijzen.
De eerste berichten over de zetting
van appels en peren wijzen in de
richting van een matige hardfruit
oogst. Nachtvorstschade zal over het
geheel gezien weinig invloed hebben
op de te verwachten totale kilogram
opbrengst. Wel zal er incidenteel op
sommige bedrijven door de nacht
vorst een opbrengstreductie zijn. Dit
meldde de voorzitter van de Tuin-
bouwcommissie, de heer C. Hame
link, op de vergadering van het
hoofdbestuur. Ook onze buurlanden
(België en Duitsland) geven berich
ten door over meevallende nacht
vorstschade en een redelijke zetting.
De stand van het gewas kleinfruit is
matig. Met name rode bessen zullen
geen mooie vruchttrossen te zien ge
ven. Overigens melden ook de telers
van zwarte bessen nachtvorstschade.
Na een nat voorjaar is de maand mei
begonnen met een droge en warme
periode; die bedrijven die de vocht-
voorziening middels beregenen of
bedruppelen eventueel aangevuld
met voeding (fertigatie) kunnen re
gelen zullen een grote voorsprong
opbouwen.
Het hoofdbestuur is met de commis
sie van mening dat de betaling van
de kosten die verbonden zijn aan het
leefbaar houden van het milieu sa
men gedaan moeten worden. "Het
kan niet zo zijn dat de kosten voor
de milieumaatregelen eenzijdig bij
het bedrijfsleven gelegd kunnen
worden zodanig dat onze concurren
tiepositie met de buurlanden wordt
aangetast; een schone maar failliete
tuinbouw levert geen bijdrage aan
milieumaatregelen", aldus het
hoofdbestuur en tuinbouwcom-
missie.
Het hoofdbestuur van de ZLM is
met de akkerbouwcommissie van
mening dat het Landbouwschap er
in principe goed aan doet om initia
tieven op het gebied van het milieu te
nemen. Bij de desbetreffende discus
sienota "Integrale Milieu Aktie-
plan" wordt desalniettemin een aan
tal kanttekeningen geplaatst. Zo
vindt het hoofdbestuur dat een te
rugdringing van de gewasbescher
mingsmiddelen met 30% in 5 jaar
zeer vergaand is. Daarbij wordt op
gemerkt dat reeds een aanzienlijke
reductie is bereikt.
Overigens kan het gebruik van che
mische middelen niet worden ge
mist. Handhaving van kwaliteitspro-
dukten kan alleen worden bereikt als
middelen kunnen worden toegepast.
In dit verband wordt de vrees uit
gesproken, dat bij terugdringing van
het gebruik de ontwikkeling van
nieuwe middelen zal stagneren. Ver
der merkt het hoofdbestuur nog
maals op dat terugdringing van het
gebruik niet tot nadelige financiële
gevolgen voor de ondernemer mag
leiden. Europese harmonisatie op
het milieugebied moet krachtig wor
den nagestreefd. Het hoofdbestuur
meent dat er bij de geïntegreerde
landbouw waar het de bemesting be
treft van de onjuiste veronderstelling
wordt uitgegaan dat het gebruik van
Het hoofdbestuur heeft kennis geno
men van de KNLC-rapporten van de
werkgroepen Collectieve Belangen
behartiging en Individuele Dienst
verlening. Belangrijkste uitgangs
punt in het rapport van de Collectie
ve Belangenbehartiging is dat de re
gionale organisaties blijven bestaan,
maar dat ze meer in blokverband
moeten gaan samenwerken vooral
voor de sectorale belangenbeharti
ging. Onder een blok wordt verstaan
een samenwerkingsverband tussen
meer dan twee KNLC-organisaties
in een bepaalde regio. De werkgroep
Individuele Dienstverlening meent
o.m. dat er een kwalitatief goede
dienstverlening en voorlichting moet
worden opgezet waarin opgaan de
SEV en de dienstverlening die de
maatschappijen nu al bieden. Deze
B.V. Dienstverlening zou volgens
het profijtbeginsel moeten werken
met dien verstande dat het echte
voorlichtingswerk (SEV) gratis
blijft. Het hoofdbestuur zal zich in
één van de volgende vergaderingen
over deze voorstellen tot herstructu
rering van de belangenbehartiging
binnen het KNLC gaan buigen.
Voorzitter Van der Maas meent
voorts dat het hoofdstuk "geïnte
greerde bedrijfssystemen voor de ak
kerbouw" veel te optimistisch is
gesteld. Honderd procent geïnte
greerde akkerbouw in het jaar 2000
is dan ook een onterechte en
misplaatste eis. Althans in ieder ge
val in relatie tot de te vergaande ei
sen die men aan dit nog niet in de
praktijk getoetste systeem stelt. Theo
rie en praktijk botsen hier volledig
met elkaar.
