Aanwijzing grote delen N atuurbeschermingswet Oosterschelde in kader over geld en goed De verzuchting van een praktijkschrijver Accountantsunie ZLM gaat over tot nieuwbouw in Bergen op Zoom Beschikking Superheffing SLOM-deelnemers Provincie Zeeland stelt milieufonds in m Vanaf 19 mei 1989 kunnen SLOM-deelnemers een aanvraag indienen voor de voorlopige toe wijzing van een referentiehoe veelheid melk. Aan welke eisen moeten zij voldoen? Hoeveel mogen zij melken? En mag er kwotum geleasd of verkocht worden? Lees dit artikeltje na om hierop een antwoord te vinden. Eisen: - er moet een SLOM-overeenkomst zijn, die afliep na 31 december 1983; - ook vindt er een toewijzing plaats aan diegene waarbij de SLOM- overeenkomst is afgelopen in 1983 en die een referentiehoeveelheid heb ben gekregen op grond van artikel 5 van de Superheffing; - de toewijzing is voorlopig en be draagt 60% van de referentiehoe veelheid die is geproduceerd 1 jaar voorafgaande aan de maand van in diening van de SLOM- overeenkomst; - de kwota verkregen op grond van de BYZOP (bijzondere opvolgings situaties) en BOSO (bedrijfsopvol ging onderbezetting) worden van de voorlopige toewijzing afgetrokken; - de voorlopige toewijzing vindt plaats tot uiterlijk 29 maart 1991, definitieve toewijzing vindt plaats indien gedurende 12 opeenvolgende maanden 80% van de voorlopige toewijzing is geleverd en dat is ge schied uiterlijk 2 jaar na de voorlo pige toewijzing. Verdere eisen: - men moet het bedrijf waarop de SLOM-overeenkomst betrekking heeft, nog in eigendom, pacht of erf pacht hebben, dus nog in staat zijn melk te produceren; - heeft men volgens de landbouwtel ling in 1988 nog 60% van de grond in gebruik, dan is men zondermeer in staat te produceren; - beschikt men over een geringere oppervlakte dan de SLOM- overeenkomst dan kunnen de vol gende zaken, ieder afzonderlijk, als bewijs dienen: a. levering van melk na afloop van de SLOM-overeenkomst; b. aanwezigheid van melkvee bij de landbouwtelling 1988; c. aanwezigheid van een oppervlakte grasland of voedergewassen bij de landbouwtelling 1988; d. aanwezigheid van installaties of stallen vóór 30 maart 1989 t.b.v. melkveehouderij. Bedrijfsoverdracht tijdens de duur van de SLOM-overeenkomst Is een geheel bedrijf overgedragen tijdens de periode van niet-levering of omschakeling, dan kan de opvol ger een SLOM-kwotum claimen! Echter alleen voorzover men op grond van artikel 5 van de Superhef fing nog geen kwotum heeft. Bij een gedeeltelijke bedrijfsover dracht ontvangt de oorspronkelijke gebruiker naar rato van de grond die resteert, kwotum. De opvolgende gebruiker ontvangt een voorlopige toewijzing ter grootte van het restant. Uiteraard gelden de eerder genoemde eisen. Handel met SLOM-kwotum Elke vorm van handel met het tijde lijke kwotum wordt uitgesloten, zo als verkoop en verhuur. Alleen bij overgang krachtens erfrecht gaan de rechten over op de rechthebbende. De zoon-bedrijfsopvolger zal dus met melken moeten wachten tot va der overlijdt! Tot slot Is men al met melken begonnen, dan hoeft er geen Superheffing over de voorlopige toewijzing te worden be taald. Betaalde Superheffing kan men terugvragen, uiteraard nooit meer dan de toewijzing. Dien een aanvraag in bij de DBH voor 30 juni 1989. De beslissing om trent toewijzing valt voor 29 augus tus 1989. Wijzigt de grondopper- vlakte dan vervalt een gedeelte of het gehele SLOM-kwotum naar rato van het grondverlies. Houd daar reke ning mee! Voorts dient men van een voornemen tot oppervlakteverklei ning de DBH, middels een daarvoor bestemd formulier, in te lichten. Wendt u zich met specifieke vragen over de SLOM-regeling tot uw SEV(st)-er of de DBH. J.L. Mieras Verleden week las ik in de rubriek "Uit de praktijk" van een schrijver die het niet meer wist. Veel had hij geprobeerd, risiko's gelopen en toch wilde het maar niet meer lukken. Daarom klinkt het begrip geïnte greerde landbouw als een tover woord voor hem, waarbij hij hoopt dat iemand het hem zal kunnen uit leggen. Ik zal dat niet kunnen. Wat schrijver terecht triest stemt is dat op een bovengemiddeld bedrijf met beneden gemiddelde kosten moet worden ingeteerd. Hij meent dan dat deze bedrijven niet geholpen zijn met informatiesystemen, met managementsystemen, met het marktgericht produceren van bij zondere gewassen maar dat er struc tured iets moet veranderen. Ik wil deze noodkreet van de schrijver van harte ondersteunen omdat het uit zicht