Over de pacht-
liberalisatievoorstellen in de land
bouwstructuurnota is het ZLM-
standpunt duidelijk: Vrijmaking van
de pacht (ook al is dat beperkt tot
een deel van het per bedrijf gepachte
areaal) is voor ons onaanvaardbaar
in verband met de te voorziene con
sequenties met betrekking tot de
pachtprijs, de verpachte waarde van
het continuatierecht.
- De voorstellen in de structuurnota
voor een bedrijfsbeëindigings- annex
bedrijfsvergrotingsregeling voor de
akkerbouw worden in beginsel posi
tief beoordeeld. Eén en ander moet
dan wel uitsluitend op de
akkerbouw- en vollegrondsgroente-
sector gericht worden. De zinsnede
10
organische mest een centrale rol in
de bemesting kan spelen. Zo is het
gehalte aan mineralen onbekend,
komen deze in een onduidelijke ver
houding voor en ze komen onregel
matig beschikbaar. Als een minera-
lenbalans moet worden opgesteld
bestaat onvoldoende inzicht in de
toediening via de organische mest.
Verder vindt de toediening op klei
gebieden veelal op een onjuist
tijdstip plaats en ook bestaan er aan-
wijzigingen dat organische mest een
negatieve invloed heeft op de kwali
teit van het produkt.
Privatisering voorlichting
De akkerbouwcommissie ziet de ont
wikkelingen t.a.v. de privatisering
somber in. Het bedrijfsleven speelt
in op de voorlichtingsbehoefte en
neemt het heft in handen door steeds
meer voorlichters in dienst te nemen.
Cruciaal voor het slagen van de Pri-
vo is de zeggenschap daarin van de
landbouworganisaties.
Distelgroei
In de hoofdbestuursvergadering
werd zorg uitgesproken over de dis
telgroei in het Krammer/Volkerak
en Zoommeer. Er groeien tegen de
verwachting van de wetenschap in
weer veel distels. Er is inmiddels
overigens een begin gemaakt met het
maaien.
in de structuurnota dat middels deze
regeling binnen 4 jaar (en met be
hulp van een totaal bedrag van 36
miljoen gulden) de structurele aan
passing van de akkerbouwsector een
feit moet en kan zijn, is echter
onzin.
- De aankondiging (ook in de structuur
nota) van een EG-inkomenstoeslagre-
geling, toegesneden op met name de ak
kerbouw, stelt niets voor en heeft (al
hoewel minister Braks dat doet
voorkomen) niets te maken met onze
wens voor een economisch gerichte tij
delijke nationale inkomenscompensa
tie. De EG-regeling is puur sociaal
bedoeld en toegesneden op met name
de Zuidelijke lidstaten. Het zich zoge
naamd sterk maken van de minister in
Brussel voor deze regeling voor de Ne
derlandse akkerbouw is dus boeren
bedrog.
De voorzitter merkte tot slot van zijn
openingswoord op dat in het Natuur
beleidsplan doelstellingen verborgen
zitten, die voor land- en tuinbouw op
termijn gezien enorme structurele ge
volgen kunnen hebben, in ons werkge
bied, zij het volgens de kaart
verhoudingsgewijs wat minder gecon
centreerd. De Gewestelijke Raden in
Brabant en Zeeland zullen eerst hun
commentaar vanuit de regio op het Na
tuurbeleidsplan moeten geven zodat er
in het hoofdbestuur op terug kan wor
den gekomen.
De nota's "Beleidsvoornemens
structuurnota landbouw" en
"Natuurbeleidsplan" van het
ministerie van Landbouw, het
Nationaal Milieu Beleidsplan en
het Integrale Milieu Aktieplan
van het Landbouwschap zullen
op 19 juni a.s. in een gezamenlij
ke vergadering van de betrokken
ZLM-commissies worden
besproken. Het hoofdbestuur zal
op basis van de adviezen van de
commissies in de eerstkomende
vergadering zijn standpunten na
der bepalen. In de eerstvolgende
vergadering van het hoofd
bestuur zal tevens het definitieve
besluit over de huisvesting van de
ZLM worden genomen.