op betere tijden maar niet wil komen. Zeker indien zoals in dit ge val getracht wordt zo modern moge lijk het bedrijf te runnen. Hiermee bedoel ik dan het gebruik maken van huidige informatiesystemen om zo goed mogelijk bij te zijn. Ook een managementsysteem is dan een uit stekend hulpmiddel daarbij. Alleen vraag ik mij dan af hoeveel bedrij ven dergelijke systemen gebruiken. Voor alle duidelijkheid moet worden gezegd dat deze moderne hulpmid delen geen hogere kilogram op brengsten garanderen en nog minder een hogere prijs voor het geteelde produkt. Waarom dan al die tijd verknoeiende bezigheid om te trach ten cijfermateriaal over het eigen be drijf te krijgen. Op zich lijkt dit in derdaad een vreemde zaak. Toch moet ook maar gezegd worden dat Vrijdag 2 juni 1989 de goede ondernemer niet zonder kengetallen van zijn bedrijf kan werken. Hij moet deze richtgetallen hebben om te kunnen vergelijken met zijn cijfers uit voorgaande jaren, maar ook te meer om te zien hoe hij staat ten opzichte van de kollega- bedrijven. In een periode als deze met lage opbrengstprijzen is het noodzakelijk de eigen kostprijs te kennen. En nog liever de kostprijs van de kollega als deze lager uitvalt. Want dat kan een teken zijn voor besparing. Deze signalen moeten herkend worden en dat kan alleen maar als je er voor openstaat. Bedrijfsregistratie Vandaar dat het mij nogal verwon dert dat er betrekkelijk weinig ak kerbouwbedrijven deelnemen aan het bedrijfsregistratiesysteem van Accountantsunie ZLM. Middels de ze methode krijgen deelnemende be drijven een schat aan gegevens over het eigen bedrijf en ook de saldo- opbouw van de kollega. En dat zon der eigen investeringen maar tegen een bescheiden jaarbedrag. Als dan nadrukkelijk een groot aantal be drijven worden benaderd om mee te doen en ook met name de jongeren in de RAC's worden uitgenodigd om als groep deel te nemen, is de respons gering. Heeft men dan zelf dit cijfermateriaal toch voorhanden of is men (nog) niet bereid zich voor het verzamelen van bedrijfsgegevens over het eigen bedrijf in te spannen? De verzuchting van de praktijk schrijver dat hij niet geholpen is met deze systemen wil ik daarom niet beamen, omdat het bitter nodig zal blijken zijn bedrijf in cijfers te ken nen. Hoe kan anders de koers ver legd worden als dit nodig mocht zijn. Natuurlijk zijn er cijfers be kend als gemiddelden van elders doch daarmee kunt u het eigen be drijf niet voeren. Het zijn juist de af wijkingen die u moet herkennen en beoordelen. De kostprijs in uw be drijf is bepalend voor de gewassen- keus, zeker in de huidige periode met dalende opbrengstprijzen. Ook ik hoop op betere tijden doch ook dan kunt u het niet zonder regi stratie. Ik raad u, akkerbouwer maar ook de veehouder, de tuinder en de fruitteler aan te zorgen voor goed cijfermateriaal over het eigen bedrijf. In elke situatie is het van grote waarde omdat het als stu ringsmiddel kan worden gebruikt. Uw voorlichter zal dit kunnen en willen bevestigen. B. Veerbeek Minister Braks heeft 26 mei jl. de procedure in gang gezet voor de aan wijzing van grote delen van de Oosterschelde (circa 23.000 ha) in het kader van de Natuurbescher mingswet. De bewindsman heeft hiertoe besloten, aangezien de Oosterschelde internationaal van grote betekenis is. Het gebied is na melijk voor trekvogels een belangrij ke schakel in een samenhangend systeem van waterrijke gebieden in Europa, West-Afrika, arctisch Noord-Azië en Noord-Oost Canada. De gehele Oosterschelde (circa 38.000 ha) is al in 1987 aangewezen als waterrijk gebied van internatio nale betekenis (Wetland in het kader van de Conventie van Ramsar). Hoewel de Oosterschelde één samen hangend natuurgebied is, wordt niet het hele gebied onder de werking van de Natuurbeschermingswet ge bracht. Die delen, die een belangrij ke funktie voor de scheepvaart of de waterkering hebben, zijn uitgezon derd van aanwijzing. Dit zijn de hoofdvaargeulen, de dijken, de dammen en de stormvloedkering in de Oosterschelde. Naast het buiten dijkse gedeelte van de Oosterschelde zal ook een aantal binnendijks gele gen natuurgebieden, die ecologisch nauw samenhangen met de Ooster schelde zelf, onder de Natuurbe schermingswet worden gebracht. De Oosterschelde zelf is één van de belangrijkste getijdegebieden van West-Europa en is daarom een inter nationaal waardevol eco-systeem. De Oosterschelde is een getijdege- bied met een goede waterkwaliteit en bestaat uit geulen, ondiepten, pla ten, slikken en schorren. Het karak ter van het gebied wordt bepaald door de getijbeweging op de Noord zee. Het water heeft een betrekkelijk laag gehalte aan voedingsstoffen en 's zomers een betrekkelijk hoge tem peratuur. De Oosterschelde is nog het enige Nederlandse getijdegebied met vrij uitgestrekte zeegrasvelden. Rekreatie De rekreatie-aktiviteiten in het Oosterscheldegebied moeten gaan aansluiten bij de kenmerken van het grootschalige natuurgebied. Dit be tekent, dat in het gebied slechts ex tensieve vormen van rekreatie moge lijk zijn. Rekreatievormen, die daar op inspelen zijn watersport (met uit zondering van het varen met snelle motorboten), sportvisserij, sport- duiken, strand- en oeverrekreatie en natuurverkenning. Deze spelen zich voor een deel af aan de rand van het gebied vanaf dijken en dammen. Lamsoor en zeekraal snijden Om de plaatselijke bevolking in de gelegenheid te stellen zeegroente (lamsoor en zeekraal) voor eigen ge bruik op de schorren te snijden, zal verspreid over de Oosterschelde een beperkt aantal vergunningen voor het snijden voor eigen gebruik wor den afgegeven. De vergunningen worden onder voorwaarden en met een beperkte duur afgegeven. Over de wijze van afgifte zal nader met de gemeentebesturen worden overlegd. Het afgiftebeleid zal periodiek wor den geëvalueerd. In de vrij toegan kelijke gebieden kan het pierenste- ken doorgaan. In de beperkt toegan kelijke gebieden is hiervoor een ver gunning nodig. Minister Braks zal in overleg met de overkoepelende orga nisaties op het gebied van de sport visserij nader onderzoeken, hoe in de toekomst voldaan kan worden aan de vraag naar zee-aas voor het vissen in de Oosterschelde. GS van Zeeland stellen de Provincia le Staten voor in te stemmen met het instellen van een milieufonds. De be stemming van het fonds is het subsi diëren en stimuleren van veelbelo vende milieuprojekten, voorlichting en edukatie op milieugebied. GS stellen voor het fonds in 1989 een malig te voeden met een bedrag van ƒ50.000,zijnde het restant van de begrotingspost 'opruimen olietanks'. De vorm waarin en de mate van sti mulering en subsidiëring zullen ad hoe bepaald moeten worden. Pro- jekten die in aanmerking komen kunnen liggen op het gebied van energiebesparing, kringloopwinkels of bijvoorbeeld milieuprojekten in de agrarische sektor. Ingediende projekten dienen te zijn voorzien van een nadere motivering, een be groting en een toelichting. Op 23 ju ni a.s. zullen de staten het voorstel in behandeling nemen. De huidige kantooroppervlakte aan de Westersingel te Bergen op Zoom wordt te klein. Voor een goede werkvoortgang heeft elke medewer ker een zekere hoeveelheid ruimte nodig. Ook de opstart naar een vol ledige kantoorautomatisering doet een aanslag op de beschikbare ruim te. Daarnaast zijn in de loop der tijd ook de gedachten over een funktio- nele kantooromgeving veranderd. Allemaal redenen om de huidige ves tiging aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Per saldo heeft dit ge resulteerd in de beslissing tot verhui zing. Omdat huurpanden veelal in het centrum zijn gelegen, waarbij de bereikbaarheid niet altijd optimaal is, is besloten tot nieuwbouw voor eigen rekening op een goed bereik bare plaats. Deze plek is gevonden door aankoop van een bouwperceel aan de Burg. Wittelaan/hoek Pomo- nalaan gelegen in het noordelijk deel van Bergen op Zoom. Derhalve goed bereikbaar via de nieuw aangelegde rondweg. Nieuwbouw heeft daarnaast het bij komende voordeel dat de ruimte kan worden ingedeeld naar eigen wen sen. De kosten zullen daarbij niet verschillen met een kommercieel be paalde huurprijs. Met verlangen wordt uitgezien naar de ingebruikname van dit fraaie pand, naar verwachting begin 1990. Wij hopen daar op een prettige en efficiënte wijze onze taak voor de klanten te kunnen uitvoeren. Een goede werkruimte heeft gunstige ef- fekten op de werksfeer binnen een kantoor; zoals ook na de nieuw bouw in Goes is gebleken. Wij wensen de heer Zegers en zijn mensen bij voorbaat van harte geluk met dit fraaie gebouw dat nu in uit voering komt. algemeen direkteur Accountantsunie ZLM b.v. De architekt is klaar met zijn werk. Bijgaande tekening toont hoe de oost gevel van de nieuwbouw van Accountantsu nie ZLM te Bergen op Zoom er uit komt te zien. Naar verwachting begin 1990 kan het gebouw in gebruik worden genomen. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 3