Het hoofdbestuur heeft in z'n
maandelijkse vergadering 5 juni
j.l. afscheid genomen van de di-
rekteur Landbouw, Natuur en
Openluchtrecreatie, de heer Cees
Oomen. Ir. C.A.C.J. Oomen is,
zoals bekend, per 1 juli a.s. be
noemd tot directeur LNO in
Overijssel. Namens het hoofd
bestuur zei voorzitter, de heer
H.C. van der Maas, dat de sa
menwerking tussen Oomen en de
ZLM in de 3 jaar waarin Oomen
in Zeeland heeft gewerkt opti
maal was. "Dat is niet in de laat
ste plaats te danken aan de per
soon Oomen. Ondanks de me
ningsverschillen waren en zijn de
verhoudingen tussen ons uitste
kend". Hoewel Van der Maas
respect zei te hebben voor Oo-
men's motieven om uit Zeeland
te vertrekken merkte hij wel op
het frustrerend te vinden dat de
provincie Zeeland de laatste tien
jaar niet minder dan 3 directeur
LNO (LAVO) heeft gehad. "Dat
betekent iedere keer weer inwer
ken en dat kost steeds weer moei
te en tijd en brengt ongemak met
zich mee". Hij complimenteerde
Oomen met het feit dat de land
bouw niet heeft gemerkt dat de
funktie van de direkteur van de
minister in de provincie in de pe
riode Oomen veel breder is ge
worden toen de status directeur
Lavo veranderde in die van direc
teur LNO. De vertrekkende di
recteur zei zijn werk in Zeeland
met veel plezier en op zijn eigen
manier te hebben gedaan. Hij
stelde vast dat een goede samen
werking alleen maar gestalte kan
krijgen als het van twee kanten
komt en zei verder het gevoel te
hebben gehad al vanaf het begin
als persoon welkom te zijn ge
weest bij de ZLM. "En er was en
is begrip voor de situatie waarin
de directeur LNO moet funktio-
neren". Hij sprak de hoop uit
dat het met name de sector ak
kerbouw beter mag gaan. "De
mogelijkheden zijn er!", zo
besloot hij.
De voorzitter van de ZLM bood
hem als blijk van dank het ZLM-
herinneringsbord aan.
Als blijk van dank kreeg de heer Oomen het Z.L.M.-herinneringsbord
aangeboden.
Het hoofdbestuur van de ZLM heeft
zijn verontrusting uitgesproken over
de (dreigende) vertraging bij de
voortgang van de diverse landinrich
tingsprojecten in het ZLM-
werkgebied. Een en ander is het ge
volg van een (te) krappe personeels
bezetting en (te) snelle mutaties. Dit
zou bijzonder jammer zijn, want
juist landinrichting kan een goede
bijdrage leveren bij de verbetering
van de structuur in de akkerbouw".
In het kader van het akkerbouwak-
tieplan is 10 miljoen uitgetrokken
voor extra investeringen in landin
richtingsprojecten gelegen in akker
bouwgebieden. Zeeland krijgt daar
van zoals het nu lijkt 1,2 miljoen.
Het zal wel een flinke inspanning
vergen om deze extra bedragen als
nog in 1989 besteed te krijgen. De
daarvoor benodigde bestekken die
nen daarom op korte termijn gereed
te komen.
Het voorbereidingsschema 1990
land
inrichting komt in zijn eindstadium.
Het advies is om "Poortvliet"
(2.945 ha) en "Axel" (2.390 ha) als
een ruilverkaveling met een admi
nistratief karakter aan te pakken.
Voorgesteld wordt om het project
"Teteringen" te wijzigen in een her
inrichting.
De kwaliteit van lamsvlees van ver
schillende genetische herkomst komt
in onderzoek, dankzij een financiële
bijdrage van het PVV van
ƒ101.370,Doel van het onder
zoek is om inzicht te krijgen in de
faktoren die de sensorische kwaliteit
van lamsvlees bepalen, dit zowel
voor eksport als voor binnenland.
De nadruk ligt daarbij op de fakto
ren gewicht, ras en leeftijd.
Het hoofdbestuur is van oordeel dat
het voorstel van de heer J. Beeke te
Brouwershaven (zie Z.L.M.-blad 14
april j.l.) om de problemen in de ak
kerbouw op te lossen door achterwe
ge laten van grondbewerking op de
kopakker over een breedte van 15
meter weliswaar origineel is, maar
dat de uitvoering op praktische pro
blemen stuit (perceelsvorm,
grootte). Ook de (Europese) contro
le stuit op moeilijkheden. Het plan
wordt daarom in de praktijk niet uit
voerbaar geacht.
Suikersysteem
Het hoofdbestuur kan instemmen
met de wens van de akkerbouwcom
missie om de maximale suikerover
dracht bij pachtontbinding terug te
brengen van 2.500 tot maximaal
2.250 kg per ha. Mogelijke misstan
den m.b.t. benadeling van de ver
pachter ten aanzien van het suiker
quotum dienen door aanpassing van
de regelgeving te worden voorko
men. Gedoeld wordt hier op de mo
gelijkheid dat een eigenaar - tevens -
pachter bij verkoop van grond de
verpachter kan benadelen door ge
lijktijdig een onevenredig deel van
het bietenquotum te verkopen. Het
hoofdbestuur ervaart met de akker
bouwcommissie dat de fiscale poli
tiek bij overdracht van grond zeer
belastend is. Als de grond aan op
volgende kinderen wordt verkocht
voor een agrarisch acceptabele prijs,
dan moet mogelijk schenkingsrecht
worden betaald. Bij overname van
een verpachter krijgt men te maken
met een voortdurende fiscale claim.
Hierop zou door de jaren heen op
moeten kunnen worden afgeschre
ven, zo vindt het hoofdbestuur.
Vrijdag 9 juni 1989